Tråden för hörlursgalningar! Lurar, förstärkare, dacs, pads osv osv It´s all here!

Permalänk
Medlem

Nån som vet var man kan köpa kortare kabel som passar till Sennheiser hd650? Skulle vela ha en som är runt 1 / 1.5meter. Hittar bara 3 meters kablar. Kan inte tillverka själv och vill köpa innom Sverige. Finns det? 🙂

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av weew:

Nån som vet var man kan köpa kortare kabel som passar till Sennheiser hd650? Skulle vela ha en som är runt 1 / 1.5meter. Hittar bara 3 meters kablar. Kan inte tillverka själv och vill köpa innom Sverige. Finns det? 🙂

Skickades från m.sweclockers.com

Passa på att beställa från Forza i kväll. Deras billigare kablar som t.ex Hybrid HPC går på 90 Euro ikväll. 1,25 m, 6.3 mm Viablue kontakt och Sennheiser kontakter för lurarna. Skickas från Polen, men kommer fram inom en vecka.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Deepy:

Passa på att beställa från Forza i kväll. Deras billigare kablar som t.ex Hybrid HPC går på 90 Euro ikväll. 1,25 m, 6.3 mm Viablue kontakt och Sennheiser kontakter för lurarna. Skickas från Polen, men kommer fram inom en vecka.

Det finns inte att beställa ifrån sverige nånstans ? Vad heter kontakterna som Sennheiser använder i sin hd650 sladd?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Är det någon som hittar XM3 på rea?

Permalänk
Medlem
Skrivet av weew:

Det finns inte att beställa ifrån sverige nånstans ? Vad heter kontakterna som Sennheiser använder i sin hd650 sladd?

Skickades från m.sweclockers.com

Nej, inte billigt iaf. Kolla i så fall på Nordost eller Cardas, säljs i en del hifibutiker men kostar 3k+. Eller så köper du en från Amazon för 200.

Permalänk
Medlem

Är ifi idsd micro black label bra som desktop amp? Många rekommenderar den till Fostex TH900 lurarna som jag har men är den bra nog att ha som desktop amp?

Permalänk
Skrivet av weew:

Är ifi idsd micro black label bra som desktop amp? Många rekommenderar den till Fostex TH900 lurarna som jag har men är den bra nog att ha som desktop amp?

Absolut! Kör själv med en ican SE och är extremt nöjd. Smidigt att få både dac och en ordentlig förstärkare i det formatet som ifi levererar med idsd BL.

Permalänk
Medlem
Skrivet av FlytPojken:

Är det någon som hittar XM3 på rea?

Näe, köpte precis en till fullpris lokalt på Netonnet istället. De brukar iaf vara enkla att ha att göra med om man vill returnera en vara.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av FlytPojken:

Är det någon som hittar XM3 på rea?

De kom ut i höst. tror det är för tidigt att rea ut dom. har inte sett något själv

Visa signatur

Dator: i7 9700k @ 5.0 Ghz - Asus Rog Strix OC 2080 Super
3600mhz 32gb - Gigabyte UD Z390 - Dark Rock Pro 4 - M.2 SSD MP510

Kringutrustning: Xiaomi 34" 3440x1440 - Xtrfy K4 - Glorious 0 Mus
Ljud: DT770 80ohm Headset - E10K DAC/AMP

Permalänk
Skrivet av KlyfftPotatis:

De kom ut i höst. tror det är för tidigt att rea ut dom. har inte sett något själv

Ja det förstår man men hade inte varit helt omöjligt att sänka några hundra?

Permalänk
Medlem
Skrivet av FlytPojken:

Ja det förstår man men hade inte varit helt omöjligt att sänka några hundra?

Jag är på din sida. Vill testa skillnaden mellan QC 35 II och Sonys MX3

Visa signatur

Dator: i7 9700k @ 5.0 Ghz - Asus Rog Strix OC 2080 Super
3600mhz 32gb - Gigabyte UD Z390 - Dark Rock Pro 4 - M.2 SSD MP510

Kringutrustning: Xiaomi 34" 3440x1440 - Xtrfy K4 - Glorious 0 Mus
Ljud: DT770 80ohm Headset - E10K DAC/AMP

Permalänk
Medlem
Skrivet av Deepy:

Passa på att beställa från Forza i kväll. Deras billigare kablar som t.ex Hybrid HPC går på 90 Euro ikväll. 1,25 m, 6.3 mm Viablue kontakt och Sennheiser kontakter för lurarna. Skickas från Polen, men kommer fram inom en vecka.

