Guide: Få ut mer av nätverket med Netgear Orbi

Permalänk
Melding Plague

Guide: Få ut mer av nätverket med Netgear Orbi

På marknaden för mesh-nätverk är Netgear Orbi en av de mest populära lösningarna. SweClockers går igenom hur Orbi installeras och tipsar om hur du får ut det mesta av systemet.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Inte för att vara sån men det har blivit för mycket in-your-face annonser på sistone här.

Permalänk
Medlem

Rätt saftigt pris, eller ?

Räknade själv ihop vad mina prylar kostat. 1st UniFi USG, 1st UniFi 8-60w switch och 2st UniFi AP AC PRO. Fick det till 5800:- skulle detta paket verkligen vara lika bra eller bättre ?

Det kanske det är ? Bara lite tveksam till ett pris på 6300sek

Visa signatur

__________________
Stationär: | NZXT H510 Flow | Corsair RM850x | GIGABYTE Z790 AORUS Elite AX | Intel Core i7 13700K | 32GB 6400Mhz CL32 DDR5 | MSI RTX 380 | 1TB Seagate FireCuda 530 + 1TB Kingston KC3000 | LG OLED 42C2 120Hz 4K | Bärbar: MacBook Pro 14"

NAS: Synology DS1815+ 8X 4TB WD RED
Server: Esxi 6.5 | i5 4690K | 32GB DDR3 | 1TB SSD + iSCSI SATA [/B]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Boredbynoobs:

Inte för att vara sån men det har blivit för mycket in-your-face annonser på sistone här.

Håller med, tråkig riktning.

Visa signatur

⚙️ Ryzen 5800X | G.Skill TridentZ 3866MHz CL14 | ASUS TUF 6900XT
🖥️ Samsung Odyssey G8 OLED ⌨️ Keychron Q4 60% 🖱️ Glorious Series One Pro
🎧 RME ADI-2-DAC FS | Focal Clear MG Pro | Sony MDR-Z7M2
📺 LG 65" GX OLED | Dynaudio Xeo 4

Permalänk
Medlem

Unifi kör jag. Tveksam om detta är bättre. Kunde ni inte testat flera system och jämnfört dom sida vid sida? Fast det kanske netgear var emot? 😉

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk

Någon som har koll på ungefär hur mycket sämre prestandan blir om kopplar datorn via ethernetkabel till satellit istället för dator direkt via ethernetkabel till router? Satelliten skulle i detta fall vara för att bli av med sladd mellan 2 rum.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Discodance:

Någon som har koll på ungefär hur mycket sämre prestandan blir om kopplar datorn via ethernetkabel till satellit istället för dator direkt via ethernetkabel till router? Satelliten skulle i detta fall vara för att bli av med sladd mellan 2 rum.

Beror på vad du förväntar dig för hastighet. 100mbit eller mer? Anslutningen mellan två satelliter trådlöst är som att ha ett bra trådlöst nätverkskort i datorn.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

@jocke92: Jag har 100 ner nu. Med bredbandskollen får jag 140 ner vilket verkar stämma då jag laddade ned BF V i 16MB/s.

Målet är att kunna spela stabilt utan packetloss med låg svarstid och inte torska så mycket av dom 140 jag har nu. Kan man tänka sig att man får 100 ner?

Jag har en kass router nu som saknar stöd för 5 GHz band, därav är jag lite intresserad.

Permalänk
Medlem

Provade Orbi, kan inte rekommendera till någon. Satelliterna vägrade länka med basstationen och firmware-uppdateringar gick inte att göra på satelliterna utan lyckad länkning...Prylarna åkte tillbaka till försäljaren.

Visa signatur

Dator 1. MSI Z370 GAMING PRO CARBON, Intel Core i7 8700K 3.7 GHz 12MB, Gigabyte AORUS GeForce GTX 1080 Ti 11GB, Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3000Mhz CL15 Vengeance, passivt vattenkyld.

Dator 2. MK MSI X79A-GD45, Intel i7-3820 @ 4,0 GHz, EVGA 980Ti med vattenblock, 16 Gig DDR3, vattenkyld

Specialskärm: ~124 tum 3840 X 1080, 178° FOV (2 x BenQ 1070+)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Discodance:

@jocke92: Jag har 100 ner nu. Med bredbandskollen får jag 140 ner vilket verkar stämma då jag laddade ned BF V i 16MB/s.

Målet är att kunna spela stabilt utan packetloss med låg svarstid och inte torska så mycket av dom 140 jag har nu. Kan man tänka sig att man får 100 ner?

