Bethesda utlovar förbättringar efter problemfylld lansering av Fallout 76

Permalänk
Melding Plague

Bethesda utlovar förbättringar efter problemfylld lansering av Fallout 76

Till följd av Fallout 76 problematiska lansering meddelar Bethesda att företaget tar till sig av kritiken. Inom kort utlovas två uppdateringar samt förbättrad kommunikation till spelarna.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

fattar inte varför folk stödjer dessa utvecklare som gång på gång släpper helt ofärdiga spel...Varför köper ni spelet när ni vet att det är en buggfest?

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Medlem

Sorry Bethesda, det tåget har gått. För att ni ska få ordning på spelet så får ni göra om det från grunden. Eller ska ni förvänta er att kunderna bara kommer acceptera ett par 45GB-patchar till medans ni skriver om hela spelet?

Det är bara att erkänna öppet att ni inte tänkt igenom spelet alls, att det bara var en billig cashgrab som slog helt fel och att ni inte alls levererade det kunderna förväntade sig. Var ärliga så kanske ni får behålla den lilla heder och respekt ni har kvar... Ni har levererat många och väldigt bra spel, men åldern börjar visa sig och ni kan inte bara sätta på mer och mer plåster och tejp på en grund som håller på att rosta sönder från insidan.

Permalänk
Medlem

Spelet släpptes uppenbarligen för tidigt. Hade dem lagt 6-12 månader till hade vi i alla fall haft ett spel som fungerat bra. Däremot hade det fortfarande varit väldigt tråkigt pga av andra problem som egentligen bara kan lösas om man gör om hela konceptet i spelet.

Bara det faktum att push-to-talk inte fanns från release är helt sjukt. Bethesda har helt tappat mitt förtroende. Har inga höga förväntningar för kommande spel.

Permalänk
Medlem

Längtat efter att kunna lira typ ett Skyrim eller Fallout i coop med en eller några få polare. Mods som varit under väg har fått mig att hoppas och sedan har Bethesda tvingat dem stänga ner. Detta är vad jag hoppades på, så släpps ett halvtomt låtsas MMO barskrapat från allt som gjorde Bethesdas spel så underhållande och levererar ingenting i närheten av vad jag hade hoppats på. Jag hade hoppats att modesn till Skyrim etc hade fått jobba vidare istället.

Tror faktiskt en majoritet av deras spelare hellere hade sett ett klassiskt Bethesda spel med tillägget att du kunde ta med 1-3 spelare i din kampanj istället för detta "online" spel.

Visa signatur

Huvudriggen är en Gigabyte Aorus Xtreme | 128gb DDR5 6000 | Ryzen 7950X | 3080Ti
Utöver det är det för många datorer, boxar och servar för att lista :P

Permalänk
Medlem

Har noll förtroende för att Bethesda klarar av att utveckla spel alls längre, är löjligt när moddare gör ett bättre jobb gång på gång när dom fixar den katastrof Bethesda ofta lämnar efter sig. Deras 3 senaste spel har inte imponerat alls på mig.

Permalänk
Medlem

Jag ser längre inte fram emot TES6 och Starfield. Tyvärr har jag tappat respekt för Bethesda. Detta efter fiasko med F76 och nyheterna om att TES6 och Starfield kommer använda samma motor. Jag tycker Bethesda bör ha en stark nog ekonomi att investera och göra något bra. Använd de pengar ni fått från den otroligt bra Skyrim försäljningen!

Efter att ha lirat både The Witcher 3 och speciellt nu Red Dead Redemption 2 så känns Bethesda som en riktigt dålig B studio.
Både Skyrim och Fallout 4 var föråldrade redan vid release och innehöll många buggar, dåliga animationer, dålig prestanda och halvdan grafik. Jag tänker inte stödja Bethesda om de släpper spel i denna klass år 2020/2021.

