AppleTV 4K eller inbyggda apparna Android tv

Permalänk
Medlem

AppleTV 4K eller inbyggda apparna Android tv

Blir det någon skillnad i bildkvalitet med en ATV eller om man kör med inbyggda apparna? Det jag tänker på främst är då Netflix (tvn är en Sony XE9005). Tycker väl själv att det är rätt smidigt med det inbyggda i tvn och även bilden är bra.

Sitter nämligen och funderar på att ta steget till att sälja min 4K bluray spelare och försöker då rättfärdiga ett köp av ATV för att ha den som "filmhyrar-maskin". Förstår att det blir skillnad i kvalitet mellan fysiska skivor och streamat.

Annars några andra fördelar och nackdelar med ATV vs. Android tv?

Visa signatur

|Playstation 5|Metspö

Permalänk
Medlem

Fördelar för Apple Tv 4k: Större utbud av appar för streaming-tjänster, ex. Cmore, Tv4 play och HBO som saknas på Android TV. Största fördelen är annars att man kan hyra eller köpa många filmer i 4k via iTunes, något som de är ensamma om på svenska marknaden. iTunes håller för övrigt väldig bra i kvalité även på deras HD-material. Jag hyrde tidigare filmer via Google play men kvalitén är betydligt bättre via iTunes.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av nisselask:

Fördelar för Apple Tv 4k: Större utbud av appar för streaming-tjänster, ex. Cmore, Tv4 play och HBO som saknas på Android TV. Största fördelen är annars att man kan hyra eller köpa många filmer i 4k via iTunes, något som de är ensamma om på svenska marknaden. iTunes håller för övrigt väldig bra i kvalité även på deras HD-material. Jag hyrde tidigare filmer via Google play men kvalitén är betydligt bättre via iTunes.

Skickades från m.sweclockers.com

Tack för svar!

Har beställt en som borde anlända imorgon, ska bli intressant att testköra den lite. Mest tänkt som hyra-film-maskin via iTunes men får se om man lyckas komma överens med såväl Netflix som Comhem play appen. Antar att det inte är någon skillnad i kvalitet på sändningarna via Comhem appen men ändå.

Visa signatur

|Playstation 5|Metspö

Permalänk
Medlem

@N_Micke: Ett bra val! Jag kör förutom Itunes även mycket Netflix och Cmore på min. Comhem play har jag inte provat då jag inte är kund där ännu men blir nästa år men det fungerar säkert också bra hoppas jag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av nisselask:

Fördelar för Apple Tv 4k: Större utbud av appar för streaming-tjänster, ex. Cmore, Tv4 play och HBO som saknas på Android TV. Största fördelen är annars att man kan hyra eller köpa många filmer i 4k via iTunes, något som de är ensamma om på svenska marknaden. iTunes håller för övrigt väldig bra i kvalité även på deras HD-material. Jag hyrde tidigare filmer via Google play men kvalitén är betydligt bättre via iTunes.

Skickades från m.sweclockers.com

Vad jag kan se så finns alla 3 appar du nämner? En anledning till att jag ska köpa en Sony och inte en LG, vill ha tillgång till Google Play.

Visa signatur

Ny dator: Acer Predator Orion 5000 (RTX 3080)
[ I7 3770K @ 4.6Ghz | Asus 980 Ti 6GB | 16GB | Asus P8Z77-V PRO | Samsung 830 128GB | Corsair H100 | Cooler Master HAF X | Corsair AX 850W | Samsung DVD±RW ] [ Sony AF9 65" | Sony WF-1000XM3 | HTC Vive | Huawei P40 Pro | PS4 Pro | PS3 Slim | PS2 chippad | PS Vita | DS Lite | SNES Mini ]

Permalänk
Medlem

Har du något högtalarsystem? Vill minnas att du inte kommer att kunna outputa Atmos från TV:n till förstärkaren, men det kommer att gå från ATV till förstärkaren.

Visa signatur

Dator: ASUS Prime 470x PRO - AMD 5800X3D - MSI RTX 2070 ARMOR OC - EVGA SuperNova G3 650W - Fractal Design Define R5 - Noctua NH-D15 - ASUS Xonar DGX. Kringutrustning: Corsair M65 Pro - Qpad MK-90 - Sennheiser 350 SE. ASUS MG279Q.

Permalänk
Medlem

@xpanterx: Nej, HBO, Cmore finns inte på Android TV, iallafall inte på Sonys modeller

Permalänk
Medlem

@xpanterx: Apparna finns till Android men inte till Android Tv som är ett Android utvecklat just för TV. I vissa fall går apparna att sideloda men inte säkert att du fungerar som de ska. Exempelvis brukar det inte gå att styra i appen utan att koppla till en mus.

Permalänk
Medlem
Skrivet av link77:

@xpanterx: Nej, HBO, Cmore finns inte på Android TV, iallafall inte på Sonys modeller

Skrivet av nisselask:

@xpanterx: Apparna finns till Android men inte till Android Tv som är ett Android utvecklat just för TV. I vissa fall går apparna att sideloda men inte säkert att du fungerar som de ska. Exempelvis brukar det inte gå att styra i appen utan att koppla till en mus.

Ok! Låter ju inte bra! Sjukt när de finns på Google Play...
Har aldrig haft en smart-tv, borde väl finnas en webbläsare man kan använda annars?
(Har själv PC'n kopplad till TV'n så för mig personligen spelar det i för sig mindre roll, tänkte mer på TS).

Visa signatur

Ny dator: Acer Predator Orion 5000 (RTX 3080)
[ I7 3770K @ 4.6Ghz | Asus 980 Ti 6GB | 16GB | Asus P8Z77-V PRO | Samsung 830 128GB | Corsair H100 | Cooler Master HAF X | Corsair AX 850W | Samsung DVD±RW ] [ Sony AF9 65" | Sony WF-1000XM3 | HTC Vive | Huawei P40 Pro | PS4 Pro | PS3 Slim | PS2 chippad | PS Vita | DS Lite | SNES Mini ]

Permalänk
Medlem

@xpanterx: Det finns tyvärr ingen webläsare i Android TV, inte som standard i alla fall. Jag själv har en LG Oled som kör WebOs, där finns en webläsare men jag har inte lyckats få den att spela upp video...

Permalänk
Medlem

@nisselask: Ok surt för de som inte har nåt annat inkopplat...

Visa signatur

Ny dator: Acer Predator Orion 5000 (RTX 3080)
[ I7 3770K @ 4.6Ghz | Asus 980 Ti 6GB | 16GB | Asus P8Z77-V PRO | Samsung 830 128GB | Corsair H100 | Cooler Master HAF X | Corsair AX 850W | Samsung DVD±RW ] [ Sony AF9 65" | Sony WF-1000XM3 | HTC Vive | Huawei P40 Pro | PS4 Pro | PS3 Slim | PS2 chippad | PS Vita | DS Lite | SNES Mini ]

Permalänk
Medlem

@nisselask: @link77:

HBO har nu en app för Android TV

Visa signatur

Ny dator: Acer Predator Orion 5000 (RTX 3080)
[ I7 3770K @ 4.6Ghz | Asus 980 Ti 6GB | 16GB | Asus P8Z77-V PRO | Samsung 830 128GB | Corsair H100 | Cooler Master HAF X | Corsair AX 850W | Samsung DVD±RW ] [ Sony AF9 65" | Sony WF-1000XM3 | HTC Vive | Huawei P40 Pro | PS4 Pro | PS3 Slim | PS2 chippad | PS Vita | DS Lite | SNES Mini ]

Permalänk
Medlem
Skrivet av N_Micke:

Blir det någon skillnad i bildkvalitet med en ATV eller om man kör med inbyggda apparna? Det jag tänker på främst är då Netflix (tvn är en Sony XE9005). Tycker väl själv att det är rätt smidigt med det inbyggda i tvn och även bilden är bra.

Sitter nämligen och funderar på att ta steget till att sälja min 4K bluray spelare och försöker då rättfärdiga ett köp av ATV för att ha den som "filmhyrar-maskin". Förstår att det blir skillnad i kvalitet mellan fysiska skivor och streamat.

Annars några andra fördelar och nackdelar med ATV vs. Android tv?

jag har nästan likadan tv som du (modellen efter) och jag kör apple tv 4k helt klart. inbyggda är inte lika rappt som en apple tv.

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk
Medlem

Apple TV har inte stöd för dts x va?

Permalänk
Medlem

En fördel till med AppleTV 4k är att dom flesta apparna stöder autoHZ, hatar när det blir judder…
Vi har haft massa olika "smart" TVs, plus nvidia shield, men äpplet har varit överlägset...
Och haft massa andra mediaspelare, men då hade vi dom bara till egenrippade filmer...

Permalänk
Medlem

Finns det någon vettig app för att surfa med på ATV4k? Vågar jag ens nämna flash?
Att hålla på med airplay är inget alternativ.

Visa signatur

I5-9600k | Asus ROG Strix Z390-F Gaming | Corsair Vengeance LPX 2x8GB 3200Mhz | Asus ROG Strix RTX2080 OC | Samsung 970 EVO M.2 NVMe 500GB | Corsair RM650i | Windows 10

Permalänk
Medlem
Skrivet av LiTo:

Finns det någon vettig app för att surfa med på ATV4k? Vågar jag ens nämna flash?
Att hålla på med airplay är inget alternativ.

Inte vad jag vet... vi har en dator kopplad för det, det och ytube, och spotify
Men till allt annat använder vi Apple TV

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Kört några timmar och undrar mest varför jag inte köpt en sån här tidigare. Ett sånt jäkla flyt.

Visa signatur

|Playstation 5|Metspö