Jag har en kass router nu som saknar stöd för 5 GHz band, därav är jag lite intresserad.

Det beror på vilken mottagning du har mellan routern och satelliten. Men bra förhållanden kommer definitivt ge dig över 100mbit. (test)

Permalänk
Medlem
Skrivet av ZAIZAI:

Provade Orbi, kan inte rekommendera till någon. Satelliterna vägrade länka med basstationen och firmware-uppdateringar gick inte att göra på satelliterna utan lyckad länkning...Prylarna åkte tillbaka till försäljaren.

Därför jag valde unifi efter mycket kollande, finns många och långa problem trådar om i princip alla modeller. Dessa mesh grejer är en bra ide, men det vore ännu bättre om de faktiskt fungerade

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk

Aldrig mer Netfear

Körde också med Orbi ett tag, funkade helt ok. En dag så slutade satelliten kommunicera med basen. Bytte ut paketet och fick det ändå inte att funka och fick returnera allt.

Köpte sedan Ubiquity och deras Unify system istället. Och är toknöjd.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

Unifi kör jag. Tveksam om detta är bättre. Kunde ni inte testat flera system och jämnfört dom sida vid sida? Fast det kanske netgear var emot? 😉

Skickades från m.sweclockers.com

Jag gjorde rätt mkt research innan jag slog till på en Orbi och den kom etta eller delad etta i alla tester jag kunde hitta. Det här är säkert en sponsrad artikel eftersom produkten är gammal men bra är den. Det är ingen tvekan. Är helnöjd själv.

Visa signatur

Galleri: https://imgur.com/a/4JTFzOF

Threadripper 1950X @ 3.8GHz — MSI X399 Gaming Pro Carbon
MSI 1080 Ti FE — 2 x PALIT 980 Ti — Corsair AXi1500W — G.Skill Trident Z RGB 64GB 3200 C14 — Corsair Obsidian 900D — EKWB custom loop — Acer Predator X34

Permalänk
Geeks
SweClockers
Skrivet av Boredbynoobs:

Inte för att vara sån men det har blivit för mycket in-your-face annonser på sistone här.

En sponsrad artikel är inte samma sak som en annons. I detta fall har vi skapat en guide på uppdrag av Netgear, som handlar om hur det går till att komma igång konfigurera Orbi-systemet. Syftet med artikeln är såklart att tillföra kunskap till både befintliga och potentiella användare, precis som med alla våra guider.

Att Netgear är med och sponsrar artikeln gör det möjligt för oss att skapa ännu mer kvalitativt innehåll, men vi skulle lika gärna kunnat gjort detta själva.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

» Kontakta oss » SweClockers på Facebook » SweClockers på Youtube » Blips of SweClockers (Spotify)
» Pappa till Moderskeppet » SweClockers chefredaktör 2007–2015

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dimestam:

En sponsrad artikel är inte samma sak som en annons. I detta fall har vi skapat en guide på uppdrag av Netgear, som handlar om hur det går till att komma igång konfigurera Orbi-systemet. Syftet med artikeln är såklart att tillföra kunskap till både befintliga och potentiella användare, precis som med alla våra guider.

Att Netgear är med och sponsrar artikeln gör det möjligt för oss att skapa ännu mer kvalitativt innehåll, men vi skulle lika gärna kunnat gjort detta själva.

Skickades från m.sweclockers.com

Och vad är skillnaden mot en annons? Det är en säljartikel, inget annat. Det kan, om möjligt ha varit den sämsta guiden jag någonsin läst. Vad är egentligen innehållet? Lite bilder på gränssnitt möjligtvis? En guide bör väl innehålla bästa möjliga inställningar med mera? Att en tjock betongvägg har en förödande effekt har nog väldigt få missat.

Man kanske borde ta med att Orbi gillar att ligga på felaktiga kanaler(icke 1-6-11), och köra över grannarna med 40hz-bredd onödigt länge på 2.4ghz. Eller att trådat alltid är att föredra. Tryck upp 5 såna i en villa och ha halva familjen stömma/spela/ladda ner, så är dom realistiska hastigheterna väääldigt mycket lägre än dom teoretiska. Men då får man ju inte betalt för guiden givetvis.

Tror folk på Sweclockers föredrar objektiviteten framför sponsrad dynga.

Permalänk
Geeks
SweClockers
Skrivet av MystiX:

Och vad är skillnaden mot en annons? Det är en säljartikel, inget annat. Det kan, om möjligt ha varit den sämsta guiden jag någonsin läst. Vad är egentligen innehållet? Lite bilder på gränssnitt möjligtvis? En guide bör väl innehålla bästa möjliga inställningar med mera? Att en tjock betongvägg har en förödande effekt har nog väldigt få missat.

Man kanske borde ta med att Orbi gillar att ligga på felaktiga kanaler(icke 1-6-11), och köra över grannarna med 40hz-bredd onödigt länge på 2.4ghz. Eller att trådat alltid är att föredra. Tryck upp 5 såna i en villa och ha halva familjen stömma/spela/ladda ner, så är dom realistiska hastigheterna väääldigt mycket lägre än dom teoretiska. Men då får man ju inte betalt för guiden givetvis.

Tror folk på Sweclockers föredrar objektiviteten framför sponsrad dynga.

Ju mer (konstruktiv) kritik som inkommer desto bättre! Att träffa ”rätt” när det gäller guider är svårt eftersom vissa läsare har större förkunskaper medan andra har precis börjat att grotta ned sig i området. Därför tror åtminstone jag att en guide bör skrivas med perspektivet att så många som möjligt ska kunna ha nytta av den.

Att ta med mer om det du nämner med konfigurationer och vanliga problem/lösningar tycker jag är jättebra förslag och någonting som vi kan ta med oss framåt.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

» Kontakta oss » SweClockers på Facebook » SweClockers på Youtube » Blips of SweClockers (Spotify)
» Pappa till Moderskeppet » SweClockers chefredaktör 2007–2015

Permalänk
Medlem

Gick också på niten att köpa ett dyrt orbi-system. Visst, täckningen blir bättre i huset men skiten går ju ner för jämnan och behöver startas om. Ibland är det sateliten och ibland routern som behöver startas om. Senaste firmware har dock dragit ner det till en gång i veckan. Tidigare var det 2-3ggr/vecka.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

| ASRock K8Upgrade-760GX | s754 AMD Sempron 3100+@2.4 GHz | 2x256 TwimMOS PC2700 CL2 | Radeon 9800pro |

Permalänk

Hade nog hellre sett en "Så fungerar mesh" med Nikka.

Permalänk
Medlem

Jag har kört ett RBK50-system i dryga halvåret, och för mig har det funkat klockrent. Bor i ca 200 kvm villa och maxar min 100/100-lina oavsett var i huset jag är.

Det enda som jag stör mig på är att den inbyggda VPN-servern lägger allt VPN-klienter på gästnätet, och det går inte att konfa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Discodance:

Någon som har koll på ungefär hur mycket sämre prestandan blir om kopplar datorn via ethernetkabel till satellit istället för dator direkt via ethernetkabel till router? Satelliten skulle i detta fall vara för att bli av med sladd mellan 2 rum.

Prestanda "halveras" över radio som har half duplex medans Ethernet har full duplex. Skillnaden upplevs dock inte alltid som halverad eftersom allt beror på trafikmönstret.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem

En av de mest populära? Har inte hört talas om Orbi tidigare, och jag jobbar ändå inom branschen.

Visa signatur

Dator: ASUS Prime 470x PRO - AMD 5800X3D - MSI RTX 2070 ARMOR OC - EVGA SuperNova G3 650W - Fractal Design Define R5 - Noctua NH-D15 - ASUS Xonar DGX. Kringutrustning: Corsair M65 Pro - Qpad MK-90 - Sennheiser 350 SE. ASUS MG279Q.

Permalänk
Medlem

Tack för en intressant artikel!

Då de flesta av oss är lite nördiga och gärna vill bygga lösningar sjäva, tror jag att det skulle uppskattas om ni gjorde "gör det själv"-artiklar.
Mitt nätverk består av en pfSense router som körs på ett SuperMicro X7SPA-H , en 16 portars gigabitswitch (HP 1920) och en accesspunkt (Ubiquiti AP AC Pro).

Jag skulle i alla fall uppskatta om ni skapar en artikel runt tex routern, brandväggen och borrar ner er på djupet
- vad skall man tänka på när man bygger själv för HW, hur många NICar, CPU, RAM, behövs disk etc
- en grundlig genomgång av mjukvaror, vad som gör dem bra, svaga punkter etc

Förslag på ämnen:
- Router/brandvägg
- NAS
- Ad blocker

Permalänk
Medlem
Skrivet av Beatnutz:

Jag gjorde rätt mkt research innan jag slog till på en Orbi och den kom etta eller delad etta i alla tester jag kunde hitta. Det här är säkert en sponsrad artikel eftersom produkten är gammal men bra är den. Det är ingen tvekan. Är helnöjd själv.

Om du läser tester på ren bandbredd brukar Orbi komma först eller åtminstone i toppskiktet, men det är faktiskt inte det viktigaste för mig på det stället jag satte ett mesh-nätverk. Vi har 100 Mbit ner och har ingen lust att betala för mer, så extra bandbredd i wifi är inte speciellt användbar. Jag vill bara att det är täckning med OK prestanda överallt. Mitt val var TPLink Deco M5, som gav tre enheter för c:a hälften av vad Netgear ville ha för två. Tre enheter lär ge bättre täckning än två, och sex enheter (vilket jag hade kunnat köpa för samma pengar) är definitivt bättre.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Skrivet av MystiX:

Och vad är skillnaden mot en annons? Det är en säljartikel, inget annat. Det kan, om möjligt ha varit den sämsta guiden jag någonsin läst. Vad är egentligen innehållet? Lite bilder på gränssnitt möjligtvis? En guide bör väl innehålla bästa möjliga inställningar med mera? Att en tjock betongvägg har en förödande effekt har nog väldigt få missat.

Man kanske borde ta med att Orbi gillar att ligga på felaktiga kanaler(icke 1-6-11), och köra över grannarna med 40hz-bredd onödigt länge på 2.4ghz. Eller att trådat alltid är att föredra. Tryck upp 5 såna i en villa och ha halva familjen stömma/spela/ladda ner, så är dom realistiska hastigheterna väääldigt mycket lägre än dom teoretiska. Men då får man ju inte betalt för guiden givetvis.

Tror folk på Sweclockers föredrar objektiviteten framför sponsrad dynga.

Fler bilder på gränssnittet är en jättebra idé till framtida guider! När det kommer till bästa möjliga inställningar går innehållsdelen Inställningar igenom vad som troligtvis är de bästa inställningarna för de flesta (aktivera Mu-mimo och Beamforming). Vi ska titta närmare på hur framtida guider kan vara ännu tydligare med konkreta tips angående placering.

När det kommer till kanaler upplevde jag inte problemet du beskriver. Orbi-systemet låg på kanal 6 under hela perioden jag använde systemet och kanalbredden satt till Auto (växla mellan 20/40 MHz), precis som med majoriteten av alla routrar.

Viktigt att komma ihåg är att detta är en guide för att få ut så mycket som möjligt av Orbi-systemet (inte en recension av systemet). Med det sagt uppskattar jag din feedback och tar med mig den till framtida guider.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MystiX:

Och vad är skillnaden mot en annons? Det är en säljartikel, inget annat. Det kan, om möjligt ha varit den sämsta guiden jag någonsin läst. Vad är egentligen innehållet? Lite bilder på gränssnitt möjligtvis? En guide bör väl innehålla bästa möjliga inställningar med mera? Att en tjock betongvägg har en förödande effekt har nog väldigt få missat.

Man kanske borde ta med att Orbi gillar att ligga på felaktiga kanaler(icke 1-6-11), och köra över grannarna med 40hz-bredd onödigt länge på 2.4ghz. Eller att trådat alltid är att föredra. Tryck upp 5 såna i en villa och ha halva familjen stömma/spela/ladda ner, så är dom realistiska hastigheterna väääldigt mycket lägre än dom teoretiska. Men då får man ju inte betalt för guiden givetvis.

Tror folk på Sweclockers föredrar objektiviteten framför sponsrad dynga.

Att ens tillåta prylar att växla till 40MHz på 2.4GHz torde vara olagligt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dimestam:

En sponsrad artikel är inte samma sak som en annons. I detta fall har vi skapat en guide på uppdrag av Netgear, som handlar om hur det går till att komma igång konfigurera Orbi-systemet. Syftet med artikeln är såklart att tillföra kunskap till både befintliga och potentiella användare, precis som med alla våra guider.

Att Netgear är med och sponsrar artikeln gör det möjligt för oss att skapa ännu mer kvalitativt innehåll, men vi skulle lika gärna kunnat gjort detta själva.

Skickades från m.sweclockers.com

En sponsrad artikel är bara ett "finare ord" för annons... Gillar man detta kan man ju likaväl läsa PC för Alla.

Visa signatur

⚙️ Ryzen 5800X | G.Skill TridentZ 3866MHz CL14 | ASUS TUF 6900XT
🖥️ Samsung Odyssey G8 OLED ⌨️ Keychron Q4 60% 🖱️ Glorious Series One Pro
🎧 RME ADI-2-DAC FS | Focal Clear MG Pro | Sony MDR-Z7M2
📺 LG 65" GX OLED | Dynaudio Xeo 4