Vad tänker ni på när jag säger "Lenovo"?

Permalänk
Medlem

Thinkpad

Visa signatur

Speldator: Ryzen 5800x3d | Asus B550m TUF Gaming Wi-Fi | G.Skill TridentZ Neo 2x16GB 3600MHz CL16 (hynix djr) | In Win 301 | Scythe Fuma 2 I Asus RTX 3070 Dual OC | Seasonic GX750 | Lots of unicorn vomit Laptop: Thinkpad E14 G2 4700U Kringutrustning: Cooler master Quickfire TK MX-Brown | Sennheiser HD598cs | Sony WH1000XM3 | Logitech G900 | ASUS PB278QR | Rift CV1 | Audio Pro Addon T14

Permalänk
Medlem
Skrivet av gkod:

IBM thinkpad. Kvalité som bevarats ganska väl genom uppköpet.
Blandat med Lenovos budget modeller med skräp kvalité.

Instämmer
Stor skillnad mellan hem och företags bärbara

Visa signatur

Du behöver inte vaccinera dina barn, bara dom du vill behålla.

Permalänk
Medlem

@Edin: Datorer med förvånansvärt bra prestanda och kylning.
Mobiltelefoner.
Finland
Koskenkorva

Visa signatur

*Citera för svar*
Work smart, not hard.

Permalänk
Jacob Fanboy

För företag:
Kvalité och hanterbara.

För konsument:
Man får det man betalar för.

Permalänk
Medlem

Thinkpad och en miserabelt dålig eHandel i Sverige (via Digital River).

Detta är alltså vad man möts av om man försöker köpa en Premium Thinkpad för typ 50 papp via deras hemsida (även om jag nu slängde i något annat mer som exempel).

(Den gröna symbolen här och där är från min Dashlane)

Permalänk
Medlem

Tyvärr ingen positivt från mig då jag bara varit i kontakt med deras laptops under 10.000kr.
Har känts så otroligt plastiga och tråkiga (skillnad på plast och plast) samt dålig kvalité i allmänt.
Men samtidigt har man hört otroligt bra saker om de dyrare varianterna.
Klassiskt man får vad man betalar för kan man väl säga.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Min første gaming laptop, en Lenovo Y720-15IKB!

Relativ bra i sin helhet med et bra tastatur, litt dårlig skjerm (farvene kunne vært bedre og en må ha max brightness for å kunne se noe), diskret farve og form. Dessverre også litt lett å få finger avtrykk og vanskelig gjøre rent skjermen med mikrofiber duk uten å få reper i selve plastikken på displayet.

For installerte apper fra Lenova kunne hatt litt bedre design. Men maskinen kom ikke med alt for mye unødvendige apper, så det er ok. Oppdaterer helst direkte fra Intel eller Nvidia enn gjennom Lenova appen. BIOS oppdatering funker helt ok via Lenova appen, så der var det helt på sin plass, men en kunne ønsket mer kontroll gjennom UEFI som en kan på andre moderkort.

For meg er Lenova et merke som i hvert fall funker når det gjelder gaming laptop, men der visse ting kunne vært litt bedre.

Lenova selektiv kvalitet, dersom det sier noe?

Permalänk
Hedersmedlem

Robusta arbetslaptops
superfish
Att de har en misslyckad tangentbordslayout med Fn-knappen på fel ställe (och vägrar rätta till det och följa standarden).

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem

På jobbet rejäla laptops som är funkar och med tangentbord i världsklass.
Kanske lite tråkigt utseende men man kan älska dem ändå.

Visa signatur

Det var bättre förr men det var inte bra då heller

Permalänk
Medlem

Fungerande datorer utan lyx och status

Permalänk
Medlem

Tänker Motorola av någon anledning men framförallt så tänker jag på min laptop som var både prisvärd och snyggt designad.

Visa signatur

MoB: ROG B450-F Gaming | CPU: R7 3800X | GPU: RTX 3070 8GB | RAM: 2x16GB 3200MHz | SSD: V300 120GB | HD: Kingston A2000 M.2 500GB | Skärm: ASUS PG279Q| T.bord: Vulcan 120 | Mus: No-Name | Högt.: Logitech 5:1 | Chassi: FD Define R3 | PSU: RM750X V2 | CPU kylare: Arctic 34 | Multifunktions Dreamhack-hylla "DH-box" | Galleri DH-Box| Projekt T.E.B | Galleri T.E.B

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Robusta arbetslaptops
superfish
Att de har en misslyckad tangentbordslayout med Fn-knappen på fel ställe

Även Del-knappen har tidvis suttit på fel ställe. Jag har bytt plats på Ctrl/Alt mjukt via Vantage men vad som förvånade mig var att den möjligheten även finns på HPs EliteBook (!) fast de sitter rätt. Kan det månne vara för att underlätta övergången från Lenovo?

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Robusta arbetslaptops
superfish
Att de har en misslyckad tangentbordslayout med Fn-knappen på fel ställe (och vägrar rätta till det och följa standarden).

Tror det främst har att göra med fanatiska ThinkPad ägare som anser att den ultimata laptopen byggdes på 90-talet och avskyr alla former av förändringar

Permalänk

@Edin:

Förut tänkte jag på superb styrpinne, numera är det att tangentborden även på "enklare" bärbara företagsmodeller fortfarande är mycket bra skriva på, ofta bäst i klassen.

Samt deras Lenovo System Update, f.d Thinkpad System Update, brukar slänga bort Vantage osv de skickar med, och ladda hem SU istället.

