NASA landar Insight på Mars i kväll!

Permalänk
Relik 📜
Skrivet av elkeR:

Onekligen spännande! Har blivit otroligt roligt att följa SpaceX och NASA's livestreams av diverse händelser, känns som ett litet mini-spacerace igen.

Tåls att länka detta klipp, gör mig på något sätt väldigt stolt över mänskligheten
https://www.youtube.com/watch?v=WeA7edXsU40

Ja, tusan, den där sitter där den ska!

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ghost93:

jag är med

Skrivet av Radolov:

Har du landat ännu? Hur kommer du tillbaka?

HAHAHAHAHA, det där är det roligaste jag läst på väldigt väldigt länge!
Jag bokstavligen var tvungen att lägga mig på golvet då jag skrattade så det kändes som att jag skulle tuppa av.
Min sambo undrade om jag helt hade tappat det...

Tack så mycket för ett gott skratt!

Jo, landningen var spännande också.

Permalänk

Fan, missade det med några minuter!

Permalänk
Inofficiell ambassadör

Fan att man missade chansen att se det live! Otroligt vad mänskligheten kan åstadkomma när vi inte bombar varandra eller gnäller på vardagsbesvär

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Mobo Aorus B550 Pro V2 CPU Ryzen 5600X RAM Corsair Vengance 16GB @ 36000 MHZ
GPU MSI GTX 1080 ti Gaming X Skärm Acer X34A

Permalänk
Medlem

Otroligt mäktigt! Tack för länken, hade missat detta om jag inte såg det på Swec!

Visa signatur

|AMD Ryzen 9 5900X| |ASUS ROG Strix B550-F| |Crucial Ballistix 32GB CL16@3600MHz| |PNY RTX 4090 XLR8 Gaming| |Samsung 990 Pro 2TB| |Samsung 970 Evo Plus 1TB| |Samsung 860 Evo 1TB| |Corsair RM1000| |Fractal Design Define R5| |LG OLED 48" C2 Evo|

Permalänk
Relik 📜
Skrivet av Devil May Cry:

Otroligt mäktigt! Tack för länken, hade missat detta om jag inte såg det på Swec!

Det är ju inte riktigt SweC-ämne, men vet sedan tidigare det finns sjukt många rymdnördar här!

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk
Medlem
Skrivet av Harddrive:

@Divion: Hur mycket tror spons de får av staten och skattebetalarna ?

Det NASA har 'slösat i pengar' har (världs)samhället fått igen i pengar många gånger om.

Dock det syns inte direkt, men att du nu kan surfa med din dator och kan prata på din mobiltelefon är resultatet av detta både i små, små detaljer och i stora saker.

(att folk säger att man slösar pengar på forskning till ingen nytta är småsint - vad de med uttalandet egentligen menade är att lite av alla dessa pengarna inte hamnade i just min plånbok för konsumtion och jag är avundsjuk... och utan att bry sig om att en botmedel för cancer när man är 30 år äldre pga. lite av dessa forskningspengar blir tillgänglig - för så långt i tidslinjen ser man inte av insatsen och många år senare senare belöningen, utan av pengarna man ser 'flyga iväg till ingen nytta' gör att sommarstugeköpet kanske fördröjs någon månad...)

utan NASA så kanske det hade tagit 50 år till - ja, om någonsin...

Varför är stora 'statliga'/internationella projekt så viktiga - jo man ger sig i ett svårt område som till en början inte har lösningar, svårigheter som en kommersiell företag inte vågar sig på, men när man visat vägen och det första stora dragen verka fungerar - ja då jävlar vill alla vara med när man ser alla saker kring det som krävdes för att lösa de svåra problemen också har en kommersiell marknad...

IC-företags som texas instrument, HP, intel mm. som först gav oss miniräknare och sedan allt mer avancerade datorer, där fler av dem inte ens kunna starta utan NASA-pengar i botten i någon del - som behövde logik med prestanda som man inte tänkte att det behövdes innan, dessutom skulle vara litet och inte dra för mycket ström, och kunde betala för detta! - sådant som tex. senare gav TTL-familjen av logikkretsar, byggklossar som allt fler såg användning av osv.

batterierna i mobiltelefonins barndom (NiCd-batterier) och att de kunde stoppas in gastätt istället för att se ut som vanliga bilbatterier med propp och läckande elektrolyt - är till stor del NASA:s förstjänst - ett behov som marknaden ansåg inte fanns innan...

