Svenska Starbreeze dras med ekonomiska problem efter låg försäljning

Permalänk
Melding Plague

Svenska Starbreeze dras med ekonomiska problem efter låg försäljning

Nyligen lanserade Overkill's The Walking Dead har presterat betydligt sämre än väntat, vilket lett till ekonomiska problem för utvecklaren Starbreeze.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Visste inte ens att det skulle släppas ett nytt TWD spel. Beror det på dålig marknadsföring eller är det jag som lever under en sten?

Permalänk
Medlem

Spelet är kasst. Kort uttryckt. Enformigt, fullständigt ologiskt och dyrt för vad man får. Riddick spelen var av toppklass men det betyder inte att man kan sälja dynga och tro ett bra rykte får den att smaka bra. Min åsikt kring TWD.

Visa signatur

Star Citizen ❤

Permalänk
Hedersmedlem

Jag skffade det här spelet kort efter släpp och tycker det är underhållande.
Var lite för mycket crasher i början, men nu funkar det bättre.
Får se hur länge det varar. Har väl ca 30 timmar i spelet än så länge.

Fin känsla och det lönar sig att samarbeta. Även enstaka zombies är farliga om man inte håller koll vilket blir kul.
Det jag uppskattar lite mindre är att det kanske är lite väl mycket melee action. Eller ja, jag gillar ju den biten också egentligen, men jag vill nog panga lite mer egentligen ;). Och banorna kan ta lite för lång tid. Ett samkört team kan plöja igenom banor på 30 minuter men så ser det inte alltid ut och då kan det ta över en timma och med ett eller två misslyckade försök kan då en bana ta uppåt 2-3 timmar ibland och det är mycket begärt när det hänger på teamwork hehe.

Vill man prata starbreeze utveckling senaste åren så gick de tokbra för dem när de släppte payday 2. Efter den uppgången satsade företaget på ett helt gäng olika projekt för att växa och flertalet har väl blivit mindre bra. Bland annat VRsatsningen som inte lär gå plus. Men även det här spelet walking dead som blivit försenat flera år och nu inte säljer jättebra. Är väl lite för högt pris i västvärlden i nuläget tror jag.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av Diako:

Visste inte ens att det skulle släppas ett nytt TWD spel. Beror det på dålig marknadsföring eller är det jag som lever under en sten?

Sitter i samma båt som dig.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Avstängd

Kan detta va något att köpa? Hur stor är chansen att de blir uppköpta?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Hedersmedlem

Hoppades själv på att TWD skulle bli bra, har inte gjorts så många riktigt bra zombie-co-op-spel sedan Left 4 Dead. Men baserat på allt jag läst och hört från de som spelat verkar det tyvärr inte så bra.

Visa signatur

How can we win when fools can be kings?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av gabriel15:

Kan detta va något att köpa? Hur stor är chansen att de blir uppköpta?

Skickades från m.sweclockers.com

Jag har följt kursen för det här bolaget varje dag senaste månaden. Köpte in mig för många år sen (på ca 60 öre tror jag), gjorde bra vinst och sålde också för flera år sedan efter payday 2 så i´m out sen länge ;). Men har ett extra öga här.

Hur stor chansen är att de blir uppköpta är väldigt svårt att svara på i nuläget.
För en månad sedan fanns det inte på tapeten. De negativa sakerna vi sett är en kursnedgång som delvis berott på tvångsförsäljning av en del aktier från VDn för att betala lån, avgående finanschef som också sålt, försäljningssiffror på senaste spelsläppet som gått sådär. Samt att de släppt vinstvarning att de inte räknar med att sluta på plus för året. Spekulationen om uppköp står Dagens Industri för och det finns vad vi vet inget som säger att det är på gång. Kan vara finansiell svacka just nu bara.
Är det ekonomiska läget svårt så kan det vara billigare (för en intressent som exempelvis vill åt varumärket payday) att låta företaget gå omkull och köpa rättigheter från konkursboet dessutom. Men det saknas information för att dra den typen av slutsatser i nuläget.
Edit: Framtidsutsikterna är väl den stora frågan. De har förvärvt ett gäng olika studios för att få en jämnare finansflöde. Frågan är hur attraktiva kommande grejer kan bli under 2019. Tror man på titlarna så kan det se bra ut. Själv tror jag ju de kan lyckas med ett nytt payday, men frågan är om det är klart till 2020 och om pengarna kommer räcka tills dess. Samt om det kan behövas nyemission vilket späder ut aktievärdet än mer. De har i nuläget lån på ca 1 miljard vad jag förstått. Det är vad bolaget är värderat till på börsen just nu så nya lån kan bli svårt att ta.

I dina skor hade jag dels läst in mig på caset närmre först och dels väntat på mer information om läget. Det är svårt att säga var det är på väg framöver. Närmsta tiden kan vi säkert se ytterligare börsfall (ca 16% ner idag just nu exempelvis och så har det sett ut många dagar i rad här), but who knows. Nuvarande prissättning på aktien bygger rätt mycket på känsla vill jag påstå och då håller jag mig utanför

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem

Av det jag sett så ser spelet (TWD) inte kul ut tyvärr.

Visa signatur

< :: Intel i9 9900ks@5.0Ghz | 32Gb DDR4@3400Mhz | Geforce RTX 4070 :: >

Permalänk
Avstängd

Inte ens hört talas om detta spel.

TWD TV-serien är ju helt förstörd i mitt tycke..99% massa gnatande och tjatande om ointressanta saker för att sen få en klen cliffhanger på slutet av avsnittet..

Jag är mer inne på Word war Z PC-spelet, och hoppas på att få se en uppföljare på stora duken med Brad Pitt snart.

Visa signatur

-Stäng av snabbstart i ditt Windows.

Permalänk
Medlem

Länge sagt till en arbetskollega som haft rätt mycket pengar i aktier hos Starbreeze att försöka sälja dem. Sett till de spel som de gjort känns det inte konstigt att kursen doppat så mycket som den gjort. Personligen hade jag aldrig köpt dessa aktier för att hålla på dem - utan endast sitta och tradea.

Visa signatur

Citera för svar!

CPU: i9-9900K + Be Quiet! Dark Rock Pro 3. Moderkort: ASUS ROG Z390-F. Minnen: Corsair Vengeance DDR4 2x8GB 3000MHz. GPU: GigaByte RTX 3080 Gaming OC. SSD: Corsair MP510 500GB. HDD: WD Blue 3TB Nätagg: EVGA SuperNova G2 850W. Chassi: Corsair 4000D Airflow.

Permalänk
Mattecoach

Spelet är rätt bra tycker jag, men av det som jag har sett hittills (har spelat ganska mycket, men mer material kommer med tiden) så är det besvikelse. Förstår helt enkelt inte att det har tagit så lång tid att utveckla med tanke på likheterna med Payday 2, å andra sidan är jag inte utvecklare själv så vad vet jag...

Som sagt tycker jag ändå att spelet är kul, speciellt med kompisar så man kan samarbeta lättare. Det enda negativa i min syn som spelare är att det är dyrt för vad man får. Däremot rekommenderar jag alla att testa det, man kan ju lämna tillbaka om man inte gillar det. Ge det dock så nära två timmar som möjligt, är betydligt roligare när man har testat och lärt sig lite.

Permalänk

Jag tycker att mycket av kritiken är obefogad. Visst, det var lite buggigt i början men det mesta fungerar bra nu.
Jag och mina vänner har väldigt mycket kul i det här spelet. Det blir stressigt och kul när det hettar till.
Nej jag tycker folk klagar onödigt mycket, det verkar som att man bara vill hata på detta.

Spelet är värt pengarna tycker jag!

Visa signatur

Regnar det så kommer det ifrån himlen.

annars står de i tidningen..

Permalänk
Hedersmedlem

Som sagt, jag tycker spelet är underhållande och kommer spela mer ikväll ;).
Håller även med om att en del av kritiken känns obefogad.

För er som blir intresserade av att testa spelet:
Det är lite annat upplägg än lef4dead. Man har en ljudmätare som går upp om man ställer till oljud och det innebär att man närmar sig att "horden" kommer - alltså att zombies inte slutar välla in. Inga pauser där inte hehe.
Så försök hålla ljudnivån nere fram tills det är helt kört (vilket ofta händer ändå men det kan hända senare vilket förenklar tidigare på banan).
Och första uppdraget är inte riktigt representativt för spelet. Det är en "defend the base"-bana. Finns fler av dessa men de är i minoritet. Roligare att köra banor där man ska ta sig fram.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av Diako:

Visste inte ens att det skulle släppas ett nytt TWD spel. Beror det på dålig marknadsföring eller är det jag som lever under en sten?

Känner precis samma sak, och jag brukar ha ganska bra koll.

Visa signatur

ASUS ROG Crosshair X670E Gene| AMD Ryzen 9 7800X3D Delidded | Custom EK Watercooling| WD Black SN850X 1TB + WD Black SN850X 2TB| Corsair Vengeance, DDR5-6600 64GB (2 x 32GB) @6400MHz CL 30-38-38-76| AMD Radeon RX 7900 XTX| LG UltraGear 45GR95QE OLED| MSI MPG A1000G PCIE5 1000W| Lian Li O-11 EVO|

Permalänk
Skrivet av Diako:

Visste inte ens att det skulle släppas ett nytt TWD spel. Beror det på dålig marknadsföring eller är det jag som lever under en sten?

+1 fick kolla på youtube vad de var

Permalänk
Hedersmedlem

Spelet verkar vara uppdelat i avsnitt som de kallar säsonger. Är kanske inte helt olikt telltale games the walking dead ;).

Första säsongen kom vid släppet. Säsong 2 kommer släppas nu på torsdag med mer innehåll (som ingår om man köpt spelet). Vi får väl se om det väcks intresse hos lite fler då.
I nuläget finns det väl ca 10-12 banor och det är lite tunt med material. Men det fylls på här i veckan alltså.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem

Med tanke på hur jäkla kul Payday2 var så tror jag fortfarande på att här finns att hämta..
Köpte in mig igår, kanske var lite för tidigt..

Visa signatur

Speldator :[I] AMD 5600X - 16GB fläskigt ram - AMD 580RX - AOC 32" Wide
HTPC : i5 3450S - 8GB G.Skill - Streacom F8

Permalänk
Inaktiv

För min del tappade jag lite tilltron på att TWD-spelet skulle bli bra då de konsekvent vägrade visa gameplay under en väldigt lång period. När 4:e trailern kom och fortfarande inget gameplay så började jag tänka att de försöker dölja något. Spelet kanske är bra men det var därför jag valde att bortse från det när det väl kom ut.

Permalänk
Medlem

Inte konstigt då spelet såg ut som totalt skräp, förstår inte riktigt vad dom tänkte med då dom utvecklade det där walking dead spelet.

Släppa ett Left4Dead år 2018, och enbart försöka sälja spelet på namnet Walking dead, då hypen för Walking dead har börjat dö av dom senare åren, sen är det ett fullprisspel. Vilket det verkligen inte är värt utifrån vad man sett om spelet, kollat minst 5 reviews om spelet och ingen kan rekommendera spelet för dess nuvarande pris på 49.99€

Visa signatur

CPU Intel Core i9-10900K 4,9GHz - CPU kylare NZXT Kraken Z73 - Chassi Fractal Design Meshify 2 XL - Ram Corsair Vengeance RGB PRO 32GB - GPU MSI GeForce RTX 3090 24GB SUPRIM X - Moderkort ASUS ROG Z490 Maximus XII HERO (WI-FI) - M.2 Samsung 970 EVO series SSD 500GB - SSD 3x Samsung SSD 860 EVO 2TB - PSU Be Quiet! Dark Power Pro 11 850W

Permalänk
Medlem

Som flera säger måste det ha varit dålig marknadsföring, fick reda på att ett nytt Walking Dead spel skulle komma bara några dagar innan det släpptes. Och då är jag ändå rätt up to date när det kommer till spel relaterade nyheter. Och dessutom Walking Dead fanatiker

Permalänk
Avstängd
Skrivet av MoNkeY-05:

Med tanke på hur jäkla kul Payday2 var så tror jag fortfarande på att här finns att hämta..
Köpte in mig igår, kanske var lite för tidigt..

Hur köpte du in dig om det var söndag igår ?

Det ända som gör mig intresserad är namnet/spelet payday och går aktien riktigt lågt kanske det namnet ändå är värt något men annars ser det inte för ljust ut för dem just nu om de inte gör stora ändringar.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av gabriel15:

Hur köpte du in dig om det var söndag igår ?

Det ända som gör mig intresserad är namnet/spelet payday och går aktien riktigt lågt kanske det namnet ändå är värt något men annars ser det inte för ljust ut för dem just nu om de inte gör stora ändringar.

Kanske menar köp av spelet ;). Äe jag vet inte hehe.

Bolaget gick ut med info i fredags om att de ska omstrukturera och satsa på core business. Exakt vad det betyder vet vi inte men jag väntar med spänning på mer info.
Jag antar att det handlar om att sälja av lite förvärv de gjort. Bland annat starVR gissningvis. De har även släppt nån form av payday för mobil som verkar ha gått bra initialt i testländerna. Det kan säkert bli lyckat på en större marknad och den delen skulle jag gissa på att de kan sälja av också. Mobilspel är väl inte deras kärnverksamhet heller riktigt.
Men ja, jag vet inte. Vi får se vad som sägs här närmsta 2 veckorna. Med tanke på senaste dagarnas ras behövs lite mer info igen. Jag gissar på att VDn har behövt sälja av mer aktier i en vända till som tvångsinlösen för mer lån och det måste de berätta om under veckan i så fall.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av gabriel15:

Hur köpte du in dig om det var söndag igår ?

Det ända som gör mig intresserad

Ursäkta, i fredags! Då får jag pika tillbaka och be dig att hålla dina fetischer utanför SweClockers 😁

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Speldator :[I] AMD 5600X - 16GB fläskigt ram - AMD 580RX - AOC 32" Wide
HTPC : i5 3450S - 8GB G.Skill - Streacom F8

Permalänk
Medlem

53% på steam och 50 euro. Verkar mest vara ett L4D som jag redan äger. Nästan ingen marknadsföring. Zombies är inte lika hett ämne som det var förut.

Behöver inte vara uselt för det, jag har inte spelat det. Men å andra sida skulle jag inte köpa det heller om inte en kompis pushade hård för det. Ingen kompis har nämnt spelet.

Ja, inte så konstigt att det säljer dåligt.

Permalänk
Medlem

Har missat detta spel, verkar vara både ris och ros.
Det är sällan ett spel baserat på en film/serie blir lyckat. Nästan garanterat en flopp.
Finns ju undantag som exempelvis Goldeneye till N64 eller Lord of the rings online till PC.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Dator 1: | i9 9900k | MSI RTX 4080 Ventus 3x OC | ASUS ROG STRIX Z390-F Gaming | Corsair LPX DDR4 32 GB 3200Mhz | FD define S | Samsung 850 EVO 1TB | Samsung 980 NVMe M.2 1TB | Noctua NH-U12S | Corsair RM750x 750W | Windows 10
Skärm 1: ASUS 27" ROG SWIFT PG279Q 1440p @ 165Hz/IPS/G-Sync
Skärm 2: ASUS 27" TUF VG27AQ1A 1440p @ 170Hz/IPS/G-Sync/HDR

Permalänk
Medlem
Skrivet av gabriel15:

Kan detta va något att köpa? Hur stor är chansen att de blir uppköpta?

Skickades från m.sweclockers.com

Chansen är troligtvis ganska låg och även om det sker så lär det inte bli någon hög budpremie direkt, det är mer utmaningar än möjligheter i starbreeze aktien i nuläget.

Visa signatur

=)

Permalänk
Medlem

Att Starbreeze OTWD spel inte skulle bli en blockbuster kändes rätt sannolikt när de släppte första gameplaytrailern. När de sedan släppte closed beta och man kunde spela spelet och se streamers reaktion till spelet kändes det helt säkert att spelet skulle bli en försäljningsmässig flopp.

Då stod aktien i 8kr och vi var flera som varnade folk och rekommendera dem att sälja på olika aktieforum... Nu några veckor senare pendlar kursen mellan 2-3kr och Starbreeze måste få in väldigt mycket pengar genom lån/nyemission/försäljning om de vill utveckla fler spel.

Finns massor andra spännande spelbolag på börsen.

Visa signatur

[CPU: Intel i5-750 @ 2,6 ghz][MB: Gigabyte P55A-UD3][GFX: Phantom Geforce 670 GTX OC][RAM: Corsair XMS3 1600MHz 8GB][Chassi: Fractal Design r3] [HDD: 1TB Samsung Spinpoint F3][SSD: Crucial MX100 2.5" 7mm 256GB @ SATA 2][PSU: Corsair TX650W][CPU Kylning: Akasa Venom][OS: W7 64-bit][Skärm: BENQ 2412]

Permalänk
Medlem

Älskar folk som överhypear såna här aktier, ”shit det här kommer ta över världen!!!!”. Boom, upp som en sol och ner som en pannkaka. Hängt en del på pokerforum tidigare och där var det en vadslagning för typ ett år sen, en snubbe var säker på att aktien skulle upp över 100...

Permalänk
Medlem

Väntar fortfarande på att som ska släppa Enclave 2 (projektet avbröts)