Håller tummarna att det kommer en ny Yoga i 9xx serien, så Microsoft får lite konkurrens igen på Surface Pro sidan

Permalänk
Medlem

hållbart men saknar detaljer och finess.

Permalänk
Medlem

Samma som jag tänkte om Acer när de var nya. "Skit"

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av improwise:

Tror det främst har att göra med fanatiska ThinkPad ägare som anser att den ultimata laptopen byggdes på 90-talet och avskyr alla former av förändringar

Aha. Är väl ganska rimligt att det finns en aktör som tillgodoser deras önskan också. Öppen marknad och där det finns efterfrågan finns det leverantörer.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av failwing:

Samma som jag tänkte om Acer när de var nya. "Skit"

Skickades från m.sweclockers.com

Sett till att Acer startade på 70-talet så låter det som du varit med ett tag

Permalänk
Medlem

Prisvärd om man vet vad man handlar...

Billigt mög om man inte vet vad man handlar....

Och lite för många säkerhetshål
https://feber.se/pc/art/370163/lenovo_fr_betala_skadestnd_fr_...
https://www.sweclockers.com/nyhet/25156-lenovo-atgardar-allva...

Och ja, de har bättrat sig med 3:e part mjukvara (klart plus), men istället gör fingeravtrycksläsarens bugg.
Små saker som snabbt drar ner kvalité intrycket.

Skrivet av improwise:

Thinkpad och en miserabelt dålig eHandel i Sverige (via Digital River).

Detta är alltså vad man möts av om man försöker köpa en Premium Thinkpad för typ 50 papp via deras hemsida (även om jag nu slängde i något annat mer som exempel).

https://i.imgur.com/19gqH5m.png

(Den gröna symbolen här och där är från min Dashlane)

Så... de har försökt efterlikna Windows 10 mao.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Edin:

Morrn swec!

Gör en liten grej ihop med Lenovo och är intresserad vad som dyker upp i era huvuden när ni hör ordet "Lenovo"? Det räcker med att svara med ett par enstaka ord till längre inlägg - är intresserad av allt. Tacksam för hjälp :).

"Legend" är det första ordet som kommer upp i mitt huvud.
"DeepComp 1800" är nog det andra ordet.

Några korta tankar:
Modeller jag jobbat med som heter Think/center/Pad har alla varit "top of the line".
Bästa kvaliteten som går att skapa.

Modeller Lenovo byggt som har andra beteckningar är tyvärr den totala motsatsen.
Extremt billig plast, lägsta tänkbara kvalitet på samtliga komponenter och ett rent skämt jämfört med datorer i samma prisklass.

Visa signatur

Jag stavar som en kratta och jag vet det, jag lovar att jag gör mitt yttersta för att det ska bli rätt varje gång!

Permalänk
Medlem

Jag har jobbat som processkonsult/beräkningskonsult (och alltså inte med IT) i 10 år med mycket resor. Vi har Lenovos business laptops på jobbet och det som slår mig är att ingen av mina laptops har gått sönder trots ett ständigt flängande. Hållbara helt enkelt! (Däremot avskyr jag mjukvaran som medföljer).

Permalänk
Hedersmedlem

Thinkpad och förr i tiden utmärkta tangentbord. Hade en gammal T510 som jobblaptop i många år. Tung och klumpig men ett underbart arbetsverktyg som bara gick och gick. Uppgraderingsbar och flexibel och hyggligt tyst även vid plågsamma Excel-försök.

Nuvarande modeller är mest "meh..."

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||

Permalänk
Avstängd

Tänker på bärbara datorer och någons röst från en reklam men minns inte vilken reklam.

Permalänk
Medlem

aldrig igen
(fick ingen ersättning för trasig laptop 2 !!! dagar efter att ett år har gått sen köp och då använde jag knappt datorn)

Visa signatur

5800x -- 32Gb DDR4@3600 -- 3080Ti -- 500Gb M2+1Tb M2 +2x1Tb sata SSD

Permalänk
Medlem

Billiga laptops. (Nej, ThinkPad är IBM för mig)

Visa signatur

Shuttle XPC Z170R8 V2
Microsoft Surface Pro

Permalänk
Medlem

Bärbara datorer riktade till företag med stilren och tråkig design. Ogenomtänkta specifikationer, men bra kvalité överlag. Prisvärda och med bra support.

Visa signatur

[Moderkort]: ASUS P8Z68-V PRO [CPU]: i7 3770k @Stock [Minne]: Corsair 2x8Gb Vengeance LP [GPU]: Sapphire RX480 8gb Nitro+ OC [Systemdisk]: Corsair SSD Force 3 90Gb [Storage]: Crucial M4 64Gb, 4Tb SATA 7200rpm [PSU]: Corsair AX750W [Chassi]: Coolermaster CM690 II Adv

Permalänk
Inaktiv

Skräp

Permalänk

Robusta och trista/fula arbetslaptops. Typ datorernas Mercedes. De är dyra men håller länge.

Permalänk

Jobb.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Geeks
Grundare

Wow, tack för det enorma engagemanget och alla svar! Det finns verkligen olika uppfattningar och erfarenheter. Kan tänka mig att lite äldre generationer förknippar Lenovo starkt med Thinkpad och det är intressant att se hur det förändrats över tid. Fortsätt jättegärna skriv av er, det vore kul att höra mer om era positiva erfarenheter / intryck med samt önskemål till framtiden.

Visa signatur

Edin Mehinovic, SweClockers.com