Witcher 3 Wild Hunt: bör jag kämpa vidare?

Permalänk
Medlem

Håller med övriga i tråden, Witcher III ska inte spelar med mus och tangentbord... Jag är inbiten PC-nörd men vissa spel kräver en handkontroll för att bli bäst gameplay tycker jag, våga släpp taget om snuttefilten mus och tangentbord!

Jag verkar vara ensam om åsikten, men jag älskar striderna i spelet! Riktigt bra flow och alla "Signs" höjer action-momenten ännu mer.

Visa signatur

Console: Xbox Series X TV: Samsung Q70T 4K 120HZ Headset: Turtle Beach Stealth 700 Gen 2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Awakeruad:

(Ja, det är ett gammalt spel. Jag har massor med spel jag inte kommit mig för att spela. Det här är ett av dem, så det är nytt för mig.)

Jag vet att nästan alla älskar Witcher3. Det är därför jag köpte det -- vänner rekommenderade det eftersom jag älskar rpg'er, särskilt Mass Effect och Skyrim. Jag har inte spelat nåt av de tidigare Witcher spelen.

Jag är nu ett par timmar in i spelet. Jag är level tre, har hittat lite magiska prylar och bättre vapen, har dödat en grip... och tycker spelet är vackert men trist. Kontrollerna suger, som de brukar göra på konsollportningar. Striderna är trista. Crafting är om möjligt ännu tristare, och alla hårdare strider verkar handla om att hitta blomma för att göra rätt potion. Geralt är otrevlig mot alla, och alla är otrevliga mot honom.

Frågan är alltså: är det lönt för mig att fortsätta kämpa? Är jag fortfarande bara en bebis som tar mina första stapplande steg i världen, och det kommer att bli bättre, eller är spelet så här och jag är en loser som bör ge upp och testa nåt som passar mig bättre, som spetsknyppling eller sockerkaksbakning?

När jag lirade W3 för första gången hade jag svårt att gilla det. Jag slutade också spela kring lvl 3 där du är.
Någon månad senare gjorde jag ett nytt försök. Jag lirade på bara.

Nu är det ett av mina favoritspel någonsin. Jag har lirat igenom det nästan 3 gånger + expansionerna. 370 timmar totalt

*Jag spelade dock med Xbox 360 dosa på PC.

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk
Medlem

Jag har en xbox kontroll men föredrog själv helt klart mus + tangentbord för Witcher 3. Dock så använde jag modden för insta-casting som finns på nexus och det ger en mycket bättre spelupplevelse. Med den modden kan du mappa alla signs till att bli ett enkelt knapptryck på t.ex. en spelmus med sidoknappar, vilket ger ett helt annat flyt i striderna. Fast vill man spela från soffan så har ju en x-box kontroll vissa fördelar

Permalänk
Skrivet av SCORPIUS:

Mus och tangentbord har sin givna plats i spel, men hallå, det funkar inte inte optimalt i alla spel.

Men det är optimalt för den här typen av spel, eftersom det ger mycket snabbare och precisare kontroll. Om det inte är dåligt utförda konsoll-portningar, som Witcher 3 och Mass Effect Andromeda. Väldigt nonchigt av utvecklarna att inte ta fram ett interface anpassat för PC när de portar spelet till PC.

Jag är nu i Novigrad, och har moddat upp grafiken och fixat en del irritationsmoment, framförallt level lock på vapen och utrustning. Har fortfarande inte hittat någon mod för att kunna skippa förbi de minuter långa videorna som spelas varenda gång man laddar in en save.

Det är också nu rätt uppenbart att en del av anledningen till att spelet inte griper mig är att jag inte spelat de tidigare spelen -- jag möter hela tiden folk ur tidigare spel som jag förväntas känna igen och gilla/ogilla, eller i alla fall veta vilka det är.

Permalänk
Skrivet av Awakeruad:

Men det är optimalt för den här typen av spel, eftersom det ger mycket snabbare och precisare kontroll. Om det inte är dåligt utförda konsoll-portningar, som Witcher 3 och Mass Effect Andromeda. Väldigt nonchigt av utvecklarna att inte ta fram ett interface anpassat för PC när de portar spelet till PC.

Jag är nu i Novigrad, och har moddat upp grafiken och fixat en del irritationsmoment, framförallt level lock på vapen och utrustning. Har fortfarande inte hittat någon mod för att kunna skippa förbi de minuter långa videorna som spelas varenda gång man laddar in en save.

Det är också nu rätt uppenbart att en del av anledningen till att spelet inte griper mig är att jag inte spelat de tidigare spelen -- jag möter hela tiden folk ur tidigare spel som jag förväntas känna igen och gilla/ogilla, eller i alla fall veta vilka det är.

Här är en som tar bort laddfilmerna

Visa signatur

Asrock Z790m-itx/ac : I5 14400 : Asus RTX 2070 DUAL ADVANCED 8 GB : Corsair Vengance RGB 32GB (2x16GB@6000MHz) : Fractal Design 202 : Silverstone SFX-L W : Kingston KC3000 M.2 1TB :AOC P2770q : Mionix Naos 7000 : Cooler Master SK630 : BeQuiet Dark Rock LP : Audio Technica ATH-M20XBT :

Permalänk
Medlem

Nä, spela något som är bra från början.

Visa signatur

| Fractal Design Define Mini C | MSI Z490M MPG GAMING EDGE | Corsair RM750X 750W v2 | Intel Core i5 10600K |
|GIGABYTE RTX 3070 AORUS Master |Corsair 32GB DDR4 3200MHz CL16 |
| Asus Strix Raid DLX | Acer 27" Predator XB271HK G-Sync 4K IPS | Tobii 4C |
| LG OLED55B6V | nVidia Shield V2 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Awakeruad:

Men det är optimalt för den här typen av spel, eftersom det ger mycket snabbare och precisare kontroll. Om det inte är dåligt utförda konsoll-portningar, som Witcher 3 och Mass Effect Andromeda. Väldigt nonchigt av utvecklarna att inte ta fram ett interface anpassat för PC när de portar spelet till PC.

Jag är nu i Novigrad, och har moddat upp grafiken och fixat en del irritationsmoment, framförallt level lock på vapen och utrustning. Har fortfarande inte hittat någon mod för att kunna skippa förbi de minuter långa videorna som spelas varenda gång man laddar in en save.

Det är också nu rätt uppenbart att en del av anledningen till att spelet inte griper mig är att jag inte spelat de tidigare spelen -- jag möter hela tiden folk ur tidigare spel som jag förväntas känna igen och gilla/ogilla, eller i alla fall veta vilka det är.

Mitt tips är att hoppa det här spelet.

Du verkar ha övertygat dig själv om att det inte är speciellt roligt och om du redan är i Novigrad så har du förmodligen skippat förbi en hel del av handlingen. Inte för att det är fel på något sätt, men jag känner igen symptomen på en uttråkad spelare.

I mitt tycke är Witcher 3 det roligaste jag spelat och jag har kört om det flera gånger men smaken är som baken och jag tycker inte att man ska behöva plåga sig igenom ett spel.

Då är det bättre att pausa spelandet ett tag så kommer suget tillbaka efter ett tag, lagom tills något nytt och fräsht har släppts.

PS; Jag spelade med en handkontroll

Visa signatur

Chassi: Define 7 Compact | Mobo: Crosshair VIII Dark Hero | CPU: 5900x | RAM: 128 GB DDR4 3200MHz CL16 Vengeance LPX | GPU: RX 6750 XT | M.2: 2 x 980 PRO 2TB | SSD: 870 EVO 4TB | PSU: Seasonic Prime PX 1300W | Kylare: Noctua NH-D15 chromax | OS: Win11

Permalänk
Medlem

Att gubben rör sig lika smidigt som en berusad flodhäst är inget en handkontroll kan ändra på. Men en handkontroll kan maskera hur dåligt gubben rör sig eftersom en handkontroll har så mycket lägre precision. Förväntningarna sjunker när man använder en sån.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Att gubben rör sig lika smidigt som en berusad flodhäst är inget en handkontroll kan ändra på. Men en handkontroll kan maskera hur dåligt gubben rör sig eftersom en handkontroll har så mycket lägre precision. Förväntningarna sjunker när man använder en sån.

I vilka spel är du nöjd med rörelserna?

Pang pang räknas inte då det är ett helt annat sätt att strida.
Springa och hoppa kan du jämföra i och för sig.

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem

Jag kan infoga att jag tycker att det var en stor lättanad när jag gick över från kontroll till mus och tangentbord i Witcher 3. Mycket förmodligen pga att jag är bekvämare med tangentbord och mus, och har i stort sett alltid tyckt att det är ett överlägset sätt att styra sin karaktär i spel. Detta trots att jag växte upp med endast konsoler.

Permalänk
Medlem

Ett tips till er som tycker att combaten är lite hjärndöd och till gränsen på buttonmashing. Testa installera den här modden som tar bort all targeting i combat.
https://www.nexusmods.com/witcher3/mods/1598

Med den så funkar combaten bättre, han låser inte på monster och svingar själv på den han vill, utan nu bestämmer DU vilket monster som får smaka sving och du kan kasta signs hur du vill.

https://www.youtube.com/watch?time_continue=58&v=mJ1959hkgMQ

Permalänk
Skrivet av Cray-1:

Mitt tips är att hoppa det här spelet.

Japp, har släppt det. Spelet påminner mycket om _Gothic_-spelen, som jag älskade, men jag tar mig inte förbi irritationsmomenten. Om striderna var bättre skulle jag nog köra igenom det ändå, men de är helt enkelt inte kul. Autotarget, två svingar med svärdet, utan feedback på träff eller miss, rulla åt sidan, avfyra sign så fort det cyclat, upprepa tills monstret faller. Nästa.

Handlingen griper mig inte för jag har inte spelat de tidigare spelen, och alla npc'er är egoistiska och osympatiska. Jag gillar inte heller crafting-systemet med alla tusentals komponenter som innebär att utrustning inte är värd att köpa och att loot inte är värt att sälja, utan meningen är att man ska dismantle allt loot och crafta all utrustning.

Citat:

så har du förmodligen skippat förbi en hel del av handlingen

Inte med flit i så fall, jag har gjort alla quests och sidoquests jag fått eller hittat på anslagstavlor och rätat ut alla frågetecken på kartan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Awakeruad:

Handlingen griper mig inte för jag har inte spelat de tidigare spelen, och alla npc'er är egoistiska och osympatiska.

Har inget att göra med att du inte har spelat dom tidigare spelen. Du gillar inte handlingen för att du gillar inte handlingen.

Jag har varken spelat Witcher 1 eller 2, men älskar ändå Witcher 3 och blev väldigt indragen i dess handling.
Finns även gott om roliga och sympatiska NPC:er, dock kanske inte just i Novigrad.

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Medlem

Förutom de uppenbara tipsen att spela med kontroll så vill jag bara tillägga: kör på svårighetsgraden Blood and Broken Bones. Jag började med det och har inte testat något annat. Världen känns på riktigt farlig, svårare strider får upprepas ibland och du får lära dig vilka angreppsätt som funkar och vilka som inte gör det. Går du in och buttonmashar är du screwed.

Dock blir det ändå betydligt lättare senare i spelet när man har bra utrustning, hög level, och fattat hur man svingar svärd på bästa sätt.

Visa signatur

Citera mig när du skriver till mig, tack!

Permalänk
Medlem

Jag anser att du bör fortsätta. För mig så tog det flera timmar av spelande innan jag fastnade, men när jag gjort det så kunde jag inte släppa spelet på tiotals timmar. Precis som många andra i tråden så rekomenderar jag även att du använder en kontroller.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Bara jag som tycker kontrollerna funkar bättre med mus och tangentbord än med kontroll?

har iofs bara testat det med PS4 kontroll kanske xbox funkar bättre men fullkomligt hatade spelet med ps4 kontroll det om något kändes jäkligt fel när man varvat spelet 3 ggr på mus och tangentbord utan några bekymmer med kontrollerna.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

Låter som det är dags att ta tag i Witcher igen, skjutit upp det alldeles för länge ^^

Permalänk
Skrivet av Bakudano:

Låter som det är dags att ta tag i Witcher igen, skjutit upp det alldeles för länge ^^

Jag är den förste att erkänna att det är oerhört välgjort, och vad gäller produktionsvärden så fullständigt krossar det både Skyrim och Mass Effect Andromeda. Det är ett bra spel, det är bara inte rätt för mig, det griper mig inte. Jag tror jag kanske skulle gillat det bättre om man haft teammates.

Några moddar jag tycker man som PC spelare bör ha:
1) FOV Slider. Jag blir sjösjuk av snäva FOV, med hjälp av denna kan man dra ut FOV till 85 grader eller vad som känns bekvämt. Funkar med nyaste patchen, fast texten till settingen syns inte -- klicka där det är ett tomt streck i grafiksettings så får du FOV slidern.

2) Gear Levels Hidden And No Level Requirements. Det kanske bara är jag, men level requirements förstör min spelupplevelse. Varför kan jag inte använda _det här_ svärdet, när jag redan använder _det här andra_ svärdet? Det är för vasst eller? Den här patchen gör att om du kan hitta eller crafta det, så kan du använda det.
(Överväg att istället använda LEGO, det är irriterande mycket junk loot.)

3) Debug Console Enabler. Jag använder den här för att det regnar hela. jävla. tiden, och när det regnar blir det mörkare än på natten. Bokstavligen, en månljus natt är ljusare än en regnig dag. Men med konsollen kan jag bara trycka 'ö' och pastea in changeweather(WT_Clear) så kommer solen fram.

De andra mods jag körde med var:
Map Quest Objectives (förbättrad översiktskarta)
E3FX Realistic (mer realistiska färgtoner)
The Witcher 3 HD Reworked Project (ännu mer högupplösta texturer)

Dessutom: stäng av Level Scaling i settings, annars finns det två quests du inte kommer att kunna komma igenom pga att vanliga råttor blir de tuffaste monstren i hela spelet.

Permalänk
Medlem

@Awakeruad: Grattis, du har gjort om spelet så mycket att det inte längre är Witcher 3 Wild Hunt och det är ändå inte rätt för dig ^^

Blir nyfiken på vilka spel som är rätt för dig.

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Skrivet av SCORPIUS:

@Awakeruad: Grattis, du har gjort om spelet så mycket att det inte längre är Witcher 3 Wild Hunt och det är ändå inte rätt för dig

Om Witcher 3 endast var bra pga TV-spelsanpassat FOV, svärd som är för vassa för att använda förrän man är level 18, lågupplösta texturer, och att det blir kolmörkt när det regnar (och det regnar hela fucking tiden), då skulle det inte förtjäna att vara så omtyckt. Men så är det som tur är inte alls, det är ett bra spel.

Citat:

Blir nyfiken på vilka spel som är rätt för dig.

Tror jag redan har nämnt mina favoriter, men för all del. Mina favoritspel är t.ex. Mass Effect 1 - 3, Skyrim, Gothic 1 & 2, Fall Out 3, Baldurs Gate2, Planescape Torment, KOTOR.

Som jag sagt tidigare tror jag en stor del av problemet är att Witcher 3 är tredje delen i en spelserie. Varenda viktigare npc kommer från Witcher 1 eller 2, och spelet bryr sig inte om att introducera dem utan jag förväntas hela tiden veta vem t.ex. Sigi Reuven eller Keira Metz är och gilla/ogilla/lita/inte lita på dem. Det hade varit bra om det funnits teammates som behövt få förklarat vem t.ex. Crach an Craite är och hur han känner Geralt.

