Billig nyckel Windows 10 OEM

Permalänk
Medlem

Billig nyckel Windows 10 OEM

Har sett att det finns extremt billiga nycklar till Windows 10(199kr) på sajter som säljer digitala produkter över nätet. Hur kan det vara så billigt? Är det ärliga nycklar?

Permalänk
Medlem

Windows 10 är gratis att ladda ned. Men vissa funktioner är avstängda (tema). Den som vill byta till egna teman behöver aktiveras.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lorault:

Windows 10 är gratis att ladda ned. Men vissa funktioner är avstängda (tema). Den som vill byta till egna teman behöver aktiveras.

Gratis att ladda ner ja, men inte gratis att använda.

Permalänk
Medlem

Det är oftast stulna MSDN nycklar de säljer:

Så nej inte helt legit men det är troligtvis inte brottsligt i Sverige att använda dem! Det finns issues med dem tex om du av någon anledning måste installera om systemet så kanske nyckeln inte fungerar längre och då måste du köpa ny nyckel...

Visa signatur

Nuvarande dator: CPU: Core i5 2500K @ 3.7GHz, CPU kylare: Zalman CNPS12X, GPU: Zotac GTX560Ti 2048MB, Moderkort: ASRock Z68 Extreme 3 Gen3, Minne: Corsair Vengeance LP 1600MHz (4X4GB)16GB Kit, Lagring: Samsung 840 EVO 250GB SSD, Western Digital Caviar Black 64MB Cache 1TB, Seagate Barracuda 256MB cache 2TB, Seagate Barrracuda 256MB cache 4TB Optisk läsare: DVD Brännare Sony Optiarc AD-7280S, Ljudkort: Asus Xonar DG, Chassi: HafX 942 Nvidia Edition, Nätaggregat: Corsair TX650 v1 650 Watt, OS Windows 10 Pro Svensk Version

Permalänk

Skulle säga att det vanliga är att det är sk skrotnycklar, företag A köper in 5000 nya burkar, alla maskiner levereras med Win10, företaget har egna volymlicenser som används, nycklarna man fick med kan man kränga.

Visa signatur

Ryzen 5 3600|Asus X-470|32Gb DDR4|Asus 2060 Super
Ryzen 5 3600|ASRock B-450 itx|32Gb DDR4|2060FE
2xE5-2630v3|DL360G9|256Gb|8Tb|Server 2019|4 Windows 10 & 11 VM |
NES|SNES|N64|Wii|Switch|PsOne|PS1|PS2|PS3|PS4|PS5|Xbox|Xbox360s|Xbox One X|Xbox Series X|

Permalänk
Medlem
Skrivet av wRRM:

Gratis att ladda ner ja, men inte gratis att använda.

Jodå, men med vissa begränsningar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kaine_Uro:

Jodå, men med vissa begränsningar.

Fortfarande inte gratis, om du inte betalar för en licens får du inte använda programvaran.

En olicensierad produkt betyder inte gratis att använda.

Permalänk
Medlem

@wRRM: Som t.ex WinRAR?

Permalänk
Medlem
Skrivet av m4gnify:

@wRRM: Som t.ex WinRAR?

Förutom att Winrar kommer fungera med alla funktioner aktiva medans Windows 10 inte kommer göra det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av wRRM:

Förutom att Winrar kommer fungera med alla funktioner aktiva medans Windows 10 inte kommer göra det.

@wRRM:
Alla funktioner i winrar är inte aktiva förrens man köper det.

Visa signatur

.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BoldLio:

Har sett att det finns extremt billiga nycklar till Windows 10(199kr) på sajter som säljer digitala produkter över nätet. Hur kan det vara så billigt? Är det ärliga nycklar?

Som flera svarat. Det fungerar 100% även om det inte är aktiverat. Det "enda" du missar är möjligheten att göra det personligt i form av bakgrundsbild, teman etc. Och att du får vattenstämpeln nere i hörnet.
Jag kan nog tycka att det är bättre att köpa en nyckel billigt än att inte köpa det alls. Det finns sidor med Väldig bra priser som är "lagligt". Medans andra troligen är MSDN nycklar. Lite av en gråzon.

Hade jag inte spelat en del så hade jag bara kört linux för längesen.

Visa signatur

.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av fragwolf:

Jag kan nog tycka att det är bättre att köpa en nyckel billigt än att inte köpa det alls. Det finns sidor med Väldig bra priser som är "lagligt". Medans andra troligen är MSDN nycklar. Lite av en gråzon.

Det där kan jag inte förstå över huvud taget! Sponsra organiserad brottslighet? Vad är bättre med det? Då är det väl i sanningens namn bättre att inte köpa någon nyckel utan bara ladda ner från någon "skum plats".

Jag ser bara två vettiga alternativ: köpa en legitim licens eller "pirata fullt ut". De andra alternativen är ju bara att göda brottslingar.

Med det sagt så bör man köpa en legitim licens.

Permalänk
Medlem

@fragwolf: Jag har väldigt svårt att se att man bara får lite bakgrundsbilder och annat personligt lull-lull för 1300 kr som licensen normalt kostar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av wRRM:

Fortfarande inte gratis, om du inte betalar för en licens får du inte använda programvaran.

En olicensierad produkt betyder inte gratis att använda.

Windows 10 är gratis att använda. Du behöver dock köpa en license för att aktivera vissa funtkioner..
Ska du köpa windows 10 så får de be microsoft sälja sin source code.

Edit: Här kan du tanka ner det https://www.microsoft.com/sv-se/software-download/windows10
Har du ingen license så skippar du bara att aktivera den... Vissa saker blir låsta men går att använda som vanligt...
Byta bakgrunds bild går om man öppnar programet photos och gör det där igenom..

Permalänk
Medlem
Skrivet av BoldLio:

@fragwolf: Jag har väldigt svårt att se att man bara får lite bakgrundsbilder och annat personligt lull-lull för 1300 kr som licensen normalt kostar.

Det är det du får vad gäller funktioner. Allt fungerar förutom att ändra på utseendet. Jag testat i en VM och allt fungerar, samt flera på youtube säger det samma. En del har testat det flera månader och inga problem. Windows Update fungerar också. Så i praktikten kan man säga att det e de du får för 1300 kr, möjligheten att ändra utseendet. Sen är det ju en moral och en juridisk sak, som vanligt med licenser.

Visa signatur

.

Permalänk
Medlem

Har köpt nycklar på ebay till mina senaste byggen och dessa fungerar galant. Det är väl egentligen huvudsaken...

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

7800X3D//4090
MINT XFCE // W11 🤮

Permalänk
Medlem

@fragwolf: Det kan inte vara en juridisk sak eftersom du kan ladda ner Windows 10 från Microsofts hemsida. Det är inte olagligt att installera Windows 10, tvärtom så vill Microsoft att man ska ladda ned och installera men de vill också att man ska köpa en nyckel. Jag kan inte säga säkert men det borde vara mer än bakgrundsbilder och teman du får när du köper och "låser upp" ditt Windows 10 operativsystem med en licens nyckel.

Permalänk
Medlem

@BoldLio: Support ingår i retail, men vem använder MS support?

Visa signatur

5G 9900k < EKWB LC > RTX2080S | Corsair 32GB C16@3.4G
Asus Z390-F | Seasonic Focus Platinum 750W | XB271HU
970EVO 500GB | Sennheiser HD650 + LCX+SDAC | 20TB TrueNAS Core

Permalänk
Medlem

Det enda som störde mig när Windows 10 inte är aktiverat var att man inte kunde välja "Använd små knappar i aktivitetsfältet" eftersom jag vill ha ett smalare aktivitetsfält.

Visa signatur

janee

Permalänk
Medlem
Skrivet av BoldLio:

@fragwolf: Det kan inte vara en juridisk sak eftersom du kan ladda ner Windows 10 från Microsofts hemsida. Det är inte olagligt att installera Windows 10, tvärtom så vill Microsoft att man ska ladda ned och installera men de vill också att man ska köpa en nyckel.

Jag skiter egentligen i vilket, eftersom jag inte använder Windows (privat), men så här säger License Terms.

Citat:

5. Authorized Software and Activation. You are authorized to use this software only if you are properly licensed and the software has been properly activated with a genuine product key or by other authorized method.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BoldLio:

@fragwolf: Det kan inte vara en juridisk sak eftersom du kan ladda ner Windows 10 från Microsofts hemsida. Det är inte olagligt att installera Windows 10, tvärtom så vill Microsoft att man ska ladda ned och installera men de vill också att man ska köpa en nyckel. Jag kan inte säga säkert men det borde vara mer än bakgrundsbilder och teman du får när du köper och "låser upp" ditt Windows 10 operativsystem med en licens nyckel.

Nä det är möjligt. Fast behöver man inte ange en nyckeln för att ladda ner det? Vad jag och de andra jag sett på youtube så är det inget annat än det du låser upp. Installera det i en VM och testa själv så får du se. Det enda stället jag har stött på problem är just det som nämns, med en specifik text att du måste aktivera för att kunna byta bakgrundsbild. Alla andra funktioner som nämns i Windows fungerar. Sök upp en jämförelse mellan de olika varianterna så ser du vilka funktioner utöver det Normala och självklara, så får du se att det funkar. Jag har dock inte testat bitlocker i proversionen, så det kan vara en sak som inte funkar.
Det kanske har med att göra att windows samlar så mycket information om hur du använder windows så de är bara glada du använder det Gällande den juridiska frågan så är det bara ett antagande baserat på mina tankar om tänkbara orsaker att windows funkar fast det inte är aktiverat. Du kan ju läsa EULAn om du känner för det och se om det står något ifall det är Ok att använda windows efter "trail perioden, antalet dagar man har på sig att aktivera" oavsett om det är aktiverat eller inte. Jag tänker inte läsa det iaf. Så länge allt funkar så bryr jag mig inte. Hade MS brytt sig så hade de gjort som med serverversionerna, tvingat avstängning av datorn tills du aktiverar. Eftersom det inte sker så skulle jag tolka det som att det är ok (läses MS bryr sig inte).

Visa signatur

.

Permalänk
Medlem

Ett tips @BoldLio: är att du själv kollar lite på youtube och läser om det. Så kommer du se att saker å ting fungerar oavsett. Men om du gräver lite i det så kanske du hittar nån info/video som kan peka på exakta saker utöver det vi pratat om här som inte funkar om du inte aktiverar.

Men som sagt, tidigare så har MS gjort så att datorn antingen bootar om eller att du inte kan logga in om du inte aktiverar windows efter x antal dagar/veckor. Nu sker inte det, så det bör ju vara en hint om hur det ligger till. En annan sak utöver bitlocker är möjligheten att vara med i en domän, jag har testat att joina ett AD och det går. Men inte testat köra det en längre tid ifall det kanske slutar funka. Bara en spekulation...Men som sagt, testa det själv så ser du. Stöter du på något efter antal veckor/månader som inte funkar så hör gärna av dig. Det enda jag kan säga med säkerhet är att jag har inte märkt av något och youtubers har kommit fram till samma sak som jag har. DEt var en som t o m hade använt det dagligen i nästan 1 år utan problem.

Visa signatur

.

Permalänk
Medlem
Skrivet av adfactory:

Skulle säga att det vanliga är att det är sk skrotnycklar, företag A köper in 5000 nya burkar, alla maskiner levereras med Win10, företaget har egna volymlicenser som används, nycklarna man fick med kan man kränga.

Dessa är inga skrotnycklar, företagen behöver OEM-licenserna för att volymlicenserna ska vara giltig. Detta är dock en källa för OEM-nycklar, och det är givetvis inte företagen själva som säljer nycklarna vidare. Retail-nycklar kommer nog så gott som uteslutande från Imagine (tidigare DreamSpark, vilket är tidigare MSDN-AA) och MSDN. Ett studentkonto kan ha ett tiotal nycklar för olika produkter. På reddit säljer de t.o.m. VAK/MAK-nycklar.

Permalänk
Medlem

@fragwolf: Om du aktiverar ditt Windows med en crack istället för en genuin nyckel så blir det olagligt och därmed en juridisk fråga. Att ladda ner och installera ett Windows utan att aktivera det är inte olagligt. Det kan vara så som också nämnts här att man går miste om supporten från MS bara om man inte aktiverar det.

Permalänk
Livsnjutare 😎
Skrivet av fragwolf:

Som flera svarat. Det fungerar 100% även om det inte är aktiverat. Det "enda" du missar är möjligheten att göra det personligt i form av bakgrundsbild, teman etc. Och att du får vattenstämpeln nere i hörnet.
Jag kan nog tycka att det är bättre att köpa en nyckel billigt än att inte köpa det alls. Det finns sidor med Väldig bra priser som är "lagligt". Medans andra troligen är MSDN nycklar. Lite av en gråzon.

Hade jag inte spelat en del så hade jag bara kört linux för längesen.

Jag hade en äldre iso liggande utav Windows 10 som jag installerade nyligen och inte har aktiverat ännu då den ligger på en labb-maskin, men denna får faktiskt inte de senaste uppdateringarna.

Det kom upp ett meddelande om detta efter det gått någon dag "Detta exemplar utav Windows är inte aktiverat och kommer därmed inte att kunna ta emot de senaste säkerhetsuppdateringarna från Microsoft. För att bibehålla din och ditt nätverks säkerhet behöver du snarast aktivera Windows för att få de senaste uppdateringarna nedladdade och aktiverade."

Inte ordagrant så - men i stora slängar - ja.

Jag trodde också att det bara var customize -grejerna man gick bet på, som att byta bakgrund, skärmsläckare, ändra aktiva ikoner i aktivitetsfältet etc... men det verkar som att de lagt in spärrar mot uppdateringar om man kör olicensierat numera.

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk
Medlem

https://www.howtogeek.com/244678/you-dont-need-a-product-key-...
https://www.windowscentral.com/you-do-not-need-activate-windo...
Här är 2 artiklar om aktivering mm.

Enligt artiklarna funkar andra sätt att byta bild. Tex öppna bilden och välja om den ska vara till bakgrund eller låsskärm. Bakgrundsbild kan också bytas om man höger klicka på bilden i en mapp på disken eller webbläsaren.

Edit:
Jag har dock bara kollat på en aktiverad dator.

Permalänk
Medlem
Skrivet av KAD:

Jag skiter egentligen i vilket, eftersom jag inte använder Windows (privat), men så här säger License Terms.

Sen så är ju frågan, rent praktiskt, vem kommer kontrollera ifall man har en giltig Windows-licens?

Vet att det finns många företag som använder oaktiverade versioner av Windows, och gjort i flera år.

Permalänk
Medlem
Skrivet av andreas_dock:

Jag hade en äldre iso liggande utav Windows 10 som jag installerade nyligen och inte har aktiverat ännu då den ligger på en labb-maskin, men denna får faktiskt inte de senaste uppdateringarna.

Det kom upp ett meddelande om detta efter det gått någon dag "Detta exemplar utav Windows är inte aktiverat och kommer därmed inte att kunna ta emot de senaste säkerhetsuppdateringarna från Microsoft. För att bibehålla din och ditt nätverks säkerhet behöver du snarast aktivera Windows för att få de senaste uppdateringarna nedladdade och aktiverade."

Inte ordagrant så - men i stora slängar - ja.

Jag trodde också att det bara var customize -grejerna man gick bet på, som att byta bakgrund, skärmsläckare, ändra aktiva ikoner i aktivitetsfältet etc... men det verkar som att de lagt in spärrar mot uppdateringar om man kör olicensierat numera.

Hur gammal var Windows 10 ISOn?

Tiden för uppgraderingar är begränsad för alla versioner av W10 "end of service dates"

Visa signatur

janee

Permalänk
Skrivet av Petterk:

Dessa är inga skrotnycklar, företagen behöver OEM-licenserna för att volymlicenserna ska vara giltig. Detta är dock en källa för OEM-nycklar, och det är givetvis inte företagen själva som säljer nycklarna vidare. Retail-nycklar kommer nog så gott som uteslutande från Imagine (tidigare DreamSpark, vilket är tidigare MSDN-AA) och MSDN. Ett studentkonto kan ha ett tiotal nycklar för olika produkter. På reddit säljer de t.o.m. VAK/MAK-nycklar.

Då är oem kravet nytt för windows10 då? Jag har projektlett ett par större utrullningar av win7, på några levererades datorernas oem-nycklar på fil men användes aldrig, det som installerades var en färdig image innehållande volymlicensnyckeln. Överblivna/medföljande nycklar destruerades, men hade ju lätt kunnas säljas om företaget/n varit lite oseriösa. Antalet utnyttjade volym/mak-licenser rapporterades till MS och genererade faktura.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 5 3600|Asus X-470|32Gb DDR4|Asus 2060 Super
Ryzen 5 3600|ASRock B-450 itx|32Gb DDR4|2060FE
2xE5-2630v3|DL360G9|256Gb|8Tb|Server 2019|4 Windows 10 & 11 VM |
NES|SNES|N64|Wii|Switch|PsOne|PS1|PS2|PS3|PS4|PS5|Xbox|Xbox360s|Xbox One X|Xbox Series X|

Permalänk
Medlem
Skrivet av adfactory:

Då är oem kravet nytt för windows10 då? Jag har projektlett ett par större utrullningar av win7, på några levererades datorernas oem-nycklar på fil men användes aldrig, det som installerades var en färdig image innehållande volymlicensnyckeln. Överblivna/medföljande nycklar destruerades, men hade ju lätt kunnas säljas om företaget/n varit lite oseriösa. Antalet utnyttjade volym/mak-licenser rapporterades till MS och genererade faktura.

Nej, det har säkert varit krav i mer än 15 år, sen XP kom åtminstone. COA/GML (äkthetsbeviset) måste vara kvar på datorerna, men nycklar på COA eller i UEFI används ju aldrig när du kör volymlicensen. Det är först vid en genomgång av det hela det kan bli problem. Volymlicensen ger ytterligare rättigheter för OEM-licensen, det är ingen ersättning av OEM-licenser, ska du köra något annat än operativsystemet som kom med datorn måste du köpa uppgradering eller software assurance. Hade det varit en ersättare hade inga företagsdatorer kommit med Windowslicens.