Sony avslöjar fler detaljer kring Playstation Classic

Permalänk
Melding Plague

Sony avslöjar fler detaljer kring Playstation Classic

Inom kort är dags för Sonys tolkning av konceptet med krympta konsoler, med Playstation Classic. Nu berättar de mer om konsolen och bekräftar bland annat detaljer kring upplösning.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Nintendo 64 classic är den enda enheten jag hade varit intresserad av att köpa

Permalänk
Medlem

I videon såg det inte ut som 720p

Permalänk
Medlem

Något tråkiga spel, finns bättre

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Redaktion
Praktikant ✨

Även om det inte är lika illa som med NES Classic Mini så förstår jag fortfarande inte hur man resonerar med kabellängderna till handkontrollerna. 1,5 meter är verkligen på tok för kort om man inte gillar att sitta på golvet eller dra fram konsolen till bordet varenda gång man ska spela.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JonasT:

Även om det inte är lika illa som med NES Classic Mini så förstår jag fortfarande inte hur man resonerar med kabellängderna till handkontrollerna. 1,5 meter är verkligen på tok för kort om man inte gillar att sitta på golvet eller dra fram konsolen till bordet varenda gång man ska spela.

Det hör ju till att sitta på golvet jättenära TV:n när man spelar konsol.

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JonasT:

Även om det inte är lika illa som med NES Classic Mini så förstår jag fortfarande inte hur man resonerar med kabellängderna till handkontrollerna. 1,5 meter är verkligen på tok för kort om man inte gillar att sitta på golvet eller dra fram konsolen till bordet varenda gång man ska spela.

Håller med. Nog för att det är classic-maskiner och att de ska kännas så autentiska som möjligt, men kabeln är något som jag mer än gärna slipper. Är input lag viktigt så spelar man förmodligen redan på originalmaskinerna kopplade till en CRT.

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
Medlem
Skrivet av eldidy:

Nintendo 64 classic är den enda enheten jag hade varit intresserad av att köpa

Jag ville ha en NES Classic mini.
Men det var väldigt svåra att få tag på om man inte ville betala kraftiga överpriser på tradera, ebay, mm.
Jag skaffade en RetroUSB AVS istället. En NES klon som tar riktiga NES cartridge och kontrollers.
Har köpt NES spel och Everdrive.
En lösning som inte blev billigare än att köpa NES Classic Mini till "scalper pris".
Jag tycker ändå att det är en fördel att inte vara begränsad till de 30 medföljande titlarna och kul att kunna köra riktiga NES cartridge.

Däremot SNES Classic mini fick jag tag på, så det har jag.
Jag har sett NES Classic mini tillgänglig efter de börjat återproducera dem.
Men nu när jag har min AVS så är jag inte lika sugen längre.

Nintendo 64 var den konsol jag var mest imponerad av när den var ny.
Men generellt så har den inte åldrats lika bra som konsolerna som i första hand fokuserade på 2D.
Jag avvaktar med att bestämma mig tills jag vet spelutbud och pris. Men ja det är stor sannolikhet att det blir en sån.

Denna Playstation Classic kommer jag nog hoppa över.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JonasT:

Även om det inte är lika illa som med NES Classic Mini så förstår jag fortfarande inte hur man resonerar med kabellängderna till handkontrollerna. 1,5 meter är verkligen på tok för kort om man inte gillar att sitta på golvet eller dra fram konsolen till bordet varenda gång man ska spela.

Skrivet av Gender Bender:

Håller med. Nog för att det är classic-maskiner och att de ska kännas så autentiska som möjligt, men kabeln är något som jag mer än gärna slipper. Är input lag viktigt så spelar man förmodligen redan på originalmaskinerna kopplade till en CRT.

Tror mer det är att man idag har konsolen vid TVn... normalt hade man ju den 2m från TVn, för att dra ut kassetten och "blåsa"... eller trycka på reset när vännen höll på att ta din high-score

Inte för det är en perfekt lösning, men det går ju att ha dessa stående 1,5m från dig och sedan längre kabel till TVn. Sen ja... en förlängning eller någon liknande lösning hade inte varit fel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

Sen ja... en förlängning eller någon liknande lösning hade inte varit fel.

Det finns USB kablar med hankontakt i ena änden och honkontakt i andra änden. Så det går ju att lösa om man vill.

