Permalänk
Medlem

Hjälp med att modifiera fläkt

Hej,

Ska byta fläkt i min förstärkare i mitt hemmabiosystem. I dagsläget sitter denna och den har enbart 2 sladdar och en mindre kontakt än det som är standard för chassifläktar.

Nu har jag köpt denna som har 3 sladdar och lite större kontakt. Jag måste alltså kapa en sladd från den nya fläkten. De resterande 2 sladdarna sätter jag i kontakten som jag pillat bort från den gamla fläkten.

Har nu 2 frågor:

1) Den gamla fläkten var 0,7 W och den nya är 0,4 W. Funkar det? Brandrisk?

2) Den gamla fläkten har 2 sladdar, en röd och en svart. Den nya fläkten har 3 svarta. Hur vet jag vilken av de 3 jag kan kapa för att behålla motsvarande röd och svart?

Tacksam för hjälp!

Permalänk
Proffsmobbare

1) Ingen fara åt det hållet, något drar bara så många ampere som den behöver och därmed bara så mycket effekt som krävs. Om det hade handlat om två olika spänningar så är din oro relevant, men bägge ser ut att vara 12V DC.

2) Uppsättningen med kablar till din nya Fractal-fläkt följer standard 3-pin, vilket ser ut såhär:

Ytterligare bild för förtydligande: https://i.stack.imgur.com/NpPzH.png

Svart - Jord
Röd - 12V (ej att förväxla med gul 12V och röd 5V i övrigt i en dator)
Gul - RPM-signal

Om du är osäker behöver du inte klippa något, en mindre plattmejsel kan användas för att trycka in låset och låter dig dra ut kabeln istället.

Permalänk
Moderator
Brons i quiz

Har du kollat upp så att den nya fläkten har liknande luftflöde som den gamla?

Detta bör hjälpa dig med kablarna
http://pinoutguide.com/Motherboard/computer_fan_pinout.shtml
http://pinouts.ru/Motherboard/MbCpuFan_pinout.shtml

Visa signatur

Citera om du vill ha svar!
Tycker du om sidospår? :D Besök The Wiki Game
Har du fråga angående modereringen? PM till Moderatorerna eller Kontaktformulär

Permalänk
Medlem

@Laine: Snyggt, tack för bilderna! Den gula sladden 2510 är alltså samma 2510 på nya fläkten fast den är svart? Och det är den sladden jag klipper? Dum fråga säkert men vill vara 100 innan jag gör något.

Jag gör nog som du säger och pillar ut kabeln istället för att klippa något.

Gällande min första fråga om brandrisken, spelar det heller ingen roll att den gamla fläkten hade ett air flow på 7.6 CFM (12,78m³/h) och den nya har 6,8 CFM (11,6 m3/h)?

Permalänk
Medlem

@Vzano: Tack, den gamla fläkten hade 7.6 CFM (12,78m³/h) och den nya har 6,8 CFM (11,6 m3/h).

Permalänk
Medlem
Skrivet av d-z:

@Laine: Snyggt, tack för bilderna! Den gula sladden 2510 är alltså samma 2510 på nya fläkten fast den är svart? Och det är den sladden jag klipper? Dum fråga säkert men vill vara 100 innan jag gör något.

Jag gör nog som du säger och pillar ut kabeln istället för att klippa något.

Gällande min första fråga om brandrisken, spelar det heller ingen roll att den gamla fläkten hade ett air flow på 7.6 CFM (12,78m³/h) och den nya har 6,8 CFM (11,6 m3/h)?

Näe, nu krånglar du till det. För att göra det enkelt:

Svart (jord) på nya fläkten kopplar du in på samma pin som svart på gamla.
Röd (+12V) på nya fläkten kopplar du in på samma pin som röd på gamla.

Gul glömmer du helt. Det är varvtalsåterföring, som din receiver inte använder. Du kan klippa bort den om du vill.

Angående luftflödet är skillnaden så marginell att det inte finns någon anledning till oro, annat än om du har receivern stående i något dåligt ventilerat utrymme.

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Medlem

Pillade ur sladdarna ur den gamla och den nya kontakten. När jag sedan ska sätta in den nya fläktens sladdar i den gamla kontakten så inser jag att de är något för stora. De åker in i kontakten men inte helt så att sladden låses fast.

Är det ok att ha det så eller hade ni kapat den gamla sladden rakt av + kontakt och lött fast den i nya fläktens sladdar?

Permalänk
Medlem

Tack för hjälpen allihopa, lyckades fint! En sista fråga, den förra fläkten satt med klisterlappen utåt, vilket jag tror innebär att den blåste ut luft? Jag satte den nya på samma sätt, så den blåser ut luft. Men för en okunnig så känns det fel? Vill man inte blåsa in kall luft?

Permalänk
Medlem

@d-z: Suga ut varm luft funkar bra, kall luft hittar in när det blir undertryck i chassit.

Visa signatur

HTPC: Silverstone Sugo SG05W Vit, Asus H110I-Plus, G4560, Corsair Vengeance LPX 2133 MHz 2x4GB, Samsung 870 EVO 500GB, Toshiba N300 2x10TB, MSI GeForce GT 1030 Passive OC 2GB, (& 16 enkortsdatorer med div användningsområden). Har ett "par" andra stationära datorer åxå. LG OLED 65CX. Shield 2019 Pro.