Vad tycker ni andra om Black Friday?

Permalänk
Medlem

1. Hur kommer du att agera denna Black Friday?
Kommer kolla på sweclockers tipstrådar/prisjakt/och kanske en sväng på stan. Köper bara saker jag verkligen vill ha/behöver så inga oplanerade inköp, t.ex ny mobil 2018 modell med trådlös ladd, hållare för 2 skärmar helst med gasfjäder, heminredning, julpynt.

2. Skiljer det sig från tidigare år?
Inte direkt.

3. Passar du även på att kränga av överflöd?
Nej.

4. Finns det något vi alla på swec kan göra?
Säg till nån på inet att jag vill ha en billig mobil typ Xiaomi Mi Mix 2S

Permalänk
Medlem
Skrivet av makatech:

Jag är överraskad över att en del fortfarande har kvar snurrdiskar som systemdiskar över huvudtaget, skillnaden är helt enorm till SSD diskars fördel. På detta sätt kan man mycket enkelt (och billigt) skrämma liv i många gamla datorer. Kanske inte alltid att de duger som speldatorer men utmärkt för mail, surf och office paket etc.

Jag har fortfarande en 1 TB HDD i min iMac Late 2013. Tror säkert att den kann bli snabbare med en SSD, men jag känner inte behovet att ändra på det och sätta in en SSD för det.

Visa signatur

iMac "27" Late 2013

Permalänk
Skrivet av AMD-FX:

Har aldrig handlat nåt på Black Friday och lär inte köpa nåt denna gång heller. Jag är en snål smålänning som håller i pengarna även när det är billigare pris

Så man kan säga att du är en..... snålänning??
Förlåt, det var alldeles för frestande.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

AMD Ryzen 3700x 8C 16T | ASUS TURBO GTX 1080TI 11GB |
ASUS STRIX X470-I | Corsair Vengeance LPX DDR4 3000MHz 32GB (2x16GB)
| EVGA SuperNOVA 750 G3 |
| Noctua NH-U14S Slim CPU Cooler | Fractal Design Node 304 Case |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Traumklang:

Jag har fortfarande en 1 TB HDD i min iMac Late 2013. Tror säkert att den kann bli snabbare med en SSD, men jag känner inte behovet att ändra på det och sätta in en SSD för det.

Helt ok, men själv tycker jag SSD är det bästa som hänt PC branschen på länge, snabbt och tyst. Ett extremt enkelt sätt att väcka liv i äldre datorer dock självklart under förutsättning att bios/datorn i fråga verkligen stödjer SSD disk. Sedan finns det så klart mindre slöa moderna snurrdiskar, visst är det så, jag syftar framförallt på äldre nu.

Permalänk
Medlem

Tycker att det är ännu mer konsumtionshets som världen klarar sig mycket bättre utan, milt uttryckt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av makatech:

Helt ok, men själv tycker jag SSD är det bästa som hänt PC branschen på länge, snabbt och tyst. Ett extremt enkelt sätt att väcka liv i äldre datorer dock självklart under förutsättning att bios/datorn i fråga verkligen stödjer SSD disk. Sedan finns det så klart mindre slöa moderna snurrdiskar, visst är det så, jag syftar framförallt på äldre nu.

Jo, det är faktiskt en väldigt bra sak med SSD. Jag har haft funderingar om att uppdatera till en sådan, men jag tycker det är inte värt att lägga dessa pengar på det. Jag kör dual boot via Bootcamp, och dessa 1T jag har i datorn är verkligen ett måste. Helst vill jag ha mer än så. Men SSD diskar är fortfarande väldigt dyra och införskaffning av en 1TB SSD skulle nog överskrida iMacens restvärde. Hahahaha (Köpte den på rea 2015 för typ 1300 Euros)
Sen är det ju så att jag inte ens stör mig på att den ibland behöver ett antal sekunder för att ladda/starta nåt program.
Jag är så van vid det.

Visa signatur

iMac "27" Late 2013

Permalänk
Medlem
Skrivet av smor:

Tycker att det är ännu mer konsumtionshets som världen klarar sig mycket bättre utan, milt uttryckt.

Just det, jag säger bara "singles day".
Där jag undrade om det kommer cyklisternas dag, symaskinanvändarnas dag och andra diverse påhitt för att kränga på skiten som man annars inte blivit av med.

Visa signatur

iMac "27" Late 2013

Permalänk
Medlem
Skrivet av Traumklang:

Just det, jag säger bara "singles day".
Där jag undrade om det kommer cyklisternas dag, symaskinanvändarnas dag och andra diverse påhitt för att kränga på skiten som man annars inte blivit av med.