Är det bra kablar dom gör?

Permalänk
Medlem
Skrivet av nicoX:

Är det bra kablar dom gör?

Japp, väldigt bra kvalitet på dem. Har haft 4 stycken i olika prisklasser (dock inte de dyraste) och varit väldigt nöjd med alla.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av maniac:

Rapportera gärna om du upplever skillnader

Nu så är bägge amparna på samma ställe, rHead känns mer mjuk än vad magni2 gör. Ingen jätte skillnad kanske fast ändå nått. Kan va att volympotten är svårare dra på med än på magni2, bättre volymvred på rHead alltså. Sedan om det är värt det vet jag ej, kikar lite på xlr amp då och då.. blir tydligen aldrig nöjd

Permalänk
Fyndjägare
Skrivet av anon8870:

Nu så är bägge amparna på samma ställe, rHead känns mer mjuk än vad magni2 gör. Ingen jätte skillnad kanske fast ändå nått. Kan va att volympotten är svårare dra på med än på magni2, bättre volymvred på rHead alltså. Sedan om det är värt det vet jag ej, kikar lite på xlr amp då och då.. blir tydligen aldrig nöjd

Så rHead mer mjuk i ljudet än Magni2 alltså?
Vilka hörlurar testade du med?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Front Audio porten på ditt mobo = bättre hörlursförstärkare! Bra att veta->Headphone Amp & Impedance, Apple har en 95kr DAC, Hörlursgrafer hos Squig.link, HeadphoneDatabase, In-Ear Fidelity, AudioDiscourse.
Hörlursrigg: Audeze LCD-2.2/XC/Sine, Hifiman HE-500/560/Edition X, Focal Clear, HD6XX, TH-X00 PH, AH-D2000, Ether C Flow, Fidelio X2, B&W P7, UM 30 Pro, Andromeda, Ikko OH10, EAH-AZ60, Simgot EA500 + 20 DAC/AMP - SS och rör. Och en stereo + hemmabio.

Permalänk
Medlem

Tänkte köpa på mig ett par trådlösa hörlurar nu för de tillfällen då man inte orkar med sladd. Jag har ett par Philips Fidelio X2:or som jag använder till spel/film/musik men ibland är det jobbigt med sladd och bök.

Har kikat på Sony WH-1000XM2 samt Sony MDR-XB650BT. Stor skillnad på priset och undrar om det är värt de extra 1700kr för ett par 1000XM2?

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon8870:

Nu så är bägge amparna på samma ställe, rHead känns mer mjuk än vad magni2 gör. Ingen jätte skillnad kanske fast ändå nått. Kan va att volympotten är svårare dra på med än på magni2, bättre volymvred på rHead alltså. Sedan om det är värt det vet jag ej, kikar lite på xlr amp då och då.. blir tydligen aldrig nöjd

Tack för att du tog dig tid! Låter lovande, verkar som man aldrig blir nöjd heller haha

Mina lurar är äntligen inom Sverige, fast vem vet hur länge de fastnar i tullen. Ampen är också på väg från Holland, synd bara att dacen inte fanns i lager. Måste tyvärr vänta på den i någon vecka till innan jag kan beställa.

Vad använder ni för streamingtjänst för lossless förresten? Tidal? Deezer?

Visa signatur

Galleriet: Dynamic Black Chassi: Lian-Li O11 Dynamic & custom loop CPU: AMD Ryzen 5600X RAM: GSkill Trident Z 32GB Moderkort: Gigabyte X570S Auros Master GPU: EVGA RTX 3080 XC3 SSD: Samsung 970 EVO 500GB PSU: Seasonic PX850

Permalänk
Medlem

Har letat efter ett par trådlösa over-ear hörlurar runt 1000kr ett tag nu att ha till mobilen på tåget/gymmet etc. Idag såg jag att Dustin rear ut AKG K845BT för 1190:- så jag slog till direkt utan att tänka. Nån som vet om de är bra för det priset eller borde jag satsa på några andra?

Länk: https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2281792

Visa signatur

MB Asus Z87-A CPU i5 4670k [I](Noctua NH-U12S)[/I] GPU MSI GTX 780 Twin Frozr IV PSU be quiet! L8 630W RAM 8GB 1600MHz

Permalänk
Inaktiv

@maniac: Jag använder Tidal, normal(står hög i inställningarna) stream iofs, men kör med FLAC från disk oftast. Angående DAC så går det köra amp direkt från datorn tills den dyker upp. OM du nu har sådan kabel hemma vill säga.

Edit: Testar Tidal HiFi nu en månad eller så, ska se om det blir skillnad på ljudet under kvällen.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av SugarRay:

Har letat efter ett par trådlösa over-ear hörlurar runt 1000kr ett tag nu att ha till mobilen på tåget/gymmet etc. Idag såg jag att Dustin rear ut AKG K845BT för 1190:- så jag slog till direkt utan att tänka. Nån som vet om de är bra för det priset eller borde jag satsa på några andra?

Länk: https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2281792

Hmm dessa köpte jag rätt nyligen för 1500:-, nu tar elgiganten 745kr..
https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=4504013

Permalänk
Medlem

Innan jag köper ett nytt par se215, har några några tips på andra iems? Framför allt några med lite "tydligare diskant" för under 2k och inom eu.

Visa signatur

Jag är värdelös på att stava.

Permalänk
Medlem
Skrivet av maniac:

Tack för att du tog dig tid! Låter lovande, verkar som man aldrig blir nöjd heller haha

Mina lurar är äntligen inom Sverige, fast vem vet hur länge de fastnar i tullen. Ampen är också på väg från Holland, synd bara att dacen inte fanns i lager. Måste tyvärr vänta på den i någon vecka till innan jag kan beställa.

Vad använder ni för streamingtjänst för lossless förresten? Tidal? Deezer?

Jag kör med Tidal HiFi, mycket nöjd med ljudet man får från dem,
kör Tidal från datorn via usb in i min Sennheiser HDV 820 och i vardagsrummet kör jag Tidal i en Moon Mind 2 sen in i mina Dynaudio Focus digitalt från den, låter riktigt bra.

Visa signatur

Asus ROG STRIX Z590-E GAMING WIFI, Streacom BC1 Röd, Intel i7 10700KF, Noctua NH-D15 chromax.black, AMD Radeon RX 6900 XT Phantom Gaming D 16G OC, Samsung m.2 NVMe 960 Pro 1TB, Corsair Dominator DDR4 3200MHz 16GB.
Går tyst och ganska kall =)

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon8870:

Hmm dessa köpte jag rätt nyligen för 1500:-, nu tar elgiganten 745kr..
https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=4504013

Kollade på dem också, men många recensenter klagade på plastig och dålig byggkvalité. Stämmer det?
Nu i efterhand såg jag att AKG K845BT som jag beställde är så pass gamla att de har gamla bluetooth 3.0, vilket betyder att de kommer ha sämre sändning men framförallt kommer de dra mer batteri på både lurar och telefon.... hmmmm....

Visa signatur

MB Asus Z87-A CPU i5 4670k [I](Noctua NH-U12S)[/I] GPU MSI GTX 780 Twin Frozr IV PSU be quiet! L8 630W RAM 8GB 1600MHz

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av SugarRay:

Kollade på dem också, men många recensenter klagade på plastig och dålig byggkvalité. Stämmer det?
Nu i efterhand såg jag att AKG K845BT som jag beställde är så pass gamla att de har gamla bluetooth 3.0, vilket betyder att de kommer ha sämre sändning men framförallt kommer de dra mer batteri på både lurar och telefon.... hmmmm....

Nu har jag mina när jag strosar hemma, av plast ja men normalt användande inte slita av slänga iväg när man kommer hem.. bra med dem är att det är knappar och skjutreglage, touch har en tendens att inte fungera så bra i kallt väder. Ljudet är alldeles ok i NY lurarna den tid jag lyssnat med dem. Stationärt är det andra saker. De har aptX också, vilket är ett stort plus.

Permalänk
Fyndjägare
Skrivet av johan450:

Innan jag köper ett nytt par se215, har några några tips på andra iems? Framför allt några med lite "tydligare diskant" för under 2k och inom eu.

Jag funderar på dessa. Senaste chi-fi hypet. £159.68 inkl frakt med £16 vouchern från Amazon UK. De har sålts på Massdrop nyligen också. Jag har ej hört dom tyvärr.
BGVP DM6
https://www.amazon.co.uk/gp/product/B07HH33SXL/

Headphone Drivers: 5 balanced armature
Sensitivity: 122dB/mW
Frequency Response Range: 10-400000Hz
Impedance: 20Ω
Distortion:<0.5%
Plug type: 3.5mm
Cable type: Detachable MMCX Cable
Cable length: 1.2m
Plug Type: straight plug
Waterproof Grade: IPX3

Visa signatur

Front Audio porten på ditt mobo = bättre hörlursförstärkare! Bra att veta->Headphone Amp & Impedance, Apple har en 95kr DAC, Hörlursgrafer hos Squig.link, HeadphoneDatabase, In-Ear Fidelity, AudioDiscourse.
Hörlursrigg: Audeze LCD-2.2/XC/Sine, Hifiman HE-500/560/Edition X, Focal Clear, HD6XX, TH-X00 PH, AH-D2000, Ether C Flow, Fidelio X2, B&W P7, UM 30 Pro, Andromeda, Ikko OH10, EAH-AZ60, Simgot EA500 + 20 DAC/AMP - SS och rör. Och en stereo + hemmabio.

Permalänk

Köpte nu under black friday ett par Bose 35 II lurar i förhoppning om att få lite bättre ljud när jag lyssnar på musik via telefonen men undrar nu om jag fått ett defekt exemplar. Ljudet är ganska dovt, lite småburkigt och utan nyanser. Lyssnar mest på klassisk musik. Är dessa hörlurar verkligen inte bättre än så här, jag kanske haft för stora förhoppningar eller är dom defekta? Köpte från elgiganten så kan ju enkelt lämna tillbaka. Vad är i så fall bättre alternativ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Clibben:

Ja precis, 58x. Hur lång tid tog det för dig att få hem dem?

Skickades från m.sweclockers.com

Sorry för sent svar tog bara 8 dagar du kommer inte bli besviken se till att ha bra förstärkare bara

Visa signatur

Ny dator Lexius signatur 2018 edition Ryzen 7 2700X@4.35PBO/Vega 64 Nitro+/16 GB DDR4 Patriot Viper4 2866mhz/ ASUS B450 F-Gaming/ 500GB samsung 970 evo m.2ssd / 2TB SSHD/1TB WD BLUE 7200rpm/WD Black TB/1TB SSHD (AMD StoreMi)PSU Be quiet pure power 730W / Mobo Asus B 450 F-Gaming/Hörlurar Sennhieser 58X Mobil Samsung Galaxy S20FE 5G 256GB/8GB Ram Skärm Asus TUF Gaming 144HZ IPS Async

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lexius:

Sorry för sent svar tog bara 8 dagar du kommer inte bli besviken se till att ha bra förstärkare bara

Jag tror dock att man kan avvakta lite med förstärkare till 58x då de ska vara relativt lättdrivna.

Menar alltså att det bör inte vara någon hets att skaffa en om man inte redan tänkt det. Det är inget fel i att ha bra förstärkeri osv, det har jag med, men det känns som att för ett par 58x så bör man inte behöva springa iväg och köpa en stärkare för att det ska låta bra. Kommer inte vara någon superskillnad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av johan450:

Innan jag köper ett nytt par se215, har några några tips på andra iems? Framför allt några med lite "tydligare diskant" för under 2k och inom eu.

Spontana tipset är väl inte shure om du vill ha fokus på diskant. Kolla audio technica eller etymotic.

@Ugga: Håller med, lite mycket prylhets ibland inom ljud. Jag kör mina Denon D5000 direkt in i en iPhone SE på jobbet och det låter alldeles utmärkt. Visst får man sätta volymen rätt högt, men det är bra ändå.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Någon som har Sony ...1000xm2 eller xm3 i kombination med Windows 10?

Saknar att kunna se vilken profil/audio format som är aktivt. T.ex. om aptx är aktivt eller inte.

EDIT: Ser ut att gå i tillhörande appen i varje fall.