Permalänk
Medlem

Erfarenheter av Gainward?

Behöver ett grafikkort i 1080ti/2080 styrka för 4k. Extremt svårt att få tag i 1080ti så är väl 2080 som finns kvar som alternativ just nu.
Skall in i ett ghost loque / eller liknande
Så ett av de få alternativen jag hittat är:
https://www.komplett.se/product/1112077/datorutrustning/dator...

Gainward Geforce RTX 2080 Triple Fan

Erfarenheter? Tankar?
Ja tro mig jag gillar inte priserna heller men vad har man för val? Folk vill sälga flera år gamla 1080ti för nån tusenlapp mindre på marknaden begagnat så jag tar ju hellre nytt för en slant mer.

Men undrar mer hur grafikkortet kan leverera.. Finns inte många om ens någon recension på det vad jag hittat...

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem

för några år sedan var gainward typ som asus är idag, jag minns när battlefield 2 släpptes då var gainward topsäljare på nvidia kort

Permalänk
Medlem

@xarl: Jasså..
Det var ganska många år sedan då
Numera hör man ju bara om EVGA, asus, MSI osv.. Pallit verkar ha gjort ett bra namn för sig på grafikkortsmarknaden med sedan 1080 lanseringar.

Men gainward... Känns knäpptyst generellt... Lite orolig över det.

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nima2001:

Pallit verkar ha gjort ett bra namn för sig på grafikkortsmarknaden med sedan 1080 lanseringar.

Men gainward... Känns knäpptyst generellt... Lite orolig över det.

Gainward och Palit är samma företag, (Palit äger Gainward) så har du hört talas som Palit har du hört talas som Gainward.
Båda är stora utomlands, men ganska små i Sverige.

Har haft kort från både Gainward (GTX 460) och Palit (GTX 1070 Ti) och dom precis som alla andra partnertillverkare så är vissa fläktlösningar är bra, vissa är sämre.

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Medlem

@Nima2001: Gainward är ett märke som ägs av Palit, vilket i sin tur är en av världens största tillverkare av grafikkort. Gainward har historiskt använts av Palit på den europeiska marknaden, men det verkar som att de börjat använda Palit som märke mer och mer den sista tiden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MinscS2:

Gainward och Palit är samma företag, (Palit äger Gainward) så har du hört talas som Palit har du hört talas som Gainward.
Båda är stora utomlands, men ganska små i Sverige.

Har haft kort från både Gainward (GTX 460) och Palit (GTX 1070 Ti) och dom precis som alla andra partnertillverkare så är vissa fläktlösningar är bra, vissa är sämre.

Skrivet av perost:

@Nima2001: Gainward är ett märke som ägs av Palit, vilket i sin tur är en av världens största tillverkare av grafikkort. Gainward har historiskt använts av Palit på den europeiska marknaden, men det verkar som att de börjat använda Palit som märke mer och mer den sista tiden.

Jahaaa..
Det förklarar ju kanske varför man inte hört så mycket om gainward
Så hur ska jag resonera när jag inte har några recensioner. Hur tror ni kortet jag länkat till i första posten faktiskt står sig..? 3 små fläktar generellt bra väl?
Fan ja vet inte detta... Var är recensionerna!???

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk

Slog till på det där idag själv, 7599 norska. Hoppas på med lite tur att ha det imorrn.

Visa signatur

En dator

Permalänk
Medlem
Skrivet av spirit_ande:

Slog till på det där idag själv, 7599 norska. Hoppas på med lite tur att ha det imorrn.

Oki nice..
Har du lyckats hitta något att läsa om den eller skjuter du blint som mig?

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem

Har haft ett gainward kort innan och det funkade lika bra som andra

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Använder ett rtx 2070 av gainward och det funkar hur bra som helst, får ut runt 140-150 fps på b04 med högsta grafikställningarna {1080p} och överstiger aldrig 65 °C.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

i5 9600k - RTX 2070 - MSI Z390-A PRO - Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 2666MHz CL16 Vengeance RGB - Samsung 860 evo 500GB - Cooler Master MasterWatt 550W - Mission SG GGX 2.5

Permalänk
Skrivet av Nima2001:

Oki nice..
Har du lyckats hitta något att läsa om den eller skjuter du blint som mig?

Skjuter blint, inte hittat några reviews på det kortet, men en del på det dem kallar phoenix ( https://www.komplett.no/product/1090824/datautstyr/pc-kompone... )
som ser ut att dela samma kylsystem, dock med 100mhz högre klockfrekvens från fabrik.

Får se hur det funkar, men kändes ju för billigt för att inte chansa

stava
Visa signatur

En dator

Permalänk
Medlem
Skrivet av spirit_ande:

Skjuter blint, inte hittat några reviews på det kortet, men en del på det dem kallar phoenix ( https://www.komplett.no/product/1090824/datautstyr/pc-kompone... )
som ser ut att dela samma kylsystem, dock med 100mhz högre klockfrekvens från fabrik.

Får se hur det funkar, men kändes ju för billigt för att inte chansa

hehe japp.. För billigt håller med.
Bara dyrare än nytt moderkort, cpu och ram jag köpt samma dag - tillsammans!

Jag hittade ett annat alternativ nu, Palit Geforce RTX2080 Dual 8G
https://www.netonnet.se/art/datorkomponenter/grafikkort/nvidi...

Anledningen jag letar och jämför hela tiden är för att jag ska få in det i ett extremt tight chassi (ghost loque) , så vill se till att det får plats.
Jag undrar vad som skiljer dessa kort förutom att ena har 3 små fläktar och andra har 2 större..

Har du förresten lyckats hitta om gainward kortet har semo-passiv drift på fläktarna?

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem

@Nima2001: Hade ett Gainward 1070 Phoenix innan jag skaffade mitt 1080 Ti. Det var en riktig best; klockade högt, gick tyst, och gick aldrig över 65 grader under användning (ens överklockat). Dessutom hade det funktioner som man annars bara ser på dyrare kort; semipassiv drift, dual bios, etc.
Jag flashade in GLH-bios på mitt på en av bios-platserna för att få högre pwr-limit i precision XOC, vilket gick ultra-smidigt.
Dessutom kopplade jag in en Phanteks header till RGB-headern på kortet för att kunna synka RGBn med resten av datorn (mystic-light-sync-mod XD). På det stora hela ett otroligt komplett kort.
Sweclockers gjorde en review på kortet.
TLDR; Inget ont att säga om Gainward

Visa signatur

CPU: R7 5800X3D | GPU: XFX 6900XT Merc 319 | MB: Gigabyte X570 PRO-I| RAM: 2x16 Corsair LPX@3600MHz CL18|Cooling: Scythe Ninja 5 (Noctua A12x25)|PSU: Corsair SF750|SSD: Samsung 970 EVO Plus 1TB + Corsair MP510 4TB + Samsung 850 EVO 2TB + Samsung 850 PRO 2TB|CASE:NR200P

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Ludvig001:

Använder ett rtx 2070 av gainward och det funkar hur bra som helst, får ut runt 140-150 fps på b04 med högsta grafikställningarna {1080p} och överstiger aldrig 65 °C.

Skickades från m.sweclockers.com

Taaack!
Är det dual fan-kortet? Har själv beställt ett sådant men har inte hittat någon input om vad det har att erbjuda.

Det jag var intresserad av var att kortet inte var så stort och inte tog upp mer än 2 kortplatser. Sedan var priset intressant.
Men ville inte ha något som väsnades för mycket. Går det svalt så fins utrymme att skruva ner fläktarna lite ;).

Kollade även på Palit-varianten och den såg ju bra ut, men det kortet var så in i norden långt. Har visserligen ett ännu längre sapphire r9 390 i nuläget så det får också plats, men ville som sagt ner i storlek

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem

Gainward har hållit på länge, mitt första grafikkort som jag köpte själv var ett från dem. Ett Geforce 2 MX, så det var länge sedan.
Historiskt sett så är det väl främst Komplett som säljer dem här i Sverige, så är man van att handla av Inet eller andra så är det ju mer ett okänt märke.

Annars är det ju egentligen ingen skillnad på grafikkort över lag, använder de referenskorten så är det ju bara kylaren som skiljer dem åt.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av loefet:

Gainward har hållit på länge, mitt första grafikkort som jag köpte själv var ett från dem. Ett Geforce 2 MX, så det var länge sedan.
Historiskt sett så är det väl främst Komplett som säljer dem här i Sverige, så är man van att handla av Inet eller andra så är det ju mer ett okänt märke.

Annars är det ju egentligen ingen skillnad på grafikkort över lag, använder de referenskorten så är det ju bara kylaren som skiljer dem åt.

Det som kan skilja är väl om grafikkorten utrustats med USB-C på baksidan eller ej (för VR). Billigare varianter saknar detta har jag sett. Sedan kan väl strömförsörjningen se lite olika ut. Gainwards 2070 dual fan har 1st 8pins uttag medan deras phoenixvariant har 8+6 pin.
För övrigt kan jag tycka att just kylarlösningen är rätt så intressant. Köpte själv ett r9 390 som både drar en hel del ström och i många fall då också är ganska högljudda. Men just sapphires variant är mycket tystare just för att de hade bättre kyllösning.
Att datorn inte väsnas så mycket när den står i vardagsrummet är viktigt för mig iaf.
Hade inte blivit ett 390 om denna variant av kortet inte släppts i mitt fall ;).

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Skrivet av Söderbäck:

Taaack!
Är det dual fan-kortet? Har själv beställt ett sådant men har inte hittat någon input om vad det har att erbjuda.

Ja jag har dual fan-kortet

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

i5 9600k - RTX 2070 - MSI Z390-A PRO - Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 2666MHz CL16 Vengeance RGB - Samsung 860 evo 500GB - Cooler Master MasterWatt 550W - Mission SG GGX 2.5

Permalänk
Medlem

Räknar både Palit och Gainward tillsammans (vilket man borde) så säljer de fruktansvärt många kort.

Permalänk
Medlem

har precis kopplat in mit gainward 2080 triple fan kort nu.
Ganska snabbt när jag slängde upp ett spel så hör jag ganska kraftig coilwhine i menyn som inte fanns på mitt asus 2080 som jag precis testade några dagar.
Då var min fps cappad på 120 (i spelet) fps så det är inte så att den gick upp till 500fps direkt..
Det varierade lite ena stunden lät det riktigt illa och andra stunden mycket lugnare.
Nu har jag itne tagit bort skyddsplasten på kortet för vet inte 100% om jag vill behålla det. Det finns en halv procents chans att ena fläktbladet tar i plasten men jag tvivlar starkt på det för när jag kikade så såg det inte så ut.

Kortet saknar backplate vilket är lite tråkigt. Det kommer sitta väldigt tight i ett ghost loque chassi så är lite orolig för det.

Kortet verkar inte stänga av fläktarna aka passiv drift. Vet inte om jag missat något kanske någon mjukvara som man kan ställa in fläktkurvor i osv.. Tips på något sådant då ?
Det lustiga är att jag använt CAM software (NZXT mjukvara för deras cpu kylare) och den rapporterar 0 rpm på fläktarna. Men jag ser med mina egna ögon att fläktarna rullar..

Tror jag kommer köpa hem palit kortet och jämföra med..

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Nima2001:

har precis kopplat in mit gainward 2080 triple fan kort nu.
Ganska snabbt när jag slängde upp ett spel så hör jag ganska kraftig coilwhine i menyn som inte fanns på mitt asus 2080 som jag precis testade några dagar.
Då var min fps cappad på 120 (i spelet) fps så det är inte så att den gick upp till 500fps direkt..
Det varierade lite ena stunden lät det riktigt illa och andra stunden mycket lugnare.
Nu har jag itne tagit bort skyddsplasten på kortet för vet inte 100% om jag vill behålla det. Det finns en halv procents chans att ena fläktbladet tar i plasten men jag tvivlar starkt på det för när jag kikade så såg det inte så ut.

Kortet saknar backplate vilket är lite tråkigt. Det kommer sitta väldigt tight i ett ghost loque chassi så är lite orolig för det.

Kortet verkar inte stänga av fläktarna aka passiv drift. Vet inte om jag missat något kanske någon mjukvara som man kan ställa in fläktkurvor i osv.. Tips på något sådant då ?
Det lustiga är att jag använt CAM software (NZXT mjukvara för deras cpu kylare) och den rapporterar 0 rpm på fläktarna. Men jag ser med mina egna ögon att fläktarna rullar..

Tror jag kommer köpa hem palit kortet och jämföra med..

Egen fläktkurva kan du med lätthet sätta upp i MSI afterburner. Är väl det vanligaste alternativet tror jag. Programmet har dessutom ganska trevlig loggning och grafer över temperaturer och sådant

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Egen fläktkurva kan du med lätthet sätta upp i MSI afterburner. Är väl det vanligaste alternativet tror jag. Programmet har dessutom ganska trevlig loggning och grafer över temperaturer och sådant

Oki jag ska testa det ikväll!
Det är bara konstigt ändå för mitt förra kort EVGA 980Ti Sc gick in i passiv drift helt själv utan att jag rörde någon fläktkurva.
Samma med 2080 Asus kortet jag hade i några dagar nu..
Så jag antar att detta kort in stödjer passiv drift varjefall inte i default. Får se om man kan sätta upp det själv i MSI...

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Nima2001:

Oki jag ska testa det ikväll!
Det är bara konstigt ändå för mitt förra kort EVGA 980Ti Sc gick in i passiv drift helt själv utan att jag rörde någon fläktkurva.
Samma med 2080 Asus kortet jag hade i några dagar nu..
Så jag antar att detta kort in stödjer passiv drift varjefall inte i default. Får se om man kan sätta upp det själv i MSI...

Aha. Ja semipassiva fläktar ja... Har inte testat att få till en sådan lösning med afterburner. Möjligt att det inte finns stöd för det specifikt?
Men ja, man kan ju dra ner fläktarna så lågt att de inte hörs när kortet inte belastas. Blir väl nästan samma grej iaf.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem

Märker av en ganska hög grad coilwhine efter mina tester.. Inte helt nöjd med detta.
https://www.youtube.com/watch?v=-ZDTu31qlHI
En rysk video.. Det absolut enda jag hittar. Men killen tar bort kylaren och visar resultatet, så mycket förstår man. Det ser inte alls jätte bra ut dock. Får känslan av att han bashar hela kortet och visar på hur det ser ut som att kortets kylare knappt har kontakt med VRM/GPU processorn osv..
Önska jag kunde ryska men det låter inte bra alltså..

Tror jag kommer skicka tillbaka det och köra ett test med palit kortet istället.
Kanske kanske behåller det tills jag får min nya PSU och ser om något skiljer med coilwhinet..

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Skrivet av Nima2001:

Märker av en ganska hög grad coilwhine efter mina tester.. Inte helt nöjd med detta.
https://www.youtube.com/watch?v=-ZDTu31qlHI
En rysk video.. Det absolut enda jag hittar. Men killen tar bort kylaren och visar resultatet, så mycket förstår man. Det ser inte alls jätte bra ut dock. Får känslan av att han bashar hela kortet och visar på hur det ser ut som att kortets kylare knappt har kontakt med VRM/GPU processorn osv..
Önska jag kunde ryska men det låter inte bra alltså..

Tror jag kommer skicka tillbaka det och köra ett test med palit kortet istället.
Kanske kanske behåller det tills jag får min nya PSU och ser om något skiljer med coilwhinet..

Fick kortet igår kväll, och efter lite strul med drivrutiner och windows builds så har jag nu fått testat det i nån timme.
Inget coil whine hos mig, och har inte sett kortet komma upp i mer än 66 vid spel/Unigine Heaven 4.0.
Inte testat att klocka kortet, så har ingen feedback där tyvärr.

Visa signatur

En dator

Permalänk
Medlem

@Nima2001: Vet inte om jag hade litat på en Random rysk video om kortet XD
EDIT: Har du högt coil-whine så brukar butiker godkänna ett garantibyte (vad jag vet)

Visa signatur

CPU: R7 5800X3D | GPU: XFX 6900XT Merc 319 | MB: Gigabyte X570 PRO-I| RAM: 2x16 Corsair LPX@3600MHz CL18|Cooling: Scythe Ninja 5 (Noctua A12x25)|PSU: Corsair SF750|SSD: Samsung 970 EVO Plus 1TB + Corsair MP510 4TB + Samsung 850 EVO 2TB + Samsung 850 PRO 2TB|CASE:NR200P

Permalänk
Medlem
Skrivet av spirit_ande:

Fick kortet igår kväll, och efter lite strul med drivrutiner och windows builds så har jag nu fått testat det i nån timme.
Inget coil whine hos mig, och har inte sett kortet komma upp i mer än 66 vid spel/Unigine Heaven 4.0.
Inte testat att klocka kortet, så har ingen feedback där tyvärr.

Skrivet av sweisdapro:

@Nima2001: Vet inte om jag hade litat på en Random rysk video om kortet XD
EDIT: Har du högt coil-whine så brukar butiker godkänna ett garantibyte (vad jag vet)

Ahh jag är fullt medveten om att coilwhine kan reklameras men jag behöver inte oroa mig för det. Jag har bara haft kortet en dag så det är inte frågan om ifall jag får ett nytt kort eller inte, snarare om jag vill ha ett nytt kort.
Men nu säger ju @spirit_ande att hans verkar vara mycket fint. Inget coilwhine och mycket bra temp!? Så kanske ger kortet en till chans..

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Skrivet av Nima2001:

Ahh jag är fullt medveten om att coilwhine kan reklameras men jag behöver inte oroa mig för det. Jag har bara haft kortet en dag så det är inte frågan om ifall jag får ett nytt kort eller inte, snarare om jag vill ha ett nytt kort.
Men nu säger ju @spirit_ande att hans verkar vara mycket fint. Inget coilwhine och mycket bra temp!? Så kanske ger kortet en till chans..

Vet inte om jag stresstestar korrekt, men prøvade unigine valley nu, och får upp tempen till 67 dær efter ca 45 mins. Ska ta och testa lite mer utførligt ikvæll, men verkar ju lovande hittills.

Visa signatur

En dator

Permalänk
Medlem

Spoltjut kan man nog få på vilket märke som helst och på alla kort, tur/otur.

Om du tycker fläktarna låter OK och tempen är OK skulle jag hoppats att nästa kort klarar sig helt enkelt.

Visa signatur

Ryzen 5600x (Noctua NH-D15) || Kingston Fury 32GB 3600MHz
ASUS Prime X470 PRO || ASUS GeForce RTX 3080 Tuf OC
Fractal Design Define S (6x chassifläktar) || Corsair RM750X v2
FURY Renegade 2TB || WD Blue 1TB M.2 || LG C2 42" + XB271HUA

Permalänk

Mycket underligt, kortet vägrar bli varmare än 66 grader, efter 3 runs efter varandra i timespy så var högsta temp registrerad ...64 grader?

Temperatur osv

Så det e ju nice, och i tillägg hörs ju fan inte kortet. Har inte riktigt läst hur andra 2080 presterar osv, men jag känner mig rätt nöjd, om jag nu inte missar nåt

Visa signatur

En dator

Permalänk
Medlem

Har ett 2080 phoenix gs som är binnade varianten. Inget coilwhine på mitt clockar som som andra 2080. 70 grader med 70% på fläktarna med 13% powerlimit och +100mV. Förväntad ljudnivå lagom dvs. Körs fläktarna i 100% har man jetmotor ljud i burken dock. Minus är inte semi passiva fläktar. Inväntar nya bios som antagligen kommer med höger power limit