Vad får man ut av att Trolla?

Permalänk
Medlem

Trolla kommer väl från fiskets trolling. Målet är att få napp. Det är ju roligt när de hugger och lagom trist när man aldrig får napp

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem

Det beror ju helt på vad man menar med att trolla, precis som några andra skriver. De som bara vill jävlas lite gillar nog lite drama och uppmärksamhet. De som verkligen vill andra illa går förmodligen igång på att andra blir ledsna. Sen finns det säkerligen andra orsaker.

De förstnämnda är jobbiga om man bryr sig om diskussionsämnet, men kan ignoreras, så lägger de av. De som gillar att skada andra däremot... Som tur är finns det inte så många som verkligen vill andra illa.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av FlashGordon:

Ett gott skratt? Få saker är så underhållande som kränkta/känsliga individer framför ett tangentbord.

Skickades från m.sweclockers.com

Smart trollande är kul, men det är ovanligt att se. Att bara kränka eller störa andra är enkelt, men inte särskilt roligt. Där fattar jag inte grejen.

Permalänk
Avstängd

.

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chris_Kadaver:

Jag var nära på att trolla en tant på en facebookgrupp igår som heter "värmdöbor" (bor på värmdö).
Hon gick ut på gruppen och efterfrågade "en bra och pålitlig städfirma som kan börja städa i mitt hem". Hela hennes profil andandes högmod och narcessism och det var så uppenbart att hon ville att alla skulle se att hon minsann bor i ett fint kvarter och vill att andra ska städa hennes skit. Hur svårt är det att googla? Nej hon måste utannonsera för hela världen att hon har råd med hemhjälp/tjänare. "J*vla borgarkärring!" tänkte jag och hade ett sjukt stark sug att sparka henne i arslet. Men jag la band på mig själv. Har däremot svårt att klandra dom som har något sämre impulskontroll än mig.

[annat]

Känner ni seriöst aldrig ett behov av att trolla? För mig känns det som att man måste vara helt humorbefriad i så fall.

Tror nog att där är rätt stora skillnader i folk där. Kan nog tänka att jag skulle känna för att lämna en syrlig kommentar om jag läst denna tants efterfrågan (och jag är väldigt skyldig till att ha lämnat dylika syrliga kommentarer många gånger på internet). Men då är det just något som är grundat i humor, något som är kul för andra att se och som kanske ger en pik åt henne att hon låter som att hon har enormt stora tankar om sig själv eller dylikt.

Men när man ser var du skriver verkar det väldigt personlig, något rent sadistiskt motiverat av att det skulle vara någon slags hämnd för att du känner dig kränkt av att hon försöker hitta en städfirma som lever upp till en väldigt hög standard, och som du upplever skulle vara högre än din egna standard. Jag ser inte direkt hur ett svar på en upplevd personlig kränkning leder till humor, snarare än att bara rent försöka få någon annan att må dåligt.

Idk, hade varit kul att se förfrågan och ditt ofärgade svar (utan att läst detta) hade blivit

Visa signatur

Redbox: Asrock B650 Lightning ATX, 7800x3D -20CCO, XFX 6950XT, 2x32GB Corsair Vengence 6400 CL32, WD SN770 2TB, Corsair RMe 1000, Lian Li Lancool 216, Peerless Assassin 120 SE
Purpbox: Z87-Pro, I5 4670K@4.2, Sapphire 290 TRI-X, 2x8GB Crucial Tactical@stock, Deep Silence 1
Samsung Evo 250+500GB + QVO 1TB, 2x1TB 7200RPM backup/lagring
Det var bättre förr: E5300 2600MHz -> 3640MHz, Celeron 300A -> 450MHz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chris_Kadaver:

Känner ni seriöst aldrig ett behov av att trolla? För mig känns det som att man måste vara helt humorbefriad i så fall.

Tvärtom! Trollning är tråkigt och det finns bättre sätt att hantera sina känslor.

Sen tycker jag att du borde arbeta med hur du beter dig mot din flickvän och fokusera på att förbättra din egen svenska innan du kritiserar andra. Eller trollade du bara?

Permalänk
Medlem

En känsla av konTROLL?

Visa signatur

🖥️:Phanteks Evolv X | Ryzen 7 5800X3D | Noctua nh-d15 chromax.black | 8x Noctua NF-P14s Redux 1500 | Gigabyte x470 Aorus Gaming 7 Wifi | Kingston Renegade 32Gb 3600Mhz | Samsung 990 Pro | ASUS TUF 3080 12Gb | Cougar CM 700W | Acer XB27HU | Mionix Naos QG | CM Storm QuickFire TK MX Blue |

"Bättre bli motbevisad - än förklarad skyldig"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Klarspråkarn:

Smart trollande är kul, men det är ovanligt att se. Att bara kränka eller störa andra är enkelt, men inte särskilt roligt. Där fattar jag inte grejen.