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk
Medlem

Bethesda tycker jag bevisat en gång för alla att de inte kan göra online grejer, och är väldigt dålig när det gäller det tekniska (sett till deras spelmotor som de insiterar att fortsätta med).

Visa signatur

ASUS ROG Crosshair X670E Gene| AMD Ryzen 9 7800X3D Delidded | Custom EK Watercooling| WD Black SN850X 1TB + WD Black SN850X 2TB| Corsair Vengeance, DDR5-6600 64GB (2 x 32GB) @6400MHz CL 30-38-38-76| AMD Radeon RX 7900 XTX| LG UltraGear 45GR95QE OLED| MSI MPG A1000G PCIE5 1000W| Lian Li O-11 EVO|

Permalänk
Medlem

Skyrim var mitt första och enda Bethesda-spel. Skriver de om hela motorn från grunden kan jag kanske tänka mig att testa deras spel igen.

Visa signatur

Games!

Permalänk
Hedersmedlem

Har inte så starka känslor åt endera håll här.
Men vad jag kan föreslå är att inte köpa bethesdas sandlådespel vid release om du tycker det är jobbigt med buggar.
De är vanligen fyllda med buggar första tiden och så har det varit de senaste... 10-15 åren.
Det var högst osannolikt att det här spelet skulle vara nå undantag ;).

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem

Tycker Angry Joe tar upp det mesta. Blir rätt uppenbart att det princip är en "copy paste" av Fallout 4 när ett flertal buggar som fanns i Fallout 4 även finns i Fallout 76 ... trots att det blivit fixat av icke-oficiella patchar.

Visa signatur

Citera för svar!

CPU: i9-9900K + Be Quiet! Dark Rock Pro 3. Moderkort: ASUS ROG Z390-F. Minnen: Corsair Vengeance DDR4 2x8GB 3000MHz. GPU: GigaByte RTX 3080 Gaming OC. SSD: Corsair MP510 500GB. HDD: WD Blue 3TB Nätagg: EVGA SuperNova G2 850W. Chassi: Corsair 4000D Airflow.

Permalänk
Medlem

De borde börja märka sina releaser som "early access" vilket det ju faktiskt är. Det är spelbart (i stort) men inte färdigt. Det som släpps liknar mer en beta med buggar än ett slutfört och polerat spel som är redo att skeppas och levereras till slutkund.

Börjar mer och mer sakna tiden när ingen hade internet och att patcha spel i efterhand var svårare eller rent av omöjligt. Visst fanns det buggar även på den tiden men de märktes inte av på samma sätt för de flesta.

Permalänk
Medlem

Någon som har en bra förklaring till varför dom tvunget ska använda en spelmotor från 1894?
Är det bara pengar eller är det någon annan anledning? Jag är så nyfiken.

Och ja. Deras spel ger man sig inte på fören minst ett år efter lansering.
Dom måste släppa patchar först. Patchar som andra fixar till så det blir mer rätt gjort.

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem

Om nästa TES blir samma skit som detta hoppar jag det också.

Visa signatur

Ny dator: Acer Predator Orion 5000 (RTX 3080)
[ I7 3770K @ 4.6Ghz | Asus 980 Ti 6GB | 16GB | Asus P8Z77-V PRO | Samsung 830 128GB | Corsair H100 | Cooler Master HAF X | Corsair AX 850W | Samsung DVD±RW ] [ Sony AF9 65" | Sony WF-1000XM3 | HTC Vive | Huawei P40 Pro | PS4 Pro | PS3 Slim | PS2 chippad | PS Vita | DS Lite | SNES Mini ]

Permalänk
Medlem
Skrivet av epaaj:

De borde börja märka sina releaser som "early access" vilket det ju faktiskt är. Det är spelbart (i stort) men inte färdigt. Det som släpps liknar mer en beta med buggar än ett slutfört och polerat spel som är redo att skeppas och levereras till slutkund.

Börjar mer och mer sakna tiden när ingen hade internet och att patcha spel i efterhand var svårare eller rent av omöjligt. Visst fanns det buggar även på den tiden men de märktes inte av på samma sätt för de flesta.

