Otroligt fult beteende av Fyndiq. Vad kan jag göra?

Permalänk
Medlem

Otroligt fult beteende av Fyndiq. Vad kan jag göra?

Jag beställde ett case till en mobiltelefon i lördags. Några timmar senare så vill jag ångra beställningen. När jag försöker göra detta så står det att man måste vänta 24 timmar innan man kan ångra en beställning. Okej tänker jag, då väntar jag till söndag då. På söndag, efter att 24 timmar har gått, så har texten ersatts med detta: "Nu har beställningen hanterats och ditt paket skickas så fort som möjligt. Nu kan du inte längre avbryta beställningen."

Det gick alltså aldrig att avbryta beställningen. Om man vill ångra produkten så måste man först motta den och sedan skicka tillbaka. De står INTE för returkostnaden, jag har frågat. På alternativen kan man t.o.m välja "Hann inte avbeställa" som orsak till att du vill skicka tillbaka varan, trots att det inte ens går att göra.

Fyndiqs förklaring: "En beställning går inte att avbrytas när den väl är lagd eftersom den går iväg direkt till butiken som då packar och skickar iväg beställningen. "

Jag har aldrig varit med om att man inte kan avbryta en beställning innan den skickats, i detta fall endast några timmar efter att beställningen lagts (på en helg!).

Låter detta rimligt?

Visa signatur

Klicka på citera när du ska svara någon!

Permalänk
Medlem

Att ångra en beställning kan ju också vara "ångerrätt" och inte att du kan avbryta den. Fyndiq är ju bara en kanal för enklare C2B och skickar bara vidare order till butik, hade du ringt in hade du kanske kunnat avbryta den. Finns väl inget som säger att man Måste kunna avbryta en order tyvärr

Visa signatur

Glad Sommar

Permalänk
Medlem

Går det inte att bara att strunta i att hämta ut paketet så går det i retur? Medans du väntar på detta så kan du maila dem och meddela att du ångrat din beställning.

Permalänk
Medlem

Är inte så ovanligt att inte kunna avbryta eller avbeställa en order, hos bland annat CDON är det mer regel än undantag att de "hanterar" beställningen direkt om det så tar ytterligare en vecka innan man får den.

Visa signatur

Define XL R2 || CM Silent Pro M1000 || Asus Z490-F || Intel i9 10900k || Noctua NH-D15 || RTX 2080 || 64GB DDR4 || 1TB 970 Evo Plus M.2 + 1.5TB SSD + 2TB HDD || Win10 Pro

Permalänk
Medlem

Du har rätt att ångra ditt köp i 14 dagar. Det har inte rätt att neka dig att ångra din beställning. Vilken anledning de ger dig till att neka avbeställning är inte relevant.

Meddela dem skriftligt att du ångrar din beställning. Mail är bäst.
Om de svarar att det inte går så referera till "Lag (2005:59) om distansavtal och avtal utanför affärslokaler" (https://lagen.nu/2005:59) och hota med konsumentverket, så ger de sig.

Visa signatur

i9 12900k, RTX3080, 3600MHz CL15 DDR4 , custom loop

Permalänk
Medlem
Skrivet av falconr:

Att ångra en beställning kan ju också vara "ångerrätt" och inte att du kan avbryta den. Fyndiq är ju bara en kanal för enklare C2B och skickar bara vidare order till butik, hade du ringt in hade du kanske kunnat avbryta den. Finns väl inget som säger att man Måste kunna avbryta en order tyvärr

Konsumentköplagen ger dig rätt att avbeställa utan att krav på genomförande kan ställas, ersättning kan dock krävas om de kan visa att de haft kostnader innan avbeställningen. Eftersom säljaren inte kan hålla fast köparen vid köpet eller kräva annan ersättning om köparen i tid meddelar om avbeställning (i.a.f. om det är en lagervara) finns det ingen vits att skicka ut produkten och stå för massor frakt och hantering.

Väntar du istället tills ordern är skickad kan du inte avbeställa varan och får betala returfrakt om du vill häva köpet och åberopa ångerrätt.

Så att blockera funktionen (avbeställning) innan beställningen är behandlad och skickad skulle vara att sätta KKöpL och KöpL ur spel.

Förtydligande
Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Köplagen och konsumentköplagen ger dig rätt att avbeställa utan att krav på ersättning kan ställas. Eftersom säljaren inte kan hålla fast köparen vid köpet eller kräva annan ersättning om köparen meddelar om avbeställning finns det ingen vits att skicka ut produkten och stå för massor frakt och hantering.

Väntar du istället tills ordern är skickad kan du inte avbeställa varan och får betala returfrakt om du vill häva köpet och åberopa ångerrätt.

Så att blockera funktionen (avbeställning) innan beställningen är behandlad och skickad skulle vara att sätta KKöpL och KöpL ur spel.

Kan du ge mig en länk så jag kan läsa om detta? Du menar alltså att jag har laglig rätt att avbeställa innan den skickas och att Fyndiq har gjort fel här?

edit: Enligt denna länk så kan jag behöva betala ersättning för detta, så det är ju inte så intressant.. https://lawline.se/answers/avbestallning-vid-konsumentkop

Visa signatur

Klicka på citera när du ska svara någon!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Treant:

Kan du ge mig en länk så jag kan läsa om detta? Du menar alltså att jag har laglig rätt att avbeställa innan den skickas och att Fyndiq har gjort fel här?

edit: Enligt denna länk så kan jag behöva betala ersättning för detta, så det är ju inte så intressant.. https://lawline.se/answers/avbestallning-vid-konsumentkop

https://lagen.nu/1990:932#P37S1

https://lagen.nu/1990:932#P41

Går ju faktiskt att läsa det dom länkar till själv istället för deras egna svar.

Visa signatur

Maximus X Hero - 8700k @5.1GHz - H115i - 32GB LPX@3466MHz - MSI 980Ti Gaming - EVGA SuperNova 750 G2 - Asus vg248qe - FD R5

Permalänk

Står ju deras hemsida att du inte kan ändra din beställning efter köp. Det ska i så fall hanteras enligt ångerrätt, se deras anvisningar på hemsidan så löser det sig nog

Permalänk
Medlem
Skrivet av Treant:

Kan du ge mig en länk så jag kan läsa om detta? Du menar alltså att jag har laglig rätt att avbeställa innan den skickas och att Fyndiq har gjort fel här?

edit: Enligt denna länk så kan jag behöva betala ersättning för detta, så det är ju inte så intressant.. https://lawline.se/answers/avbestallning-vid-konsumentkop

KKöpL och KöpL ger båda rätt till att avbeställa i någon mån. Finns ingen möjlighet för en säljare att få ersättning för en lagervara, de måste visa att de haft kostnader som att exempelvis betala frakt för att ta hem varan åt dig, här hade säljaren inte lagt ner något som helst arbete i ditt fall om du hade avbeställt inom några timmar. Kostnader som uppkommit efter du avbeställt kan de inte kräva av en konsument.

Skrivet av KKöpL:

Avbeställning

37 § Om köparen avbeställer varan innan den har avlämnats, har säljaren inte rätt att hålla fast vid köpet och kräva betalning. I stället har han rätt till ersättning enligt 41 §.

*

Skadestånd

41 § Häver säljaren köpet eller avbeställer köparen varan enligt 37 § har säljaren rätt till ersättning för särskilda kostnader som han har haft för att ingå och fullgöra avtalet till den del han inte kan tillgodogöra sig dessa på annat sätt, särskilda kostnader till följd av hävningen eller avbeställningen, samt förlust i övrigt med ett belopp som är skäligt med hänsyn till priset för varan, tidpunkten för hävningen eller avbeställningen, omfattningen av nedlagt arbete och omständigheterna i övrigt.

Säljaren får förbehålla sig en på förhand bestämd ersättning vid hävning eller avbeställning, om den är skälig med hänsyn till vad som normalt kan antas tillkomma en säljare som ersättning enligt första stycket.

Säljaren har inte rätt till ersättning enligt första eller andra stycket om köparen avbeställer en vara innan säljaren har accepterat ett anbud som köparen har lämnat till säljaren. Säljaren har inte heller rätt till ersättning om köparen visar att dröjsmålet eller avbeställningen beror på lag, avbrott i den allmänna samfärdseln eller betalningsförmedlingen eller annat liknande hinder som köparen inte skäligen kunde förväntas ha räknat med vid köpet och vars följder han inte heller skäligen kunde ha undvikit eller övervunnit.

Fyndiq har inte angett något belopp på förhand, så det är första stycket som gäller om de skulle kräva ersättning vid avbeställning. En skälig kostnad är nog så gott som alltid mindre än returfrakt vid ett mindre köp, men de måste som sagt kunna visa att de haft kostnader till att börja med.

Permalänk
Medlem
Skrivet av KeepRaffing:

Står ju deras hemsida att du inte kan ändra din beställning efter köp. Det ska i så fall hanteras enligt ångerrätt, se deras anvisningar på hemsidan så löser det sig nog

Avbeställa kan du alltid göra, Fyndiqs allmänna villkor tar själv upp det för den delen. Visst är de motsägelsefulla, men de får inte och har inte förhandlat bort rätten att avbeställa.

Permalänk
Skrivet av Petterk:

Avbeställa kan du alltid göra, Fyndiqs allmänna villkor tar själv upp det för den delen. Visst är de motsägelsefulla, men de får inte och har inte förhandlat bort rätten att avbeställa.

Jajamen fast de skrev om att ändra lagd order. Man kan alltid avbeställa en vara som inte levererats men hur det sker i praktiken spelar väl mindre roll? Tolkar deras text som att det görs genom att man bara skickar tillbaka varan och sedan får pengarna tillbaka. Omständigt som fasen förvisso, men mig veterligen står det inte reglerat i lag hur en sådan avbeställning ska gå till. Det har du kanske bättre koll på?

Permalänk
Medlem
Skrivet av KeepRaffing:

Jajamen fast de skrev om att ändra lagd order. Man kan alltid avbeställa en vara som inte levererats men hur det sker i praktiken spelar väl mindre roll? Tolkar deras text som att det görs genom att man bara skickar tillbaka varan och sedan får pengarna tillbaka. Omständigt som fasen förvisso, men mig veterligen står det inte reglerat i lag hur en sådan avbeställning ska gå till. Det har du kanske bättre koll på?

Att avbeställa är inte att ändra. Du har rätt att avbeställa, och om du gör det innan säljaren dragit på sig några kostnader så ska du få tillbaka hela beloppet, säljaren har inte i avtalet någon förutbestämd avbeställningsavgift dessutom, har de däremot rätt till ersättning så ska den vara skälig i förhållande till varans pris. Så fort du meddelar säljaren att du avbeställer så gäller avbeställningen, avbeställningen är inte ogiltig för att funktionen inte finns på hemsidan.

Avlämnas varan så handlar det inte om avbeställning utan ångerrätt enligt KKöpL och då får du stå för returfrakt.

Permalänk
Medlem

Jag jobbade tidigare på 24.se som levererar dessa skal åt fyndiq.
Beroende på vad du har valt så kan du göra olika saker här. Om du redan betalat så är du fucked. Du kommer att få stå för returkostnaden.
Om du valt att betala mot faktura eller postförskott så kan du bara låta paketet gå tillbaka och de kommer inte jaga dig för returkostnaden.

Ang. avbeställningen så funkar det så här rent praktiskt. En order kommer in till Fyndiq. De processar den och skickar den till deras relevanta leverantör. Där packas den och skickas antingen samma dag eller dagen efter.
Om du avbeställer så kommer det ett mail till supporten på fyndiq. Supporten måste då hinna läsa det innan de går hem, sen skickas det till deras leverantörs support där supporten ska hinna läsa det innan de går hem. Rent praktiskt är dessa mail inte direkt prio utan man har viktigare saker att göra. Företaget skiter fullständigt om en kund får betala en returavgift på 49:- för att den är för dum för att faktiskt ta reda på om den verkligen vill ha varan innan den beställer. Om man skickar lite arga mail så brukar man slippa avgiften.

Visa signatur

There are no more barriers to cross. All I have in common with the uncontrollable and the insane, the vicious and the evil, all the mayhem I have caused and my utter indifference toward it I have now surpassed. My pain is constant and sharp and I do not hope for a better world for anyone, in fact I want my pain to be inflicted on others.

Permalänk
Medlem

@killawife: Problemet med att strunta i att hämta ut varan är ju bara att de reserverat sig för att ta ut en avgift på fraktkostnaden upp till 160:- om du gör detta. Hur som helst, konstigt beteenden av en handlare som säger sig följa beslut från ARN. Driver någon ärendet vidare så riskerar Fyndiq att förlora.

Permalänk
Medlem

Gå till ombudet där du hämtar varan. Sig att varan ska till retur. Du behöver inte betala något. Låt inte paketet ligga hos ombudet.

Visa signatur

Laptop 4 13.5 - Ryzen 4680U - 16 GB DDR4 - 256 GB SSD

Permalänk
Medlem

@Petterk:

De driver inte fallet vidare om nån inte betalar returfrakten, det tar för mycket tid och energi och handlar om för lite pengar. Skulle nån dra det vidare till ARN så skulle de högst troligen förlora då företaget bara hävdar att avbeställningen kom in efter att paketet redan skickats och då är man skyldig att betala för returkostnaden. Men detta företaget låter inte det gå vidare till ARN, man ersätter bara kunden så försvinner det.

Vi hade flera fall i somras där kunder köpte Badbaljor som skulle hämtas ut på schenkers utlämningställe. Som köpare av dessa var man tvungen att klicka i en ruta där man förstod detta och om paketet inte hämtades ut skulle man betala 800:- för fraktkostnaderna, vilket var vad det kostade. Trots detta var det ett gäng stolpskott som trodde att babbaljan skulle levereras i deras brevinkast och vägrade betala avgiften. Här har man då ett sånt tillfälle där det hela är helt solklart vad som gäller men ändå sket man i att driva dessa ärenden vidare. Kunden har godkänt dessa köpvillkor men ändå så ger företaget upp varje gång bara för att det tar mer tid och energi i anspråk än vad det är värt att jaga dessa pengar. Så 49:- i frakt för ett mobilskal ligger inte så högt på priolistan.

Visa signatur

There are no more barriers to cross. All I have in common with the uncontrollable and the insane, the vicious and the evil, all the mayhem I have caused and my utter indifference toward it I have now surpassed. My pain is constant and sharp and I do not hope for a better world for anyone, in fact I want my pain to be inflicted on others.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lorault:

Gå till ombudet där du hämtar varan. Sig att varan ska till retur. Du behöver inte betala något. Låt inte paketet ligga hos ombudet.

Går tyvärr inte att göra längre!
För ett par år sen så gick det dock då jag gjort det en gång.
Men förra året nångång så handlade jag en extra fjärkontroll till IKEA´s trådfria lampor och hade läst lite tester/osv om dom innan och beställde en.
Sen hade jag ett par tabbar uppe fortfarande om dom som jag ej läst än och en av dom verkade intresant så läste igenom och fick reda på att utan IKEA´s "smarthubb" eller vad dom nu kallade den för 799:- så gick det ej att använda två fjärkontroller till samma lampa.
Dvs pairade man den nya fjärren så var det enbart den som funkade så i tex en trappuppgång så kan man ej använda ikea´s trådfria lampor utan smart hubben.
Det går dock att använda vanliga trådade brytare men varför ska man då köpa smarta lampor?

Avbest efter ca 15-20min ikea´s faq säger inom 24tim efter ca 2dygn skickas den i alla fall så gick till posten men dom kunde inte längre skicka tillbaks nåt innan det legat i 14dagar.

Visa signatur

Nu när vi betalar för det!
Glöm inte bort att slänga alla plastpåsar i vattnet!

Skit nätagg (som inte alltid=med billigt) är enbart till för dom rika som har råd att byta ut allt när (inte OM utan NÄR) det dör!