Permalänk
Medlem

Tråkigt att de inte krympte handkontrollerna 60% också.

"Va, kontrollerna är mycket mindre än vad jag kommer ihåg dem som!"
"Nä nä, dina händer har bara växt sedan du använde dem sist"

Permalänk
Medlem
Skrivet av GuessWho:

Det finns USB kablar med hankontakt i ena änden och honkontakt i andra änden. Så det går ju att lösa om man vill.

Följer det USB standarden så är det ju rätt mycket som kan göras.

Permalänk
Medlem

Varför jämföra mot nes classic? Snes classic har 1.5m precis som Sonyn, vilket i min mening är för kort. Playstation Classic känns som en ointressant konsol, både med emulatorn i backend (Canoe i nes/snes är bra för vad den gör) men även för spelbiblioteket.

Skrivet av Paddanx:

Tror mer det är att man idag har konsolen vid TVn... normalt hade man ju den 2m från TVn, för att dra ut kassetten och "blåsa"... eller trycka på reset när vännen höll på att ta din high-score

Inte för det är en perfekt lösning, men det går ju att ha dessa stående 1,5m från dig och sedan längre kabel till TVn. Sen ja... en förlängning eller någon liknande lösning hade inte varit fel.

Nja. Om du jämför en snes och en snes classic så ser du snabbt att original-snesen har längre strömkabel, videokabel och handkontrollskabel.

Visa signatur

Arch | 1440p 165Hz IPS | 7800X3D | 1080ti | 64GB@6GHz | SN850 2TB

Permalänk
Inaktiv

Skitcool och grym, jag skulle köpa den direkt. Det är bara det att lägenhetspriserna är så fruktansvärt höga idag och jag har inte plats med ett par hundra olika classic konsoler.
Jag vill ha en konsol som klarar av de flesta äldre spelen, konsoltillverkarna till denna säljer sedan spel till denna. Likaså säljer de handkontroller som stöder konsolen genom bluetooth. Det blir då ett par hundra hankontroller att äga, men ofta kan man använda en annan kontroll. I vilket fall så tar det mindre plats och de är enklare att bära dit.

Sedan ett par hundra är kanske att ta i.
Men nes, snes, N64, dreamcast, psx, ps2, xbox, wii, gamecube, Atari, c64, Sega Megadrive, Genesis o.s.v är konsoler som de flesta lite äldre har spelat och vill kunna spela.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JonasT:

Även om det inte är lika illa som med NES Classic Mini så förstår jag fortfarande inte hur man resonerar med kabellängderna till handkontrollerna. 1,5 meter är verkligen på tok för kort om man inte gillar att sitta på golvet eller dra fram konsolen till bordet varenda gång man ska spela.

Fick en SNES Classic i början av månaden och insåg att kablarna till handkontrollerna "endast" var 1,5m långa. Beställde dessa 2-pack 3,0m förlängningskablar så att jag kan stationera konsolen under tv'n och luta mig tillbaks i soffan och spela. Jag tycker inte argumentet att man ska sitta nära tv'n när man spelar retrokonsoler funkar. Med en 60+ tum tv blir det knappast njutbart att sitta 3m från skärmen...

Visa signatur

🖥️ - R7 3800X ◾ 5700XT ◾ B450M ◾ 32GB 3800MHz 16-19-12-36 @1,4V
🖥️ - Synology DiskStation DS1817+ 28TB
⌨️ - Corsair Gaming K95 Cherry MX Red / 🖱️ - Logitech G903 Lightspeed

Permalänk
Medlem
Skrivet av sniglom:

Nja. Om du jämför en snes och en snes classic så ser du snabbt att original-snesen har längre strömkabel, videokabel och handkontrollskabel.

Säger bara hur det "var" förr. Sen ja, jag ser också att de fuskat lite med sin design. Troligen är detta för att kunna bygga den till en viss prispunkt. Av vad jag kan se dock, är det standard HDMI, som du kan köpa 20m förlängning till om du vill (inte för det är prisvärt, vilket troligen är varför de är kortare). Det är nämligen väldigt dyrt med långa kablar med dagens video, vs komposit eller liknande förr.

Självklart kunde de varit lite snällare och gett USB standardiserade kontrollers dock... så kan du enkelt förlänga dessa. Men det finns förlängningar till dessa udda också.

Det jag finner lustigt är att man förväntar sig en billig konsol-spel sak ska innehålla allt mellan himmel o jord, men att svindyra 10kkrs telefoner har 1m USB kabel, krav på adapter för ljud/eller köp till bluetooth delar osv... är det okej? För prispunkten dessa produkter haft, är de faktiskt väldigt prisvärda, även om man fått lite kompromisser för att man ska "kunna spela det bekvämt på sin 60tums TV"...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

Säger bara hur det "var" förr. Sen ja, jag ser också att de fuskat lite med sin design. Troligen är detta för att kunna bygga den till en viss prispunkt. Av vad jag kan se dock, är det standard HDMI, som du kan köpa 20m förlängning till om du vill (inte för det är prisvärt, vilket troligen är varför de är kortare). Det är nämligen väldigt dyrt med långa kablar med dagens video, vs komposit eller liknande förr.

Min poäng är att du varken kan ha konsolen framme vid TVn eller dra fram den som det är nu. Totallängden på kablage för snes classic är ungefär halverad, både framför och bakom konsolen.

Säkerligen är det dyrare med hdmi-kablage än de lakritssnören som följde med förr, men då borde inte lösningen vara att förkorta handkontrollskabeln, utan snarare förlänga den eller möjligtvis erbjuda förlängningskablar till ett "rimligt" pris.

Skrivet av Paddanx:

Självklart kunde de varit lite snällare och gett USB standardiserade kontrollers dock... så kan du enkelt förlänga dessa. Men det finns förlängningar till dessa udda också.

I Nintendos fall så använde de redan sin egen "standard" till sina kontrollrar hela vägen tillbaka till Wii, så jag kan förstå att de kör vidare för att öka kompatibiliteten mellan sina enheter. Själv köpte jag kinesiska 3m-förlängningar för småpengar, men det gynnar knappast Nintendo, hade de sålt egna förlängningar till ett överkomligt pris hade jag ju köpt av dem.

Skrivet av Paddanx:

Det jag finner lustigt är att man förväntar sig en billig konsol-spel sak ska innehålla allt mellan himmel o jord, men att svindyra 10kkrs telefoner har 1m USB kabel, krav på adapter för ljud/eller köp till bluetooth delar osv... är det okej? För prispunkten dessa produkter haft, är de faktiskt väldigt prisvärda, även om man fått lite kompromisser för att man ska "kunna spela det bekvämt på sin 60tums TV"...

Är det verkligen orimligt att förvänta sig en hygglig kabellängd så att produkten går att använda som det är tänkt? Dvs, att man kan sitta i tv-soffan och spela spel på TVn. Om det vore så att tillverkarna hade sitt officiella "spela i soffan-kit" för 199kr extra hade allt känns mycket mer rimligt.

Din mobiltelefonsjämförelse är knepig. Huvudsakligen är den tänkt att användas utan att usb-kabeln är inkopplad och det är knappast någon brist på billigare telefoner med 3.5mm-adapter.

Visa signatur

Arch | 1440p 165Hz IPS | 7800X3D | 1080ti | 64GB@6GHz | SN850 2TB

Permalänk
Medlem

Ps1, ps2 och ps3 som jag har kan redan köra ps1 spel. Att de flesta av spelen är dåliga eller sådana jag redan har gör den för mig onödig.

Skulle vilja ja n64 eller Saturn classic för de har jag inte.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Asus B650 TUF, Ryzen 7600X, 32GB 6000mhz DDR5, Corsair RM1000X, Powercolor 6900XT Red Devil Ultimate, 360mm Corsair AIO, MSI Velox 100P Airflow. Kingston KC3000 M.2.

Permalänk
Medlem

Skev utveckling att man ska ha 3-4 mini-enheter när deras nuvarande konsol enkelt kan köra samma emulator.

Permalänk
Medlem

Köper när den går ner i pris. Kommer inte användas då jag redan har Playstation med 300+ spel ligger hemma så behöver inte ha den för att spela!

Visa signatur

Spelar Just Nu: INGET Väntar På: HL 3, Grand Theft Auto VI
Moderkort: Gigabyte Z790 Gaming X AX CPU: Intel Core i7 13700K 3.4GHz Kylare: Arctic Liquid Freezer II 360
Internminne:
Corsair 32GB (2x16) DDR5 6000MHz Vengeance GPU: Asus RTX 4090 TUF GAMING
SSD: WD Black SN850X 1TB Gen 4 & Samsung 860 EVO 1TB OS: Windows 11 Skärm: LG C2 42"

Permalänk
Medlem

Tycker 1400 spänn är lite dyrt. Hade det vart PS och PS2 i ett hade jag vart intresserad. Kan ju använda samma kontroller. Har alla PS men har redan parkerat PS1 eftersom PS2 är bakåtkompatibel, men hade vart skönt att parkera båda i källaren.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Dator 1: | i9 9900k | MSI RTX 4080 Ventus 3x OC | ASUS ROG STRIX Z390-F Gaming | Corsair LPX DDR4 32 GB 3200Mhz | FD define S | Samsung 850 EVO 1TB | Samsung 980 NVMe M.2 1TB | Noctua NH-U12S | Corsair RM750x 750W | Windows 11
Skärm 1: ASUS 27" ROG SWIFT PG279Q 1440p @ 165Hz/IPS/G-Sync
Skärm 2: ASUS 27" TUF VG27AQ1A 1440p @ 170Hz/IPS/G-Sync/HDR

Permalänk
Medlem

Äsch, funkar fint att köra på en rpi3 om man så vill, om man då redan Äger spelen och rippar dom själv det vill säga, samt rippar bios från ps1..

Givetvis ska man inte använda dom olagliga alternativ som finns!

Visa signatur

Ryzen 5800x @ 32gb 3200mhz @ 7tb ssd @ 3060ti Fractal r5 @ Arch
i5 4670k @ 24gb 1600mhz @ Fractal r3 @ 12tb ZFS @ Truenas Scale
Thinkpad T450 @ i5 5300u @ 16gb @ 512gb ssd @ 24+48wh batteri @ Debian

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon159643:

Skitcool och grym, jag skulle köpa den direkt. Det är bara det att lägenhetspriserna är så fruktansvärt höga idag och jag har inte plats med ett par hundra olika classic konsoler.

Personligen inte alls imponerad av detta "mini classic" från Sony. Absolut minst intresse av alla.

Däremot det största problemet med alla dessa Mini-konsoler är ju inte platsen (får ju plats med massor i TV-bänken), men däremot så är det extremt begränsat med HDMI på alla TV (har tre in på TV, och en extra HDMI in på X-konsolen, dvs. endast fyra totalt, och då skall jag även ha plats för Switch och HTPC).

Så dyra är dessutom inte lägenhetspriserna...

Skrivet av anon159643:

Jag vill ha en konsol som klarar av de flesta äldre spelen, konsoltillverkarna till denna säljer sedan spel till denna. Likaså säljer de handkontroller som stöder konsolen genom bluetooth. Det blir då ett par hundra hankontroller att äga, men ofta kan man använda en annan kontroll. I vilket fall så tar det mindre plats och de är enklare att bära dit.

Sedan ett par hundra är kanske att ta i.
Men nes, snes, N64, dreamcast, psx, ps2, xbox, wii, gamecube, Atari, c64, Sega Megadrive, Genesis o.s.v är konsoler som de flesta lite äldre har spelat och vill kunna spela.

Skaffa en liten i5/i7 NUC från Intel som klient till TV så kan du köra precis alla typer av emulatorer på din TV. Klockrent.

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av dagas:

Ps1, ps2 och ps3 som jag har kan redan köra ps1 spel. Att de flesta av spelen är dåliga eller sådana jag redan har gör den för mig onödig.

Skulle vilja ja n64 eller Saturn classic för de har jag inte.

Skickades från m.sweclockers.com

Jo, gammal 3D åldras sällan med värdighet (till skillnad från 2D där jag kan tycka att det är snyggt med retro och pixligheten).

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av GuessWho:

Jag ville ha en NES Classic mini.
Men det var väldigt svåra att få tag på om man inte ville betala kraftiga överpriser på tradera, ebay, mm.
Jag skaffade en RetroUSB AVS istället. En NES klon som tar riktiga NES cartridge och kontrollers.
Har köpt NES spel och Everdrive.
En lösning som inte blev billigare än att köpa NES Classic Mini till "scalper pris".
Jag tycker ändå att det är en fördel att inte vara begränsad till de 30 medföljande titlarna och kul att kunna köra riktiga NES cartridge.

