Komponenttillverkare förutspår låg efterfrågan och ökade priser under 2019

Permalänk
Melding Plague

Komponenttillverkare förutspår låg efterfrågan och ökade priser under 2019

Minskat intresse för kryptovalutor och amerikanska handelstullar mot Kina väntas få konsekvenser för komponentmarknaden, med lägre efterfrågan och ökade priser i vissa segment.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Gött! Har blivit alldeles för billigt att köpa ny dator! /s

Visa signatur

PC - GB Z390-Ultra | 9900K 5GHz | 32GB | RTX2080ti | NVME ~5TB
SRV (unRaid) - Asus Z370-H | 8700K 4.30GHz | 64GB | LSI9211 | 60TB HDD + 4TB NVME

Permalänk
Avstängd

Låt mig gissa, minnena blir dyrare?

Permalänk
Inaktiv

Om efterfrågan ökas så ökas priserna
Om efterfrågan minskas så ökas priserna.
Om efterfrågan kvarstår på samma nivå så ökas priserna.

Fullt rimligt, den som har läst det minsta lilla ekonomi vet att det ovanför alltid gäller.

Permalänk
Medlem

Trams. Snarare så att tillverkarna blivit bortskämda med sina förhöjda priser och vägrar sänka.

Har precis varit höga priser pga. hög efterfrågan på f.a. grafikkort pga. mining.

Ska det nu bli höga priser pga. låg efterfrågan? Att komponenttillverkarna försöker motivera hur låg efterfrågan ska leda till högre priser kan vara något av det dummaste jag hört...

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Inaktiv

Så om det blir lägre efterfrågan ska de öka priset, var är marknadsekonomin i det, folk lär ju inte handla mer för att de ökar priset.

Frågan är vad de menar med lägre efterfrågan, jämför de med den galna försäljningen som var under krypto boomen då?

Under krypto boomen såldes det galet mycket hårdvara men då också till lika galet höga priser.

Så nu för att de inte säljer lika mycket som under krypto boomen ska de ändå öka priset.

De kanske fick smak på lite väl hög försäljning och höga vinster under krypto boomen som de nu saknar.

Känns som hela tech industrin nu bara letar ursäkter till att höja priser, de såg ju att minnestillverkarna lyckades tjäna sjuka pengar genom att manipulera marknaden så de övriga vill nu också göra ett försök att ta del av den där goda kakan Samsung o co har tuggat på.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon162230:

Så om det blir lägre efterfrågan ska de öka priset, var är marknadsekonomin i det?

Däremot så kommer återförsäljarna få minska sina marginaler för att få skiten såld. Dom kan inte ta 80% prispåslag på ett 1080ti längre.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

När jag läste ekonomi så fick jag lära mig att priser går ner vid minskad efterfrågan eller har jag missat något?

Permalänk
Medlem

"För att hålla uppe sin lönsamhet väntas både Intel och Nvidia höja sina priser på kretsar framöver",

Jag antar att detta betyder AMD inte kommer att höja priserna då.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shepard:

När jag läste ekonomi så fick jag lära mig att priser går ner vid minskad efterfrågan eller har jag missat något?

Ja.. giriga företag

Permalänk
Medlem

Spelar ingen roll vad de säger eller förutspår. Höjer de priserna för mycket så säljer de mindre och tvärt om.
De försöker alltid hitta balansen som ger maximal vinst.

Visa signatur

r_wateralpha 0.3

Permalänk
Inaktiv

Samma målgrupp hugger på deta som på försköp av <valfritt AAA spel 201X>.

Dator
"Köp inte, det är så dyrt, allt kostar extra"

Spel
"Köp inte, det är så dyrt, allt kostar extra"

Nörden
*Köper dator, förbokar alla spel, uppgraderar mellan generationer för 5% prestandavinst, skriver långa inlägg om hur fel det är och att de aldrig mer sak göra det*

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon159643:

Om efterfrågan ökas så ökas priserna
Om efterfrågan minskas så ökas priserna.
Om efterfrågan kvarstår på samma nivå så ökas priserna.

Fullt rimligt, den som har läst det minsta lilla ekonomi vet att det ovanför alltid gäller.

Med företag som Nvidia så blir det lite av ett undantag. De har nästan monopol på världsmarknaden när det gäller grafikkort och har möjlighet att spela ett annat spel.

Annat är det dock med företag som Asus och Gigabyte, de måste sänka sina priser för att överleva.

Visa signatur

"Far and away the best prize life offers, is the chance to work hard at work worth doing"

Permalänk
Medlem

FX 8350 käre vän håll dig vid liv så slipper jag skaffa en ny dator

Visa signatur

Coca Cola missbrukare Förbjuden dryck för mig pga diabetes
AMD älskare
Katt älskare

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av tumvanten:

Låt mig gissa, minnena blir dyrare?

Japp, blir säkert uppåt 3000kr för ett 16Gb kit

Tur man köpte 16Gb 3200MHz när de kostade runt 800kr.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon162230:

Så om det blir lägre efterfrågan ska de öka priset, var är marknadsekonomin i det, folk lär ju inte handla mer för att de ökar priset.

Känns som att företag som Apple, Intel osv förbereder sig på världslig monopol där man som konsument inte har något val utan måste köpa för det priset tillverkaren "erbjuder" (foliehatt)

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon159643:

Om efterfrågan ökas så ökas priserna
Om efterfrågan minskas så ökas priserna.
Om efterfrågan kvarstår på samma nivå så ökas priserna.

Fullt rimligt, den som har läst det minsta lilla ekonomi vet att det ovanför alltid gäller.

+1.

Tyvärr är det väl en konsekvens av att det är så dålig konkurrens på "datorkomponentsmarknaden" (blev ett långt ord det där).

Visa signatur

Citera för svar!

CPU: i9-9900K + Be Quiet! Dark Rock Pro 3. Moderkort: ASUS ROG Z390-F. Minnen: Corsair Vengeance DDR4 2x8GB 3000MHz. GPU: GigaByte RTX 3080 Gaming OC. SSD: Corsair MP510 500GB. HDD: WD Blue 3TB Nätagg: EVGA SuperNova G2 850W. Chassi: Corsair 4000D Airflow.

Permalänk
Medlem

Lagom till Black Friday kommer en sån här nyhet, marknadsföring?
Snarare väntas en prisnedgång och de vill hinna sälja innan.

Permalänk
Medlem

Dålig? Det är obefintlig konkurrens med ett fåtal
stora tillverkare. Underbart med fri marknad ...

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Skrivet av anon159643:

Om efterfrågan ökas så ökas priserna
Om efterfrågan minskas så ökas priserna.
Om efterfrågan kvarstår på samma nivå så ökas priserna.

Fullt rimligt, den som har läst det minsta lilla ekonomi vet att det ovanför alltid gäller.

Precis vad jag tänkte.. haha..

Visa signatur

Asus Rampage V Extreme U3.1 | Intel I7 5960x w. Corsair H110i GTX | Corsair Vengeance LPX 32gb 2666 Mhz | Asus GeForce GTX 1080 TI OC | Samsung 850 Pro + WD lagring | Corsair RM850x i ett Corsair Obsidian 750D

Permalänk
Inaktiv

Har hållit på med datorhårdvara i snart 25 år. Samma snack varje gång. Själv så kan de höja priset hur mycket de vill. Då skippar jag datorn istället. Minnes priser går i cykler. Klart Samsung och Micron kan hålla igen, men då kommer kineserna och dumpar ut billigt ram. Vem vill inte sälja då? Fabriken står kvar och faktum är att vi behåller våra mobila enheter allt längre, datorerna med. Det betyder att lager byggs upp sakta med säkert och till slut så prisdumpas det för att inte sitta med minnen som inte går att sälja. Vem vill sitta med DDR4 när DDR5 är hett. Slappna av och sitt still i båten.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Bra kommentarer i forumet men artikeln och artikelförfattaren är ju totalt okritisk. Inte bra för Sweclockers trovärdighet.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av anon159643:

Om efterfrågan ökas så ökas priserna
Om efterfrågan minskas så ökas priserna.
Om efterfrågan kvarstår på samma nivå så ökas priserna.

Fullt rimligt, den som har läst det minsta lilla ekonomi vet att det ovanför alltid gäller.

När riksbanken trycker nya miljarder åt banksterna ökar priserna.

Folk klagar på att datorpriserna går upp men inte huspriserna.

Tro mig jag ogillar det också. Snart kostar det 100k för en värsting creme de la creme burk. Det gjorde det iofs för en 15 år sedan också och då gick bostäder för en bråkdel av dagens priser.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shepard:

När jag läste ekonomi så fick jag lära mig att priser går ner vid minskad efterfrågan eller har jag missat något?

Ja du har missat hela kursen. När man köper storpack går priserna ner det vet dom flesta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Maximo:

Däremot så kommer återförsäljarna få minska sina marginaler för att få skiten såld. Dom kan inte ta 80% prispåslag på ett 1080ti längre.

Skickades från m.sweclockers.com

Jag gör ett litet fräckt antagande utifrån din kommentar och antar att du aldrig någonsin jobbat hos en återförsäljare för datorkomponenter? Om du tror att butiker någonsin haft 80% marginal på ett 1080Ti så är du väldigt långt ute o cyklar. Marginalerna för återförsäljare är bajs på komponenter.

Visa signatur

|Chassi: Phanteks P400S | CPU: i9 9900k, Corsair H90 | GPU: 2x GTX 980 @ 1450/8000MHz | RAM: 16GB Corsair LPX @ 2400mhz | PSU: Corsair AX850 med MDPC-X sleeve | Mobo: Asus Z390-F | SSD: Samsung 840 Pro 256GB, Samsung 860 EVO 500GB| HDD: Samsung F1 640GB, WD Blue 1TB |

Permalänk
Medlem

Så kontentan är att de betämt sig för att priserna prompt skall upp oavsett vad, men de är ännu lite osäkra på vad de skall ange för orsak till det. Moget värre från våra kära tillverkare som självklart vill vårt bästa.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Jag har ju svårt att se hur Intel och Nvidia ska kunna hålla uppe sin lönsamhet genom att öka priserna från nuvarande nivåer, det känns mer troligt att de dödar sin egen marknad och att allt färre köper datorer för att spela på.

Permalänk
Medlem

Känns som att AMD har ett väldigt bra läge nu att spruta ifrån både Intel och Nvidia. Framförallt på CPU-sidan, på grafikkort-sidan blir det lite svårare.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 1600 3.2 GHz - MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6GB - Corsair 2x8GB 3000MHz

YOMAHA, YOMASO!

Permalänk
Medlem
Skrivet av sweezy:

Jag gör ett litet fräckt antagande utifrån din kommentar och antar att du aldrig någonsin jobbat hos en återförsäljare för datorkomponenter? Om du tror att butiker någonsin haft 80% marginal på ett 1080Ti så är du väldigt långt ute o cyklar. Marginalerna för återförsäljare är bajs på komponenter.

Det är då inte nvidia som haft 80% högre pris på korten.

Permalänk
Medlem

Men vänta här nu... feltolkar ni inte detta?

Efterfrågan på moderkorten väntas vara lägre för att Intel har kapacitetsproblem. Det innebär ju att köpkraften finns där men bristen på komponenter slår i flera led. Det är ju ett helt annat problem än när efterfrågan inte existerar på grund av avsvalnad köpkraft.

Visa signatur

System: CPU: AMD Ryzen 9 3900X, MB: Gigabyte X570 Aorus Elite, Minne: Corsair 32GB DDR4 3200MHz, GPU: Asus GeForce RTX 2080 Super ROG Strix Gaming OC