Vissa dagar är vettigare, tex att kanelbullens dag och den internationella vodkadagen infaller på samma dag (4/10).

Permalänk
Medlem
Skrivet av makatech:

Vissa dagar är vettigare, tex att kanelbullens dag och den internationella vodkadagen infaller på samma dag (4/10).

Visste inte att det fanns. Varken kanelbullens dag eller vodkadagen som verkar falla på en och samma dag.
Men ska testa att äta kanelbullar och offra en flaska vodka samma veva. Ska se om det funkar ihop.

Visa signatur

iMac "27" Late 2013

Permalänk
Medlem

På fråga 4 om det är något som medlemmarna här på SweClockers kan göra så kan vi ju försöka att inte ha sönder internet i år igen...

Visa signatur

AMD 2700X, ASUS x470-F GAMING, 32 GB Ballistix 3000Mhz, Gigabyte RTX 3080 Gaming OC, 1 TB M.2 SSD, 14 TB HDD 7200 rpm
Intel i7-4770K, ASUS z87-PRO, 16 GB-1866 RAM, GeForce 970 Strix 8 GB, 128 GB SSD, 5 TB HDD, LG Bluray-burner
Intel i5-4670K, MSI Z87-G43, 8 GB-1866 RAM, GeForce 550 X2 SLi 120 GB SSD, 3 TB LG V30

Permalänk
Medlem

Åh, specifika hetsdagar då det ska konsumeras extra mycket av allt och ingenting (skit). Det är precis vad konsumtionssamhället behöver - alltmedan earth overshoot day infaller allt tidigare i kalendern varje år. Jag vill och tänker inte moralpredika, men jag känner och tänker personligen på de här dagarna med avsmak (ta m.a.o inte illa upp ni andra som längtar till BF). Tur att det är upp till mig hur jag vill göra, och allt jag behöver göra är ju att låta bli att konsumera. Enkelt.

Permalänk
Medlem

1. - - - - - -
2. Nej.
3. Nej.
4. Tipsa om fynd. Inget nytt alltså.

Klarar man inte av en rea borde man kanske låta någon annan sköta ens ekonomi åt en.

Visa signatur

| Fractal Design Define Mini C | MSI Z490M MPG GAMING EDGE | Corsair RM750X 750W v2 | Intel Core i5 10600K |
|GIGABYTE RTX 3070 AORUS Master |Corsair 32GB DDR4 3200MHz CL16 |
| Asus Strix Raid DLX | Acer 27" Predator XB271HK G-Sync 4K IPS | Tobii 4C |
| LG OLED55B6V | nVidia Shield V2 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kotka:

Ja det är riktigt smidigt, går ju som sagt bara slå av simkortet då du inte ska använda det.. sen välja vilket abonnemang du kör surf ifrån osv när du kör båda aktiva.

Jo det förstås, men då ligger ju fortfarande apparna med jobbuppgifter i samma telefon, så det blir lätt att man glider in där och "kollar läget"

Visa signatur

i5-4890k

Permalänk
Medlem

Precis som andra, så har jag spikat en lista på Prisjakt med ca 10-15 produkter. Om någon utav dem dyker med 75-80% rabatt, så får jag en notifikation via mail.

Bekvämt

Visa signatur

Core i7 6700K | Asus Prime Z270-A | Enermax ETS-T40 | Corsair Vengeance 16GB @3000Mhz | 275GB Crucial MX300 | 1TB WD Blue 7200RPM | Define C | Corsair RM650x | Asus VG278H 1080p @60Hz | Nvidia RTX 2070 Super

Permalänk
Medlem

@makatech:

Ja, det är väl bara fördelar egentligen. Det är väl mer av bekvämlighet (datorn fungerar ju bra) och ekonomiska som har gjort att jag inte har köpt en ännu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Raizor1991:

Så man kan säga att du är en..... snålänning??
Förlåt, det var alldeles för frestande.

Skickades från m.sweclockers.com

Inga problem. Jag tar inte åt mig ens

Visa signatur

Coca Cola missbrukare Förbjuden dryck för mig pga diabetes
AMD älskare
Katt älskare

Permalänk
Medlem

Rasslar det till i bevakningslistan på Prisjakt så kanske jag köper något

Visa signatur

Grubblare

Permalänk
Medlem

1. Hur kommer du att agera denna Black Friday?
Det är julklappar till barnen som gäller. Möjligtvis ett spel till mig själv om jag hittar ett jättebra erbjudande. Jag har ett spel jag har spanat in och ifall det dyker upp med 30-40 % rabatt så slår jag till, annars inte.

2. Skiljer det sig från tidigare år?
Nej, inte direkt. Har man småbarn så är det dit pengarna går nu när November-lönen kommer.

3. Passar du även på att kränga av överflöd?
Haha, nej. Så gott om pengar har jag inte. Men hade jag varit ung, singel med en bra lön - vem vet?

4. Finns det något vi alla på swec kan göra?
Nej, inte vad jag vet. Gör vad ni vill. Någon nämnde "money shaming" och det var kanske det dummaste jag hört på hela dagen. Spendera, spendera inte, gör vad fan du vill. Men inte ska du behöva skämmas din stackare!

Permalänk
Medlem
Skrivet av RaZman:

Har prisbevakat produkterna jag är ute efter på Prisjakt, brukar kolla in reorna men köper inte någonting jag inte skulle köpt annars. Förstår inte det här med att folk stör sig på och gnäller över fenomen de inte behöver ta del av, är Black Friday så hemskt så köp ingenting. Du får lite temaspecifik reklam, buhu.

Dock framstår det ju som att du gnäller och stör dig på folks inställningar som du inte behöver ta del av

Visa signatur

Huvudriggen är en Gigabyte Aorus Xtreme | 128gb DDR5 6000 | Ryzen 7950X | 3080Ti
Utöver det är det för många datorer, boxar och servar för att lista :P

Permalänk
Medlem

Bryr mig inte nämnvärt. Det är ju inte lika stor grej med ritkigt galna sänkningar som det är i USA. De första åren hoppades man på det och kollade runt lite, men det känns mest som en av många "påhittade" reor så slutat tänka på det så mycket.

Visa signatur

Huvudriggen är en Gigabyte Aorus Xtreme | 128gb DDR5 6000 | Ryzen 7950X | 3080Ti
Utöver det är det för många datorer, boxar och servar för att lista :P

Permalänk
Medlem

@PihraiJA: Att det kan vara ett påhitt (konstruktion) inte klimat problemet, det finns ju, men själva ångest tanken. Det går kurser om detta på högskolenivå. Att nästan allt val vi gör i i-länderna skada för andra, särskilt u-länderna. Men den är en simplifiering av situationen. Det finns forskning, både för och emot.

Visa signatur

My Rig https://classic.prisjakt.nu/list.php?ftg_check=on&exclude_ftg...
Fel av mig! Men sjutton vad snabba ni är på att kommentera vad andra gör och inte gör rätt och fel... :/

Permalänk
Medlem

Planerar grafikkortsköp och PSU om det blir något bra erbjudande, det behöver jag ändå.
Normalt sett brukar jag dock vara korkad och köpa saker några månader innan BF eftersom jag ofta glömmer att det faktiskt blivit en grej i Sverige.

Visa signatur

11600K@5.1 GHz + 32GB Corsair Vengeance RGB PRO 3200@3400 MHz + MSI RTX 2080 Super Gaming X Trio +
WDC Blue SN550 1TB + Black OEM SN730 500GB + Kingston A1000 480GB + A2000 500GB + NV2 1TB + 2TB R10 + RGB most of THE THINGS! + Corsair 4000D Airflow + 2*ZyXEL NSA326 2*3TB @ R1 + Netgear RN2100 4*3TB @ R10 + RN204 4*4TB @ R5 + Synology DS216j 2*4TB @ SHR R1 + DS418 4*8TB @ SHR R6
| tmp: R5 3600@4.2 GHz + 32GB 2666@3066MHz + 1060 6GB@2100/4500MHz + 1 TB NV2 & 512GB SN730

Permalänk
Medlem

Tänkte byta 2 st 2 TB till 4 eller 6 TB i min Unraid Server. Någon med bättre minne än mig som kommer ihåg om interna HD brukar bli extra prisvärda under BF. Om inte är det ju bättre att beställa innan PostNord-strulet börjar. Exempel tjäna 200 kr stycket på:
Seagate IronWolf ST4000VN008 64MB 4TB

Visa signatur

[AMD Ryzen 9 3900X] [ASUS GeForce RTX 2080 Ti] [LG OLED 55 C9 som skärm] [Samsung HW-Q96R till ljudet]

Permalänk
Medlem

Jag kommer göra som vanligt; jag köper bara något när jag behöver (eller vill ha) det, och råkar det vara rea just då så är väl det trevligt, men inget jag siktar på eller väntar in.

Black Friday Shmack Shmiday.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem

Kommer antagligen köpa en Xiaomi robotdammsugare samt hålla koll på om en Yale Doorman säljs billigt. Troligtvis blir inte dessa från svenska återförsäljare däremot. I övrigt är det inga prylar jag specifikt vill ha utan kommer ha lite utkik på diverse mindre teknikprylar och framförallt sällskapsspel för att se om det finns något som gått under radarn. Aldrig handlat på black friday tidigare år däremot eftersom jag aldrig tyckt det varit tillräckligt för att rättfärdiga spontanköp.
Generellt så handlar jag när jag vill ha det oavsett om det är rea eller ej. Antingen så har jag råd eller så har jag inte det.

Permalänk
Medlem

För att förarga stockholmspariet mp, resten av landet mår rätt bra, så ska jag köpa sjukt mycke miljöfarliga prylar!

Skämt å sido, tror bara xbox 360 jag fick för mig att köpa är det jag egentligen inte behövde, startade det endast en handfull gånger.

Black friday brukar inte ha på rea vad jag behöver eller är intresserad av, brukar inte bli mycket alls.

Hittar jag ett par prissänkta bra in ears hörlurar samt läsplatta som inte har fusk rea(!) , tur man kan verifiera priser på prisjakt, så blir det det.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Intel Core i7 8700K, MSI GeForce GTX 1080 Ti 11GB Gaming X, Samsung 960 EVO 1TB, MSI Z370 GAMING M5, Corsair 32GB (4x8GB) DDR4 3200MHz CL16 Vengeance, EVGA Supernova G3 850W

INTEL CORE I7 3930K 3.20GHZ 12MB S-2011, FRACTAL DESIGN MIDITOWER DEFINE R3, CORSAIR HX 1050W, ASUS RAMPAGE IV FORMULA, Asus STRIX GTX970, CORSAIR 16GB DDR3 DOMINATOR QUAD 1866MHZ CL9 (4X4GB) Ljud: ASUS Xonar D2X/XDT 7.1 | Elac 5.1 +förstärkare | Cambridge dacmagic plus | Astro gaming A40 | Sennheiser HD 650
You ask me if I have a god complex? Let me tell you something, I am god!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Meantek:

Svenska konsumenter är ett skämt. Beter sig som om det vore deras rätt att köpa saker till 50% av normalpris.

...Och det summerar ungefär min inställning till Black Friday. Just nu behöver jag en ny hårtrimmer (droppade min nya Moser 1400 i golvet) och om det kommer en sjuhelvetes deal på en OLED kanske jag kan övertalas. Sätter dock inte min fot i ett varuhus frivilligt, shoppa online gör jag om det ska bli något.

Tycker det är konstigt om man inte förväntar sig rejält sänkta priser som på Black Friday i USA där hela konceptet är taget ifrån. Annars hade vi i Sverige kunnat kalla det något annat helt enkelt.

Visa signatur

Intel Core i7 4770K @ 4.2GHz | MSI Z87-G45 GAMING | Phanteks PH-TC14PE | MSI GTX 980 Ti Gaming 6G | Kingston HyperX Beast DDR3 2400MHz 16GB | EVGA SuperNOVA G2 750W | Samsung 840 EVO 120GB | Samsung 860 EVO 1TB | Kingston A400 240GB | Seagate Barracuda ST2000DM008 2TB | Fractal Design Define R4 | Lenovo Y27Q-20 | BenQ XL2411Z | Glorious Model I | Mountain Everest Max | Sennheiser HD 560S | FX-AUDIO DAC-X6 | Samson Meteor Mic

Permalänk
Medlem

Tramsig överkonsumtionshögtid, men bra för oss som länge funderat köpa något som nu kan dyka upp billigare.

Irriterande också med Black Week. Räcker det inte med en dag? Och vad kommer härnäst? Black Month?

Visa signatur

Intel Core i5 13500 3,5 GHz | Sapphire Radeon RX Vega 56 Pulse 8 GB | Gigabyte B760M Aorus Elite | EVGA Supernova 750 G2
Corsair 32 GB DDR5 5600 MHz CL36 Vengeance | Corsair Carbide Air 540 | Acer XF270HUA | Ducky Shine 3 | Logitech G305

Permalänk
Medlem

Finns ingenting jag vill ha så kommer inte köpa någonting heller. Förstår inte denna pryl hysteri och att sitta uppe hela natten och få extrapris på flingor är väl sådär kul. Med det sagt kanske jag kollar lite efter ultrawides, min 10 år gamla tn monitor börjar kännas ganska dassig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av PihraiJA:

Ja det vore ju en idé, men jag vill ju åt funktionen att bara lägga jobbet åt sidan när jag kommer hem, och att peta ur och i simkortet och installera om appar på telefonen varje dag osv för att släppa jobbet blir inte riktigt hållbart

Finns ju stör ej läge. Du kan även ha olika profiler på telefonen som sätts på och av vid olika tidpunkter eller till och med platser. (via GPS eller wifi)