Permalänk
Medlem

Varenda spel kraschar på ny dator

Hallå!

Måste nu vända mig till detta forum efter jag stött på ett problem jag inte kan lösa med google. Varit medlem ganska länge men mest suttit i mörkret och lurkat.
Har köpt en helt ny dator för ett par veckor sedan, funkar finfint tills jag spelar. Verkar inte spela någon roll vad för sorts spel jag spelar så kastas jag helt enkelt ur efter ett tag. Helt utan felmeddelande och blir inte ens att det fryser utan är precis som att man trycker alt+f4.
Inte fått någon bluescreen eller någon ruta med någon sorts text utan kastas helt enkelt bara ur sen kan jag starta det igen och spela ännu en kvart eller ibland flera timmar. En gång på dota 2 vart det att skärmen låste sig så jag fick starta om datorn. Får känslan av att det är nog bara någon inställning eller drivrutin som spökar men måste nu vända mig till forumet för att få råd.

Operativsystem: Microsoft Windows 10 (1803)
Processor: Ryzen 7 2700x
Processorkylare: Ryzen standard
Moderkort: MSI X470 GAMING PLUS
Minne: G.Skill 16GB (2x8GB) DDR4 3200MHz CL14 Ripjaws V
Grafikkort: Palit GeForce RTX 2080 Ti 11GB Dual
Hårddisk: Corsair Force 3 90gb, Samsung 860 EVO 1TB, WD 1tb black
Nätaggregat: Seasonic FOCUS Plus 750W Platinum
Övrig kylning: 2x140mm insug och 1x140mm utblås i lådan

Temperaturer är normala, suttit och spelat och övervakat på andra skärmen och cpu är max runt 70 och samma sak med grafikkortet.
Kör med X-AMP, men det ska ju ryzen bara må bra av som jag fattat. Körde memtest86 igår också, 4 passes vad det nu innebär med 0 fel som jag fattat. Använde ESD band när jag monterade ihop datorn, även när jag monterade ram och processor utanför burken.

Mvh Robin

Permalänk
Medlem

Jag antar att du har senaste grafikdrivarna? Har du något annat grafikkort hemma på hyllan? Testa i så fall med det.
Innan det kan du iofs stresstesta CPU med t.ex. OCCT. Fixar den typ ett par timmar med "small data set" (fliken CPU:OCCT) och säg över natten med "large data set" skulle jag säga att CPU är ok iaf.

Permalänk
Avstängd

https://www.microsoft.com/sv-se/download/details.aspx?id=35

Se om Direkt X behövs uppdateras, se även till att ha de senaste drivrutinerna till 2080Ti.

Windows vill gärna ha 388.XX om man ej installerar de senaste manuellt.

Visa signatur

-Stäng av snabbstart i ditt Windows.

Permalänk

Tyvärr kan du vara en av de som drabbats av trasigt 2080ti
https://www.cnet.com/news/people-are-reporting-problems-with-...

Visa signatur

citera för svar
Glassbilen spelar bara när det är helt slut på glass

Permalänk
Inofficiell ambassadör

@doning: Vilka spel är det mer exakt du provat med? Forza Horizon 4 har ju som exempel stora stabilitetsproblem som kan visa sig på i övrigt helt friska riggar.

Visa signatur

Mobo Aorus B550 Pro V2 CPU Ryzen 5600X RAM Corsair Vengance 16GB @ 36000 MHZ
GPU MSI GTX 1080 ti Gaming X Skärm Acer X34A

Permalänk
Medlem

Låter konstigt, speciellt att u blir utkasta utan att datorn fryser.

Jag har noll koll på vad som kan vara fel men personligen hade jag börjat med att även stresstesta CPU:n och GPU:n (var för sig) för att se om något händer.

Permalänk
Medlem

Vad har du testat hittills förutom memtest?

Känns spontant som det är något som låser sig i grafiken. Har du dubbelkollat grafikdrivrutin och annan mjukvara?

Av erfarenhet brukar datorn låsa sig helt när det är minne och cpu som spökar.

Visa signatur

Spel: ASUS Z370 Prime-A | 16GB 3000Mhz | i5-8600K | Noctua NH-D14 | ASUS GTX 1080 | Sound BlasterX AE-5 | Supernova G2 650W | EVO 840

Media/Emulator: MSI Z270-A Pro | 8GB 2666MHz | i3 7350K 4,8GHz | Pure Rock Slim | MSI GTX 970 | EVGA Supernova G2 650W | EVO 840 250GB

Permalänk
Medlem

Oj tack för alla otroligt snabba svar, uppskattas något enormt.

Skrivet av gothdeus:

Jag antar att du har senaste grafikdrivarna? Har du något annat grafikkort hemma på hyllan? Testa i så fall med det.
Innan det kan du iofs stresstesta CPU med t.ex. OCCT. Fixar den typ ett par timmar med "small data set" (fliken CPU:OCCT) och säg över natten med "large data set" skulle jag säga att CPU är ok iaf.

Hann bara köra i 15 minuter så stannade den pga ett fel. Fått en massa grafer nu men vette tusan vad det är jag ska kika efter.

Skrivet av VadSaDu:

https://www.microsoft.com/sv-se/download/details.aspx?id=35

Se om Direkt X behövs uppdateras, se även till att ha de senaste drivrutinerna till 2080Ti.

Windows vill gärna ha 388.XX om man ej installerar de senaste manuellt.

Provade uppdatera DirectX men den tyckte jag redan hade nyaste, kör just nu med 416.94 som enligt geforce experience är det nyaste.

Skrivet av Xyborg:

@doning: Vilka spel är det mer exakt du provat med? Forza Horizon 4 har ju som exempel stora stabilitetsproblem som kan visa sig på i övrigt helt friska riggar.

Det är BF: V, BF1, Far Cry 5, Overkills the walking dead, pubg samt dota 2. Säkert något fler också.

Permalänk
Medlem

Kan vara värt att kolla Event Viewer i Windows och se om loggarna kan lotsa dig i rätt riktning. Eftersom du kastas ut utan andra hårdvarulåsningar så borde loggen vara intakt.

Visa signatur

Windows 11 Pro | Intel i7 8700 | ASUS Prime Z370-P | Corsair 16GB 3000MHz | ASUS GTX 1080 | Fractal Design Define S | Corsair RM750x | Hyper 212 EVO

Permalänk
Inofficiell ambassadör

@doning: Oj, ja då står jag utan svar utöver vad som redan sagts i tråden. Hoppas någon här kan komma med en lösning för dig!

Visa signatur

Mobo Aorus B550 Pro V2 CPU Ryzen 5600X RAM Corsair Vengance 16GB @ 36000 MHZ
GPU MSI GTX 1080 ti Gaming X Skärm Acer X34A

Permalänk
Medlem

Hej,

En lite fråga, Corsair Force 3 90gb denna stack ut i mängden av alla dina andra komponenter och kändes lite äldre, tänkte bara kolla så du har installerat om Windows när du byggde nytt/uppgraderade ? och inte bara tagit en gammal installation ?

Visa signatur

| Intel Core i9-10900KF | MSI MAG Z490 Tomahawk | NZXT Kraken Z73 | Corsair Vengeance RGB PRO 32GB 3200Mhz | Gigabyte RTX 3080 AORUS MASTER | Fractal Design Define 7 TG B&W | ASUS ROG PG32UQ | Razer Naga Pro | Logitech G915 TKL | Razer Nommo Chroma | Astro A50 | MSI GS65 Stealth Thin GTX 1070 MQ

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cequence:

Hej,

En lite fråga, Corsair Force 3 90gb denna stack ut i mängden av alla dina andra komponenter och kändes lite äldre, tänkte bara kolla så du har installerat om Windows när du byggde nytt/uppgraderade ? och inte bara tagit en gammal installation ?

Japp gjorde en helt clean install av Windows 10 på den, var windows 7 på den förut. Så kör inget gammalt av misstag på den heller.

Permalänk
Medlem

Det många glömmer är att BIOS och SSD måste uppdateras ty innehåller BUGGAR. 5 st uppdateringar på BIOS t ex, se
https://www.msi.com/Motherboard/support/X470-GAMING-PLUS

Permalänk
Medlem
Skrivet av roev:

Det många glömmer är att BIOS och SSD måste uppdateras ty innehåller BUGGAR. 5 st uppdateringar på BIOS t ex, se
https://www.msi.com/Motherboard/support/X470-GAMING-PLUS

Tog och uppdaterade BIOS förut, var tvungen att ställa in xmp profilen igen då på minnena. Då ballade det ur alldeles, kunde köra OCCT kanske 10 sekunder före det bröt. Sänkte till vad bioset ställde in sig original på och körde en timme utan problem med "små paket". Tog och slog på stora paket eller vad det nu kallades och ska köra hela natten. Läste lite nu och jag kanske var lite väl optimistisk att köra på 3200mhz med minnena utan att behöva ställa in någonting förutom xmp grejen.

Permalänk
Medlem

Testar OCCT verkligen RAM-minnet ?

Jag brukar använda MEMTEST86 och köra minst 2 varv innan jag är nöjd.