Permalänk

Tvätta skärm, hur?

Ja, som topic. Hur gör man för på bästa sätt tvätta/rengöra sin skärm utan att skada den ?
Provade med glasögonrengörare (mikrofibersduk?) men med den så gick inte fingeravtryck/diverse kladd bort.

Permalänk
Hedersmedlem

Microfiberduk, väldigt lätt fuktad, bör plocka det mesta (allt?). Jag har inte varit med om att det misslyckats iaf.

Visa signatur

Nu med kortare användarnamn, men fortfarande bedövande långa inlägg.

Permalänk

Fönsterputs och hushållspapper har jag använt genom alla år utan problem

Permalänk
Skrivet av phz:

Microfiberduk, väldigt lätt fuktad, bör plocka det mesta (allt?). Jag har inte varit med om att det misslyckats iaf.

Skrivet av Granström:

Fönsterputs och hushållspapper har jag använt genom alla år utan problem

Ok, tack för svaren. Ska prova att fukta en microfibersduk och prova igen!

Permalänk
Medlem

Om man vill slippa de fibrer som kan bli kvar av hushållspapper kan man ta ett gammalt lakan och fönsterputs. Annars borde oparfymerade våtservetter funka ganska bra tror jag. Eller parfymerade om man känner för det.

Visa signatur

i7-10700K + Corsair H90 | Z490 | 64GB | RTX3080 | SSD 3*512GB + 500GB + 128GB | HDD 3TB | Phanteks P400S | TUF 750W | 31.5"+27"+24" | Corsair K95 RGB | Logitech G902 | Sennheiser RS 175

Permalänk
Medlem

Man skall dock undvika alcohol eftersom detta kan skada ytan (beroende vilken typ det är) Samsung skärmar brukar skriva att bara använda en fiberduk som har blivit fuktad.

Själv använder jag av en alcoholfri spray och en bra fiberduk jag köpte på ebay.

Visa signatur

Arch - Makepkg, not war -||- Gigabyte X570 Aorus Master -||- GSkill 64GiB DDR4 14-14-15-35-1T 3600Mhz -||- AMD 5900x-||- Gigabyte RX6900XT -||- 2x Adata XPG sx8200 Pro 1TB -||- EVGA G2 750W -||- Corsair 570x -||- O2+ODAC-||- Sennheiser HD-650 -|| Boycott EA,2K,Activision,Ubisoft,WB,EGS
Arch Linux, one hell of a distribution.

Permalänk
Medlem

Fönsterpruts brukar lämna fula rester om man använder det på plattskärm som är matt. Fiberduk/lakan + vatten tar bort allt

Edit: What he said ^

Visa signatur

Phenom II X6 1055t @ 3,5GHz
Sleeva.se »

Permalänk
Medlem

Såg denna tråden, så testade tipset att rengöra med fuktad fiberduk. Funkade galant! Fick bort alla möjliga prickar och skit; stort som litet.

Visa signatur

Intel Core i7 7700K | Asus Strix 1080TI | MSI Z270 Gaming Pro Carbon | Corsair Vengeance 16GB 3000Mhz | EVGA G2 650W | WD 640GB Caviar Black | Samsung M.2 1TB SSD + Samsung SATA 500GB SSD

Permalänk
Medlem

Fönsterputs används så gott som bara av hemmapulare på fönster. Många professionella fönstertvättare använder vatten och... brace urself! diskmedel (har jobbat åt städbolag som gör fönsterputs). Löser så gott som allt du inte vill ha på fönstret, men löser inte färg på trä, lämnar inte ringar på metall etc.

Ska du tvätta din skärm med diskmedel och vatten, blanda svagt och fukta bara trasan och ta en (helst ny och ren) mikrofiberduk för att torka torrt med. Ska du putsa fönster imed samma recept så kan du slaska på så mycket vatten du vill, så länge du har en någorlunda fräsch gummiskrapa, en mikroduk och en bit gammalt lakan.

Fempack mikrodukar kostar mellan 30 och 80kr beroende på kvalitét. Lakan kan du säkert få gratis av mamma.

Visa signatur

'Quis custodiet ipsos custodes?'

Permalänk
Avstängd

Ta ett gammalt lakan eller något annat mjukt tyg, vatten och lite diskmedel.

Microfiberdukar är ett påhitt för att lura konsumenter på pengar.

Permalänk

Fönsterputs funkar inte! Man får det under skärmen så skiten går sönder har hänt mig antal gånger nu!

#FCKFÖNSTERPUTS

Permalänk
Medlem
Skrivet av FCKFÖNSTERPUTS:

Fönsterputs funkar inte! Man får det under skärmen så skiten går sönder har hänt mig antal gånger nu!

#FCKFÖNSTERPUTS

Har du sprejat det direkt på skärmen, som om den vore ett fönster?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av twk:

Har du sprejat det direkt på skärmen, som om den vore ett fönster?

Skickades från m.sweclockers.com

Ja du vet, #BigFönsterputs.
Håller dock med, vatten är det bästa. Har inte fått något på mina skärmar som en fuktad trasa inte har lyckats få bort.

Visa signatur

Futureproofing explained
Temp "sensorers" riktiga utseende!
^Är även anledningen till att inte alla program visar samma temperatur på samma hårdvara.
Ryzen 7800x3D | TUF GAMING B650-PLUS | Asus 4070 || 8700k | Aorus gaming k3 | XFX core 650 Bronze | 1070ti | Fractal Design XL R2 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Granström:

Fönsterputs och hushållspapper har jag använt genom alla år utan problem

Hushållspapper repar skärmen, vätska kan förstöra skärmen och fönsterrengöring kan reagera med skärmen kemiskt.

Gammalt inlägg i återupplivad tråd, men följ självklart inte denna persons uppmaning.

Permalänk
Medlem

Lätt fuktad mikrofiberduk med vatten + såpa/diskmedel