Permalänk
Medlem

@Awakeruad: Jag spelade Witcher 3 först, och jag förstår vad du menar med NPC:er för jag tänkte likadant, men det stämmer inte riktigt. Det är många NPC:er som dyker upp för första gången i Witcher 3 som Geralt känner sedan tidigare, story-mässigt. Keira Metz, som du själv nämner, är ett sånt exempel. Hon nämns i förbifarten i typ en mening i Witcher 2, men inget mer än så. Så det är första gången man möter henne i något av spelen, även om Geralt mött henne tidigare.

Permalänk
Skrivet av Topp3:

Keira Metz, som du själv nämner, är ett sånt exempel. Hon nämns i förbifarten i typ en mening i Witcher 2, men inget mer än så.

Det förvånar mig att höra, eftersom de uppträder som om de är gamla bekanta, eller snarare partners.

Hur är Witcher 1 & 2? Jag förstår att de är till åren, men är de bra som spel?

Permalänk
Moderator
Forumledare
Skrivet av Awakeruad:

Det förvånar mig att höra, eftersom de uppträder som om de är gamla bekanta, eller snarare partners.

Hur är Witcher 1 & 2? Jag förstår att de är till åren, men är de bra som spel?

1:an, nja. Den lider tyvärr av lite identitetsproblem och ganska horribelt styrsystem.
2:an är definitivt värt att köra genom!

För alla er som vill ha en komprimerad och humoristisk genomgång av böckerna och spelen (som förklarar en del luckor om man inte spelar de tidigare spelen) kan jag rekommendera denna videon. Varning för bitvis lite grövre humor dock.

Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord

Permalänk
Medlem

Det är värt att kämpa sig igenom spelet. Storyn är kanon, världen levande och expansionen Blood and Wine är typ bättre än grundspelet. Kör!

Permalänk
Medlem

Sitter i samma sits som TS angående detta spelet. Men det är ju synd att gå miste om en uppenbarligen bra story.

Permalänk
Skrivet av Awakeruad:

Det förvånar mig att höra, eftersom de uppträder som om de är gamla bekanta, eller snarare partners.

Storymässigt så är det ett gäng böcker innan första spelet så ett och annat kommer säkert därifrån, även om 1:an var bra på att presentera rätt mycket folk.

Visa signatur

Falta med sinc:en och se helheten

Permalänk
Medlem

Striderna är ju iof ovanligt väl anpassade för mus och tangentbord. Bara klicka dig fram liksom. För en som tycker Tekken är världens tristaste lir är de oftast inte något jag lägger vikt på hur engagerande de är. Vet inte kanske de hjälper att ha kört tidigare lir. Geralt har alltid vart ett rövhål men till trean var jag van vid det.

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk

Varför inte?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Awakeruad:

Jag är den förste att erkänna att det är oerhört välgjort, och vad gäller produktionsvärden så fullständigt krossar det både Skyrim och Mass Effect Andromeda. Det är ett bra spel, det är bara inte rätt för mig, det griper mig inte. Jag tror jag kanske skulle gillat det bättre om man haft teammates.

Några moddar jag tycker man som PC spelare bör ha:
1) FOV Slider. Jag blir sjösjuk av snäva FOV, med hjälp av denna kan man dra ut FOV till 85 grader eller vad som känns bekvämt. Funkar med nyaste patchen, fast texten till settingen syns inte -- klicka där det är ett tomt streck i grafiksettings så får du FOV slidern.

2) Gear Levels Hidden And No Level Requirements. Det kanske bara är jag, men level requirements förstör min spelupplevelse. Varför kan jag inte använda _det här_ svärdet, när jag redan använder _det här andra_ svärdet? Det är för vasst eller? Den här patchen gör att om du kan hitta eller crafta det, så kan du använda det.
(Överväg att istället använda LEGO, det är irriterande mycket junk loot.)

3) Debug Console Enabler. Jag använder den här för att det regnar hela. jävla. tiden, och när det regnar blir det mörkare än på natten. Bokstavligen, en månljus natt är ljusare än en regnig dag. Men med konsollen kan jag bara trycka 'ö' och pastea in changeweather(WT_Clear) så kommer solen fram.

De andra mods jag körde med var:
Map Quest Objectives (förbättrad översiktskarta)
E3FX Realistic (mer realistiska färgtoner)
The Witcher 3 HD Reworked Project (ännu mer högupplösta texturer)

Dessutom: stäng av Level Scaling i settings, annars finns det två quests du inte kommer att kunna komma igenom pga att vanliga råttor blir de tuffaste monstren i hela spelet.

Jag håller med dig i det du skrivit både om mekaniken i striderna, junk-loot och level-systemet. Låter som att du har tagit en titt på tillgängliga moddar, men tänkte ändå tipsa om de två största overhaul-moddarna: Ghost Mode (GM) och Enhanced Edition (W3EE).

Spelade till typ level 12 innan jag började om med Ghost Mode, är nu på level 22 och riktigt nöjd med upplevelsen. Striderna känns mycket bättre, kör på Blood & Broken Bones. Men jag önskar lite att jag valt W3EE istället, eftersom de helt tagit bort level-systemet, vilket jag är det jag stör mig på efter att Ghost Mode fixat mina andra klagomål. W3EE verkar dock göra om spelupplevelsen mer än GM, vilket är varför jag valde GM.

Gällande frågan om Geralt är ett rövhål eller ej så visst lite, men han har rätt skön, subtil, humor också.

P.S. Såg att detta blev en ordentlig tråd-nekro, men kan kanske hjälpa någon.

Permalänk
Moderator
Testpilot
Skrivet av Awakeruad:

(Ja, det är ett gammalt spel. Jag har massor med spel jag inte kommit mig för att spela. Det här är ett av dem, så det är nytt för mig.)

Jag vet att nästan alla älskar Witcher3. Det är därför jag köpte det -- vänner rekommenderade det eftersom jag älskar rpg'er, särskilt Mass Effect och Skyrim. Jag har inte spelat nåt av de tidigare Witcher spelen.

Jag är nu ett par timmar in i spelet. Jag är level tre, har hittat lite magiska prylar och bättre vapen, har dödat en grip... och tycker spelet är vackert men trist. Kontrollerna suger, som de brukar göra på konsollportningar. Striderna är trista. Crafting är om möjligt ännu tristare, och alla hårdare strider verkar handla om att hitta blomma för att göra rätt potion. Geralt är otrevlig mot alla, och alla är otrevliga mot honom.

Frågan är alltså: är det lönt för mig att fortsätta kämpa? Är jag fortfarande bara en bebis som tar mina första stapplande steg i världen, och det kommer att bli bättre, eller är spelet så här och jag är en loser som bör ge upp och testa nåt som passar mig bättre, som spetsknyppling eller sockerkaksbakning?

Mitt svar på detta är; spela spel för att du tycker det är roligt.

The Witcher handlar allting om "lore" och världen du befinner dig i. Mitt tips är att ge det en chans, lvl 3 är väldigt lågt. Du har inte kommit någonvart egentligen men som sagt, lägg tid på det om du känner att det blir roligare annars bör du nog gå vidare.

Du ska veta att trean är det bästa gameplayet och ettan och tvåan är ännu sämre. Strider i ettan är face palm. Det finns dock mycket moddar som förbättrar upplevelsen om du känner för det men igen, The Witcher handlar om storyn som är helt fantastisk när man väl börjar få en förståelse.

Om du orkar så skulle jag börja med att läsa böckerna för att få lite mer backstory, då blir nog spelet ännu bättre.

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt