Vem väljer operatören Bahnhof? Vanligt folk? Torrentfolk? Tekniknördar? Integritetsfreak?

Permalänk
Avstängd

Vem väljer operatören Bahnhof? Vanligt folk? Torrentfolk? Tekniknördar? Integritetsfreak?

Hej!

Att surfa med Bahnhof, är det inte som att flagga för att man är skumis eller pirat?
Varför inte välja t.ex telia, telenor eller dylikt med VPN i så fall?

Vad har ni för åsikter i djungeln av operatörer?

Vilka sitter i Bahnhofs båt?

Är nyfiken.
Vänligen,

Permalänk
Medlem

När jag valde Bahnhof så såg jag deras sunda inställning till integritet som ett mervärde som de andra inte kunde leverera. Priset var typ samma som andra operatörer förutom Telia som är lite dyrare

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd

@jocke92: Hej! Tack för ditt svar. Det är integritetsfrågan som är mest intressant alltså?

Permalänk
Vila i frid

Bahnhof har gratis okrypterad VPN för att "dölja" din ip-adress. Kostar annars like mycket/lite som alla andra. De spar IP-loggar i 24 timmar vilket i praktiken innebär att du måste riskera 1 års fängelse för att hamna under lupp. Du slipper ivfsh copywrong maffian. Själv kör jag flashback vpn över bahnhofs nät. Blir enklast så och slipper bråka med Zitius och annat vad gällade trafik från min Tor exit-nod.

Permalänk
Medlem

Jag har haft 100/10 på Bahnhof via stadsnätet sedan 2008. Jag har bara haft några få timmar nertid som jag har märkt av på 10 år. Det i kombination med att de respekterar min integritet gör att jag fortsätter som kund. Jag orkar inte ens kolla om det finns andra som är billigare eller snabbare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av swealpha:

@jocke92: Hej! Tack för ditt svar. Det är integritetsfrågan som är mest intressant alltså?

Ja det är det, man betalar ju inte hur mycket extra för det heller. Just nu är de näst billigast i vårt stadsnät också på hastigheten 250/100 bara universal telecom och bredband2 som kostar en tia mindre. Så definitivt värt att satsa på Bahnhof då de loggar minimalt. Men jag har inget att dölja så jag kör ingen VPN

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd

Dels har de mervärden, som redan tagits upp, dels är de bland de billigare leverantörerna, iaf där jag bor, där är det de och Alltele/A3 som ligger i prisbotten.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Kör Bahnhof
Är troligtvis skummis och konstig "hacker" i vanliga folks ögon får höra det relativt ofta.
Torrentar en hel del, men torrents är Helt ok! Ingenting säger att bittorrent trafik är olaglig, tänk en linux distrubition som du hjälper att seeda. Vad du väljer att "torrenta" är en sak, tekniken i sig används bla för synkronisering mellan egna/datorer i organisation eller spridning av random material och säkert mer.

Varför ska jag välja en operatör som inte inte strävar efter mina friheter, istället för att välja den enda med tydlig ståndpunkt? Keff trådstart "är man inte skummis?" Skitsnack är vad det är. Jag har massvis att dölja och gör mitt bästa för att göra så, klart nog?

Gällande operatörer i övrigt: Dom suger allihopa, visst att alla ger dig nät oftast för det mesta men dom alla har sina problem. Dom flesta vill bara tjäna pengar och leverera trafik, dom som jobbar med service vill bara att det fungerar ingen bryr sig egentligen om du tankar porr eller vad du nu gör, kanske businessfolket högre upp men dom som sköter operatörernas nät ger blanka fan i vad du gör.

Tycker jag är "vanligt" folk som du skriver, men det tycker säkert inte andra. Däremot bajsar jag i samma avlopp och förvärvsarbetar dagligen så jag sköter min plikt ordentligt tack.

Visa signatur

Ryzen 5800x @ 32gb 3200mhz @ 7tb ssd @ 3060ti Fractal r5 @ Arch
i5 4670k @ 24gb 1600mhz @ Fractal r3 @ 12tb ZFS @ Truenas Scale
Thinkpad T450 @ i5 5300u @ 16gb @ 512gb ssd @ 24+48wh batteri @ Debian

Permalänk
Medlem

Internet från Bahnhof ingår i min hyra.

Visa signatur

Citera så svarar jag!

Permalänk
Inaktiv

Varför ska man köra nåt annat?

Permalänk
Medlem

Skulle gärna byta till Bahnhof om jag kunde. Trevligt med ett företag som säger som det är och inte bara accepterar alla vansinniga förslag, regler och lagar. Worst case scenario så har vi Kina internet (intranet) snart.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Politisk ställning. Se har klagat och satt sig emot allt man själv tycker är fel.
Ett företag som står upp för våra rättigheter det betalar jag för även om de inte är billigast.

Permalänk
Medlem

Tror faktiskt att de flesta målgrupper kör Bahnhof. För vissa handlar det dock inte om att de värnar om den personliga integriteten, utan för att de oftast är betydligt billigare än telejättarna.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | EVGA GeForce RTX 3080 10GB FTW3 ULTRA | ASUS ROG Strix B450-F Gaming | Corsair RM750X V2 | Crucial Ballistix Sport LT 3200MHz 16GB | Samsung 980 Pro 1TB | Crucial MX500 2TB | NZXT H500

Permalänk
Medlem

När jag hade fiber var Bahnhof en av de allra billigaste operatörerna, vilket förstås är en stor anledning.

Personligen värderar jag också deras arbeta att bevara ens integritet (åtminstone som de ger sken utav).

Jag är hyfsat Svensson samtidigt som jag laddar ner en del material (lagligt förstås......). Det uppskattas att de erbjuder VPN även om jag köper det av en tredje part.

Som jämförelse kan jag nämna sambons mamma. Hon är en sådan som enbart startar datorn för att betala räkningar och skicka mail. Youtube m.m. har hon inte ens hört talas om. Hon har också Bahnhof, mycket p.g.a. priset.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cenorida:

Tror faktiskt att de flesta målgrupper kör Bahnhof. För vissa handlar det dock inte om att de värnar om den personliga integriteten, utan för att de oftast är betydligt billigare än telejättarna.

För min del är det precis tvärtom, handlar mest om integriteten även om de är bland de dyrare operatörerna i det nät jag ligger på.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Guide för felsökning av Bluescreen! (tack till m4goo2 som gjort denna)
Chassi: Antec Twelve Hundred | Moderkort: Asus z170-A | CPU: I7 6700K @ 4.7GHz | Corsair H80 | RAM-minnen: Corsair Vengeance LPX 16GB@2666MHz | GPU: MSI NVIDIA GTX 1070 Gaming G8 | Nätagg: EVGA SuperNova G2 750w | HDD: Samsung 850 EVO 500GB, OCZ Vertex3 120GB, 4x Seagate Barracuda Green 2TB, 1x Western Digital My Book 3TB, Western Digital My Book 4TB.

Permalänk
Hedersmedlem

Jag väljer Bahnhof. Det gör jag eftersom jag gillar deras politiska ställningstaganden och för att de levererar en bra tjänst.

Men jag hade inte valt dem om deras tjänst var dålig eller dyr. De har varit igång sedan 1994 och har ingen business förutom att vara ISP. Hade de vart dåliga hade de försvunnit för länge sedan.

Företag väljer också Bahnhof. Kommer i kontakt med många kunder med Bahnhof som företagsabbonemang, men även ofta Ownit, Bredband2, IP-Only. (Stockholm.) Andra förekommer också så klart men dessa är de jag ser oftast.

Permalänk
Medlem

Bahnhof kämpar iaf för individen gällande rättigheter.
Personligen bryr jag mig inte direkt, jag har haft bredband2, ownit, bahnhof i mitt stadsnät.
Tar det som är billigast eller har bäst erbjudande typ.
Har haft hemska erfarenheter utav Bahnhof och Bredband 2 strul med fakturor, urkass support etc dock. Ownit har varit snabba och bra dom gånger jag behövt prata med dom i all fall.

Permalänk

Själv valde jag det då i princip alla med lite koll rekommenderat det sedan tidernas begynnelse!

Mitt fiber krånglade från dag ett och deras support var otroligt bra, kunnig och trevlig personal!

Visa signatur

STULET: 1600x | 980Ti | Ceslius S24| Prime B350 PLUS | 16gb Vengeance LPX 3000MHz | 850 EVO 250gb | 750gb HDD | RM550X | Carbide 600Q | HD598SE | E10K
Kylpasta på bilden...
Tagg/citat öker risken att jag ser ditt inlägg med upp till 97%!

Permalänk
Medlem

Varför inte? Priset är ju mer eller mindre detsamma ändå.

Permalänk
Medlem

Tekniknörd, absolut. Kallar mig inte integritetsFREAK men jag tycker att det ämnet är väldigt viktigt. Bahnhof tar aktivt ställning och jag gillar det. Så, delvis politiskt kanske. Torrents och liknande slutade jag med för flera år sedan när det kom bra alternativ som till exempel Spotify. Inte jättebra när det gäller film och tv men det blir bättre. Synd att det ska tjafsas så mycket först bara.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

"När jag valde Bahnhof så såg jag deras sunda inställning till integritet som ett mervärde som de andra inte kunde leverera."

Svårt att formulera mig bättre.

Permalänk
Vila i frid
Skrivet av sleepyoh:

ingen bryr sig egentligen om du tankar porr eller vad du nu gör, kanske businessfolket högre upp men dom som sköter operatörernas nät ger blanka fan i vad du gör.

Det stämmer inte. Jag blev avstäng från internet, inte av Bahnhof utan av Zitius - de som sköter stadsnätet där jag befinner mig och hyr ut till isp'erna. Man angav virusinfekterad dator som ursäkt. Det tog inte ens fem minuter att skaffa flashback vpn och kapsla in sig och släppa på min Tor exit node efter att ha meddelat Bahnhof (som rapporterade vidare till Zitius) att "sjukdomen" nu var åtgärdad.

Det betyder att stadsnätet/zitius analyserar isp'erna trafik och väljer att utföra åtgärder på eget bevåg, inte att jag brutit mot någon av min isp's regler. Att jag supportar Tor-nätverket, precis som statliga SIDA gör, gjorde att någon viktig knodd stängde av mitt internet. Bah!

Permalänk
Medlem
Skrivet av hasenfrasen:

Det stämmer inte. Jag blev avstäng från internet, inte av Bahnhof utan av Zitius - de som sköter stadsnätet där jag befinner mig och hyr ut till isp'erna. Man angav virusinfekterad dator som ursäkt. Det tog inte ens fem minuter att skaffa flashback vpn och kapsla in sig och släppa på min Tor exit node efter att ha meddelat Bahnhof (som rapporterade vidare till Zitius) att "sjukdomen" nu var åtgärdad.

Det betyder att stadsnätet/zitius analyserar isp'erna trafik och väljer att utföra åtgärder på eget bevåg, inte att jag brutit mot någon av min isp's regler. Att jag supportar Tor-nätverket, precis som statliga SIDA gör, gjorde att någon viktig knodd stängde av mitt internet. Bah!

Låter som ett "edge case" i brist på ord, statsnätet bör bara agera om något verkligt Fel finns, Om nu så fallet vore att du är med i ett gigantiskt botnät och skickar massvis med trafik så kan man ju tycka att ägare av nätet bör kontakta isp och låta dom sköta det därifrån, men finns väl undantag. Jag tvekar på att du verkligen hade blivit fimpad om du förklarade sakligt och inget verkligt fuffens förekom. Sen kan ju Isp/statsnät ha en begränsning i ditt kontrakt som förhindrar att du hostar tjänster åt utomstående, som en exit nod. Men finner det fortfarande knepigt att Zitius ska bry sig.

Zitius om jag minns helt rätt är ett bolag ägt av Telia som har en anställd för att dom måste, det är ju "inhouse" telia men "ändå inte" om man pratar bolagskonstruktion, sen äger väl dessutom Telia Skanova som troligtvis står för fiber till deras statsnät, en stor orgel av incest är väl hela branschen på så vis då telia på något vis äger all infrastruktur. Zitius vad jag vet existerar mest som en brygga mellan telia --- entreprenör som gör jobb och statsnätet hyr ut sitt nät till olika ISPer.

Man kan liksom sticka ut rejält från mängden utan att några åtgärder tas, om du maxar din lina dygnet runt med torrents från Tjeckien och kollar 4k porr så hade det troligtvis noterats, men inte stängts av trots allt. Finner det nästan mer troligt att du faktiskt var ett problem men undkom att dom märker det på samma vis som tidigare. Men, allt är möjligt och mer förvånande saker har tidigare hänt.

Du skrev dessutom "stämmer inte" jag skrev sköter operatörernas nät, Zitius är inte en operatör/leverantör/isp dom sköter enbart infrasturktur till hyresvärdar/brfer/kommuner/statsnät, dom själva säljer inte en tjänst till dig, så även om din story stämmer så skiter Bahnhof Tele2 eller bredbanmd2 om du ser på söta katter eller kollar youtube, trafik är trafik i Sverige än så länge. (Till skillnad från USA där man begränsar en typ av trafik men inte en annan och massa bullcrap, "data is not data" där men här ännu").

Visa signatur

Ryzen 5800x @ 32gb 3200mhz @ 7tb ssd @ 3060ti Fractal r5 @ Arch
i5 4670k @ 24gb 1600mhz @ Fractal r3 @ 12tb ZFS @ Truenas Scale
Thinkpad T450 @ i5 5300u @ 16gb @ 512gb ssd @ 24+48wh batteri @ Debian

Permalänk
Skrivet av hasenfrasen:

Det stämmer inte. Jag blev avstäng från internet, inte av Bahnhof utan av Zitius - de som sköter stadsnätet där jag befinner mig och hyr ut till isp'erna. Man angav virusinfekterad dator som ursäkt. Det tog inte ens fem minuter att skaffa flashback vpn och kapsla in sig och släppa på min Tor exit node efter att ha meddelat Bahnhof (som rapporterade vidare till Zitius) att "sjukdomen" nu var åtgärdad.

Det betyder att stadsnätet/zitius analyserar isp'erna trafik och väljer att utföra åtgärder på eget bevåg, inte att jag brutit mot någon av min isp's regler. Att jag supportar Tor-nätverket, precis som statliga SIDA gör, gjorde att någon viktig knodd stängde av mitt internet. Bah!

Om ditt påstående hade varit sant, så hade det med andra ord varit meningslöst att välja Bahnhof då. För dom går i slutänden alltid i annans nät. Så då kan vi släppa integritetsfrågan då. Men som tur är så är det ju inte sant. Då Zitius inte kontrollerar Bahnhofs trafik.

Visa signatur

Teknikkonsult inom el, fiber, nätverk, antenn.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Andreas Epradius:

Om ditt påstående hade varit sant, så hade det med andra ord varit meningslöst att välja Bahnhof då. För dom går i slutänden alltid i annans nät. Så då kan vi släppa integritetsfrågan då. Men som tur är så är det ju inte sant. Då Zitius inte kontrollerar Bahnhofs trafik.

Det är väl typ så? Alltså jag har Bahnhof men ip-only äger nätet. Bahnhof kan inte svara på vad ip-only loggar. Jag har frågat. Så, jag vet inte riktigt? Så länge trafiken går i någon annans utrustning så lär väl den som äger nätet kunna se... något? Helst hade jag haft Bahnhof hela vägen men så kul ska vi inte ha det. Kan inte heller få deras villafiber (pga nätägaren bland annat). Ip-only ansvarar ju också för fel på nätet osv. Någon övervakning har de ju men jag har ingen koll på i vilken utsträckning. Själva hårdvaran ägs av ip-only. Switchar osv.

Men... det här är egentligen en fråga. 😉

Edit
Sen erbjuder de ju ett visst antal publika ip-adresser och påstår att det är upp till nätägaren i området. Innan ip-only tog över det nät jag har så kunde man få 5. När samfälligheten lämnade över till ip-only så blev det 2. Jag behöver 1 så ingen nöd på mig. Men ändå. Alltså mitt nät har bytt ägare men jag har alltid haft Bahnhof som operatör.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Vila i frid
Skrivet av Andreas Epradius:

Om ditt påstående hade varit sant, så hade det med andra ord varit meningslöst att välja Bahnhof då. För dom går i slutänden alltid i annans nät. Så då kan vi släppa integritetsfrågan då. Men som tur är så är det ju inte sant. Då Zitius inte kontrollerar Bahnhofs trafik.

Jag far inte med osanning, varför skulle jag göra det? Hur kan du veta att inte är sant - att jag blivit av med internet förra året och att Bahnhof svarade på min förfrågan om varför - därför att det inte är vi som stängt av dig utan det är Zitius och skyllde på virusinfekterad anslutning. Om Bahnhof skyller ifrån sig har jag ingen aning om. Jag misstänker starkt att det var pga av min Tor exit-nod - som jag tidigare varit inne på förhör hos polisen (som inte ens vet vad PST betyder i Microsofts loggar) - över misstänkt utpressning. Jag står förmodligen i deras misstankeregister och lär få stå där tills jag faller av pinnen. Parkeringsböter (inte avgift) för 35 år sedan, en fortkörning med körkortet 2 månader för 13 år sedan, det är mina försyndelser så här långt i livet.

Permalänk
Medlem

Vem är det som är mottagare av frågan, Staten, Polismyndigheten, grannen?
Att välja Telia eller Telenor signalerar att man är för korruption med omvänd logik?
För vem är det av intresse vilken ISP man använder, menar du?

Permalänk
Medlem

Min BRF kommer troligtvis att byta från BBB/Comhem(det vi har att välja på) till Bahnhof. Från 419r/mån för 250/100 till 87kr/mån för upp till 1000/1000. Jag klagar inte.

Innebär detta att jag då kommer att börja tanka filmer/spel olagligt? Nej, det kommer jag inte att göra.

Visa signatur

Corsair Crystal 460x | MSI Z370 Carbon ATX | Intel Core i7 8700k | 16GB Corsair Vengeance 3200mhz | Palit GTX 1070 Ti | Samsung 960 EVO 500gb NVMe | Asus PG279Q 144hz IPS | Corsair K65 RGB MX Red | FinalMouse Ultralight Air58 / Zowie FK1 w/ paracablemod / Glorious Model O | Xtrfy XGP-L4

Permalänk
Medlem

Jag har nyligen bytt ifrån Bahnhof. Enda skälet till det här att de inte kunde erbjuda 1Gbit som uppkoppling. Men jag har supernöjd som mångårig kund. Är vare sig torrents galen eller pirat.giölar dock att de faktiskt varit förkämpar emot övervakning och lagring.säkerligen är lagring av loggar också en kostnad och organisatoriskt jobbigt kostnaderna skulle ju kunderna få stå för. Men Bahnhof tänker på sina kunder. Ger dem full pott sommar ISP
Med alla filmer som streamas, spel som barnen streamas på både Twitch och Steam så går 1Gbut åt i en familj på 6 personer

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Jag har Bahnhof och jag hade nyligen Skanova hemma hos mig som äger nätet.
Skanavas reparatör frågade mig varför jag just valt Bahnhof och jag svarade deras sunda inställning till integritet, varpå han svarar ja det är ju det dom flesta anger som anledning.
Sedan att de har bra pris på 1000/1000 är ju en bonus.
Alla jag känner kör bahnhof som kan även om ingen av oss fildelar längre.

Visa signatur

Blank