Olika överföringsteknologier med matematiska genombrott för felkorrektion av data som kanske bara sändes en enda gång innan det sket sig - idag är det finsputsat för mobiltelefoni skall fungera överallt men på 60 och 70-talet var det banbrytande - det var då man börja använda viterbi och reed-solomo kod i kombination vid överföring från avlägsna satelliter där modulationen nästan var omöjlig att se i bruset - och man skickade bilder med det...

Den andra kraften som gör att det kan bli steg i utveckling av samma storlek som NASA är den förödande vägen - kriget - i jakten att få en fördel mot fiende - och detta drivs heller inte av kommersiella regelboken utan kräver någon som sätter sig över det och piskar fram resurser, typ diktator eller liknande i någon sidan i konflikten och andra dras med och måste allokera resurser på icke affärsmässig sätt för att inte bli förlorare.

WW2 var väldigt framdrivande när det gäller teknisk utveckling och drevs heller inte av normal affärsmässiga regler, synd att det samtidigt var så förödande mot stora folkgrupper...

(och skall man vara noga så var NASA ett instrument i det kalla kriget mellan stornatiornerna och jakten på att få folk på månen först av rena prestigesmässiga drivkrafter i resp nations makteliter, så om man vill - NASA drevs också av krigets krafter...)

Permalänk
Datavetare
Skrivet av emilakered:

Det är ju inte riktigt SweC-ämne, men vet sedan tidigare det finns sjukt många rymdnördar här!

För datornördarna kan ju nämnas att de små robotarna är utrustade med en PowerPC RAD750 som nog knappast är överklockad med sina 115,5 MHz

Multicore är bara att glömma här, när detta projekt var under utveckling existerade ingen OS-kärna med SMP påslaget som klarade de certifieringar som krävdes. Dock lär det finnas flera separata CPUer, har dock ingen kunskap exakt hur systemet ser ut.

Operativsystemet som används är ett realtids-OS med namnet VxWorks. (Som idag även finns i certifierad variant med SMP-stöd).

Programvaran är uteslutande skriven i kombination av C89 och C++03, så hyfsat välbeprövade saker...

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem

Ledsen om jag låter som p12a nu, men är sjukt trött och funderar på om jag kan se det som sänds live nu i imorgon istället?

/Lifooz

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 290!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!
Hjälp Teamtrees plantera träd på vår jord. https://teamtrees.org/

Permalänk
Medlem

Här kan ni se alla "råa" bilder som InSight tar.
https://mars.nasa.gov/insight/multimedia/raw-images/?order=so...

Just nu så finns bara en bild, men man blir alldeles mållös.

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
Relik 📜
Skrivet av Lifooz:

Ledsen om jag låter som p12a nu, men är sjukt trött och funderar på om jag kan se det som sänds live nu i imorgon istället?

/Lifooz

Haha, det lär väl sparas i arkivet på Youtube! Och, själva landningen var för typ två timmar sedan..

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk
Medlem
Skrivet av emilakered:

Haha, det lär väl sparas i arkivet på Youtube! Och, själva landningen var för typ två timmar sedan..

Ah, gött, då kan jag slå på det i morgon istället och titta lite på det.

/Lifooz

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 290!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!
Hjälp Teamtrees plantera träd på vår jord. https://teamtrees.org/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gender Bender:

Åh nej glömde putsduken, vi måste vända!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av spjakarn:

Åh nej glömde putsduken, vi måste vända!

Skickades från m.sweclockers.com

HAHAH hade ju inte varit någe träligt för det.
Det där påminner mig om de som tror att de har filmat världens ögonblick och så sitter lins-skyddet kvar.

/Lifooz

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 290!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!
Hjälp Teamtrees plantera träd på vår jord. https://teamtrees.org/

Permalänk
Medlem
Skrivet av spjakarn:

Åh nej glömde putsduken, vi måste vända!

Skickades från m.sweclockers.com

Den var puts väck

När de väl kom tillbaka så kunde de inte hitta duken
Permalänk
Medlem
Skrivet av Lifooz:

HAHAH hade ju inte varit någe träligt för det.
Det där påminner mig om de som tror att de har filmat världens ögonblick och så sitter lins-skyddet kvar.

/Lifooz

Dom har linsskyddet kvar på denna bild Eller dammfilter kallade dom det.
De kommer senare en bild utan det.
Dom sa det live just nu runt 02:55 under deras QnA.

Permalänk
Medlem

Den verkar ha landat riktigt bra, inom en sandlåda inom ett stenområde, sett från denna vinklen iaf

Visa signatur

Hur kan syltkakor överleva i det vilda utan ögon?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av skog1s:

Tack för påminnelsen!

