Vad får man ut av att Trolla?

Permalänk
Medlem

Vad får man ut av att Trolla?

Jullovet verkar redan ha börjat så nu undrar jag vad man får ut av att spamma sönder ett forum?

Eller är det så att ungdomarna har så tråkigt på helger och lov att dom går bannas på nätet?

Om det är vuxna som trollar vad får en vuxen person ut av det?

Visa signatur

Min dator är Cat-säker.
Hakuna Matata

Permalänk
Medlem

Det finns väl någon teori som säger att negativ uppmärksamhet är "bättre" än ingen uppmärksamhet alls.

Permalänk
Medlem

Det är bara titta på denna annons så ser man ett fint exempel på när man egentligen gör bättre i att kanske bara vara tyst
https://www.sweclockers.com/marknad/162076

Men det är bevisligen svårt för en del. Är man inte intresserad så köp det inte, men att klottra ner annonser med sina åsikter istället för att ta dom via PM är för mig en gåta.

Kruxet med internet är att troll och idioter (ja idioter) fick ett sätt att framföra sin idioti lättare mot förr. Det var inte riktigt som så att ett gäng personer satt och skrev ett par hundra brev till första bästa och skrev en massa trams. Nu är det möjligt, och kostar ingenting heller.
(Med undantag för propaganda, reklam och dyligt)

Visa signatur

Star Citizen ❤

Permalänk
Hedersmedlem

Uppmärksamhet och möjligen status i vissa kretsar. Troligen samma sak som driver alla som aktivt förstör för andra.

Det borde finnas vettigare saker att lägga sin tid på.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||

Permalänk
Medlem

"Trolla" är ett brett begrepp, vissa är ju galet toxic och gör det enbart för att sprida hat och förintelse.
Men generellt så kan jag uppskatta ett bra troll, som bara är jävlas lite liksom, det krävs ju ändå en viss nivå av kognitiv förmåga samt slughet för att få till hyfsad effekt!

Permalänk
Medlem

Dålig självkänsla tippar jag på, trolling för att få med sig någon annan som också vill trolla får dem att känna att de åstadkommit någonting.

Internet ger dem möjligheten till det utan konsekvenser så det är väl inte så konstigt, ute på stan skulle de antagligen få på käften på en gång så...

De ligger lågt på min lista av personer som faktiskt bidrar någonting till samhället.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tomika:

Det är bara titta på denna annons så ser man ett fint exempel på när man egentligen gör bättre i att kanske bara vara tyst
https://www.sweclockers.com/marknad/162076

Men det är bevisligen svårt för en del. Är man inte intresserad så köp det inte, men att klottra ner annonser med sina åsikter istället för att ta dom via PM är för mig en gåta.

Kruxet med internet är att troll och idioter (ja idioter) fick ett sätt att framföra sin idioti lättare mot förr. Det var inte riktigt som så att ett gäng personer satt och skrev ett par hundra brev till första bästa och skrev en massa trams. Nu är det möjligt, och kostar ingenting heller.
(Med undantag för propaganda, reklam och dyligt)

Jag tänker faktiskt tvärtom när det gäller annonsen.
Det här är ju ingen köp och sälj sida utan ett forum där de lagt till möjligheten att sälja och köpa saker till och utav varandra. Så tycker jag personligen att medlemmar ska kunna lyfta saker såsom pris och andra viktiga frågor för att belysa intressenter om eventuella problem som med t ex garantin i det här fallet.
Vill man inte ha diskussionen öppen väljer man ju enkelt att inte ha en diskussionstråd när man skapar annonsen.

Jag vet att inte alla håller med mig om detta men det är min åsikt.

Sedan är idioti och trolleri (rätt ord?) två olika saker. Som någon tidigare i tråden skrev så kan en trollning faktiskt vara lite rolig då den kräver viss ansträngning och den sociala avläsningsförmågan att veta vilka knappar man ska trycka på för att få fram de önskade reaktionerna hos de man trollar. Kunskaper jag sällan förknippar med idioter.

Du har dock helt rätt i att idioter får mer plats, eller syns mer, på internet än vad de gjorde i samhället innan modemet och våra kära forum kom.

Permalänk
Medlem

Beror väl lite på vad det gäller också, kan vara kul att "trolla" (klassar det mer som griefing) i vissa sammanhang som t.ex. minecraft. Andras groll är mitt välmående

Visa signatur

PSU: Cooler Master V850 SFX Case: Lian Li O11 Mini
GPU:
RTX 4090 TUF OC CPU: Ryzen 5950x RAM: G.Skill 32GB Trident Z Neo Motherboard: Asus ROG Strix X570-i
Onkyo TX-RZ820 | Advance Paris X-A160 EVO | Dynavoice DF-8

Permalänk
Medlem

Trolling kan ju vara riktigt roligt ibland. Men de som bara vill skapa hat är ju ganska trist.. 1/100 troll lyckas med ett riktigt bra trolleri.

Visa signatur

Dator 1: | i9 9900k | MSI RTX 4080 Ventus 3x OC | ASUS ROG STRIX Z390-F Gaming | Corsair LPX DDR4 32 GB 3200Mhz | FD define S | Samsung 850 EVO 1TB | Samsung 980 NVMe M.2 1TB | Noctua NH-U12S | Corsair RM750x 750W | Windows 10
Skärm 1: ASUS 27" ROG SWIFT PG279Q 1440p @ 165Hz/IPS/G-Sync
Skärm 2: ASUS 27" TUF VG27AQ1A 1440p @ 170Hz/IPS/G-Sync/HDR

Permalänk
Medlem

@Superolle: Nu skriver jag troll OCH idioter. Vet inte om du försöker vara listig eller lustig eller något annat men. Nog finns det troll som ibland skapar ett troll med en inställning till humor, det är ju dock inte precis vad som oftast syns. Dessutom, att öppna upp och tillåta kommentarer i en annons betyder inte per automatik att det är säljarens första tanke att användare ska skriva saker som egentligen är irrelevant. Han har ju skrivit en förklaring i annonsen, varför sätta sig emot det? Det här med yttrandefrihet och vad man skall/bör skriva/göra är två helt olika saker.

Tycker att det saknas klass och stil idag, vett framförallt. Tråkigt men sådant är läget.

Visa signatur

Star Citizen ❤

Permalänk
Medlem

@Tomika: Försökte varken vara lustig eller listig. Jag försökte hålla mig till ämnet och skilde därför trolleri och idioti med en förtydligande text. Vet inte vad som uppfattades lustigt eller listigt men jag misstänker att du misstyckte med min åsikt.
Det var därför jag även förtydligade att det var MIN åsikt då bristen på läsförståelse, precis som idiotin, har fått en mer framträdande roll på diverse forum. Detta är inte riktat mot dig utan bara en iakttagelse som jag har gjort och en replik, som du kan se i mina inlägg i andra trådar, jag använder frekvent.

Jag har redan skrivit det men skriver det igen: det är MIN åsikt att diskussionstråden i annonser är till för att hjälpa köpare såväl som säljare. Detta är ett forum, inte en köp-och säljsida. Om annonsen räcker som beskrivning finns väl inget behov av att ha en diskussionstråd?

Permalänk
Medlem

@Superolle: Sweclockers är mer än bara till för diskussioner. Det finns Gallerier också bland annat. Köp och Sälj är en egen separat del också. Så jag kopplar inte och har aldrig tyckt att det är schysst att klottra ner någon annans annons med off-topic inlägg. Personen har betalat för att få sin annons godkänd. Det minsta man kan göra är att respektera detta och visa någon form av vettigt tänk. Åsikter hör inte hemma där såvida en person inte ber om dom, men hur ofta ser du en annonsör specifikt be om åsikter? Nej dom lämnar kommentarsfältet öppet för eventuella bud eller frågor av den mer seriösa sorten, inte trams. Hängt här ganska länge och själv haft över 120-150+ annonser genom åren, så jag talar av egen erfarenhet vad gäller den biten.

Det som hänt sista åren är att mer och mer ungdomar hittar sig hit, och därmed sjunker även vuxennivån en smula på inläggen. Därför ser man fler och fler där det står "Avstängd" på. Detta var betydligt mer ovanligt förr om åren. Men nu är detta egentligen off-topic så lägger ned detta.

Visa signatur

Star Citizen ❤

Permalänk
Medlem

@Tomika: Det är inte så att du bara blivit äldre så att antalet "ungdomar" därmed också ökat?

Permalänk
Medlem
Skrivet av improwise:

@Tomika: Det är inte så att du bara blivit äldre så att antalet "ungdomar" därmed också ökat?

Hah hah hah Nej det jag syftar mer på är att den nya s.k millenium-generationen har lite svårare för att förstå begreppet av artighet på internet och gör den där gränsen mellan mobbning och åsikter tunnare och tunnare. Oftast förstås inbakat bakom någon larvig ursäkt som yttrandefrihet osv. "Jag får säga vad jag vill pga yttrandefriheten." Fast nu är det ju inte riktigt så lagen säger heller, och så vidare.
Äsch, människor på internet var väl helt enkelt trevligare förr och bemötte varandra på ett annat sätt.

Visa signatur

Star Citizen ❤

Permalänk
Medlem

Jag känner att jag får lägga band på mig själv rätt ofta. Och det är inte alltid det går. Ibland måste man klia på ett utslag även om man kanske inte borde.

Jag kan tillägga att jag oftast personen som bryter tystnaden och annonserar elefanten i rummet i andra avseenden.

Jag kan tycka motsatsen är patetisk också "nu ska jag bevisa att jag är den större personen genom att sitta här å hålla käften, sen kan jag höja mig själv genom att klanka ner på alla som trollar och framställa mig som sååå mycket mognare".

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Medlem

@Tomika: Vi får enas om att vi har olika åsikter om annonserna helt enkelt. Jag förstår ditt synsätt och respekterar din åsikt.

Det sista stycket tror jag bara har att göra med att forumet har breddat sig och blivit OFANTLIGT mycket större användarmässigt sedan du registrerade dig. Sedan har ju du själv blivit 15år äldre vilket troligtvis påverkar din syn på saken. Men du har rätt, nu fördjupar vi oss inte

Permalänk
Medlem

Glädje

Visa signatur

#1: Z370N ITX | i7 8700k | GTX 1080 | 32GiB
#2: P8Z77-M pro | i7 3770k | GTX 1050ti | 16GiB

Server: Z370-G | i5 8600T | 64GiB | UnRAID 6.9.2 | 130TB
Smartphone: Samsung Z Flip 5 | Android 13 | Shure SE535

Permalänk
Rekordmedlem

Man blir lycklig av att tralla och trolla, kombinerat är det den ultimata upplevelsen.
Se bara på vad talmannen håll på med tidigare då han var en glad trallman som gillade att trolla.

Det ovan var ett lätt trollande inlägg, jag antar att en del gör det för att de är omogna, en del för att de vill klaga/påpeka nått som borde vara uppenbart för den de påpekar det för, dvs som svar på nått som som borde tänkts igenom bättre innan det postades överhuvudtaget.
En del har nog också psykiska problem, en del av dem blir nättroll och en del gör andra dumma oförklarliga saker bara för att förstöra.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Inaktiv

Det är skillnad på Troll och Troll. De finns folk som gillar att sabotera förstöra för andra, ju mer de gör detta ju bättre mår de. Dessa räknar jag inte som Troll.
Sedan finns det folk som gillar att driva med barnen, där jag med barnen syftar på folk som är lika lättkränkta som ett barn. Ta de på youtube som visade våld emot kvinnor i Red dead redemption 2 och vissa blev så otroligt upprörda.

Ett annat exempel är att utge sig för att köpa en bättre dator än vad man har råd för och kännas speciell, men detta försvinner med åldern. Liksom om man har gett 20, 30 eller 100 000kr för sin dator är irrelevant, när folk idag lägger några miljoner på sin sommarstuga.
Att skryta om hur dyr persondator man har när man blir äldre, är lite som att skryta som att man har en 2kg godispåse från ICA. Där vanliga personer bara har en 0,5Kg godispåse.
Poängen är att när man blir äldre så köper många betydligt dyrare saker än deras persondator.

Permalänk
Medlem

Jag var nära på att trolla en tant på en facebookgrupp igår som heter "värmdöbor" (bor på värmdö).
Hon gick ut på gruppen och efterfrågade "en bra och pålitlig städfirma som kan börja städa i mitt hem". Hela hennes profil andandes högmod och narcessism och det var så uppenbart att hon ville att alla skulle se att hon minsann bor i ett fint kvarter och vill att andra ska städa hennes skit. Hur svårt är det att googla? Nej hon måste utannonsera för hela världen att hon har råd med hemhjälp/tjänare. "J*vla borgarkärring!" tänkte jag och hade ett sjukt stark sug att sparka henne i arslet. Men jag la band på mig själv. Har däremot svårt att klandra dom som har något sämre impulskontroll än mig.
Jag käkar dessutom SSRI som typ boostar min "trollgen". Det är ett rent helvete för min flickvän. Retas med henne hela tiden. Men jag försöker hålla det på en lagom nivå så hon inte ballar ur totalt.
Vissa är så fantastiskt tacksamma att reta att det känns som att de nästan ber om det.
Min flickvän har dyslexi och själv är jag typ språkpolis. Ingen jättebra kombo men jag gör ändå mitt bästa... men ibland går det över styr. Hon säger nämligen fel också, typ som ett barn. Hon säger exempelvis inte pipett, utan hon säger istället pimpett. Eller varför inte balsaminko istället för balsamico? Dessutom var hon osäker på om afrika var ett land eller en världsdel?! Hallå?! Sen skyller hon på att "hon inte fått lära sig". Typ som att man själv inte har ett ansvar att ta reda på uppenbara saker?! Jag känner ändå att jag var den större personen när jag retade henne istället för att lämna henne i den stunden. Men att kräva att man inte ska få retas är inhumant och konsekvensen av totalt trollförbud skulle ge mycket allvarligare konsekvenser än själva trollandet i sig.

Känner ni seriöst aldrig ett behov av att trolla? För mig känns det som att man måste vara helt humorbefriad i så fall.

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Medlem
Skrivet av crew seven:

Jullovet verkar redan ha börjat så nu undrar jag vad man får ut av att spamma sönder ett forum?

Eller är det så att ungdomarna har så tråkigt på helger och lov att dom går bannas på nätet?

Om det är vuxna som trollar vad får en vuxen person ut av det?

Jag har läst lite kurser i psykologi kring ämnet och det som det verkar handla om för många är att det är människor som känner sig misslyckade och maktlösa, och så blir det lite av en "powerrtrip" när de ser att de kan påverka andra genom att reta upp dem.

Internet har ju funnits så länge nu att folk borde ha lärt sig att aldrig nappa på betet men sålänge folk fortsätter att belöna beteendet genom att ge dem den uppmärksamhet som de söker efter så kommer de här individerna tyvärr att fortsätta att försöka reta upp folk.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Skulle säga att det är vanligare med folk som anklagar andra för att trolla när de ogillar en åsikt och saknar motargument.

Visa signatur

Define XL R2 || CM Silent Pro M1000 || Asus Z490-F || Intel i9 10900k || Noctua NH-D15 || RTX 2080 || 64GB DDR4 || 1TB 970 Evo Plus M.2 + 1.5TB SSD + 2TB HDD || Win10 Pro

Permalänk
Avstängd

En jädra massa lina...
Med litet tur Torsk och kanske vitling och hälleflundra längre norrut...

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk
Avstängd

jag har trollat någon enstaka gång på flashback och jag har gjort det för att trigga igång människor som är lätta att trigga igån
man vet ungefär hur man ska skriva för att trigga igång människor.
sen kollar man hur det flödar in aggressiva inlägg
jag gör det ibland när jag har tråkigt och vill jävlas lite, men det är riktigt sällan det händer, 2-3 gånger per år.

Permalänk
Permalänk
Avstängd

Definitionen av att Trolla är väl när någon skriver saker du inte håller med om nu för tiden.

Välkommen till internet.

Permalänk
Medlem

Skratta.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av tumvanten:

jag har trollat någon enstaka gång på flashback och jag har gjort det för att trigga igång människor som är lätta att trigga igån
man vet ungefär hur man ska skriva för att trigga igång människor.
sen kollar man hur det flödar in aggressiva inlägg
jag gör det ibland när jag har tråkigt och vill jävlas lite, men det är riktigt sällan det händer, 2-3 gånger per år.

Hur lätt som helst att trigga folk idag via internet.

Räcker med att ifrågasätta varför man måste betala straffavgift på skitkanalen SVT eller SR trots man ej kollar eller lyssnar på möget.

Dvs fel åsikter ses ofta som trollande idag.

Visa signatur

-Stäng av snabbstart i ditt Windows.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av VadSaDu:

Hur lätt som helst att trigga folk idag via internet.

Räcker med att ifrågasätta varför man måste betala straffavgift på skitkanalen SVT eller SR trots man ej kollar eller lyssnar på möget.

Dvs fel åsikter ses ofta som trollande idag.

Skulle säga att raka motsatsen till dit exempel är bättre trollande. Man ska stöjda antipiratbyrån, kassetavgiften, copysweden, vara för censur av allt etc och man på rätt ställen retar upp folk till den förbannelse.
När copysweden diskuteras så är de effektivt att argumentera för att avgiften borde höjas på mobiltelefoner etc. Samma gäller dubblering av tvavgiften för att de ska kunna sända mer sport och nöjesprogram etc.

Permalänk
Medlem

Ett gott skratt? Få saker är så underhållande som kränkta/känsliga individer framför ett tangentbord.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur