Samsung 860 QVO hittar ut på webben – prispressad SSD-enhet med hög kapacitet

Permalänk
Medlem

Om priserna stämmer är de för höga. QLC ska inte kosta så där mycket.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Är pålitligheten ett stort problem för SSD's? Under mina år har jag stött på ett stort antal HDD som gått sönder och endast en SSD som gett upp. Minns inte exakt vilken med det var en Intel när de körde med det modifierade Sandforce-möget.

Har också haft en hel del hårddiskar som gått sönder eller börja låta illa men inte en enda ssd har krånglat för mig genom alla år.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

AMD Ryzen 5800X3D | MSI 4090 Suprim X | Asus x570 prime pro | 32 GB G-Skill 3600mhz | EVGA G2 1000W | LG CX48 | Custom loop vattenkylning, 3 x 420 radiatorer, 2 x D5

Permalänk
Medlem
Skrivet av CooingPendulum:

@Ozzed: Pålitligheten är mycket bättre för SSDs

Ja det är den uppfattningen jag har fått också. De TBW-värden som anges av tillverkarna är dessutom oftast extremt konservativt satta och SSD's brukar hålla betydligt längre.

Det finns ju teorier om att SSD's är sämre på kallagring under lång tid, och det kanske stämmer men inget jag sett faktiska studier på. Dessutom känns SSD's väldigt dåligt lämpade för att fylla med data för att sedan stoppa undan någonstans. De är ju fortfarande relativt dyra så jag är ytterst tveksam till om folk faktiskt gör så.

Det fanns ju till och med skräckhistorier om att SSD's inte ens klarar att hålla data i en månad utan ström. Jag har själv en laptop som blivit över som jag använder till speficika tillämpningar någon gång i halvåret, och den har en SSD, och data har alltid varit kvar när jag startat upp den så även för offline-lagring så verkar SSD klara jobbet fint.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Skrivet av Ozzed:

Ja det är den uppfattningen jag har fått också. De TBW-värden som anges av tillverkarna är dessutom oftast extremt konservativt satta och SSD's brukar hålla betydligt längre.

Varierar lite men det är ofta så att TBW är lågt jämfört med hur mycket SSDer verkligen klarar.

Skrivet av Ozzed:

Det finns ju teorier om att SSD's är sämre på kallagring under lång tid, och det kanske stämmer men inget jag sett faktiska studier på.

Det stämmer men som sagt finns det inte så mycket tester på det.

Skrivet av Ozzed:

Dessutom känns SSD's väldigt dåligt lämpade för att fylla med data för att sedan stoppa undan någonstans. De är ju fortfarande relativt dyra så jag är ytterst tveksam till om folk faktiskt gör så.

Japp.

Skrivet av Ozzed:

Det fanns ju till och med skräckhistorier om att SSD's inte ens klarar att hålla data i en månad utan ström. Jag har själv en laptop som blivit över som jag använder till speficika tillämpningar någon gång i halvåret, och den har en SSD, och data har alltid varit kvar när jag startat upp den så även för offline-lagring så verkar SSD klara jobbet fint.

Känns lite väl snabbt om den inte är väldigt sliten eller används under olämpliga förhållanden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av linde:

@moire:
Är det värt att byta ut sin vanliga ssd mot samsung 970 nvme m.2?

Inte den du frågade men sammanfatta det så här:

Har jag användning av den högre hastigheten? Gör jag något som är märkbart begränsat av vad jag har?

För många här på Swec är svaret nja, spelar man bara kan man tjäna någon sekund här och där vid laddning av kartor etc samt få minimalt ökad respons från sitt system i vardagen däremot finns det en del databas grejer och ex videoredigering som kan ge märkbart bättre prestanda, men generellt set så tjänar få på att ha en ex Samsung 970 pro.

Själv rekommenderar jag att köpa största möjliga SSDn så inom Samsungs ekosystem är ex en 850/860/870 EVO 1TB är bättre val än en 512GB 970 PRO... Och slänga ett öga på garanti och tillförlitlighet för märket...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Commander:

Någon som har sätt några bra tester med QLC ? LTT hade en kort video där han testade Intels och fick fram rätt så dåliga resultat om han började skriva och cachen blev full sedan också nackdelen med hur länge en sådan håller.

Såg också det där, billiga men hur bra under tyngrebelastning?