Minns när patch var något som kom på en cd-skiva med en datortidning <3

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem

Såg nån som sa att Fallout 76 är det tråkigaste dyra spelet han köpt på år och dar. Tydligen katastrofdåligt ska det vara! Så nej tror nog det är kört denna lansering är katastrof rakt igenom. Tror inte de kan rädda detta sjunkande skepp eller ska vi säga att strålningen nu nått dödliga nivåer...

Visa signatur

Nuvarande dator: CPU: Core i5 2500K @ 3.7GHz, CPU kylare: Zalman CNPS12X, GPU: Zotac GTX560Ti 2048MB, Moderkort: ASRock Z68 Extreme 3 Gen3, Minne: Corsair Vengeance LP 1600MHz (4X4GB)16GB Kit, Lagring: Samsung 840 EVO 250GB SSD, Western Digital Caviar Black 64MB Cache 1TB, Seagate Barracuda 256MB cache 2TB, Seagate Barrracuda 256MB cache 4TB Optisk läsare: DVD Brännare Sony Optiarc AD-7280S, Ljudkort: Asus Xonar DG, Chassi: HafX 942 Nvidia Edition, Nätaggregat: Corsair TX650 v1 650 Watt, OS Windows 10 Pro Svensk Version

Permalänk
Medlem
Skrivet av Anton341:

Spelet släpptes uppenbarligen för tidigt.

Som alla Bethesda spel då, förstår inte att folk fortfarande förbokar sådant här.

Permalänk
Medlem

Skadan är gjort. De kan inte rädda spelet.

Skrivet av xpanterx:

Om nästa TES blir samma skit som detta hoppar jag det också.

Nästa TES kommer använda samma motor som F76. Va beredd på buggar.

Visa signatur

Chassi: Corsair 4000D CPU: Intel i7 11700K RAM: 32Gb DDR4 Moderkort: ASUS Z590-F
Grafik: RTX 3070 Ti OS: W11 SSD: M.2 1TB snabb som tusan

Permalänk
Medlem
Skrivet av xpanterx:

Om nästa TES blir samma skit som detta hoppar jag det också.

Shh, säg inte så.

Visa signatur

Bara fanboys kallar folk för fanboy!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Samlooh:

Tycker Angry Joe tar upp det mesta. Blir rätt uppenbart att det princip är en "copy paste" av Fallout 4 när ett flertal buggar som fanns i Fallout 4 även finns i Fallout 76 ... trots att det blivit fixat av icke-oficiella patchar.

https://www.youtube.com/watch?v=SjrDbSgB9IU

Är ju det som det är också. Utvecklarna fick extremt liten budget att fixa det på, för man förväntades återanvända nästan allt från FO4. Det man gjort är att ta isär motorn, byta ut delarna som var designade för single player, lappa ihop dem för multiplayer, limma ihop motorn igen.

Efter det extremt begränsat med tid att fixa det, eller en vettig story, eller liknande. Som en del recensioner sagt... Fallout 76 bästa bitar hände innan du vakna... Innan alla "plötsligt dog", eller efter 76 när det byggts upp igen.

Och det syns att man verkligen inte haft tid eller budget att polera något... men ändå har nerverna nog att ta fullt pris för det. Priset på BF var faktiskt ett relativt vettigt pris för detta "mod för FO4", om det vore hyfsat stabilt iaf.

Det intressanta är ju att många recensioner på bla youtube om det, även från folk som gillar att spela det, är faktiskt negativ. Man inser att även om det kan göras kul "med vänner"... är det pga det är kul o spela med vänner, eller för spelet är kul tex?

Men vi får se vad de lyckas göra.
Jag tror personligen att de kanske kan fixa värsta buggarna, men spelet som... "det är", är redan förstört.

En relativ djup video om det:

Permalänk
Medlem

Jag hörde rykte att Elder Scrolls 6 ska ha samma motor som den buggiga Fallout 76. Blir väl att avvakta ett köp i såna fall när det spelet släpps

Edit:
Läste inte posterna som skrivits innan. Såg att Cooling23 skrivit om samma sak. Sorry för det

Visa signatur

Coca Cola missbrukare Förbjuden dryck för mig pga diabetes
AMD älskare
Katt älskare

Permalänk
Medlem

Bethesda har inte släppt bra spel sedan Oblivion, det har de fått hjälp att göra från en community med sjukt duktiga moddare. Kunde man inte fixa Fallout 4 kommer man heller inte att kunna fixa Fallout 76. Det är bara vänta på nästa spel och hoppas att bethesda slutar vara så lata.

Skrivet av AMD-FX:

Jag hörde rykte att Elder Scrolls 6 ska ha samma motor som den buggiga Fallout 76. Blir väl att avvakta ett köp i såna fall när det spelet släpps

Edit:
Läste inte posterna som skrivits innan. Såg att Cooling23 skrivit om samma sak. Sorry för det

Stämmer bra det. Todd Howard hade till och med mage att presentera detta som något positivt

Visa signatur

7800X3D//4090

Permalänk
Medlem
Skrivet av Joakim Ågren:

Såg nån som sa att Fallout 76 är det tråkigaste dyra spelet han köpt på år och dar. Tydligen katastrofdåligt ska det vara! Så nej tror nog det är kört denna lansering är katastrof rakt igenom. Tror inte de kan rädda detta sjunkande skepp eller ska vi säga att strålningen nu nått dödliga nivåer...

Strålspårningen?

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem

Bethesda lovar mycket, F76 är en cash grab och inget annat...klart de tvekar med att ge tillbaka något de haft som tanke att ta..

Älskar Fallout, Fallout 2 och New Vegas...gillar även Fallout 3 även om det inte är perfekt på många sätt. Och tanken på ett Fallout i ett online-läge är inte helt främande.

Men vad Bethesda "levererat" är inget annat än ett skämt, ur kvalitetssynpunkt, ur lore-synpunkt och bör ses som inget annat än degraderande för Fallout som IP.

Detta är ett stort argument till varför man ALDRIG bör köpa ett spel innan man sett vad det faktiskt är.

Permalänk
Medlem

Fast grundproblemet är ju egentligen inte buggarna, trasiga spel som måste fixas har Bethesda sysslat med i åratal, det har inte hindrat spelen från att bli populära. Problemet här ju själva game-loopen, hur kul är det att springa och hämta burkar, skjuta råttor och kolla på terminaler om och om och om igen.. Ser liksom ingen USP alls, liksom varenda gameplay-element har ju kritiserats, jag ser inte hur mycket bättre det skulle bli även om man löser de tekniska aspekterna. Det känns liksom som något halvfärdigt MMO från 15år sedan sett till gameplay, där man dessutom bara får köra de första zonerna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SCORPIUS:

Någon som har en bra förklaring till varför dom tvunget ska använda en spelmotor från 1894?
Är det bara pengar eller är det någon annan anledning? Jag är så nyfiken.

Det är nog det bredare begreppet "ekonomi" snarare än pengar som styr det.

De har alla rättigheter, hårdvara och programvara för motorn, för att inte tala om kompetensen att hantera den till sitt yttersta. Medarbetarna är vana att arbeta i den och kan göra mindre under trots begränsningarna. Allt detta gör att man sparar både pengar och tid samt mänskliga resurser.

När folk ändå köper deras spel så har de ju på ett plan lyckats, jag vill minnas att fler köpte Fallout 4 än Fallout New Vegas som i sin tur sålde bättre än Fallout 3. Jag vet inte hur det ligger till med 76 men även om de gång på gång bevisat att de inte kan göra färdiga spel så har de samtidigt bevisat att de faktiskt kan sälja dessa spel. Vilket är en vinst i sig, för företaget men inte för spelarna och kanske inte spelbranschen i stort.

Bethesda kan göra fantastiska spel, de behöver bara ha någon annan som sköter den tekniska sidan. Ska man vara rättvis så kan de som arbetar där med största sannolikhet leverera ett spel i teknisk världsklass men de ges inte möjlighet på grund av deadlines och begränsningar i budget.

Visa signatur

Intel Core i5 3570K @ 4.2GHz | Hyper 212 EVO | 12 GB DDR3 |GTX 1070 8GB ROG STRIX DC3 | Fractal Design Tesla R2 650W | Fractal Design Define R4 Titanium | 370 GB SSD totalt | ~2TB HDD totalt
+ Acer Predator Helios 300 GTX 1060
Båda kör MS Röj i minst 50 FPS.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MH25:

Det är nog det bredare begreppet "ekonomi" snarare än pengar som styr det.

De har alla rättigheter, hårdvara och programvara för motorn, för att inte tala om kompetensen att hantera den till sitt yttersta. Medarbetarna är vana att arbeta i den och kan göra mindre under trots begränsningarna. Allt detta gör att man sparar både pengar och tid samt mänskliga resurser.

När folk ändå köper deras spel så har de ju på ett plan lyckats, jag vill minnas att fler köpte Fallout 4 än Fallout New Vegas som i sin tur sålde bättre än Fallout 3. Jag vet inte hur det ligger till med 76 men även om de gång på gång bevisat att de inte kan göra färdiga spel så har de samtidigt bevisat att de faktiskt kan sälja dessa spel. Vilket är en vinst i sig, för företaget men inte för spelarna och kanske inte spelbranschen i stort.

Är ju inte konstigt egentligen, de har levererat succé efter succé med den motorn. Är väl självklart att från ett management perspektiv att det uppenbarligen fungerar att leverera spel som säljer bra även med den gamla saken, så att de hellre bara kör vidare än att byta ut den är inte superkonstigt. För det är ingen liten process för dom att försöka byta ut den, Bethesda gör rätt speciella/komplexa spel så man kan liksom inte använda vilken motor som helst. De andra som sysslar med större openworld spel kör också inhouse motorer som de har slipat på i runt 10år för att nå dagens nivå (t ex CDPR och Rockstar). Vi kan ju kolla på Starcitizen för hur det ser ut att försöka ta en spelmotor och sen arbeta om den för att kunna förverkliga sina visioner.

Det jobbiga för bethesda blir dock att det nu iom Fallout 76 katastrofen kommer bli en riktigt het potatis det här med motorn, något de antagligen tog för givet att de bara kunde lappa på framöver, för om de skulle ha en annan motor för nästa Elder scrolls så skulle de behövt börjat för 5år sedan...

Permalänk
Medlem
Skrivet av SCORPIUS:

Någon som har en bra förklaring till varför dom tvunget ska använda en spelmotor från 1894?
Är det bara pengar eller är det någon annan anledning? Jag är så nyfiken.

Och ja. Deras spel ger man sig inte på fören minst ett år efter lansering.
Dom måste släppa patchar först. Patchar som andra fixar till så det blir mer rätt gjort.

Bra vet jag inte, men anledningen Todd gav var att det var en motor som alla kunde utan till och innan och som gav dem friheten att kunna arbeta snabbt och effektivt i den, vad det nu innebär...

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Medlem
Skrivet av trickeh2k:

Bra vet jag inte, men anledningen Todd gav var att det var en motor som alla kunde utan till och innan och som gav dem friheten att kunna arbeta snabbt och effektivt i den, vad det nu innebär...

Betyder att det är dyrt och tidskrävande att byta motor för de behöver väldigt mycket inhouse/custom verktyg för att skapa denna typen av spel effektivt.

Permalänk
Avstängd

Problemet är att folk köper halvfärdiga skitspel.

Hade ni bara slutat stödja sådant hade de börjat släppa färdiga spel istället.