Valve upphör med tillverkningen av Steam Link

Permalänk
Melding Plague

Valve upphör med tillverkningen av Steam Link

Valve meddelar att Steam Link sålt slut och att de upphör med tillverkningen av den. Den mjukvara och hårdvara som finns kommer dock fortsatt stödjas av företaget.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Avstängd

Jag måste med ge att jag har använt den mindre än vad jag hade hoppats på. latencyn är lite för hög och kvaliteten på streamen är under förväntan.

Visa signatur

New: Asus x370 prime pro, Ryzen 1700 (@3.925ghz) , Ripjaws V 16GB 3600 MHz (@3200mhz 14c). https://valid.x86.fr/curj7r
Radeon VII.

Permalänk
Medlem

Jag använde min när jag spelade Witcher 3 med alla expansioner, vilket kanske motsvarar ynka 150 timmars speltid, och var nöjd med produkten (körde trådat). Min tanke när jag skaffade en var att det vad skönt att kunna satsa sina pengar på en PC men samtidigt ha möjlighet o spela på tvn med den - och jag är lite allergisk mot inter-rums-kablar. Vore trevligt med uppföljare dock, med möjlighet för högre kvalitet som kan vara den större nackdelen i det hela.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Jag köpte en men jag tyckte inte att den var så bra så jag sålde vidare den. Varje gång jag provade den så kunde jag inte bli och tänka på hur mycket bättre det skulle bli med en vanlig hdmi kabel. Så tyvärr var den inte tillräckligt bra.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Har använt min flitig till barnen när de har velat spela barnspel via steam, otroligt praktiskt så är faktiskt väldigt nöjd, hade faktiskt velat se en upphottad efterföljare

Visa signatur

Jag gillar hårdvara.
Jag gillar spel.
Jag gillar teknik.

Permalänk
Moderator
Forumledare
Skrivet av Mr.Berling:

Har använt min flitig till barnen när de har velat spela barnspel via steam, otroligt praktiskt så är faktiskt väldigt nöjd, hade faktiskt velat se en upphottad efterföljare

Min används också flitigt och hade mer än gärna sett en uppföljare med möjlighet till högre upplösningar 🤤

Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord

Permalänk
Medlem

Varför slutar de tillverka Steam Link?
Kanske Steam Link 2 på gång?

Permalänk
Medlem

Köpte en förra black friday, men inte blivit använd mer än att testa lite.

Tyckte däremot att allt fungerade väldigt bra.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem

Va?!

Jag gillar min skarpt och den används relativt flitigt av både mig och barnen. Tycker att den har fungerat klockrent.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lorault:

Varför slutar de tillverka Steam Link?
Kanske Steam Link 2 på gång?

https://play.google.com/store/apps/details?id=com.valvesoftwa...

Visa signatur

Primär maskin: iPad Pro 12,9tum 2022 med Magic Keyboard.
Sekundär maskin: Ryzen 9 5900x, Radeon 7900 XTX, 32GB RAM, monitor: OLED42C24LA
2st NUC 9 Pro Kit - NUC9VXQNX Ubuntu server för diverse.
PSN ID:iller Xbox live:illerG Wii U:illerG Switch:iller

Permalänk
Medlem

Fungerat bra att spela i soffan med frugan på toppvåningen när gibbdatorn står i källaren. Kört RPG (mest Divinity 2, men även andra) och plattformsspel. Även en del GTAV. Steams egen handkontroll är dock ingen favorit även om den fungerar bra i spel som haft dem i åtanke.

Hade gärna sett en nyare version och handkontroller med en lite mer "vanlig" utformning och layout.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design R6 CPU: Ryzen 9 3900X med Noctua NH-D15 GPU: Asus TUF 3080 10GB OC RAM: 64GB G.Skill Trident Z Neo @ 3600Mhz CL 16-19-19-39 Moderkort:ASUS ROG Crosshair VIII DARK Hero SSD m.2: 2 x 2TB Seagate FireCuda 520 SSD 2.5: 2 x 480GB Kingston A400

Permalänk
Moderator
Forumledare

@Dunderil: Det är ju bara att plugga in ”valfri” kontroll (nåja)

Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord

Permalänk
Medlem

@Dunderil: Du kan ju använda de flesta Bluetooth handkontroller på Steam Linken. Playstation Dualshock fungerar ju till exempel.

Permalänk
Medlem

Jag kör på Android appen. Tycker den fungerar smidigt trådlöst, men ska inom en snar framtid köra trådat och hoppas på bättre upplevelse.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 1600 3.2 GHz - MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6GB - Corsair 2x8GB 3000MHz

YOMAHA, YOMASO!

Permalänk
Medlem

Tråkigt, tycker att hela grejen med Steam-Link är lysande för de som vill sitta vid TV-soffan och lira.

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X 4.3GHz | 64GB RAM 3200MHz | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk
Medlem

Tycker att konceptet var bättre än produkten. Som några redan har varit inne på är latensen och bildkvaliteten något för dålig. I var fall för mig som spelar på en 70-tummare. Framförallt färgerna kändes märkbart urvattnade. Tror mer på lång HDMI + lång USB-kabel.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Modermodem från ONOFF och bildskärmsutrustning från Electrolux. US Robotics 28.8K telefonuppringd internetförbindelse. Har en förkärlek för tysk tjejpop.

Permalänk
Skrivet av spjakarn:

Min tanke när jag skaffade en var att det vad skönt att kunna satsa sina pengar på en PC men samtidigt ha möjlighet o spela på tvn med den - och jag är lite allergisk mot inter-rums-kablar.

Sätt Datorn bakom TV'n så slipper du inter-rums-kablage.

Visa signatur

CPU i9-9900K GPU ASUS RTX 2080 TI Strix OC MB ASUS STRIX Z390-E RAM Corsair VENGEANCE RGB 32GB DDR4 3200MHz Case Fractal Design Define C PSU EVGA G3 850W Cooling Noctua D15
Monitor MSI Optix MAG342CQR SSD Samsung 970 EVO 500GB 860 EVO 500GB 860 QVO 2TB + QVO 4TB PLEX Server 2x HC560 20TB+WD RED 2x10TB+12TB

Permalänk
Medlem

Passade på att införskaffa en Steam Link då de såldes betydligt billigare. Men den har använts väldigt sparsamt. Eftersom jag strax efter även införskaffade en Nvidia Shield TV. Vilken var tänkt att köra KODI, för att kunna se filmerna som lagras på en NAS. Den blev en ersättare eftersom den fungerar utmärkt att streama spel via.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ecchi-BANZAII!!!:

Sätt Datorn bakom TV'n så slipper du inter-rums-kablage.

Ganska ineffektiv lösning i min mening om man vill ha en separat arbets/spelplats separat från sitt vardagsrum, men att samtidigt kunna spela på tvn vid intresse. Men jag förstår vad du menar

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av spjakarn:

Ganska ineffektiv lösning i min mening om man vill ha en separat arbets/spelplats separat från sitt vardagsrum, men att samtidigt kunna spela på tvn vid intresse. Men jag förstår vad du menar

Skickades från m.sweclockers.com

Effektiv lösning är det, men inte billig.
Datorn bakom TV'n är inte samma som speldatorn, dock snabbare (i7+10708GB vs i5+10606GB)

Visa signatur

CPU i9-9900K GPU ASUS RTX 2080 TI Strix OC MB ASUS STRIX Z390-E RAM Corsair VENGEANCE RGB 32GB DDR4 3200MHz Case Fractal Design Define C PSU EVGA G3 850W Cooling Noctua D15
Monitor MSI Optix MAG342CQR SSD Samsung 970 EVO 500GB 860 EVO 500GB 860 QVO 2TB + QVO 4TB PLEX Server 2x HC560 20TB+WD RED 2x10TB+12TB

Permalänk
Medlem

Tur att jag hann skaffa mig en, köpte en för cirka ett år sedan och har använt den en hel del (trådat), väldigt bra produkt helt klart, synd att de slutar upp med den.

Visa signatur

Do good. Be good. Repeat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ecchi-BANZAII!!!:

Effektiv lösning är det, men inte billig.
Datorn bakom TV'n är inte samma som speldatorn, dock snabbare (i7+10708GB vs i5+10606GB)

Nja jag ser det som ineffektivt att gå på två datorer när man bara vill satsa på en en ytterligare gamingdator att ha vid tvn hade självklart varit ett val om det hade kännts ekonomiskt försvarbart i relation till intresset

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Jag hoppas att Parsec kommer med en app för tvn snart och att det kommer en TV som kan dekoda strömmen också. Det vore guld. Ingen latens, och jag kan köra absolut alla spel

Visa signatur

Min dator: Silent Base 600 | 1700X @ 3.9Ghz | MSI Gaming X 1080TI | RM750X | 512Gb M2 | 16Gb 3200mhz Ram | S34E790C @ 3440x1440
Tjejens dator: Define r4 | i5 3570k @ 4.2ghz | GTX Titan | 750w Supernova | 240gb SSD | 32gb ram
Citera/Tagga för svar!

