Kommer GTX 1070 flaska med en Core i7-9700K?

Permalänk
Medlem

Kommer GTX 1070 flaska med en Core i7-9700K?

Hej!
Jag har precis köpt nya delar till datorn
I7 9700k, z390 moderkort och 16 gig ram 3000 mhz

Idag kör jag med ett gtx 1070 kort och min fråga är om min gpu kommer bottlenecka cpun? Eller kommer detta fungera bra ihop?

Jag spelar ibland rätt tunga spel som tex battlefield 5 och processorn jag har idag (i7 4770k) bottleneckar min gpu.

Tacksam för svar

Permalänk
Medlem

Processorn kommer inte ha några problem med att hänga med det grafikkortet.

Visa signatur

Ryzen 9 5900X | RTX 3070 | 32GB

Permalänk

Din gtx 1070 kommer bottlenecka din 9700k en bra bit. En 2080 TI överklockad blir knappt bottle neckad av en i5-8400 (https://www.youtube.com/watch?v=9Vgx5Ub9qgU) . Visst det är lite bottleneck i vissa situationer men det är en galen 14,000 kr grafikkort som krossar allt i kombination med en 2,000, 6 tråds processor.

Men inget fel på det kommer få finfin prestanda iallafall i 1080p kommer du nog se med möjlighet att uppgradera när nvidia vågar släppa sina priser eller du har nya behov.

Permalänk
Medlem
Skrivet av CrepSek69:

Din gtx 1070 kommer bottlenecka din 9700k en bra bit. En 2080 TI överklockad blir knappt bottle neckad av en i5-8400 (https://www.youtube.com/watch?v=9Vgx5Ub9qgU) . Visst det är lite bottleneck i vissa situationer men det är en galen 14,000 kr grafikkort som krossar allt i kombination med en 2,000, 6 tråds processor.

Men inget fel på det kommer få finfin prestanda iallafall i 1080p kommer du nog se med möjlighet att uppgradera när nvidia vågar släppa sina priser eller du har nya behov.

Hmm okej... Men de kommer väl fungera jättebra ändå eller? Jag spelar ändå bara i 1080p

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av 91renner:

Hmm okej... Men de kommer väl fungera jättebra ändå eller? Jag spelar ändå bara i 1080p

Skickades från m.sweclockers.com

Kommer funka utmärkt i 1080p. Kommer bottle-necka pga att det är lite obalans men det är ingen fara. Processorn är så stark att den kommer ge dig en bra massa FPS på egenhand med sin överväldigande styrka.

Permalänk
Medlem
Skrivet av CrepSek69:

Kommer funka utmärkt i 1080p. Kommer bottle-necka pga att det är lite obalans men det är ingen fara. Processorn är så stark att den kommer ge dig en bra massa FPS på egenhand med sin överväldigande styrka.

Okej tack! Eftersom att jag inte kan så mycket om hårdvara så är man alltid nojjig över att man köper fel saker 😄

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@91renner: Någon komponent kommer ju alltid sätta stopp, annars skulle datorn prestera oändligt bra. Exakt vilken komponent som sätter gränsen beror helt på vilket spel du kör, och vilka inställningar du använder.

Om du upplever att din nuvarande processor begränsar prestandan i dagsläget så kommer en 9700K förstås ge dig bättre prestanda, oavsett om ditt 1070 kommer agera flaskhals i fler situationer eller ej. D.v.s. ditt 1070 kommer inte prestera sämre på något sätt med en bättre processor.

Permalänk
Skrivet av 91renner:

Okej tack! Eftersom att jag inte kan så mycket om hårdvara så är man alltid nojjig över att man köper fel saker 😄

Skickades från m.sweclockers.com

Även om det inte är ¨helt rätt¨ nu så om du köper ett nytt grafikkort om 3 år t.e.x så blir det en perfekt kombination direkt. Har svårt att se 9700k bli föråldrad förren ca 2024 åtminstone. T.e.x processorn du satt på innan 4770k med en stark överklockning håller fortfarande relativt hög standard idag fastän den släpptes för snart exakt 6 år sedan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av CrepSek69:

Även om det inte är ¨helt rätt¨ nu så om du köper ett nytt grafikkort om 3 år t.e.x så blir det en perfekt kombination direkt. Har svårt att se 9700k bli föråldrad förren ca 2024 åtminstone. T.e.x processorn du satt på innan 4770k med en stark överklockning håller fortfarande relativt hög standard idag fastän den släpptes för snart exakt 6 år sedan.

Kände att jag ändå behövde köpa en ny cpu, den presterar inte jättebra i de senaste spelen som tex bf 5 eller ens bf1 då dne låg ständigt på 100% usage. Men de ska bli spännande att testa den nya hårdvaran!

Skickades från m.sweclockers.com