SweClockers guide till TV-modeller från 2018

Permalänk
Medlem
Skrivet av Juizzy:

Någon som har hittat ett bra erbjudande på en 65" TV under 10k? Svårt att välja när det finns så många...

https://www.elgiganten.se/product/tv-bild/tv/QE65Q6FNATXXC/sa....

Denna Samsung QE65Q6FNAT känns som att den var överlägset starkast under budgeten, men den blev ju slutsåld.. De jag har funnit efter ett tags sökande fann jag denna:

https://www.netonnet.se/art/ljud-och-bild/tv/63tumochstorre/l...

Men vet inte.. Känns som att jag kanske har missat någon annan supererbjudande... ?

Den finns åter tillgänglig på Elgiganten - https://www.elgiganten.se/product/tv-bild/tv/QE65Q6FNATXXC/sa...

Nästan så att jag funderar på att gå ner 10" bara för att det är så bra pris!

Edit: Och där försvann den igen.

Permalänk

Beställt https://www.netonnet.se/art/ljud-och-bild/tv/63tumochstorre/s...
den duger nog till att kötta PC och streaming av netflix o dyl.

Har redan en 65tum, så få offrar lite kvalitet för storlek (vill inte punga ut över 20papp på en tv)

Permalänk
Medlem

Lyckan när man köper en Sony AF8 för 22900!
tackar prisjakt för hjälpen 😍

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Blev en AF9 :D, sjukt glad, 29.990 kr istället för 44.990 kr.

Visa signatur

Ny dator: Acer Predator Orion 5000 (RTX 3080)
[ I7 3770K @ 4.6Ghz | Asus 980 Ti 6GB | 16GB | Asus P8Z77-V PRO | Samsung 830 128GB | Corsair H100 | Cooler Master HAF X | Corsair AX 850W | Samsung DVD±RW ] [ Sony AF9 65" | Sony WF-1000XM3 | HTC Vive | Huawei P40 Pro | PS4 Pro | PS3 Slim | PS2 chippad | PS Vita | DS Lite | SNES Mini ]

Permalänk
Permalänk
Medlem

65" Finns ej längre. Kommer den komma tillbaka igen tror du?

Permalänk
Medlem
Skrivet av defnics:

65" Finns ej längre. Kommer den komma tillbaka igen tror du?

Har haft lite span på den och den dyker upp som beställningsbar på Elgiganten ibland men försvinner snabbt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av rockstone:

Vi sitter i samma båt.. Jag blir inte klok på vad jag ska köpa.

Samma här och har även valet "inget köp". Här är de jag väljer mellan
och blir det LG OLED som är billigast så kanske också ljudlimpan sist ner på bilden.

Ärligt @Laxpudding: Skulle inte du personligen välja en OLED alla dagar i veckan om du kunde dra för mörkläggningsgardiner, som jag, även om det blir något ljusinsläpp från nedervåningen även om motståndaren heter Samsung QE55Q9FN

bytte bild
Visa signatur

[AMD Ryzen 9 3900X] [ASUS GeForce RTX 2080 Ti] [LG OLED 55 C9 som skärm] [Samsung HW-Q96R till ljudet]

Permalänk
Medlem

Fan det är svårt...13490 för 55" eller nästan 10000 till för 65"...

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av yrfhar:

Ärligt @Laxpudding: Skulle inte du personligen välja en OLED alla dagar i veckan om du kunde dra för mörkläggningsgardiner, som jag, även om det blir något ljusinsläpp från nedervåningen även om motståndaren heter Samsung QE55Q9FN

Du behöver inga mörkläggningsgardiner för en OLED. Vet inte riktigt varför denna missuppfattning fortplantas så som det gör?

Ifall en OLED skulle behöva mörkläggningsgardiner skulle samma sak gälla för 90 procent av alla andra TV sålda genom åren eftersom majoriteten LCD-TV inte lyser starkare än en OLED med 250-350 nits kontinuerligt för SDR. För att inte säga 100% av alla bildrörs-TV och plasma som gjorde 80-150 nits. Och alla lysrörs-LCD som gjorde 150-250 nits.

Vad som har utvecklats är att en del av dagens nyare LCD:er i toppklasserna, likt Q-serien kan hålla en mycket högre ljusstyrka jämfört med vad som varit möjligt förut. 400, 500, 700+ nits i SDR. En ljusstyrka som matchar ett rum med panoramafönster mitt på dagen i solsken. Eller om man så vill, starkast möjliga skärm för utomhusreklam. Jumbotron-nivåer.

De allra flesta kommer snarare att dra ned ljusstyrkan på den TV:n när det handlar om SDR. Så att den lyser som en OLED (samt att man slipper synlig blooming från local dimming).

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av roast:

Just nu lutar det åt LG OLED55C8 eller Philips 55POS9002. Finns det nån 65" LCD som slår dessa två på fingrarna så att det motiverar ett köp?

Det finns ingen 65-tums LCD som slår en OLED på fingrarna, ifall du söker efter egenskaperna hos en OLED.

Så du måste du välja vilken LCD-egenskap du föredrar: VA eller IPS, där ingen riktigt kommer matcha en OLED på det som gör en OLED bra. En bra local dimming-VA-panel kommer närma sig kontrastförhållandet men aldrig motsvara en OLED. Vilket IPS:n aldrig kommer matcha. IPS:n kommer i sin tur ha betraktningsvinkeln hos en OLED, något en VA-panel aldrig kan matcha.

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Intelli32:

Jag köper ny TV främst för gaming men har läst att 120hz kan hjälpa att reducera judder vid 24p material och slipper en 3:2 pulldown.

Någon som har nån insikt? Idag har jag en 60hz TV och en 60hz skärm till datorns så "det man inte vet lider man inte av?"

Nej, det är inte så. Utan det är någon som kommit underfund med att 24x5=120 och därför drar slutsatsen att 120 Hz-paneler automatiskt återger 24p på rätt sätt och 60 Hz-paneler inte gör det. Vilket alls har med saken att göra. Men detta lever vidare som faktoid på forum.

Panelfrekvens säger ingenting här, utan de kan fortfarande göra fel. Är materialet i 24 eller 25 bilder i sekunden (så gott som allt med få undantag) ska 60 Hz-panelen ställa om sig till 48 eller 50 Hz. Sedan kan förstås 120 Hz-panelen arbeta i 120 eller 100 Hz för att jämnt återge alla bildrutor.

TV-tillverkaren kan fortfarande välja att göra fel här och 3:2-repetera 24p till 60 Hz. Och sådant måste testas från fall till fall.

Permalänk
Skrivet av yrfhar:

Samma här och har även valet "inget köp". Här är de jag väljer mellan
och blir det LG OLED som är billigast så kanske också ljudlimpan sist ner på bilden.
https://i.imgur.com/dYYy9y3.png

Ärligt @Laxpudding: Skulle inte du personligen välja en OLED alla dagar i veckan om du kunde dra för mörkläggningsgardiner, som jag, även om det blir något ljusinsläpp från nedervåningen även om motståndaren heter Samsung QE55Q9FN

Verkar som du söker 55", då känns det som C8 är bäst köp.

Visa signatur

Strix 1080 ti
Intel i7 7700k
DDR4 16GB 3200mhz

Permalänk
Medlem

Söker en tv för sovrummet och har kikat runt lite men det finns en del att välja på. Hade tänkt mig runt 3000-6000 kronor för en 49-55''. Behöver ingen värsting då vardagsrummet redan har en sån.

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Citera -> större chans till svar.

Permalänk
Medlem

@reflux: Precis den jag satt och undersökte lite. Har aldrig varit ett fan av Philips men kanske får ge den en chans(det blir nog mest frugan som tittar ändå).

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Bankai:

Söker en tv för sovrummet och har kikat runt lite men det finns en del att välja på. Hade tänkt mig runt 3000-6000 kronor för en 49-55''. Behöver ingen värsting då vardagsrummet redan har en sån.

En IPS-panel rekommenderas då sängen tenderar att ge alla möjliga vinklar. Annars är det hugget som stucket här med en budgeten och användningen. Då kanske man kan prioriteras sådant som ett matchande/önskat smartsystem.

Permalänk
Skrivet av Laxpudding:

Nej, det är inte så. Utan det är någon som kommit underfund med att 24x5=120 och därför drar slutsatsen att 120 Hz-paneler automatiskt återger 24p på rätt sätt och 60 Hz-paneler inte gör det. Vilket alls har med saken att göra. Men detta lever vidare som faktoid på forum.

Panelfrekvens säger ingenting här, utan de kan fortfarande göra fel. Är materialet i 24 eller 25 bilder i sekunden (så gott som allt med få undantag) ska 60 Hz-panelen ställa om sig till 48 eller 50 Hz. Sedan kan förstås 120 Hz-panelen arbeta i 120 eller 100 Hz för att jämnt återge alla bildrutor.

TV-tillverkaren kan fortfarande välja att göra fel här och 3:2-repetera 24p till 60 Hz. Och sådant måste testas från fall till fall.

Tack för ditt svar!

Permalänk
Medlem

Så jag var inställd på en LG 55C8 men sen när jag kom till butiken så såg jag att dom hade en demo tv nedsatt 25% en PANASONIC 55" 4K UHD SMART OLED-TV TX55EZ950E för 11 800kr färdig kalibrerad(1700kr kalibrerar dom för) och hade varit endast demo tv i 3 dagar enligt försäljaren. Vad tycker ni om priset gjorde jag en tabbe och borde gått på C8:an för 13 000?

Permalänk
Medlem
Skrivet av nUKKE:

Så jag var inställd på en LG 55C8 men sen när jag kom till butiken så såg jag att dom hade en demo tv nedsatt 25% en PANASONIC 55" 4K UHD SMART OLED-TV TX55EZ950E för 11 800kr färdig kalibrerad(1700kr kalibrerar dom för) och hade varit endast demo tv i 3 dagar enligt försäljaren. Vad tycker ni om priset gjorde jag en tabbe och borde gått på C8:an för 13 000?

3 dagar ska väl inte vara några konstigheter kan man tycka, men ett butiksex av en OLED är inte att rekommendera p.g.a risk för inbränningar. Vad ingår i denna kalibrering? Pilla lite i inställningarna?

Permalänk
Medlem

@defnics: Nu vet jag inget om kalibrering men köpte den från Power. Dom gjorde mycket reklam om just kalibreringen dom gör och dom använder nog ordenliga kalibreringsgrejer.

https://www.youtube.com/watch?v=NwdEdgK-l_w

Dock är dom nog antagligen långt ifrån kalibreringsproffs^^

Permalänk
Medlem
Skrivet av nUKKE:

@defnics: Nu vet jag inget om kalibrering men köpte den från Power. Dom gjorde mycket reklam om just kalibreringen dom gör och dom använder nog ordenliga kalibreringsgrejer.

https://www.youtube.com/watch?v=NwdEdgK-l_w

Dock är dom nog antagligen långt ifrån kalibreringsproffs^^

Tror du menar Media Markt eller Elgiganten

Permalänk
Medlem

@Petterk: Bor i Finland

Permalänk
Medlem

Blev en 55" AF8

Permalänk
Medlem
Skrivet av nUKKE:

@Petterk: Bor i Finland

Framgår verkligen inte när du pratar kronor och inte skrivit in i din profil att du bor i Finland

Gamla Expert har inte öppnat upp några butiker i Sverige än efter de satte svenska Expert i konkurs 2012. Namnet Power har de dock lånat från Sverige, då de köpte upp KFs kedja med det namnet 6 år innan konkursen. I Finland verkar båda namnen finnas.

Permalänk
Skrivet av niagi:

Blev en 55" AF8

Vad fick dig att välja den före LG C8?

Visa signatur

Strix 1080 ti
Intel i7 7700k
DDR4 16GB 3200mhz

Permalänk
Medlem

Köp en dyr OLED så blir du inte besviken, behövs inga andra råd.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@Petterk: Okej! Nej jag förstår det men det brukar oftast inte vara så stor skillnad på finland och sveriges utbud etc så brukar ändra om från euro till kr så slipper ni omvandla Men i övrigt är jag väldigt nöjd med tvn men är såklart nojjig med just burn ins, men hittils ser den bra ut.

Permalänk
Medlem
Skrivet av rockstone:

Vad fick dig att välja den före LG C8?

Har jämfört båda, nästan sida vid sida plus kollat på recensioner. C8an kanske når högre ljusstyrka men AF8an har bättre motionhandling och generellt mer balanserad bild (mitt tycke).

Utöver det tycker jag C8ans fot är ganska ful, AF8an är snyggare (väldigt minimal fot, syns knappt)

Permalänk
Skrivet av niagi:

Har jämfört båda, nästan sida vid sida plus kollat på recensioner. C8an kanske når högre ljusstyrka men AF8an har bättre motionhandling och generellt mer balanserad bild (mitt tycke).

Utöver det tycker jag C8ans fot är ganska ful, AF8an är snyggare (väldigt minimal fot, syns knappt)

Ok!
För min egen del så hänger tvn på väggen, så foten spelar ingen roll

Visa signatur

Strix 1080 ti
Intel i7 7700k
DDR4 16GB 3200mhz