Vad räknas som smart trollande? Att provocera fram en emotionell härdsmälta har ett underhållningsvärde i dagens lättkränkta samhälle.

Visa signatur
Permalänk
Avstängd

.

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk
Medlem

Det är väll som mobbning. Folk har inget bättre för sig så det är ett sätt att fördriva tiden. Sen att det kränker, sårar och/eller förargar andra personer bryr man sig tydligen inte om.

Visa signatur

Citera för svar

MSI Z490 MAG TOMAHAWK | Intel Core i7 10700K | Corsair 64GB DDR4 3200MHz | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF Gaming OC | Samsung 970 EVO Plus 1TB | WD Black 6TB Desktop Drive | Corsair RM750X 750W | Fractal Design Define R6

Permalänk
Avstängd

Bör tilläggas att de jag syftade på i sista stycket på ett annat forum inte alls var ungdomar, utan vuxna människor, som jag vet jobbar som företagare och liknande väletablerade jobb.

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk
Avstängd

.

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Dew87:

Det är väll som mobbning. Folk har inget bättre för sig så det är ett sätt att fördriva tiden. Sen att det kränker, sårar och/eller förargar andra personer bryr man sig tydligen inte om.

Folk måste förstå att de inte är speciella snöflingor och sluta bli så kränkta av allt.

Det är en väldigt skrämmande utveckling vi ser i samhället för inte bara blir folk kränkta av allt de har även börjar bruka våld för de anser att de har rätt att göra så när de känner sig kränkta.

Mobbning är fel men blir en person kränkt av det parti jag röstar på eller vilket fotbollslag jag gillar måste man ställa sig frågan vart felet ligger och inte anta att den som blir kränkt har rätt.

Permalänk
Medlem

Alltså är jag den enda som tolkade rubriken som en fråga till de vars hobby är att tex dra fram en kanin ur en hatt , korttrick eller håller på med mer avancerat trolleri 😁
Kände mig ganska dum i huvudet när jag började läsa tråden 😂

Visa signatur

Corsair 900D---Asus Maximus APEX XI Z390---i7 9700k(5.2Ghz All Cores. Uncore 4.5)---2x16 Gskill Trident Z Royal 4000mhz cl15/16+Tweaked Subtimings---RTX 4080 Zotac Amp Extreme Airo---Corsair RMX1000w---Samsung 970Evo+ 2,5TB NVME.
Full Custom Loop CPU/GPU---Only EKWB Parts---480x60Rad---360x60Rad--- 240x60Rad---21 Fans.
Monitor: Asus PG348Q 34Inch UltraWide 3440x1440--100Hz.
Misc: Mouse-Logitech G502---Headphones-Logitech G935---T-Board-Ducky Mecha Mini 2 silent Red.

Permalänk
Medlem
Skrivet av FlashGordon:

Vad räknas som smart trollande? Att provocera fram en emotionell härdsmälta har ett underhållningsvärde i dagens lättkränkta samhälle.

För mig är smart trollande när en person kombinerar underfundigt retande, som inledningsvis lurar de flesta, med att personen som blev utsatt för det själv kan se det humoristiska i det i efterhand.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mizzarrogh:

En jädra massa lina...
Med litet tur Torsk och kanske vitling och hälleflundra längre norrut...

HAHAHAHA Dagens garv.....tack för den

Visa signatur

Ryzen 5 3600 @ 4.2 Ghz - Cooler Master Hyper 212 Black Edition
MSI B450M Mortar Max - Corsair Ryzen LPX 32GB 3600MHz / DDR4
Phanteks Eclipse P300 - PNY GeForce RTX 3070 8GB - Seasonic Focus+ / 650W / 80+ Gold
Samsung SSD 850 EVO 500GB - Kingston A400 SSD 480 GB
ACER Predator X34GS - Nobelchair Hero Black Edition

Permalänk
Medlem
Skrivet av Klarspråkarn:

För mig är smart trollande när en person kombinerar underfundigt retande, som inledningsvis lurar de flesta, med att personen som blev utsatt för det själv kan se det humoristiska i det i efterhand.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Negativt fenomen men kan tjäna ett syfte att i mildare form tagga ner diskutioner där inläggen tar ämnen allt för seriöst eller på annat sätt hipas i allt för hög grad, rätt underhållande så länge det inte blir personligt.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