Detta är verkligen intressant och kommer helt klart att följas.

Det vore ju ännu mer intressant om forskarna la sitt krut på att rädda den planet vi bor på. Istället fokuseras det fullt på en planet långt härifrån som inte kommer ge oss någonting, bara massa föraningar. Meningslöst!

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon173108:

Det vore ju ännu mer intressant om forskarna la sitt krut på att rädda den planet vi bor på. Istället fokuseras det fullt på en planet långt härifrån som inte kommer ge oss någonting, bara massa föraningar.

Ja, det är ju så att det vi lär oss om Mars har bäring på hur vi vetenskapligt beskriver processer här på jorden också. Kunskap och erfarenheter är möjliga att överföra mellan olika referensramar.

Dessutom;
Hur vi skall göra på vår planet har vi ganska bra koll på, så det är politikers uppgift att implementera det forskarna redan har kommit fram till. Problemet är att det är väldigt få forskare som blir politiker, av självklara skäl.

Visa signatur

Dator 1. MSI Z370 GAMING PRO CARBON, Intel Core i7 8700K 3.7 GHz 12MB, Gigabyte AORUS GeForce GTX 1080 Ti 11GB, Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3000Mhz CL15 Vengeance, passivt vattenkyld.

Dator 2. MK MSI X79A-GD45, Intel i7-3820 @ 4,0 GHz, EVGA 980Ti med vattenblock, 16 Gig DDR3, vattenkyld

Specialskärm: ~124 tum 3840 X 1080, 178° FOV (2 x BenQ 1070+)

Permalänk
Medlem

Alltid lika häftigt och se ytan på Mars, alla dessa stenar och sand som har legat där helt orörda i flera miljarder år, och atmosfären som säljer illusionen att man tittar på bilder från Jorden, men när det i själva verket är ifrån en helt annan planet. Mindblowing. Tyvärr finns det inte så mycket liv eller natur där :P, men vad har vi för val när allt annat är ljusår bort? Bättre att börja bygga baser på Månen dock, och sedan Mars, och sedan i framtiden kanske vi har lärt oss att förflytta oss som Aliens :P. Ta över hela galaxen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av nils45:

Alltid lika häftigt och se ytan på Mars, alla dessa stenar och sand som har legat där helt orörda i flera miljarder år, och atmosfären som säljer illusionen att man tittar på bilder från Jorden, men när det i själva verket är ifrån en helt annan planet. Mindblowing. Tyvärr finns det inte så mycket liv eller natur där :P, men vad har vi för val när allt annat är ljusår bort? Bättre att börja bygga baser på Månen dock, och sedan Mars, och sedan i framtiden kanske vi har lärt oss att förflytta oss som Aliens :P. Ta över hela galaxen.

Eller..? #masseffect

Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII

Permalänk
Medlem
Skrivet av nils45:

Alltid lika häftigt och se ytan på Mars, alla dessa stenar och sand som har legat där helt orörda i flera miljarder år, och atmosfären som säljer illusionen att man tittar på bilder från Jorden, men när det i själva verket är ifrån en helt annan planet. Mindblowing. Tyvärr finns det inte så mycket liv eller natur där :P, men vad har vi för val när allt annat är ljusår bort? Bättre att börja bygga baser på Månen dock, och sedan Mars, och sedan i framtiden kanske vi har lärt oss att förflytta oss som Aliens :P. Ta över hela galaxen.

Orörda i flera miljarder år? Mars har väl ordentliga stormar som rör upp en del.

Visa signatur

9900K | Gigabyte Z390 Auros Pro Wifi | 32 GB Corsair V LPX 3200 | 1TB Evo Plus 2TB 660P | 3090 Asus Tuf Oc | Acer XB271HU

Permalänk
Moderator
Forumledare
Skrivet av cyprus:

Orörda i flera miljarder år? Mars har väl ordentliga stormar som rör upp en del.

Jag gissar på att hen menar orörda av människor

Edit: Lite som ungarnas tvätthög just nu 😩

Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord

Permalänk
Medlem

Snart i en framtid nära dig!

Visa signatur

Fractal Design Define R3 | Asus P8Z68-V Pro/GEN3 | Corsair DDR3 1600MHz 2x4GB | Intel Core i7 2700K | Samsung 850 EVO 500GB | Crucial m4 128GB |
EVGA GTX 1070 | EVGA SuperNOVA G2 750W |

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon173108:

Det vore ju ännu mer intressant om forskarna la sitt krut på att rädda den planet vi bor på. Istället fokuseras det fullt på en planet långt härifrån som inte kommer ge oss någonting, bara massa föraningar. Meningslöst!

Det är inte forskarna det hänger på utan det är du som är boven i dramat. Jag kan slå vad om en femtiolapp att du skulle leva ett minst lika gott liv om du bodde i en mindre bostad, lät bli att köpa hälften av alla varor och tjänster (exklusive basvaror). Och hur har du det med värmen inomhus? Sitter du med långkalsonger och en tjock ylletröja under filten?

Sen kan man fråga sig vart pengarna hade gått ifall de inte flög till månen, att de skulle gått till annan forskning är inte en självklarhet. Man kan förstås också argumentera att vi inte har någon aning om hur vi eventuellt gynna av deras resa till mars.

Disclaimer: Om någon hade gett valet att trycka på en av två knappar där det stod "fixa problemen på jorden" och "resa till mars" så hade jag självklart tryckt på den första, tyvärr är verkligheten inte så svartvit dock så jag är glad över deras lyckade resa. Förhoppningsvis är det starten på något stort!

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyprus:

Orörda i flera miljarder år? Mars har väl ordentliga stormar som rör upp en del.

Ja, om nu vind "rör" på saker. Enligt Kvantfysiken så "rör" aldrig atomer varandra, vi bokstavligen svävar ovanför vår stol, :P. I mitt original inlägg så la jag faktiskt in "förutom vind och aliens", men jag trodde att folk skulle förstå att jag menade rört utav en levande organism i en mänsklig skala.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

För datornördarna kan ju nämnas att de små robotarna är utrustade med en PowerPC RAD750 som nog knappast är överklockad med sina 115,5 MHz

Multicore är bara att glömma här, när detta projekt var under utveckling existerade ingen OS-kärna med SMP påslaget som klarade de certifieringar som krävdes. Dock lär det finnas flera separata CPUer, har dock ingen kunskap exakt hur systemet ser ut.

Operativsystemet som används är ett realtids-OS med namnet VxWorks. (Som idag även finns i certifierad variant med SMP-stöd).

Programvaran är uteslutande skriven i kombination av C89 och C++03, så hyfsat välbeprövade saker...

Varför kör de inte med ivrigare saker än så? Jag menar, den hastigheten är ju löjlig när mobiler idag går i en hastighet av allt mellan 1-3GHz

Om jag läste rätt så var det på 45nm och det gör ju inte kretsen särskilt strömsnål heller direkt. :/

/Lifooz

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 290!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!
Hjälp Teamtrees plantera träd på vår jord. https://teamtrees.org/

Permalänk
Skrivet av Lifooz:

Varför kör de inte med ivrigare saker än så? Jag menar, den hastigheten är ju löjlig när mobiler idag går i en hastighet av allt mellan 1-3GHz

Om jag läste rätt så var det på 45nm och det gör ju inte kretsen särskilt strömsnål heller direkt. :/

/Lifooz

Det är för att a) sonden har varit under utveckling lääänge innan den gick iväg, och b) det är ganska ont om komponenter som är "satellitklassade", dvs garanteras av tillverkaren ska tåla de enorma vibrationer, kyla, skakningar, strålning etc en rymdsond utsätts för.

EDIT: Måste skryta också... Mitt namn finns med på InSight.

(OK, det är mitt namn plus 1.6 miljoner andra namn, men ändå...!)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Harddrive:

@Divion: Hur mycket tror spons de får av staten och skattebetalarna ?

Typ så här (Annual budget US$ 19.0 billion (Fiscal Year 2017, about 0.489% of total budget at about US$ 4 trillion) saxat från wiki.

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Lifooz:

Varför kör de inte med ivrigare saker än så? Jag menar, den hastigheten är ju löjlig när mobiler idag går i en hastighet av allt mellan 1-3GHz

Om jag läste rätt så var det på 45nm och det gör ju inte kretsen särskilt strömsnål heller direkt. :/

/Lifooz

Finns en väldigt bra anledning: dessa robotar visas i en "elak" miljö, bl.a. med relativt hög nivå av strålning. Av den anledningen är man inte heller ute efter den mest strömsnåla modellen på senaste noden. En äldre nod samt högre spänningsnivåer mellan 1:a och 0:a minskar sannolikheten för att bitar byter värde när de inte borde.

En typisk mobil CPU skulle krascha rätt omedelbart i den miljön.

Huvudpoängen med RAD750 är
"The RAD750® family of radiation-hardened products"

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer