Permalänk

Handkontroll till dator?

Är som sagt på jakt efter en handkontroll till datorn, aldrig haft en tidigare så vet inte riktigt hur man går tillväga.

Vilken kontroll rekommenderar ni?
Är det bara plug n' play?

Hade tänkt börja lira lite dark souls samt rocket league sen mer spel framöver såklart.

Kan man köra både Xbox och Playstation kontroll eller hur funkar det?
Tack på förhand

Permalänk

Xbox 360 Handkontroll är överlägset bäst enligt mig.....

Permalänk
Medlem

Rekommenderar Xbox One Controller.
Kör min via bluetooth och är bara att ansluta och köra i W10.
Ska du använda 3.5mm hörlursjacket i kontrollen behöver du dock köra med sladd eller trådlös adapter till PC.

Permalänk

@Genell: Hur laddar du kontrollen om du lirar trådlöst, kan du möjligtvis länka vad jag ska sikta in mig på? Inte testat Xbox One kontrollen men var ett fan av 360'n

Behöver jag trådar för att ladda den, sen adapter/bluetooth för att lira bekvämast liksom? 😅

Permalänk
Medlem

@Imtottson: Den kör på 2st AA batteri. Köpte 6 laddningsbara + station för 149 tror jag så har alltid nya redo.

https://cdon.se/hemelektronik/microsoft-xbox-one-wireless-con...

Den är om du inte har bluetooth i datorn och behöver adapter. Alternativt kan du köpa en bluetooth-adapter istället men som sagt får du inte med alla funktioner då.
CDON brukar ha okej pris på kontrollen på reor ibland så kolla när deras black friday startar. 349kr utan adapter har den legat på tidigare. Verkar dock som dom har höjt den en hundring nu innan bf.

Kan tillägga att den också fungerar bra att använda till android-enheter om det är något för dig.

Permalänk

@Genell: Så om jag har bluetooth på min dator räcker de med att köpa en xbox one kontroll?

Men om jag inte har de behöver jag adaptern, haha kanske var exakt det du skrev lite trött här 😅

Permalänk
Medlem

@Imtottson: Har du redan Bluetooth i datorn behöver du ingen adapter.

Vill du använda hörlursutgången på kontrollen så behöver du adaptern eller sladd.

En sak som kan vara bra att tillägga är att första generationen av xbox one kontrollerna inte har bluetooth så kolla det innan du köper.

Permalänk

Jag har själv använt trådlösa Xbox 360-kontrollers länge. Den trådlösa adaptern ("receivern") dog efter ett år eller två men jag hade en i reserv och den funkar fortfarande.

Numera använder jag min Wii U Pro controller med en Asus bluetooth-adapter. Det var inte helt felfritt till en början men har varit stabilt i minst ett halvår, sedan jag uppdaterade mjukvaran, WiinUSoft.
Den simulerar en Xbox 360-kontroller via XInput.

Om du letar efter ett säkert kort, kör på Xbox One-kontrollern. Om du har någon särskild anledning att köra på 360-kontrollern så för all del gör det, men jag är inte den enda som haft strul med receivern.

Om du letar efter anledningar att använda Wii U Pro Controller så skulle jag säga att följande är bra anledningar:
+ Oerhört bra batteritid och kan laddas medan du spelar
+ Inbyggt batteri, dvs du slipper hantera AA-batterier
+ Sköna knappar/spakar (subjektivt)
+ Passar bra till normalstora händer (Xbox-kontrollerna är lite större)
+ Du kan känna dig lite extra cool och speciell

Tänk dock på att:
- Layouten skiljer sig lite från Xbox 360-kontrollern och det kan ta lite tid att vänja sig. Du kan binda om A och B, X och Y, men högra analogspaken sitter där den sitter.
- Det är inte säkert att WiinUSoft kommer fungera felfritt över flera år framöver, medan man bör kunna förvänta sig bra support från Windows gällande deras egna Xbox-kontroller.
- Du behöver Bluetooth, inbyggt eller via adapter
- Lite (inte mycket!) extra strul att komma igång med

Många andra Nintendo-kontrollers som t.ex. Switch Pro Controller och Joycons går också bra med WiinUSoft men jag har inte testat dem så jag kan säga varken bu eller bä.

Permalänk

Xbox one/360 fungerar galant och har direktstöd av windows, själv kör jag en xone via kabel och aldrig haft strul med det!

Playstationkontroll fungerar också, använt mig av det tidigare och det kräver lite strul med program osv!

Visa signatur

STULET: 1600x | 980Ti | Ceslius S24| Prime B350 PLUS | 16gb Vengeance LPX 3000MHz | 850 EVO 250gb | 750gb HDD | RM550X | Carbide 600Q | HD598SE | E10K
Kylpasta på bilden...
Tagg/citat öker risken att jag ser ditt inlägg med upp till 97%!

Permalänk
Medlem

CDON har xb one kontroll för 349 idag och 449 med adapter för windows.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Finns ju även batteripack, när batteriet tar slut kopplar du i USB-sladd å spelar vidare, så laddar den medans du spelar.

t.ex: https://www.mediamarkt.se/sv/product/_orb-xbox-one-s-dual-con...

Permalänk
Avstängd

Hu är dessa kontroller om man också kör spel som "Mirrors edge" och liknande utöver den typen av spel som nämns?

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk
Avstängd

Finns det billigare kontrollers som skulle fungera för detta?

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk
Medlem

Jag kör med ps4 kontrollern, bytte från en gammal xbox 360. Gillar mera passformen på playstationkontrollen.

Båda fungerar bra med BT-dongel och sladd (plug n play).

Visa signatur

Intel i9 10900K | H150i PRO XT | Asus Rog Strix Z490-E Gaming | Asus Strix 3090 OC | G.Skill Trident Z Royal 4x8GB 3600MHZ CL17 | Corsair Force MP600 1TB | Asus Rog Swift PG278QE | EVGA Supernova T2 1600W