CPU: Intel i9-12900K Cooler: Asus TUF Gaming LC 240 ARGB MB: Asus TUF Gaming Z690 Plus Wifi D4 GPU: Asus TUF GeForce RTX 3080 Ti 12GB Case: In Win D-Frame HD: Intel Optane 900P 280GB, WD Black SN850 1TB Mem: Kingston Fury Beast RGB 3600MHz CL17 32GB PSU: Corsair AX760 OS: Win11 Pro

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Chris_Kadaver:

Jag var nära på att trolla en tant på en facebookgrupp igår som heter "värmdöbor" (bor på värmdö).
Hon gick ut på gruppen och efterfrågade "en bra och pålitlig städfirma som kan börja städa i mitt hem". Hela hennes profil andandes högmod och narcessism och det var så uppenbart att hon ville att alla skulle se att hon minsann bor i ett fint kvarter och vill att andra ska städa hennes skit. Hur svårt är det att googla? Nej hon måste utannonsera för hela världen att hon har råd med hemhjälp/tjänare. "J*vla borgarkärring!" tänkte jag och hade ett sjukt stark sug att sparka henne i arslet. Men jag la band på mig själv. Har däremot svårt att klandra dom som har något sämre impulskontroll än mig.

Tror det är mer dina känslor av avundsjuka eller missunsamhet som kommer till ytan här. Vem vill inte ha referenser på folk som skall in i ens hem för att städa? Och varför anser du det vara fel att man anlitar en städfirma för att ta hand om städning hemma hos sig?

Citat:

Jag käkar dessutom SSRI som typ boostar min "trollgen". Det är ett rent helvete för min flickvän. Retas med henne hela tiden. Men jag försöker hålla det på en lagom nivå så hon inte ballar ur totalt.
Vissa är så fantastiskt tacksamma att reta att det känns som att de nästan ber om det.
Min flickvän har dyslexi och själv är jag typ språkpolis. Ingen jättebra kombo men jag gör ändå mitt bästa... men ibland går det över styr. Hon säger nämligen fel också, typ som ett barn. Hon säger exempelvis inte pipett, utan hon säger istället pimpett. Eller varför inte balsaminko istället för balsamico? Dessutom var hon osäker på om afrika var ett land eller en världsdel?! Hallå?! Sen skyller hon på att "hon inte fått lära sig". Typ som att man själv inte har ett ansvar att ta reda på uppenbara saker?! Jag känner ändå att jag var den större personen när jag retade henne istället för att lämna henne i den stunden. Men att kräva att man inte ska få retas är inhumant och konsekvensen av totalt trollförbud skulle ge mycket allvarligare konsekvenser än själva trollandet i sig.

Jag lider verkligen med din flickvän, vad har du för hållhake på henne som gör att hon stannar kvar?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av videopac:

Tror det är mer dina känslor av avundsjuka eller missunsamhet som kommer till ytan här. Vem vill inte ha referenser på folk som skall in i ens hem för att städa? Och varför anser du det vara fel att man anlitar en städfirma för att ta hand om städning hemma hos sig?

Jag lider verkligen med din flickvän, vad har du för hållhake på henne som gör att hon stannar kvar?

Tro mig, Det ger sig med tiden, idag är lillbrorsan jag retade jämt och ständigt en två meter lång vältränad soldat som kan göra enhandsarmhävningar när jag måste ta lunchrast...

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk
Medlem
Skrivet av videopac:

Tror det är mer dina känslor av avundsjuka eller missunsamhet som kommer till ytan här. Vem vill inte ha referenser på folk som skall in i ens hem för att städa? Och varför anser du det vara fel att man anlitar en städfirma för att ta hand om städning hemma hos sig?

Jag lider verkligen med din flickvän, vad har du för hållhake på henne som gör att hon stannar kvar?

Jadu... Vi står väl ut med varandra?! Det är förhållandevis stort med tanke på att de flesta förhållanden tar slut rent generellt.

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Medlem
Skrivet av crew seven:

Jullovet verkar redan ha börjat så nu undrar jag vad man får ut av att spamma sönder ett forum?

Eller är det så att ungdomarna har så tråkigt på helger och lov att dom går bannas på nätet?

Om det är vuxna som trollar vad får en vuxen person ut av det?

Vadå! Kan ju va sjukt kul ju! Prova tex forumet familjeliv och lägg upp en fråga typ:

Hej jag är gravid och undrar om jag borde gå över till lightcigaretter nu när det är 2 månader kvar till beräknad förlossning.

Visa signatur

MSI MAG B550M Mortar, Ryzen 7 3800X, Cooler Master MasterLiquid ML240L, Corsair LPX 32GB (4x8GB) 3200MHz cl16, Sapphire rx580 4gb, Samsung 990 Pro 1TB + Seagate FireCuda 520 SSD 2TB, Corsair RM750x v2, Fractal Design Define C, LG UltraGear 27GP850

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bosse78:

Vadå! Kan ju va sjukt kul ju! Prova tex forumet familjeliv och lägg upp en fråga typ:

Hej jag är gravid och undrar om jag borde gå över till lightcigaretter nu när det är 2 månader kvar till beräknad förlossning.

Men vad får du ut utav det?

Visa signatur

Min dator är Cat-säker.
Hakuna Matata

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Jag har läst lite kurser i psykologi kring ämnet och det som det verkar handla om för många är att det är människor som känner sig misslyckade och maktlösa, och så blir det lite av en "powerrtrip" när de ser att de kan påverka andra genom att reta upp dem.

Internet har ju funnits så länge nu att folk borde ha lärt sig att aldrig nappa på betet men sålänge folk fortsätter att belöna beteendet genom att ge dem den uppmärksamhet som de söker efter så kommer de här individerna tyvärr att fortsätta att försöka reta upp folk.

Trolla handlar om att ha roligt genom att man lurar/retar folk, att det har med misslyckade personer att göra är bara massa skitsnack. Att sedan vissa av dom som trollar råkar känna sig misslyckade är en annan femma. Correlation =/= causation som man säger.

Permalänk
Medlem
Skrivet av crew seven:

Men vad får du ut utav det?

Ganska uppenbart eller? Folks reaktioner är det som är roligt. Precis som att man gör "pranks" i verkligheten, prank videor på youtube är hur populära som helst och hur folk reagerar kan vara väldigt underhållande. Att trolla på forum är väl en liknande form av underhållning fast online.

Permalänk
Medlem
Skrivet av RaZman:

Skulle säga att det är vanligare med folk som anklagar andra för att trolla när de ogillar en åsikt och saknar motargument.

Blir väl allt vanligare men vad som irriterar mig är att media kapat ordet och definierar det som personer som skriver hatbrev och dylikt vilket inte alls är vad ett internettroll är.

Permalänk
Medlem
Skrivet av crew seven:

Men vad får du ut utav det?

Sjukt kul o se alla reaktioner.

Visa signatur

MSI MAG B550M Mortar, Ryzen 7 3800X, Cooler Master MasterLiquid ML240L, Corsair LPX 32GB (4x8GB) 3200MHz cl16, Sapphire rx580 4gb, Samsung 990 Pro 1TB + Seagate FireCuda 520 SSD 2TB, Corsair RM750x v2, Fractal Design Define C, LG UltraGear 27GP850

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nätälskare:

Trolla handlar om att ha roligt genom att man lurar/retar folk, att det har med misslyckade personer att göra är bara massa skitsnack. Att sedan vissa av dom som trollar råkar känna sig misslyckade är en annan femma. Correlation =/= causation som man säger.

Att luras då och då är väl roligt, men inte om personen tar illa vid sig. Det du pratar om är att ha roligt på någon annans bekostnad, och tycker man att sådant är roligt så beror det oftast på att man är misslyckad. Man mår själv dåligt och vill då få andra att må dåligt enligt principen "o inte jag mår dåligt få förtjänar ingen annan det heller.

Och om du hävdar motsatsen; Förklara gärna hur man kan garva åt att man får andra att må dåligt och samtidigt vara frisk i huvudet. Att ha roligt på andras bekostnad betyder ju att man saknar eller har väldigt lite empati. Samt... Skulle man själv vara OK med att i så fall andra gjorde så mot en själv? Om nej så är det ju ännu värre, för det innebär att man själv gärna jävlas med folk, men inte kan tåla att smaka på sin egen medicin.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Avstängd

Min rent praktiska erfarenhet är dock att det främst är personer som sprider felaktiga trollanklagelser/anklagelser om trakasserier, osv som uteslutande är grundade på rent tyckande från personen och/eller som vill diktera mer eller mindre egna regler/egna tolkningar av regler på forum som andra "måste" följa (annars är de dåliga personer) och som vägrar att lyssna på andra synpunkter än de som stämmer överens med personens egna som är de som är misslyckade och har någon typ av behov av att ta ut sin frustration över andra.
Helst riktade anklagelser mot en eller ett fåtal personer på forumet som de anser inte följer deras egna regler, trots att personerna följer de allmänt vedertagna forumreglerna.

Den kategorin personer är de som förgiftar stämningen i grunden på alla forum.

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk
Avstängd

(Jag stör mig som fan på när jag själv stavar fel, seriöst! Det irriterar mig något enormt när jag ser det efter att man postat... (men jag skiter i om andra gör det om det inte är i syfte att faktiskt kunna hjälpa personen))

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number