Permalänk
Medlem

PowerMac G5 Stealth

Tar mitt ansvar och ber om ursäkt, mycket text och bilder nedan!

-------------------------------------------------------------------------------------------------

Har alltid tyckt att PowerMac G5 har ett riktigt elegant chassi, precis som väldigt många andra.
Däremot har jag inte sett många som har lyckats behålla det stilrena i det, köra på den originella looken, utan att behöva såga sönder halva chassit för att få in moderkortet. Så där kom mycket av min min inspiration ifrån. Gör vad dom andra har gjort, fast tvärtom.

Detta bygge är ett riktigt ångestprojekt, varit med under många år. Flyttat chassit mellan flera boende, förhållande och andra situationer som kräver att den inte står i vägen.
Har en riktig skitburk jag fick precis innan DH 2014 som bestraffning för att jag inte gjort färdigt projektet. Burken ser fruktansvärd ut. Kallades Unicorn Pop ett tag.

Har "tagit" tag i projektet flera gånger, varje gång har jag kommit tillbaka med mer kunskap över hur jag ska kunna göra projektet - precis som det ser ut i mitt huvud.
Jag kommer visa er min resa, hur jag gjorde först och sedan hur jag tog två steg tillbaka och tänkte - "vill jag verkligen ha det så här? Varför är du lat, Vernox?"

Det är en lång bit kvar, ha det i åtanke.

Frågor? Kommentera gärna.

Uppdatering 21/06-20

Huttar upp lite bilder efter alla dessa månader.
Jag hann färdigt till Dreamhack och testkörningen där uppe blev rätt fin.
Däremot har jag flyttat under tiden som jag haft chassit och under flytten så drog den på sig ett par repor. Blev lite ledsen.
Är jag nöjd med chassit om ett år eller så kommer jag lägga pengar på ett ordentligt färgjobb.

-------------------------------------------------------------------------------------------------

Uppdatering 21/09-19

Hon är up and running!
Ska lägga ett lager primer på chassidörren, sen är jag 100% färdig.

Börjar tro att detta bygget är cursed.
Fick problem med RAM minnen, moderkortet läste bara av två stickor.
Visade sig att en stackars liten pin var böjd på moderkortet.
Böjde tillbaka med ett tandläkarverktyg och sen var vi i hamn.

PCI-E Riser kabeln visade sig också blivit defekt under åren.
Vid testkörning så var allt väldigt ostabilt och gav ojämn strömfördelning.
Började tro det värsta då jag har pillat en stor del i nätaggregatet men drog en slutsats på fyllan och köpte en ny riser kabel, denna gång inte via aliexpress utan från käre Inet.

Kostsam historia för en stackars kabel men gud så härligt när allt fungera.
Hämtade upp kabeln 45 minuter innan jag skulle på bröllop.. jag blev återigen killen med påsen.
Tur den inte försvann när pilsnern kika fram.. trots att det var nära.

Ska ta några schyssta bilder på slutresultatet i dagarna och slutföra byggloggen.

Så, vad som är kvar är följande:

Måla om delar som ser tråkiga ut [X]
Lackera [X]
Beställ lämplig IDC10/IDC20 [X]
Sleeving [X]
Testa kablar [X]
Dra kablar [X]
Bestäm kylning, vatten/luft? [X]
Montera [X]
Testa [X]
Småpill, färgsättning, short sleeves osv, trello [X]
Sista lager primer på chassidörr [ ]
Ta ett par schyssta bilder [ ]

-------------------------------------------------------------------------------------------------

Uppdatering 02/09-19

Gått många månader nu. Livet kommer ibland emellan som gör att allt måste skjutas på, ibland används det kanske som en ursäkt för mig själv med. Projektet har dock visat framgång, en långsam sådan.
En del misstag har uppstått och resan till att finna lösningen är ibland längre än nödvändigt.
Slutspurten nu, fast det har jag sagt förr.

Jag har lärt mig väldigt mycket under de senaste månaderna, allt mellan himmel och jord.
Roligast var nog att leka med aceton och plexi. Ska försöka göra något vettigt av det längre fram.
Härnäst i planeringen innan projektet är färdigt krävs det att jag testar de kablar jag har sleevat under en längre period, montera allting och eventuellt sleeva ett par interna USB som dyker upp vilken dag som helst i brevlådan.
Sen borde jag (peppar peppar) vara färdig.

Fast, sen måste jag också ha kylning och kanske uppgradera hårdvaran.. ahja vi får väl se.

Biljett är köpt till Dreamhack nu i vinter så allting måste vara färdigt detta året. Det måste.

-------------------------------------------------------------------------------------------------

Uppdatering 13/01-19
Projektet går vidare, beslutat mig att 5 år räcker. Chassit ska vara färdigt i februari!

Har under de senaste dagarna spacklat och slipat, blivit så pass nöjd att jag gav mig på första lager med färg nu under natten. Resultatet blev varierande.
Aceton kommer fram imorgon då det kom ett par droppar färg på chassit under sessionen. Inget vidare!
Kulören på sprayfärgen är väldigt väldigt lik den rymdgrå jag är ute efter. Happy puppy.
PSU skydd och hårddiskhållaren blev ruskigt bra, även vissa delar på chassi men en del måste tyvärr göras om.

Tog mig tiden till att prova överföra en mängd data via USB för att kontrollera så att allting står rätt till. Märkte samtidigt att ljudet inte fungera så fick lödda om 3,5" kontakten.
Nu fungerar ljud, båda USB portarna och Ethernet.

Beställde en del sleeving material via Aquatuning.se, kolfibersleeving dimper ner i dagarna och jag är inte ens exalterad. Aldrig sleevat förut och är en smula nervös.

-------------------------------------------------------------------------------------------------

Uppdatering 03/01-19

Inte hänt enormt mycket sedan augusti, ett par lager primer på själva skelettet, fixa till skavanker i fronten och slipade ner en del repor och reparerade dessa med PP100.

Började bocka lite akryl för att skapa ett skydd för PSU när den är monterad.
Tänkte först köra utan något som helst skydd men så kom jag och tänka på den gången jag nyss börjat pilla med denna PSU, trodde jag hade fått till ett fulhack och var tvungen att testa.
Ställde mig på en barstol för att nå upp till chassit för att koppla in allt (Ni har sett hur chassit satt på väggen), tog två sekunder sen får jag en redig kyss och det blir kolsvart.
Strömmen gick i hela lägenheten och där stod jag, på en barstol, livrädd i mörkret. Trodde för en sekund att jag hade dött.
Något har man allt lärt sig efter det!

Under December och fram till idag har jag arbetat på detta PSU skydd som ni ser nedan, först en version jag först trodde på med JB Weld som tyvärr inte gick hela vägen men även den version som fungerar ruskigt bra.
Aceton och akryl blir redigt starkt.

Fokuserat på sidorutan en del, nog lagt 8 timmar än så länge.
8 timmar blir det om man inte har tillgång till någon fräs men är envis till att försänka själva Apple logo och samtidigt få det jämnt med gravyrstift.

Drog ett varv med primer över alla chassidelar i förrgår, mest för att finna felen och en bit är kvar innan jag är nöjd.

Nästa steg blir att jämna ut logo, slutföra PSU skalet och dra över ett par lager primer.
Känner att det inte är många stora steg kvar innan jag kan känna mig färdig. Fasar inför sleevingen dock.
Aldrig sleevat och sitter inte på några verktyg. Vad kan man tänkas behöva för att korta kablarna? Hittar inte dessa små "pins" och verktyg jag ser folk använda.

-------------------------------------------------------------------------------------------------

Besök galleriet här

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Bra jobbat! Vilken färg ska den ha? Komponenter?

Permalänk
Medlem

Ser bra ut än så länge! ska bli kul att följa.

Permalänk

kul med ett powermac g5 chassi.
Har själv byggt om en sådan här pansarvagn en gång som mitt första projekt för ungefär 8-10 år sedan, jag gjorde model att såga isär hela baksidan och passade in moderkortet och limmade nya bitar runt allt och borrade ut hållen som du gjorde i fronten. tråkigt jag inte har bilder att visa.

Tror din ide är bra och kul att se någon med lite lödnings kunskaper som utnyttjar det.
kommer följas och önskar dig all lycka till.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Godwulf:

Bra jobbat! Vilken färg ska den ha? Komponenter?

Tackar. Lång väg kvar tills allt ska slutmålas men just nu så siktar jag på rymdgrå på utsidan och mörkgrå inne.
Känner mig tvungen att ha något som bryter av, kanske komponenterna gör det tillräckligt. Återstår att se.

Komponenterna just nu är min primära rigg;
I5 5600
ATI RX480 8GB
Samsung 256GB 850 Pro
Gigabyte GA-Z170-HD3
16 GB RAM
Eventuellt den corsair CPU kylaren jag har på bild men återstår att se.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur
Permalänk
Medlem

@Vernox: Låter bra! Vet inte vilken sort färg du använder men jag hade dåligt erfarenhet med rymdgrå färg i burk jag har använt; man vill att den ser ut som anodisering men den ser faktiskt inte als så utan mer som gamla plastiska delar.

Permalänk
Medlem

Kommer bli skitsnyggt om du inte kör på led och annan sådan skit.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Min musik: https://www.youtube.com/channel/UCZKidNeIKsz8LZMO3VRcBdQ

Ryzen 3900x. Skärm: AOC cu34g2x/bk 144hz 34" ultrawide. RTX 2080ti

Laptop: MSI GT80 Titan Sli

Permalänk
Medlem

Ska du måla med sprejburkar så kan jag rekomednera Hagmans matta klarlack.
Körde hagmans halvblanka svart sedan vått på vått på med hagmans matta klarlack, blir som en Matt MC eller liknande.

Tycker matt klarlack just för datorer mm är enklare att hålla rent, den verkar rätt slittålig med då jag lackerade om en ring runt min trackball som jag har istället för mus för ett par år sedan då fejk kromet släppte och vist den är lite blanksliten nu precis som spacebaren på tangentborde gärna blir men med tanke på att den används varje dag och det tog något år och efter 2-3 år så har jag inte behövt lacka om trackballen så känns den klarlacken är mer slitstark än mycket skit på burk.

Som primer hade jag typ marin epoxy färg och som jag tog med spruta sedan våtslipade jag sedan sprutrspackel på burk som jag också våtslipade innan jag la på färg och klarlack.

Oavsett sitter rätt bra, sprejfärgen släpper inte från epoxy färgen i alla fall som är av industriklass.

Som sagt bara ett tips, lycka till med lacken!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Godwulf:

@Vernox: Låter bra! Vet inte vilken sort färg du använder men jag hade dåligt erfarenhet med rymdgrå färg i burk jag har använt; man vill att den ser ut som anodisering men den ser faktiskt inte als så utan mer som gamla plastiska delar.

Missade helt med färgen, kommer använda mig utav spray från Montana.
Montana Gold har fått väldigt gott betyg och just nu sitter jag på två testburkar med grå färg.
Montana Gold - Roof och Montana Gold - Stealth.
Även primer är inom samma serie.
Blir färgen inte som jag önskar så får jag gå tillbaka till den första idén, blanda färg och hyra en färgspruta.
Känner att rymdgrå kommer bli riktigt riktigt svårt att få till.

Skrivet av pa1983:

Ska du måla med sprejburkar så kan jag rekomednera Hagmans matta klarlack.
Körde hagmans halvblanka svart sedan vått på vått på med hagmans matta klarlack, blir som en Matt MC eller liknande.

Tycker matt klarlack just för datorer mm är enklare att hålla rent, den verkar rätt slittålig med då jag lackerade om en ring runt min trackball som jag har istället för mus för ett par år sedan då fejk kromet släppte och vist den är lite blanksliten nu precis som spacebaren på tangentborde gärna blir men med tanke på att den används varje dag och det tog något år och efter 2-3 år så har jag inte behövt lacka om trackballen så känns den klarlacken är mer slitstark än mycket skit på burk.

Som primer hade jag typ marin epoxy färg och som jag tog med spruta sedan våtslipade jag sedan sprutrspackel på burk som jag också våtslipade innan jag la på färg och klarlack.

Oavsett sitter rätt bra, sprejfärgen släpper inte från epoxy färgen i alla fall som är av industriklass.

Som sagt bara ett tips, lycka till med lacken!

Tack för tipsen! Kikade faktiskt på Hagmans, tyvärr var utbudet av färger inte så stort hos de leverantörer som sitter på ett parti så valde att köra på Montana. Försöker hålla inom samma märke/serie.
Ingen erfarenhet av Montana? Recensioner påstår att det ska vara ruskigt bra.

Hade jag haft tillgång till färgspruta så hade jag utan tvek kört på det. Känns smidigare på något sätt..
Får bli allt förhand, har jag tagit så här pass lång tid på mig så kan jag inte börja gnälla nu

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av harrak:

Ser bra ut än så länge! ska bli kul att följa.

Man tackar! Hoppas på primer kommer innan helgen, då blir det att köra vidare.

Skrivet av serverfel:

Kommer bli skitsnyggt om du inte kör på led och annan sådan skit.

Skickades från m.sweclockers.com

Have no fear, har haft min period med fläska led och skumma anordningar. Nu ska det bli en pjäs man inte skäms för att visa upp.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Vernox:

Missade helt med färgen, kommer använda mig utav spray från Montana.
Montana Gold har fått väldigt gott betyg och just nu sitter jag på två testburkar med grå färg.
Montana Gold - Roof och Montana Gold - Stealth.
Även primer är inom samma serie.
Blir färgen inte som jag önskar så får jag gå tillbaka till den första idén, blanda färg och hyra en färgspruta.
Känner att rymdgrå kommer bli riktigt riktigt svårt att få till.

Tack för tipsen! Kikade faktiskt på Hagmans, tyvärr var utbudet av färger inte så stort hos de leverantörer som sitter på ett parti så valde att köra på Montana. Försöker hålla inom samma märke/serie.
Ingen erfarenhet av Montana? Recensioner påstår att det ska vara ruskigt bra.

Hade jag haft tillgång till färgspruta så hade jag utan tvek kört på det. Känns smidigare på något sätt..
Får bli allt förhand, har jag tagit så här pass lång tid på mig så kan jag inte börja gnälla nu

Mins inte om dom gör spray färg för bilar, det brukar vara rätt bra vidhäftning på sådan färg och nog lite klarlack redan i färgen men mins inte om det var Montana i det fallet jag nyttjade det på en bil sisst, har sett burkarna förr.

Det är väl akrylbaserad färg alltihopa så så länge man kör på det så kan man nog "blanda" lack och färg men oavsett matt klarlack tycker jag passar bra inne då jag tycker den är tåligare och man behöver inte torka av den lika ofta från fingeravtryck och skit då det inte syns lika väl.

Men vill du ha matt så kolla om inte Montana har det med, inte alla som vet om att klarlack kan fås matt med.
Halvblank är ju ett alternativ med, jag körde mycket blank klarlack förr men det blir lite väl blankt på datorer tycker jag.

Jag tycker det är enklare att få det slätt med Hagmans matta då den verkar krympa sedan verkar det enklare att få en bra matt finish än att få en bra blank finish med klarlack så svårighetsgraden verkar lägre på matt klarlack.

Jag kan inte använda spruta och det kräver lackbås osv så jag kunde inte få någon bra finish på det, fick göra det ute men det gav i alla fall en väl sittande grundlager jag kunde våtslipa, sitter klart bättre än vanlig primer på burk när allt var färdigt i alla fall.

Bästa är dock pulverlack som alla köpelådor har. Man kan göra det hemma om man har en stor nog ugn för delarna annars kan man ju lämna in grejorna.

Permalänk
Livsnjutare 😎
Nuvarande setup

Jag har tänkt sätta upp mitt chassi på väggen också, likt det du har gjort med G5'an.

... Dessa konsolerna du har var ju grymma!, vart har du fått tag på dem ?

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk

Dehär vill jag följa, en fråga, då jag inte vet hur den ser ut inuti orginal, men vad är anledningen att moderkortet är på "fel" sida lådan?

Visa signatur

WS1: | Gigabyte X670 G AX | Ryzen 9 7950x3D | 32GB G.Skill Trident Z5 NeoRGB | Sapphire RX 7800XT Pure | Corsair RM650i | Lian-Li O11 | EK Nucleus CR360 | WS2: | Asus RoG Strix X470-F | Ryzen 7 5600x | 16gb G.skill Trident Z Neo 3600mhz | Asus RoG Strix 3070 | Lian-Li Lancool 205 | ESX Srvr1 | MSI B450-A Pro Max | Ryzen 7 3700x | 64GB Corsair Vengence | Jonsbo UMX4 | Srvr2 MacMini | ClearOS

Permalänk
Medlem
Skrivet av pekkasteele:

Dehär vill jag följa, en fråga, då jag inte vet hur den ser ut inuti orginal, men vad är anledningen att moderkortet är på "fel" sida lådan?

Apple tyckte att btx (eller bara deras egen tolkning av den standarden?) var en bra idé med dessa maskinerna.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

WS: MSI B350M Mortar | AMD Ryzen 7 1700 | PH-TC14PE | 32GB DDR4 3000MHz | 120GB Intel 530 | 2*500GB HDD | Intel Arc A750 8GB | 2*BenQ G2420HDB
Router: Gigabyte GA-870-UD3 | AMD Phenom II x6 1055t @ 2600MHz, 1.25V | 12GB DDR3 | 2*250GB HDD @ RAID1 | 4TB HDD
Laptop: Thinkpad X220 4291-QF6

Permalänk
Medlem
Skrivet av andreas_dock:

Jag har tänkt sätta upp mitt chassi på väggen också, likt det du har gjort med G5'an.

https://cdn.sweclockers.com/galleri/bild/192319?l=eyJyZXNvdXJjZSI6IjE5MjMxOSIsImZpbHRlcnMiOlsidD1zbGlkZSJdLCJwYXJhbXMiOltdLCJrZXkiOiJlNjkwM2FlZDJjM2IxYjFjNTZlZjk3NGJjMDQwZWYxOSJ9
... Dessa konsolerna du har var ju grymma!, vart har du fått tag på dem ?

Det fungerar helt ypperligt. Kommer åka upp igen på liknande vis när den väl är färdig.
Plockade upp dessa två på Bauhaus, kosta inte många dalasi.
Bordsben

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Gramps-Makarov:

kul med ett powermac g5 chassi.
Har själv byggt om en sådan här pansarvagn en gång som mitt första projekt för ungefär 8-10 år sedan, jag gjorde model att såga isär hela baksidan och passade in moderkortet och limmade nya bitar runt allt och borrade ut hållen som du gjorde i fronten. tråkigt jag inte har bilder att visa.

Tror din ide är bra och kul att se någon med lite lödnings kunskaper som utnyttjar det.
kommer följas och önskar dig all lycka till.

Synd att du inte har några bilder, har nog snart kikat upp alla G5 moddar som finns att googla sig fram till.
Neil Hart på tonymacx86 har nog blivit den största inspirationskällan, han gör något i stil som du beskriver.
Tack för supporten, uppdateringar kommer inom kort!

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Ser riktigt bra ut hittills! Ska bli spännande att följa. Framför allt hur rymdgrå färgen blir.

Borde ta tag i mina egna G5-projekt som står och skräpar i verkstan. Har påbörjat två av dem. Ena enligt den vanligaste principen med att såga ut ett hål i baken och sätta en moderkortsplåt.

Den andra som är påbörjad görs på ett lite okonventionellt sätt där hela baksidan och botten tas bort från G5an och ett halvt fractalchassi bökas in i G5-ramen och använder befintliga fästen i ramen för att hålla den på plats. Fördelen här är att den sväljer ett atx-kort plus att nätagget kan monteras där bak precis som i ett vanligt chassi.

Visa signatur

Stationära | Define 7 Compact | RM750x White | X570S AERO G | Ryzen 5 5600x | NH-D15 Chromax | Flare X 4x8GB 3200MHz | GTX 1080 G1 Gaming | MP600 1TB | 980 1TB | A2000 1TB | 970 EVO 500GB | 850 EVO 500GB |
Acer X34A + 2x Dell U2719D | Wave 1 | Arctis Nova Pro Wireless |

Macbook Air M1 2020 | 16GB | 256GB |
LG 34WN80C | Sony A5100 + Camlink 4K | 2x Elgato Key Light | Wave 1 |

Permalänk
Medlem

Har du gjort något framsteg med projektet?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Godwulf:

Har du gjort något framsteg med projektet?

Inga som är direkt värda att nämnas.
Börjat arbeta på en skyddskåpa för PSU, kapat, bockat och slipat plexi. När det är monterat och ser okej ut så kommer det ett par bilder.

Väntar på primer så det enda jag har åstadkommit med chassit i sig är tyvärr bara en slipning.
Kommer hålla en lugn vecka med jobb så kommer primern snart så ska ni se på framsteg!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av wurpan:

Ser riktigt bra ut hittills! Ska bli spännande att följa. Framför allt hur rymdgrå färgen blir.

Borde ta tag i mina egna G5-projekt som står och skräpar i verkstan. Har påbörjat två av dem. Ena enligt den vanligaste principen med att såga ut ett hål i baken och sätta en moderkortsplåt.

Den andra som är påbörjad görs på ett lite okonventionellt sätt där hela baksidan och botten tas bort från G5an och ett halvt fractalchassi bökas in i G5-ramen och använder befintliga fästen i ramen för att hålla den på plats. Fördelen här är att den sväljer ett atx-kort plus att nätagget kan monteras där bak precis som i ett vanligt chassi.

Låter onekligen spännande med mod #2!
Inte en dum idé alls, kan se väldigt många chassi som kan se bra mycket bättre ut med G5 ramen runt sig.
Börja fota och fram med en bygglogg! Vill mer än gärna se!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Jag tyckte faktiskt grundfärgen var riktigt stilig!

Permalänk

Tror din JD har passerat bäst före!

Visa signatur

STULET: 1600x | 980Ti | Ceslius S24| Prime B350 PLUS | 16gb Vengeance LPX 3000MHz | 850 EVO 250gb | 750gb HDD | RM550X | Carbide 600Q | HD598SE | E10K
Kylpasta på bilden...
Tagg/citat öker risken att jag ser ditt inlägg med upp till 97%!

Permalänk
Medlem
Skrivet av GoldenFan:

Tror din JD har passerat bäst före!

Min JD? Hänger inte med.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Har insett att jag är värdelös på att måla så uppdatering gällande färg kommer dröja en stund.
Fick hem sleeving igår så helgen kommer spenderas måla och sleeva. Sen är jag 99% färdig.
En sista bilduppdatering kommer ske innan slutresultat och ett ordentligt galleri kommer upp!
Frågor på det?

Visa signatur