Så fungerar ljudkort – med Creative Soundblaster

Permalänk
Melding Plague

Så fungerar ljudkort – med Creative Soundblaster

I många datorbyggen hamnar ljudkortet i skymundan. Räcker den inbyggda ljudkretsen eller behövs ett riktigt ljudkort? I veckans Så fungerar-avsnitt ser Karl Emil Nikka närmare på saken.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Bra enkel artikel, kan få fler att intressera sig för ljudkvalitet, bra ljud förhöjer upplevelser!

Hade varit fint med lite info om standarder, hur vanliga de är och vilka krav som finns i en separat oberoende artikel. Köpråd och fallgropar.

Själv skulle jag vilja passa på att avråda från asus, köpte derad ljudkort som var bra med win7 men de brydde sig inte om drivare till win 10.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Intel Core i7 8700K, MSI GeForce GTX 1080 Ti 11GB Gaming X, Samsung 960 EVO 1TB, MSI Z370 GAMING M5, Corsair 32GB (4x8GB) DDR4 3200MHz CL16 Vengeance, EVGA Supernova G3 850W

INTEL CORE I7 3930K 3.20GHZ 12MB S-2011, FRACTAL DESIGN MIDITOWER DEFINE R3, CORSAIR HX 1050W, ASUS RAMPAGE IV FORMULA, Asus STRIX GTX970, CORSAIR 16GB DDR3 DOMINATOR QUAD 1866MHZ CL9 (4X4GB) Ljud: ASUS Xonar D2X/XDT 7.1 | Elac 5.1 +förstärkare | Cambridge dacmagic plus | Astro gaming A40 | Sennheiser HD 650
You ask me if I have a god complex? Let me tell you something, I am god!

Permalänk
Medlem

@IceDread: Det finns community skapade drivrutiner för win 10 för de flesta asus ljudkort.

Permalänk
Avstängd

Ja hade Creative gjort ett Ljudkort som är värt pengarna i 700kr klassen hade det varit intressant. men det känns som om dem har försökt sälja samma ljudkort till oss som dem gjorde 2005 år 2018.

Visa signatur

New: Asus x370 prime pro, Ryzen 1700 (@3.925ghz) , Ripjaws V 16GB 3600 MHz (@3200mhz 14c). https://valid.x86.fr/curj7r
Radeon VII.

Permalänk
Medlem

Slutsatsen är alltså att bestämma sig hur kräsen man är samt läsa recensioner. Bra att produkterna i filmen inte tog så mkt plats. Gillade också att det var en ganska neutral syn på vad ljudkort gör generellt, även om en del åsikter om vad som är dåligt ljud slank igenom.

Visa signatur

Antagligen en bättre dator än vad du har!

Permalänk
Medlem

Tumme upp! Bra förklarat! Till och med jag förstår nu

Visa signatur

r_wateralpha 0.3

Permalänk
Medlem

Köp en DAC som kopplas via USB. Klart.

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem

Sweclockers egen-tillverkade videos skulle ha mycket att vinna på att ta en titt på dina produktioner, Karl. Du ger en nivå högre proffsighets-intryck

Permalänk
Medlem

Problemet med Nyquists teorem är att det inte funkar.
dvs, det går inte att sampla 22,05khz med 44,1khz, därför att om du inte har väldig tur med vart samplingen tas, så kommer det i värsta fall resultera i en signal med 0 värde. aningens lägre signaler kommer att pendla mellan max och 0 värde. dvs, resultatet blir oanvändbart.

Jag petade runt lite granna med detta fenomen för typ 15 år sedan, och kom fram till att även vid förhållandevis låga 10khz, så får man en 2,5db variation på peaks på signalen. Dvs amplituden på topparna kommer att variera mellan +-0db och -2,5db. I ljudsammanhang så är detta en väldigt stor variation.

Summa summarum, Det går inte att gå efter Nyquists teorem, utan man måste välja en acceptabel nivå av förlust av signalstyrka.

Nu är ju iofs detta inget vi egentligen "hör", då det är väldigt sällan vi lyssnar på något högfrekvent ljud för sig. För det mesta så begravs övertoner och annat högfrekvent ljud i en komplex vågform, och vi kan lugnt lyssna vidare på vårat sönder komprimerade, förlustkomprimerat Spotify/youtube/whatever. (men Loudness War, är ett tema för en annan dag.)

Rent generellt så duger 44,1khz, om man nu inte råkar ha tränad hörsel och känner till hur det egentligen ska låta. (en högre samplingsfrekvens låter dig lättare skilja ut olika ljud och "begraver inte diskanten i basen"), men jag misstänker att artikelförfattaren kommer till detta.

Permalänk
Medlem

Tack! La precis till "Creative Sound Blaster AE-5 ProGaming" till mitt datorbygge

Permalänk
Medlem

En bra DAC är det man använder om man vill gå upp från det inbyggda ljudet. Dedikerade ljudkort? Tja, skall man bygga nått retro så använder man ett retrokort....

Visa signatur

Du som inte behärskar när du skall använda de och dem så finns en mycket enkel lösning. Skriv dom så blir det inte fel.
Första egna datorn -> ZX Spectrum 48k '82.
Linux Mint, Asus B550-F, Ryzen 5600X, LPX 64GB 3600, GT730

Permalänk
Medlem

För den som är intresserad av en genomgång på djupare, fast fortfarande lättförståelig nivå, kan jag rekommendera följande: https://people.xiph.org/~xiphmont/demo/neil-young.html

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Kör själv med Xonar Essence STX. Dagens inbyggda "ljudkort" duger till gaming, i bästa fall.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Fick hem min Creative Sound BlasterX G6 idag och har hunnit testa det i ca 4 timmar, jag är toknöjd!
Ville ha nåt som kunde ge mig högre volym än det inbyggda realtek chippet i MSI Z370 Gaming, fick en väldans mycket bättre ljudkvalitet på köpet också (kör DirectMode 32bit 96khz / fast roll-off linear filter)

Visa signatur

Fractal Design Define C | NH-D15 AMD | R5 5600X | TUF Gaming B550-Plus | 2x16GB Corsair DDR4@3200mhz | RTX 3060Ti | 2TB 980 Pro m.2 + 500gb 970 EVO m.2 | Steelseries APEX, Logitech G603 | Razer Blackshark Pro v2 | Dell 28" 1440p165 + Swedx 28" 2160p60 + Benq 24" 1080p60 |

Permalänk
Medlem

Utöver bättre s/n ratio tillför dedikerade ljudkort inget till spelupplevelsen idag eftersom microsoft dödade hw accelererad ljud när dom tog bort 3D sound från direct x och ersätte det med mjukvara APIet xaudio.(x-box ljud)

Visa signatur

i7 2600k | P8P67Deluxe | Noctua NH-D14 | KFA2 GTX1080 EXOC | Corsair 750W | Corsair Obsidian 800D | Dell U2412M
America's Army: Proving Grounds

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tempel:

En bra DAC är det man använder om man vill gå upp från det inbyggda ljudet. Dedikerade ljudkort? Tja, skall man bygga nått retro så använder man ett retrokort....

En bra analogsignalomvandlare (DAC) + en bra hörlursförstärkare är det man använder om man vill gå upp än mer.

En ren DAC är en "digital till analogsignalomvandlare" ingenting annat.

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk
Medlem

Har funderat ett bra tag på om jag skulle vinna något i ljudväg om jag skulle köpa mig en ny extern dac eller ett internt ljudkort. Sitter på ett par Sennheiser PC363D som det följer med en dac till. Inget fel på ljudet, men kan ju självklart bli bättre.

Visa signatur

www.fckdrm.com - DRM år 2024? Ha pyttsan.

Permalänk
Medlem

Är Sound Blaster Cinema som finns i mitt moderkort något att ha?

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | EVGA GeForce RTX 3080 10GB FTW3 ULTRA | ASUS ROG Strix B450-F Gaming | Corsair RM750X V2 | Crucial Ballistix Sport LT 3200MHz 16GB | Samsung 980 Pro 1TB | Crucial MX500 2TB | NZXT H500

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lordsqueak:

Problemet med Nyquists teorem är att det inte funkar.

dvs, det går inte att sampla 22,05khz med 44,1khz, därför att om du inte har väldig tur med vart samplingen tas, så kommer det i värsta fall resultera i en signal med 0 värde. aningens lägre signaler kommer att pendla mellan max och 0 värde. dvs, resultatet blir oanvändbart.

Jag petade runt lite granna med detta fenomen för typ 15 år sedan, och kom fram till att även vid förhållandevis låga 10khz, så får man en 2,5db variation på peaks på signalen. Dvs amplituden på topparna kommer att variera mellan +-0db och -2,5db. I ljudsammanhang så är detta en väldigt stor variation.

Summa summarum, Det går inte att gå efter Nyquists teorem, utan man måste välja en acceptabel nivå av förlust av signalstyrka.

Nu är ju iofs detta inget vi egentligen "hör", då det är väldigt sällan vi lyssnar på något högfrekvent ljud för sig. För det mesta så begravs övertoner och annat högfrekvent ljud i en komplex vågform, och vi kan lugnt lyssna vidare på vårat sönder komprimerade, förlustkomprimerat Spotify/youtube/whatever. (men Loudness War, är ett tema för en annan dag.)

Nyquists stämmer på så vis att lägsta möjliga samplingsfrekvens som kan reproducera en 22,05 kHz-signal är 44,1 kHz. Men sen är det väl som du säger, att det bara kommer matcha eventuell analog originalsignal till 100% i idealfallet.

Skrivet av Lordsqueak:

Rent generellt så duger 44,1khz, om man nu inte råkar ha tränad hörsel och känner till hur det egentligen ska låta.

Eller om man har ätit en ordentlig dos placebopiller, för jag tippar att det är väldigt få (kanske ingen) som skulle höra någon skillnad alls mellan 44,1 kHz och t.ex. 96 eller 192 kHz i ett korrekt uppsatt blindtest (och samma sak vad gäller 16 bit upplösning vs t.ex. 20 eller 24 bit).

16 bit 44,1 kHz actually ought to be enough for anyone.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av skog1s:

En bra analogsignalomvandlare (DAC) + en bra hörlursförstärkare är det man använder om man vill gå upp än mer.

En ren DAC är en "digital till analogsignalomvandlare" ingenting annat.

Om man nu kör lurar. Har en för/slutstegskombo efter min dac.

Visa signatur

Du som inte behärskar när du skall använda de och dem så finns en mycket enkel lösning. Skriv dom så blir det inte fel.
Första egna datorn -> ZX Spectrum 48k '82.
Linux Mint, Asus B550-F, Ryzen 5600X, LPX 64GB 3600, GT730

Permalänk
Medlem
Skrivet av eXim:

@IceDread: Det finns community skapade drivrutiner för win 10 för de flesta asus ljudkort.

Tack för tipset men jag vet. Jag tycker ett rikt företag har råd att underhålla sina premium produkter och de hade gått om tid på sig med, ist var det en hel del strul. Att hoppas på en comunity som lär minska när ett företag gör så här ville jag bara varna för.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Intel Core i7 8700K, MSI GeForce GTX 1080 Ti 11GB Gaming X, Samsung 960 EVO 1TB, MSI Z370 GAMING M5, Corsair 32GB (4x8GB) DDR4 3200MHz CL16 Vengeance, EVGA Supernova G3 850W

INTEL CORE I7 3930K 3.20GHZ 12MB S-2011, FRACTAL DESIGN MIDITOWER DEFINE R3, CORSAIR HX 1050W, ASUS RAMPAGE IV FORMULA, Asus STRIX GTX970, CORSAIR 16GB DDR3 DOMINATOR QUAD 1866MHZ CL9 (4X4GB) Ljud: ASUS Xonar D2X/XDT 7.1 | Elac 5.1 +förstärkare | Cambridge dacmagic plus | Astro gaming A40 | Sennheiser HD 650
You ask me if I have a god complex? Let me tell you something, I am god!

Permalänk
Medlem
Skrivet av _Merc_:

Ja hade Creative gjort ett Ljudkort som är värt pengarna i 700kr klassen hade det varit intressant. men det känns som om dem har försökt sälja samma ljudkort till oss som dem gjorde 2005 år 2018.

Då har du inte provat deras nyaste BlasterX.

Permalänk
Relik 📜

Kör ett Sound Blaster Recon3D PCIe sedan flera år och.. det har fungerat väldigt bra, måste jag erkänna. Skulle säkert klara mig bra på integrerade med, men samtidigt sitter det redan där och.. ja, gör vad det ska. 🤷

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk
Medlem
Skrivet av nicoX:

Då har du inte provat deras nyaste BlasterX.

Håller med, fick mitt BlasterX G6 idag och det är fenomenalt mycket bättre än allt jag testat tills nu.
Visserligen har jag aldrig provat på dedikerad DAC/AMP för hörlurar, men jag ville ha nåt som hade ingång för mikrofon också.. hade känts fattigt att behöva splitta hörlurskabeln mellan moderkortet och dac/amp.

Visa signatur

Fractal Design Define C | NH-D15 AMD | R5 5600X | TUF Gaming B550-Plus | 2x16GB Corsair DDR4@3200mhz | RTX 3060Ti | 2TB 980 Pro m.2 + 500gb 970 EVO m.2 | Steelseries APEX, Logitech G603 | Razer Blackshark Pro v2 | Dell 28" 1440p165 + Swedx 28" 2160p60 + Benq 24" 1080p60 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av lap87:

Håller med, fick mitt BlasterX G6 idag och det är fenomenalt mycket bättre än allt jag testat tills nu.
Visserligen har jag aldrig provat på dedikerad DAC/AMP för hörlurar, men jag ville ha nåt som hade ingång för mikrofon också.. hade känts fattigt att behöva splitta hörlurskabeln mellan moderkortet och dac/amp.

BlasterX AE-5 har hörlurs amp.

Jag har en dac/amp för att driva mina högtalare, men kör den endast som amp för högtalarna och hörlurar, då jag tycker BlasterX gör ett mycket bättre jobb som DAC. Men det gjorde även mitt förra SB kort. Så jag vet inte varför många rekommenderar en DAC över ett Creative kort, i många fall har man fler inställningar och mycket bättre ljud med ett dedikerat ljudkort.

Permalänk
Inaktiv

Populärt bland nördar var förr i tiden att köpa ett bra ljudkort för att få en bra spectrum Analyzer och funktions generator till sina hobby elprojekt. Detta är superlätt i Labview. På svenska, man kan från datorn få ett oscilloskop i princip helt gratis.

Men sedan går det också använda ljudkort till att lyssna/spela in musik. Här tog ni upp uppspelning av musik, men troligen ännu viktigare är det för de som spelar in musik att de har schyssta grejer.

Permalänk
Medlem

Bra genomgång! En sak som slog mig, för ca 10 år sedan så pratades det en del om att separata ljudkort från tex Creative avlastade CPU:n en del vilket kunde ge extra fps i spel, är det någon som har koll hur det ligger till med detta?

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X 3,4GHz
Asus GeForce RTX 4070 Dual OC 12GB
Asus ROG Strix X570-E Gaming
G.Skill Trident Z Neo DDR4 3600MHz 32GB
Samsung 980 Pro Series 1TB

Permalänk
Medlem

Jag körde X-Fi kort ett bra tag under Win7-tiden, men Creative verkar vara så totalt ointresserade av att underhålla sina drivrutiner och övrig mjukvara så till slut blev det för mycket bök att få skiten att fungera som man ville. Vad jag har hört så är Asus inte mycket bättre.

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 7800X3D CO + 2133 MHz FCLK GPU: Sapphire RX 7900 XT Pulse OC
RAM: Corsair 2x16GB 6000 MT/s CL30 (Hynix) BZ subtimings
MB: ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI SSD: Kingston KC3000 2TB PSU: Corsair RM850x

Permalänk
Medlem
Skrivet av skog1s:

En ren DAC är en "digital till analogsignalomvandlare" ingenting annat.

Ungeför som ett... ljudkort? Visst, det kan finnas lite digital signalbehandling (effekter), med det ger ändå bara en försämring av ljudkvalitén, och få ljudkort har inbyggd hörlursförstärkare. Jag kan dock hålla med om att en separat dac i 9 fall av 10 gör jobbet bättre än valfritt "gaming-brand"-ljudkort.

Permalänk
Medlem

Enda datorn jag kör annat än integrerat ljud är på DAW-burken. Men det är då mest pga anslutningsmöjligheterna och ASIO.
Ett Realtek-chip tex ALC1220 är faktiskt riktigt bra.

Visa signatur

Das Haus, det bästa inom House.

| Asrock X670 SL | Ryzen 7800X3D | 32GB 6000mhz CL30 | Radeon 6950XT Red Devil | Kingston KC3000 2tb M.2 | 20tb+ HDD | Dell UP3017 30" 2560x1600 |