Samsung ska väll dra ned på tillverkningen för att höja priset? För att tillgången var alltför stor?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Det fanns ju till och med skräckhistorier om att SSD's inte ens klarar att hålla data i en månad utan ström. Jag har själv en laptop som blivit över som jag använder till speficika tillämpningar någon gång i halvåret, och den har en SSD, och data har alltid varit kvar när jag startat upp den så även för offline-lagring så verkar SSD klara jobbet fint.

Skrivet av Glaring_Mistake:

Känns lite väl snabbt om den inte är väldigt sliten eller används under olämpliga förhållanden.

Vi har dock sett en markant skillnad i hur en TLC disk med Samsungs NAND beter sig när den blir sliten, vs en MLC. Och om QLC nu ska ha 2 nivåer, på varje TLC nivå, kommer ju detta rätt kraftigt påverka hur långt du kan ta det innan offline-urladdningen blir en märkbar dip.

Problemet jag ser här med QLC och 4TB SSDn är... du kommer skriva mindre, än du gör till de andra diskarna. Men cellerna i sig måste ändå roteras för att bibehålla prestanda (något disken gör av sig själv). Så även en halvfull 4TB SSD måste skriva om 2TB data, relativt ofta, när prestandan går ner mot lägre ECC nivåer. Och tittar man på detta redan i en del TLC diskar så känns det lite gränsfall på att hålla 3-6 mån utan att tappa prestanda (om de inte skriver om).

Notera, säger inte att det blir oläsbart om 3-6 mån, utan att disken aktivt kommer troligen vilja skriva om sin data på QLC disken minst lika ofta som TLC (troligen mer ofta).

Där är min oro för denna tekniken. Inte i antal P/E i sig för det du kommer skriva... det lär nog kunna räcka, utan att dessa algoritmer som ska skriva om disken behöver bara där skriva 1-4 P/E varje år i sig (rätt lågt räknat), med statisk data, i en "normal miljö". Om man då tittar på sämre TLC med 500-ish P/E är väl detta inte problem... men med QLC och du kanske är nere på 100 P/E. Plötsligt har du bara på 3 års "bakgrundsskrivning" tagit kanske 10% av disken... Och desto mer sliten den blir, desto mer måste den skriva om, då det blir en skenande effekt.

Kanske oroar jag mig i onödan. Men jag har svårt att smälta iden på att köpa en SSD för 2000-3000kr... med den risken, när jag kan köpa en TLC för bara lite mer. Så man vill först se den bevisa sin pålitlighet i lång term hantering imho. Ska man ta risken med QLC nu, ska det vara så satans billigt att TLC inte ens är ett alternativ...

Oavsett kan man inte ignorera att det tog lite tid för TLC att mogna, och man kanske bör inse att QLC lär behöva liknande tid att göra det samma.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Commander:

Någon som har sätt några bra tester med QLC ? LTT hade en kort video där han testade Intels och fick fram rätt så dåliga resultat om han började skriva och cachen blev full sedan också nackdelen med hur länge en sådan håller.

Allt handlar om programmeringstid.
QLC har ju 2x fler bitar än TLC, så du kommer behöva minst ett steg till av programmering. Normalt skriver du det i flera steg... typ lite högre laddning vs låg, sen 4 olika steg, sen 8 olika och nu 16 olika. Du finjusterar det mao. Man kan se det som att ladda upp en kondensator till exakt rätt spänning.

En del tillverkare har knep för att snabba upp detta, eller överlåta det till NANDet att ställa om, då det är lite svårt att säga att det "måste" bli uselt.

Jag tror dock att precis som TLC i tidiga dar var rent ut sagt sirap segt att skriva till... lär QLC bli värre. När tekniken mognar kommer det troligen bättras.

Vi kan titta lite på Microns QLC prestanda iaf, för en liten... referens.

Crucial P1 1TB är deras QLC disk... och den är helt okej så länge cachen tar det. Men där efter... urk. Finns gott om HDDs med bättre prestanda... Så... Skriva 2-4TB data... i 100MB/s, kan bli lite segt (tänk.. timmar).

Nu brukar samsungs NAND vara rätt snabbt... så det behöver inte bli så illa, men grovt räknat skulle jag tro du kan räkna med ca 50% av TLC skriv-prestandan i absolut bästa fall vilket kan ge en okej 600MB/s med stor nog disk och fullt flash komplement. Återstår o se hur de delat upp antal NAND paket i disken dock, om 1TB disken där är 2 chip, 2TB är 4 och 4TB är 8 tex så kommer ju 1TB 860 QVO bli som en 250GB 860 EVO i TLC... och 50% lägre.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Ozzed:

Det fanns ju till och med skräckhistorier om att SSD's inte ens klarar att hålla data i en månad utan ström. Jag har själv en laptop som blivit över som jag använder till speficika tillämpningar någon gång i halvåret, och den har en SSD, och data har alltid varit kvar när jag startat upp den så även för offline-lagring så verkar SSD klara jobbet fint.

Det finns olika grader av fel. Om en enda bit någonstans ändras så kan det vara total katastrof, typ Tjernobyl gånger 10. Och det är just dessa små datafel man är rädd för.
Att en dator botar upp som vanligt säger egentligen inte något om hur bra ssdn är på att bevara data, det kan bli megastora fel utan man ens märker något. Nu finns såklart olika metoder för att verifiera att datan är korrekt, men det blir något drm liknande lager som man måste ha över varenda exekveringsbara fil och liknande. Det är inte riktigt så man brukar jobba med data.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon159643:

Det finns olika grader av fel. Om en enda bit någonstans ändras så kan det vara total katastrof, typ Tjernobyl gånger 10. Och det är just dessa små datafel man är rädd för.
Att en dator botar upp som vanligt säger egentligen inte något om hur bra ssdn är på att bevara data, det kan bli megastora fel utan man ens märker något. Nu finns såklart olika metoder för att verifiera att datan är korrekt, men det blir något drm liknande lager som man måste ha över varenda exekveringsbara fil och liknande. Det är inte riktigt så man brukar jobba med data.

Låter lite överdrivet att min närmaste kärnreaktor skulle smälla för jag fick ett läsfel... men ok.

Tysta läsfel är något som sker, ja. Bitröta kan man se på tex bilder från ens samling ibland, eller en video med en defekt frame. Sker faktiskt mer ofta än man tror och är ofta förödande när det sker, för du har kanske inte en intakt kopia kvar... utan kan tom ha tagit backup igen på den defekta.

Bättre SSDer (tänk enterprise) har 1 fel på 10^17 normalt. Detta är rätt enormt hög korrigeringsnivå.

Det retar mig att Samsung numera inte skriver ut denna specifikation på konsument SSDer, utan man måste titta och "hoppas" enterprise stämmer... vilket känns fel. Så ta uppskattade värdena nedan på hur de varit hittills iaf.

Men normalt brukar de flesta SSDer för konsument idag ha 10^14 eller 10^15 nivå. HDDs har 10^14 i konsument, och de bättre/enterprise har 10^15. Då HDDs också numera har både LDPC algoritmer och även pressar fysikens gränser, har de mer eller mindre samma problem. Både SSDer och HDDs försöker packa så mycket data i dem, att fel sker... varje dag... i tusental.

Så håller helt med om att där finns olika grader av fel. Det finns fel som rättas till av disken med så god marginal att inget påverkas. Dessa fel sker ändå, men leder aldrig till problem. Sen kan du ha fel utanför vad ECC klarar av, och då får du läsfel, mer eller mindre.

Och där finns de som ligger på gränsen av vad disken kan hantera, och då kan 1 av 3 saker ske...
1. Diskens ECC rättar till allt, och inget sker.
2. Diskens ECC misslyckas med att rätta till allt, och försöker igen.
3. Diskens ECC "tror" den lyckats... och ger felaktig data.

Alt 3 är sällsynt.. som sagt tex 1 på 1 000 000 000 000 bit räknat... finns lotto med bättre odds.

Poängen här är... oavsett disk, MLC, TLC, QLC, HDD, Konsument/Enterprise kan du aldrig vara säker på att detta fungerar. Om du har så kritisk data att du måste ha det rätt... behöver du ett filsystem på disken som kan hitta även de tysta felen, och rätta dem.

Och efter att ha sett en 850 EVOs mätresultat när den var rejält utsliten, kämpa med sin ECC för att rätta till det, så lågt som några få MB/s, och snitt på 60-nånting över hela disken, utan ett enda ECC fel som nådde checksummorna, anser jag deras TLC är... okej.

QLC sätter dock högre krav på ECC igen, då antalet fel ökar igen och disken måste då ha mer kontrollsummor för att hantera det. Så visst... det finns risk. Men största problemet kommer nog bli lägre prestanda.. inte läs fel i sig om man tittar på hur både 840 EVO och 850 EVO verkar hantera det i extrema situationer.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Paddanx:

Låter lite överdrivet att min närmaste kärnreaktor skulle smälla för jag fick ett läsfel... men ok.

Tysta läsfel är något som sker, ja. Bitröta kan man se på tex bilder från ens samling ibland, eller en video med en defekt frame. Sker faktiskt mer ofta än man tror och är ofta förödande när det sker, för du har kanske inte en intakt kopia kvar... utan kan tom ha tagit backup igen på den defekta.

Bättre SSDer (tänk enterprise) har 1 fel på 10^17 normalt. Detta är rätt enormt hög korrigeringsnivå.

Det retar mig att Samsung numera inte skriver ut denna specifikation på konsument SSDer, utan man måste titta och "hoppas" enterprise stämmer... vilket känns fel. Så ta uppskattade värdena nedan på hur de varit hittills iaf.

Men normalt brukar de flesta SSDer för konsument idag ha 10^14 eller 10^15 nivå. HDDs har 10^14 i konsument, och de bättre/enterprise har 10^15. Då HDDs också numera har både LDPC algoritmer och även pressar fysikens gränser, har de mer eller mindre samma problem. Både SSDer och HDDs försöker packa så mycket data i dem, att fel sker... varje dag... i tusental.

Så håller helt med om att där finns olika grader av fel. Det finns fel som rättas till av disken med så god marginal att inget påverkas. Dessa fel sker ändå, men leder aldrig till problem. Sen kan du ha fel utanför vad ECC klarar av, och då får du läsfel, mer eller mindre.

Och där finns de som ligger på gränsen av vad disken kan hantera, och då kan 1 av 3 saker ske...
1. Diskens ECC rättar till allt, och inget sker.
2. Diskens ECC misslyckas med att rätta till allt, och försöker igen.
3. Diskens ECC "tror" den lyckats... och ger felaktig data.

Alt 3 är sällsynt.. som sagt tex 1 på 1 000 000 000 000 bit räknat... finns lotto med bättre odds.

Poängen här är... oavsett disk, MLC, TLC, QLC, HDD, Konsument/Enterprise kan du aldrig vara säker på att detta fungerar. Om du har så kritisk data att du måste ha det rätt... behöver du ett filsystem på disken som kan hitta även de tysta felen, och rätta dem.

Och efter att ha sett en 850 EVOs mätresultat när den var rejält utsliten, kämpa med sin ECC för att rätta till det, så lågt som några få MB/s, och snitt på 60-nånting över hela disken, utan ett enda ECC fel som nådde checksummorna, anser jag deras TLC är... okej.

QLC sätter dock högre krav på ECC igen, då antalet fel ökar igen och disken måste då ha mer kontrollsummor för att hantera det. Så visst... det finns risk. Men största problemet kommer nog bli lägre prestanda.. inte läs fel i sig om man tittar på hur både 840 EVO och 850 EVO verkar hantera det i extrema situationer.

Ok, det jag tänkte på var långtidsförvaring.
Säg att man har en ssd, låter den ligga i 10 år spänningslöst. Sedan stoppar man in den i datorn och säger jippi, jag kunde läsa ut filen. Men om jag förstår dig rätt så borde det framförallt gå slött, om disken skulle ha många fel.

Permalänk
Skrivet av Ozzed:

Är pålitligheten ett stort problem för SSD's? Under mina år har jag stött på ett stort antal HDD som gått sönder och endast en SSD som gett upp. Minns inte exakt vilken med det var en Intel när de körde med det modifierade Sandforce-möget.

Vist, då menar jag inte att dom rasar första månaden. Utan antalet skrivcykler och att kunna lagra saker på minneskretsarna utan tappa info. Nu ska man ju inte lagra viktig info på SSD ändå, men inte kul om program eller os:et blir korrupt.

Med nya QLC diskarna ökar ju chansen att någon bit försvinner på vägen. Bara se på TLC det är med 3D tekniken den börjar bli lika pålitlig som MLC (om man inte kör MLC på 16nm node då).

Sen hastigheten blir ju sämre när det blir färre kretsar (får köpa större storlekar). Tror flesta köpare nöjer sig mellan 1/2TB i storlek (är stor del som inte behöver mer). Resten kan man ju i så fall spara på extern hårddisk eller molnet (tänker på många kör ju laptop idag).

Sen är det lite tråkigt att Samsung sopar banan med sina konkurrenter, det alla andra kör med är snäppet sämre än samsung (i vissa fall är 3D nand sämre än gamla 2D nand).

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon159643:

Ok, det jag tnkte på var långtidsförvaring.
Säg att man har en ssd, låter den ligga i 10 år spänningslöst. Sedan stoppar man in den i datorn och säger jippi, jag kunde läsa ut filen. Men om jag förstår dig rätt så borde det framförallt gå slött, om disken skulle ha många fel.

10 år... var nog 10 år sedan du kunde få en disk som kunde göra detta.

Min första SSD hade 10 års retention tid i spec.
(Testade 7 år.. gick utmärkt)
Men som sagt, även en HDD idag, hade jag inte litat på så länge.

Ett ex var en Samsung HDD (du minns när de gjorde dessa) som satt i en maskin fram till nån månad sedan. Har 70k timmar drifttid på sig... och den skiftades pga disken spotta en enda "pending sector". Efter kontroll visade det sig vara magnetfel. Mao... denna HDDn hade efter att ha varit aktiv i de antal timmar, tappat så pass magnetisk lagring i sektorerna, att en av dem hade nått ECCn nivån.

Så det leder till samma problem där. 5-10 år är för lång tid med dagens diskar. Jag har inga tvivel på att en MLC disk av bra litografik kan klara det dock... men jag är också säker på du inte hittar dem idag, samt att ingen modern HDD klarar det heller. Äldre HDDs... yep. Dagens... inte en chans.

Det test jag refererar till är detta:

Först o främst, cred till @Glaring_Mistake som gjort dessa tester.
Andra... den visar hur en mer eller mindre totalt utsliten 850 EVO kämpat för att läsa data. Som synes är det inte direkt prestanda kungen... men NANDet är i typ sämsta skick man kan tänka sig, och har legat offline i 1 år. Men diskens LDPC ECC lyckas få rätta på varenda bit av data (ca 100GB på en 120GB disk). Detta är vad TLC kan klara idag (finns bättre och sämre faktiskt).

Min oro för QLC har varit att hur 3D NANDet fungerar, är det sårbart för urladdning endast till stabila nivåer. Dvs du kan tappa en-2 elektroner, men trots den skadan, rinner inte resten av dem ur (som det gör i floating gate). Så om du bara har nog med marginal mellan nivåerna, kan du klara enorma mängder skrivningar. Och samma test på 850 pro, visar just det.

Denna är i bättre skick efter 1 år med utslitet NAND, än en MX500 med nytt TLC Nand och 1 månad.... så visst fan påverkar tekniken MLC vs TLC/QLC detta.

Så ska du lagra data så länge... får du ha ett media som DVD-RAM eller band som har denna retention tid.... eller lägga all din data på 10 år gamla HDDs och hoppas de kan ligga 10 år till

Där är dock en... detalj man ska tänka på.
HDD Offline vs Online... tappar typ samma prestanda och i SATA disk, gör ingen egen "skrubb av data". Problemet är mao att de skrivs aldrig om. Så tappar du data, gör du det oavsett, om du inte själv hanterar det.

SSD Offline vs Online... kommer SSDn med bra kontroller att skrubba sig själv, och med cell rotation och balansering av skrivning till cellerna, faktiskt kunna sitta rätt många år utan problem, online.

Så... en av dessa kan i teorin vara perfekta NAS/lagrings disken, för något som är igång mer eller mindre varje dag (eller ofta nog iaf). Är endast P/E och hur fort den laddar ur som jag vill veta om QLC NANDet, samt hur den hanterar sin omskrivning.

Permalänk
Skrivet av Paddanx:

Där är min oro för denna tekniken. Inte i antal P/E i sig för det du kommer skriva... det lär nog kunna räcka, utan att dessa algoritmer som ska skriva om disken behöver bara där skriva 1-4 P/E varje år i sig (rätt lågt räknat), med statisk data, i en "normal miljö". Om man då tittar på sämre TLC med 500-ish P/E är väl detta inte problem... men med QLC och du kanske är nere på 100 P/E. Plötsligt har du bara på 3 års "bakgrundsskrivning" tagit kanske 10% av disken... Och desto mer sliten den blir, desto mer måste den skriva om, då det blir en skenande effekt.

Har inte sett uthållighet angivet för Samsungs QLC NAND men för som Intel/Microns och WD/Toshibas tror jag det har varit närmare 500-1000 P/E vilket som sagt är användbart.
Vet dock inte hur bra binnat det är (om det gäller bara för enterprise-SSDer så kommer de SSDer som konsumenter använder troligen ha lite lägre uthållighet).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Glaring_Mistake:

Har inte sett uthållighet angivet för Samsungs QLC NAND men för som Intel/Microns och WD/Toshibas tror jag det har varit närmare 500-1000 P/E vilket som sagt är användbart.
Vet dock inte hur bra binnat det är (om det gäller bara för enterprise-SSDer så kommer de SSDer som konsumenter använder troligen ha lite lägre uthållighet).

Skulle tro det är binnat för enterprise, men även 500 räcker långt. Frågan återstår dock hur ofta man måste skriva om. Vi har ju sett TLC NAND som mer eller mindre "borde" skriva om var-varannan vecka. 25x per år på en 2TB+ SSD blir en del slitage

Hade hoppats hitta en mindre disk vi kan testa med dock... känns synd att slita ut en 1TB SSD.

Permalänk
Skrivet av backfeed:

Om priserna stämmer är de för höga. QLC ska inte kosta så där mycket.

Lanseringspriser är alltid högt satta kommer ske en korrigeringen antingen vid släpp eller par månader efter. Eller så kör man fult och höjer priserna på TLC (kan ju i för sig hända ändå om efterfrågan är högre på QLC diskar)

Skrivet av anon159643:

Ok, det jag tnkte på var långtidsförvaring.
Säg att man har en ssd, låter den ligga i 10 år spänningslöst. Sedan stoppar man in den i datorn och säger jippi, jag kunde läsa ut filen. Men om jag förstår dig rätt så borde det framförallt gå slött, om disken skulle ha många fel.

Testades på 840 EVO och där påverkade långtidslagring prestandan kraftigt (så pass att datan riskerade bli oläslig).

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Skrivet av Paddanx:

Skulle tro det är binnat för enterprise, men även 500 räcker långt. Frågan återstår dock hur ofta man måste skriva om. Vi har ju sett TLC NAND som mer eller mindre "borde" skriva om var-varannan vecka. 25x per år på en 2TB+ SSD blir en del slitage

Japp.

Skrivet av Paddanx:

Hade hoppats hitta en mindre disk vi kan testa med dock... känns synd att slita ut en 1TB SSD.

Håller med.
Tar längre tid att slita ut den också när den är så stor även om antalet P/E är är lågt.

Permalänk
Skrivet av Broken-arrow:

Testades på 840 EVO och där påverkade långtidslagring prestandan kraftigt (så pass att datan riskerade bli oläslig).

Notera att även om låga läshastigheter indikerar att den får kämpa så betyder det inte nödvändigtvis att någon data är korrupt.
Testade en SSD för ett tag sedan som hade en genomsnittlig sekventiell läshastighet runt 10MB/s - all data var intakt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Commander:

Någon som har sätt några bra tester med QLC ? LTT hade en kort video där han testade Intels och fick fram rätt så dåliga resultat om han började skriva och cachen blev full sedan också nackdelen med hur länge en sådan håller.

https://www.anandtech.com/show/13078/the-intel-ssd-660p-ssd-r...

Anandtech har som vanligt ett helt okej test på intels 660p med QLC.

Visa signatur

Maximus X Hero - 8700k @5.1GHz - H115i - 32GB LPX@3466MHz - MSI 980Ti Gaming - EVGA SuperNova 750 G2 - Asus vg248qe - FD R5

Permalänk

Haft min 512GB Samsung Pro sedan 2012.
Visst den kostade f-king skjortan, men priset är inte så illa om man jämför hur länge den hängt med.
Har fortfarande min trogna Corsair Force GT 120GB som min OSdisk.

Visa signatur

CPU i9-9900K GPU ASUS RTX 2080 TI Strix OC MB ASUS STRIX Z390-E RAM Corsair VENGEANCE RGB 32GB DDR4 3200MHz Case Fractal Design Define C PSU EVGA G3 850W Cooling Noctua D15
Monitor MSI Optix MAG342CQR SSD Samsung 970 EVO 500GB 860 EVO 500GB 860 QVO 2TB + QVO 4TB PLEX Server 2x HC560 20TB+WD RED 2x10TB+12TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ecchi-BANZAII!!!:

Haft min 512GB Samsung Pro sedan 2012.
Visst den kostade f-king skjortan, men priset är inte så illa om man jämför hur länge den hängt med.
Har fortfarande min trogna Corsair Force GT 120GB som min OSdisk.

Min Samsung Basic 840 250GB från 2013 har även den hängt med och kostade 1,2k

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | EVGA GeForce RTX 3080 10GB FTW3 ULTRA | ASUS ROG Strix B450-F Gaming | Corsair RM750X V2 | Crucial Ballistix Sport LT 3200MHz 16GB | Samsung 980 Pro 1TB | Crucial MX500 2TB | NZXT H500

Permalänk
Skrivet av Cenorida:

Min Samsung Basic 840 250GB från 2013 har även den hängt med och kostade 1,2k

Min kostade 5000, inget jag gör om igen. :/

Så folk som klagar på NVMe på 512GB för 1700kr har inte varit med i SSDns begynnelse.
Högt pris och trasiga kontrollerkort.

Tur man inte skaffade sig de tidiga 30-60GB diskarna från OCZ.

Visa signatur

CPU i9-9900K GPU ASUS RTX 2080 TI Strix OC MB ASUS STRIX Z390-E RAM Corsair VENGEANCE RGB 32GB DDR4 3200MHz Case Fractal Design Define C PSU EVGA G3 850W Cooling Noctua D15
Monitor MSI Optix MAG342CQR SSD Samsung 970 EVO 500GB 860 EVO 500GB 860 QVO 2TB + QVO 4TB PLEX Server 2x HC560 20TB+WD RED 2x10TB+12TB

Permalänk
Medlem

Snälla kan någon spekulera om min fråga

Har beställt en Samsung 860 EVO 1TB SSD för 1.599 kr. Ska ha den till bara spel eftersom SSD är ljudlöst. Tycker ni man ska avbeställa och då satsa på dessa. Inte för att kanske spara 99 kr utan för att nästa år kanske få en 2TB för 2 000 kr om de faller i pris. Jag har inte bråttom.

Price drop

Visa signatur

[AMD Ryzen 9 3900X] [ASUS GeForce RTX 2080 Ti] [LG OLED 55 C9 som skärm] [Samsung HW-Q96R till ljudet]

Permalänk
Avstängd

Om den skulle kosta under tusen kronor för 1TB så börja man blir lite sugen har inte lust att betala 4 tusen för 1TB till rätt pris så köper jag mist 24 stycken.

Visa signatur

Man är inte dum för att man har stavproblem.
Läs mer om min synfel Visual Snow
Om mig ----> #16970666

Permalänk
Skrivet av yrfhar:

Snälla kan någon spekulera om min fråga

Har beställt en Samsung 860 EVO 1TB SSD för 1.599 kr. Ska ha den till bara spel eftersom SSD är ljudlöst. Tycker ni man ska avbeställa och då satsa på dessa. Inte för att kanske spara 99 kr utan för att nästa år kanske få en 2TB för 2 000 kr om de faller i pris. Jag har inte bråttom.

Price drop
https://i.imgur.com/0VhlCI7.png

Dessa diskar som kommer i denna artikeln är ju sämre än den du beställt Sen bör man vänta par gen för QLC faktiskt ska bli av med barnsjukdomarna.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem

@Dravond:

Tack för bra svar!
Jag har redan två st samsung 850 evo och en pro men bar sugen på att testa m.2 nvme;)

Visa signatur

Intel core l7 8700k | asus rog strix Z370-F | strix 1080 | WD blue 500gb | velociraptor 150gb | Samsung 840 pro 250gb|Asus VG248QE 144HZ

Youtube https://m.youtube.com/user/mllndplayer

Twitch http://www.twitch.tv/linde_swe/profile

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Glaring_Mistake:

Notera att även om låga läshastigheter indikerar att den får kämpa så betyder det inte nödvändigtvis att någon data är korrupt.
Testade en SSD för ett tag sedan som hade en genomsnittlig sekventiell läshastighet runt 10MB/s - all data var intakt.

Fortsatte den disken att vara så långsam eller återhämtade den sig efter en stund?

Tog fram min förra laptop som legat i en låda i nästan två år. Datorn är utrustad med den (ö)kända EVO 840 modellen, har dock senaste firmware (Samsung fick ju till en bra lösning på problemet i slutändan).

All diskaccess var riktigt segt direkt efter boot, disk-benchmarks visade på horribel prestanda. Men efter att datorn varit påslagen några timmar och ett gäng Win10 uppdateringar senare var prestanda inom felmarginal tillbaka på samma nivå som tidigare (hade resultat från tidigare disk-benchmarks på samma system sparade).

Ingenting visade heller på att data skulle vara korrupt.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon159643:

1 PB ssd to the people!

SSD behöver bli större, men det känns sådär med priserna på dessa. Men de lär sjunka.
Det dröpjer dock länge innan jag själv vågar använda QLC till något alls.
Jag minns det som igår när polaren köpte en 1GB hdd och folk frågade om han skulle ladda hem hela internet och lägga på den eller vad han skulle med denna extremt stora mängd lagring till?

När 1GB var hett fans väl inte ens internet?😂
Man satt och höll på med databaser på den tiden, och diskarna var enorma 5,25”.

ONT: Jag personligen skulle inte köpa QLC-diskar, jag är tveksam till TLC redan som det är.
Men det är ju bra för tillverkarna som kan få ut mer pengar per wafer när konsumenter kastar sig över diskarna som de tror gått ner i pris. 😂😂

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av Glaring_Mistake:

Notera att även om låga läshastigheter indikerar att den får kämpa så betyder det inte nödvändigtvis att någon data är korrupt.
Testade en SSD för ett tag sedan som hade en genomsnittlig sekventiell läshastighet runt 10MB/s - all data var intakt.

Självklart inte, men om datan lagrades ett tag till kan ju viss del av datan vara borta (om den inte redan var något fel som inte märktes). Alltså om dom lagrade disken par månader eller 1 år till kan data ha förloras (finns ju fin tabell på vissa nand kretsar vad dessa klarar i kall lagring, garanterat utan förlora data) och det är inte så lång tid man kan tro.

Vet faktiskt vissa som bara startar datorn 1 gång i månaden (för att betala räkningar). Tror i dessa fall QLC får det jobbigt i alla fall första generationen (får väl se vad deras garanterad kall lagring är, om Samsung vågar skriva ut det), kan ju även bli sämre med nya gen också för dom krymper noden.

Skrivet av Yoshman:

Fortsatte den disken att vara så långsam eller återhämtade den sig efter en stund?

Tog fram min förra laptop som legat i en låda i nästan två år. Datorn är utrustad med den (ö)kända EVO 840 modellen, har dock senaste firmware (Samsung fick ju till en bra lösning på problemet i slutändan).

All diskaccess var riktigt segt direkt efter boot, disk-benchmarks visade på horribel prestanda. Men efter att datorn varit påslagen några timmar och ett gäng Win10 uppdateringar senare var prestanda inom felmarginal tillbaka på samma nivå som tidigare (hade resultat från tidigare disk-benchmarks på samma system sparade).

Ingenting visade heller på att data skulle vara korrupt.

Gjordes test på 840 EVO och informationen återställdes över par timmar med nya patchen.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Skrivet av Paddanx:

oooh oo... QLC med högt pris. Nooo.

Du är medveten att 500GB redan reas ut för typ 500-600kr vid större rea, och priserna sjunker rätt bra. Så 2019 lär se detta närmare normalpris.

1000kr för QLC 1TB är för högt redan nu, med tanke på du får sämre NAND (P/E), mindre mängd NAND (sämre P/E igen) och långsammare NAND... för samma pris som TLC. QLC har sin plats i framtiden, förstår det. Men det ska då banne mig vara till "value" pris...

De finns redan om man köper utanför våra gränser, tyvärr är copyswede och andra skatter så pass höga att de inte kan gå under 1000kr här i Sverige. Men har sett $125 för 1TB SSD diskar i USA nu

Visa signatur

PC #1 CPU: R5 1600 @3.8 Motherboard: B350-A PRIME GPU: EVGA 1080 Ti
PC #2 CPU: i7 3770K @4.2 Motherboard: P8P67 GPU: AMD R9 290X