Permalänk
Medlem

Jag har en vid TVn, ingen märkbar latens alls och bildkvaliteten är också den omöjlig att skilja från lokalt. Kör trådat såklart.

Perfekt liten enhet. Barnen spelar på den med ett gäng trådlösa 360-kontroller.

/hulle.

Visa signatur

A600, 2 MB Chipram, 85 MB HD, Extra diskettstation, Joysticks: Tac-2, The Bug och Wico Red Ball.
Zotamedu:"Kompressorkylning är nog det mest miljöfarliga du kan göra med en dator om du inte tänker börja elda brunkol i den."

Permalänk
Skrivet av spjakarn:

Nja jag ser det som ineffektivt att gå på två datorer när man bara vill satsa på en en ytterligare gamingdator att ha vid tvn hade självklart varit ett val om det hade kännts ekonomiskt försvarbart i relation till intresset

Skickades från m.sweclockers.com

Det var ekonomiskt ok, eftersom gamingdatorn kostade mig 0kr innan jag stoppade ett 1070 i den vilket gjorde att kostnaden blev 3000kr för burken.
HTPC'n är en dator som från början skulle ha kvar sina GTX670 och endast köra film, men skaffade ett 1060 för 2/3 av priset då de var nya, swappade det med 1070't, och så hade man två datorer som är gamla men klarar spel, film etc.
1070 till UHD-burken, 1060 till 1080p-burken.

Man får inte mycket för gamla datorsaker så det är bättre att behålla och uppdatera lite här och där.

Visa signatur

CPU i9-9900K GPU ASUS RTX 2080 TI Strix OC MB ASUS STRIX Z390-E RAM Corsair VENGEANCE RGB 32GB DDR4 3200MHz Case Fractal Design Define C PSU EVGA G3 850W Cooling Noctua D15
Monitor MSI Optix MAG342CQR SSD Samsung 970 EVO 500GB 860 EVO 500GB 860 QVO 2TB + QVO 4TB PLEX Server 2x HC560 20TB+WD RED 2x10TB+12TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av NordhNet:

@Dunderil: Det är ju bara att plugga in ”valfri” kontroll (nåja)

Skrivet av Cimlite:

@Dunderil: Du kan ju använda de flesta Bluetooth handkontroller på Steam Linken. Playstation Dualshock fungerar ju till exempel.

Så är det, men inte ägt en konsol sen N64 släpptes. Steams egna kontroller medföljde vid köpet av linken och de fungerade helt klart habilt. Men hade givetvis föredragit en typ som liknar mer dualshock eller xbox varianten. Mest av gammal vana troligen.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design R6 CPU: Ryzen 9 3900X med Noctua NH-D15 GPU: Asus TUF 3080 10GB OC RAM: 64GB G.Skill Trident Z Neo @ 3600Mhz CL 16-19-19-39 Moderkort:ASUS ROG Crosshair VIII DARK Hero SSD m.2: 2 x 2TB Seagate FireCuda 520 SSD 2.5: 2 x 480GB Kingston A400

Permalänk
Medlem

Jag har appen som fungerar precis som Steam Link på Tv'n, så behöver inte använda den, dock har jag en Steam link också. Fungerar galant med både kalas bild och allt annat fungerar utan problem.

Visa signatur

"Jag är inte dum, jag har bara lite otur när jag tänker."

Permalänk
Medlem

Så om/när min Steamlink går sönder så kan man köpa en liten TV-box som kör Android?

Typ en sån här?
https://www.inet.se/produkt/6600478/xiaomi-mi-box-4k-hdr?gcli...

Permalänk
Medlem

Har ingen men varit sugen. Vill absolut inte ha en smart TV, eller ifall det är det enda som finns så skulle den aldrig komma i närheten av att bli uppkopplad.

Android appen är ju bra men jag förstår inte hur den hjälper den som vill spela på ev TV, projektor eller annan stor bildyta i ett annat rum.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Medlem
Skrivet av NodCommander:

Har ingen men varit sugen. Vill absolut inte ha en smart TV, eller ifall det är det enda som finns så skulle den aldrig komma i närheten av att bli uppkopplad.

Android appen är ju bra men jag förstår inte hur den hjälper den som vill spela på ev TV, projektor eller annan stor bildyta i ett annat rum.

Skickades från m.sweclockers.com

Android TV finns, antingen förinstallerat i TV eller som tv-box.