Däremot SNES Classic mini fick jag tag på, så det har jag.
Jag har sett NES Classic mini tillgänglig efter de börjat återproducera dem.
Men nu när jag har min AVS så är jag inte lika sugen längre.

Nintendo 64 var den konsol jag var mest imponerad av när den var ny.
Men generellt så har den inte åldrats lika bra som konsolerna som i första hand fokuserade på 2D.
Jag avvaktar med att bestämma mig tills jag vet spelutbud och pris. Men ja det är stor sannolikhet att det blir en sån.

Denna Playstation Classic kommer jag nog hoppa över.

Går att lägga in roms så man är inte begränsad till 30 titlar.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av ClintBeastwood:

Det hör ju till att sitta på golvet jättenära TV:n när man spelar konsol.

Jo om man har 28 tums tv. Vem har det nuförtiden?

Permalänk

För det priset borde dom ha haft en bättre spel-lista, trådlösa dualshock kontroller m.m. Nostalgiargumentet håller inte för att sitta på golvet, 1.5 meter från TVn.

Detta är vad man kallar "bare minimum" av Sony då även hälften av spelen är PAL versioner och kommer att gå i 25 fps medans andra hälften går i 30fps (NTSC). Dom flesta av oss växte säkert upp med PAL-standarden här i Europa men för en 1400 kronors konsol idag är det ett märkligt beslut och oacceptabelt enligt mig.

https://www.gameinformer.com/2018/11/26/playstation-classic-u...

Stort MEH från mig. No, thanks!

Visa signatur

OS: Win 10 Home | Chassi: NZXT H440 | PSU: Corsair HX850i plat | Moderkort: ASUS Maximus Hero VIII | CPU: i7 6700k @ 4.5Ghz @ 1.29v | RAM: HyperX Fury 16Gb @ 3000Mhz | GPU: ASUS 1080ti Strix Gaming | Kylning: NZXT Kraken X62 | Fläktar: Fractal Design Venturi x1 AF140, x2 sp140, x3 sp120 | Ljud: ASUS Xonar Xense med Sennheiser PC350Se | Lagring: Crucial M4 64gb, Samsung 850evo 500gb, Seagate Barracuda 1tb | M/K: Corsair M65 Pro gaming rgb & Corsair Strafe RGB | Bildskärm: acer XB270HU

Permalänk
Medlem
Skrivet av Superthug:

Jo om man har 28 tums tv. Vem har det nuförtiden?

Nej, det räcker ju inte med dagens apparater för att få ut 28" om man ska köra i riktig 4:3.

Permalänk
Medlem

Meh, hade hoppats på bättre nyheter närmare lansering. Inte värd mer än 5-600 kr. Nästan som en RetroPi med snyggt skal som man inte kan lägga in fler spel på. Jag avbokar tyvärr.

Visa signatur

Citera så att jag hittar tillbaka! AMD Ryzen 7 5800X3D | MSI B450 Tomahawk Max | 32GB Ballistix @ 3733/16 | EVGA 2070 | Crucial MX500 2TB | EVGA G2 750W | Windows 10

Permalänk
Medlem
Skrivet av Superthug:

Jo om man har 28 tums tv. Vem har det nuförtiden?

28 Tum? Vilken lyx! Kommer ihåg att jag körde en del på 14 tums ibland på NESen när jag var liten ;d (Vi hade en större TV också, men om den var upptagen så fick det bli så )

Visa signatur

Dator 1: | i9 9900k | MSI RTX 4080 Ventus 3x OC | ASUS ROG STRIX Z390-F Gaming | Corsair LPX DDR4 32 GB 3200Mhz | FD define S | Samsung 850 EVO 1TB | Samsung 980 NVMe M.2 1TB | Noctua NH-U12S | Corsair RM750x 750W | Windows 11
Skärm 1: ASUS 27" ROG SWIFT PG279Q 1440p @ 165Hz/IPS/G-Sync
Skärm 2: ASUS 27" TUF VG27AQ1A 1440p @ 170Hz/IPS/G-Sync/HDR