Vad tycker ni andra om Black Friday?

Permalänk
Medlem

Har stående inköpslista på saker jag ska köpa som det inte är brottom med. Inte så mycket elektronik (micro sd kort och matvåg) men andra saker som kläder, cyckelunderhåll och husgeråd. Black friday är inte någon jätte stor pris skillnad jämfört med vilken helgrea efter lön som helst. Men det är bra att hålla utskik på black friday och mellandagsrean för det brukar bli en breddare rea där saker som inte reas så ofta kan komma upp.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Black Friday är bra och kul om man vet vad man letar efter och har lite koll. Problemet är att handlare ofta profiterar på folk som inte vet bättre genom att sälja ut saker som sakta höjts i pris för att kunna sänka dem till BF eller helt enkelt säljer ut utgående och gamla modeller billigare utan att det står att det är just utförsäljning eller gamla produkter det handlar om.

1. Hur kommer du att agera denna Black Friday?
Som vanligt. Väntar med spänning, håller koll på prisjakt och på de grejer jag behöver/vill ha.

2. Skiljer det sig från tidigare år?
Ingenting

3. Passar du även på att kränga av överflöd?
Det gör jag alltid. Oavsett tid på året.

4. Finns det något vi alla på swec kan göra
Återanvända grejer är det bästa vi kan göra istället för att köpa nytt. Om du inte behöver ett 2080... Köp ett begagnat 1080 Ti o.s.v. Fundera på vad du verkligen behöver och om det inte finns något begagnat som kan fylla samma funktion.
Vad vi också kan göra är att ta hand om de grejer vi köper så att de håller längre och blir mer attraktiva för en andrahandsmarknad!

Visa signatur

CPU: 5600X | RAM: 2x8GB | GPU: RTX3080 | MOBO: ASUS B550-F | DISPLAY: Mi Curved Gaming Monitor 34"

PHONE: Samsung S21 Ultra 128GB | TV: Sony BRAVIA X93J 75" | CAR: BMW 330e Xdrive

*** Bättre att vara som man blev när man ändå inte blev som man borde ***

Permalänk
Medlem

https://www.aftonbladet.se/a/QlEny8?fbclid=IwAR1O2ZaWvvCnqWJP...

Tycker den här tanken är en intressant motpol till kritiken mot konsumtionshets. För en del är dylika reor enda chansen att ha råd att ge barn/nära och kära det som andra i deras närhet ser som självklarheter.

1. Hur kommer du att agera denna Black Friday?
För egen del har jag inget på måstelisten, jag lyckades knipa Strix 1070:t för 3599 för två år sedan, så har haft lite svårt att toppa det sedan dess. Köper generellt saker när behov uppstår.

2. Skiljer det sig från tidigare år?
Inte egentligen. Köpte en skäggtrimmer förra året, vilket jag väntade med 1 månad (det var en hårresande månad) för att passa in BF.

3. Passar du även på att kränga av överflöd?
Gjorde det i samband med flytt i September, men det gör jag generellt oavsett tid på året. Har inget behov av att samla grejer på hög för sakens skull.

4. Finns det något vi alla på swec kan göra?
Som tidigare nämnt här ovan är tips-diskussions-tråden grym för att sålla ut om något egentligen är en bra deal eller om det bara är ett fall av höja-sänka-beteende från butikernas sida.

Visa signatur

CyberpowerPC Tracer III EVO: i7-9750H | GTX 1660 Ti | 16GB | 1250GB SSD

Permalänk
Medlem

Jag har satt en bevakning på en Samsung Galaxy S 9, samt Battlefield V (Ps4)

Så inga direkt impulsköp eller så, utan mest något jag har planerat i någon månad att köpa och skall se om något bra erbjudande dyker upp.

Visa signatur

In the real world, size matters. And the big guy always win.

Jag har en svart dator med skärm och tangentbord.

Permalänk
Medlem
Skrivet av aaaaa:

10-15% rabattkoder hittar man överallt hela tiden osv.

Fan aldrig hittat någon sådan. Var kollar du då?

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Keeper of The Nvidia Drivers
Skrivet av oobum:

Jag har satt en bevakning på en Samsung Galaxy S 9, samt Battlefield V.

Så inga direkt impulsköp eller så, utan mest något jag har planerat i någon månad att köpa och skall se om något bra erbjudande dyker upp.

https://www.komplett.se/product/981943/mobil/mobiltelefon/sam...

https://www.hrkgame.com/en/games/product/battlefieldtm-v/

Visa signatur

AMD FX53 939 | MSI nForce4 939 | Ati Radeon x1800XT OC PE | 2*1024mb G-Skill 1-2-3-2-5 | Comhem 10/1 | Frölunda Indians SM GULD!!!
In Hoc Signo Vinces!

Permalänk
Medlem

Sett till alla kloka svar i denna tråd så borde alltså borde Black Friday vara en totalflopp för att sedan försvinna och det borde vara extra meningslöst att ha "datorprylar" på BF eftersom inte ens vi i nördarnas paradis vill handla. Eller finns det nån annan möjlig förklaring?

För egen del kommer jag, precis som tidigare år, garanterat köpa något i teknikväg som jag egentligen inte behöver och förmodligen inte borde köpa. Och det gamla kommer förmodligen hamna i ett förråd tills det är för gammalt för att ha något värde och måste slängas. Om det inte rör sig om riktigt dyra produkter, eller om man ska vara ärlig, produkter som är för stora för att ha i förrådet

Permalänk
Medlem

Jag tycker följande:

Den unga generationen här (ja, jag är från 70-talet) verkar överdrivet hysteriskt förväntansfulla inför Black Friday. Så sjuuuukt stora förväntningar och en del ger mig intrycket att vara beredda att tömma sparkontot, wtf, det gör mig lite mörkrädd... dygna med ett låda red bull och hysteriskt köpa prylar, patetiskt är bara förnamnet.

Viktigt att minnas är väl att man sparar bara pengar om man köper det man verkligen behöver till ett bättre pris än vad man annars skulle fått, allt annat ger ett större hål i plånboken.

Sist men inte minst, Sverige är fortfarande ljusår ifrån tex USA sett till vilken nivå av rabatter man får under Black Friday men vi svenskar är ju ganska lättlurade och snälla. Det vore dock mycket kul om rabatterna blir lite bättre i år, vi får se?

Trots det jag nu skriver så köpte jag själv en LG Oled TV förra året... Jag är fortfarande nöjd med den även om den lämnade ett ganska smärtsamt hål i plånboken, LG Oled kan jag rekommendera. Angående storlek så är det enormt beroende av hur långt ifrån eller nära man sitter TVn. Vi sitter relativt långt ifrån vår TV och jag är glad nu över att frugan insisterade på 65 tummaren och inte lyssnade på snåla mig.

Permalänk
Keeper of The Nvidia Drivers
Skrivet av improwise:

Sett till alla kloka svar i denna tråd så borde alltså borde Black Friday vara en totalflopp för att sedan försvinna och det borde vara extra meningslöst att ha "datorprylar" på BF eftersom inte ens vi i nördarnas paradis vill handla. Eller finns det nån annan möjlig förklaring?

För egen del kommer jag, precis som tidigare år, garanterat köpa något i teknikväg som jag egentligen inte behöver och förmodligen inte borde köpa. Och det gamla kommer förmodligen hamna i ett förråd tills det är för gammalt för att ha något värde och måste slängas. Om det inte rör sig om riktigt dyra produkter, eller om man ska vara ärlig, produkter som är för stora för att ha i förrådet

Ser man till kommentarerna på Swec, så skulle även 9900k / 2080(ti) vara totalt värdelösa och ingen skulle köpa någon av produkterna.
Endå är de slutsålda överallt.

Visa signatur

AMD FX53 939 | MSI nForce4 939 | Ati Radeon x1800XT OC PE | 2*1024mb G-Skill 1-2-3-2-5 | Comhem 10/1 | Frölunda Indians SM GULD!!!
In Hoc Signo Vinces!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kotka:

Därav man skaffar en Huawei med stöd för dubbla SIM-kort, ypperligt smidigt att slippa bära runt på 2 telefoner!

Ja det vore ju en idé, men jag vill ju åt funktionen att bara lägga jobbet åt sidan när jag kommer hem, och att peta ur och i simkortet och installera om appar på telefonen varje dag osv för att släppa jobbet blir inte riktigt hållbart

Visa signatur

i5-4890k

Permalänk
Medlem
Skrivet av darrenj:

Klimat "ångest" är en konstruktion.. Man gör vad man kan, man kan ej uppoffra allt. Vi har inte sätt den värsta än.

Hur menar du med konstruktion?

Visa signatur

i5-4890k

Permalänk

BF kan vara bra och kan vara dåligt. Jag har ett år haft tur och fått flera saker jag velat ha till väldigt bra pris. Andra år har det inte funnits något alls som intresserat mig.

I år ska typ halva släkten köpa ny TV och jag har av någon anledning blivit ansvarig konsult.

Visa signatur

i5 8400 / Gigabyte B360N Wifi / GTX 1080 / CoolerMaster NR200P / EVGA SuperNova GM 650 / Corsair Vengance LPX 16 GB DDR4 @ 2666mhz / Sandisk A110 & OCZ Trion 150 / Noctua NH-L12S

Permalänk
Medlem
Skrivet av PihraiJA:

Ja det vore ju en idé, men jag vill ju åt funktionen att bara lägga jobbet åt sidan när jag kommer hem, och att peta ur och i simkortet och installera om appar på telefonen varje dag osv för att släppa jobbet blir inte riktigt hållbart

Ja det är riktigt smidigt, går ju som sagt bara slå av simkortet då du inte ska använda det.. sen välja vilket abonnemang du kör surf ifrån osv när du kör båda aktiva.

Visa signatur

| CPU: i7-8700 | GPU: Asus ROG Strix 2080S | RAM: 16GB 3000MHz DDR4 | Mobo: Gigabyte Aorus z370 | Storage: 512GB SSD | 2TB HDD | Chassi: Fractal Define R4 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Choffe:

https://www.aftonbladet.se/a/QlEny8?fbclid=IwAR1O2ZaWvvCnqWJP...

Tycker den här tanken är en intressant motpol till kritiken mot konsumtionshets. För en del är dylika reor enda chansen att ha råd att ge barn/nära och kära det som andra i deras närhet ser som självklarheter.

1. Hur kommer du att agera denna Black Friday?
För egen del har jag inget på måstelisten, jag lyckades knipa Strix 1070:t för 3599 för två år sedan, så har haft lite svårt att toppa det sedan dess. Köper generellt saker när behov uppstår.

2. Skiljer det sig från tidigare år?
Inte egentligen. Köpte en skäggtrimmer förra året, vilket jag väntade med 1 månad (det var en hårresande månad) för att passa in BF.

3. Passar du även på att kränga av överflöd?
Gjorde det i samband med flytt i September, men det gör jag generellt oavsett tid på året. Har inget behov av att samla grejer på hög för sakens skull.

4. Finns det något vi alla på swec kan göra?
Som tidigare nämnt här ovan är tips-diskussions-tråden grym för att sålla ut om något egentligen är en bra deal eller om det bara är ett fall av höja-sänka-beteende från butikernas sida.

Den tanken beskriver väl snarare hur sjukt samhället har blivit. Som 7-åring behöver man inte allt tjafs som "alla" andra har.
Nu är det ju "tyvärr" så att "alla" har telefon, dator, padda, m.m på låg/mellanstadie och då är det klart att barn som inte har hamnar utanför. Visst reor kanske är räddningen för ensamma mamman så hon kan köpa något till sin avkomma för att få komma in i värmen igen men det är fruktansvärt sjukt egentligen att det har blivit så...
Är lite samma sak med kalas idag, det ska spenderas tusentals kronor på ett barnkalas där det verkar som att föräldrarna har någon slags tävling vem som kan anordna det fetaste kalaset(barnen bryr sig ju inte särskilt i lägre åldrar).
Man kan ju inte bestämma hur mycket pengar föräldrarna öser över sina barn givetvis men det är beklagligt att det blivit på detta vis. Inte konstigt att psykisk ohälsa ökar hos unga när de konstant har den materiella pressen på sig...

Är riktigt glad faktiskt att man växte upp i en skolålder där mobil knappt existerade förrän gymnasiet och där rasterna spenderades med pogs, jojos och hockeykort

Till topic då så kommer jag ignorera black friday i vanlig ordning(precis som jag ignorerar alla andra reor). Är såpass gammal och har ekonomi för att inte behöva hetsa upp mig för att fynda 100-lappar.

Visa signatur

Bara gammalt skräp...

Permalänk
Medlem

1. Handla tidigt under "Black Week". Känns som att rean är snarlik andra reor tidigare under året och därför kommer jag köpa det jag är ute efter så snabbt som möjligt. (En TV i det här fallet är redan införskaffad).

2. Inga datorkomponenter för uppgraderingar kommer att inhandlas. Upplever fortsatt höga priser på komponenter trots reor så jag biter ihop och väntar på "bättre tider". Behöver inte heller uppgradera varje år.

3. En TV in, en TV ut. Annars så köper jag bara saker jag behöver.

4. Sov på saken innan ni bestämmer er för ett köp.

Permalänk
Medlem

1. Hur kommer du att agera denna Black Friday?
Jag har gjort en inköpslista på prisjakt över de jag vill bevaka. Jag kommer sedan slå till om prylarna jag har på bevakning har historiskt lågt pris. Om inte så kan jag lika gärna vänta tills något annat kommer runt hörnet. I dagsläget så är det hårddiskar och SSD på listan. Har även ett par andra mindre sannolika inköp på min lista som en NAS exempelvis. Kommer även hålla lite koll på flash reorna. Förra året köpte jag ett mekaniskt RGB-tangentbord för 99kr som kostar normalt sett 1600kr. Sånt vill man inte missa i år.

2. Skiljer det sig från tidigare år?
Jag flyttade till hus för ett par år sedan. Kom då ifrån lägenhet. Det är mycket som skiljer sig. Jag köpte förra året mycket prylar som bara vi husägare behöver men även en del säkerhetsprylar. Det blev mycket övervakningskameror, prylar av Ubiquiti (3st Wifi AP, 3st Switchar PoE), massor med smarthem prylar, och faktiskt en del trädgårdssaker. Nu i år så har jag ju de mesta av allt detta. Nu är det mer fokus på bra-att-ha.

3. Passar du även på att kränga av överflöd?
Jag hatar att hålla på och sälja saker. Så jag brukar istället ge bort prylarna till släkten. Vanligtvis min brorsa. Han har de betydligt mer knapert än mig. Så de känns fint att kunna hjälpa honom.

4. Finns det något vi alla på swec kan göra
Tänk en extra gång. Köp inte för pengar som inte är dina. Låna aldrig till prylar. Den enda gång de är vettigt att låna är då man köper bostad eller möjligen bil för ta sig till sitt arbete. Har man inte råd ska man inte heller konsumera för man lurar bara sig själv och i slutändan sätter man sig i en svår sits. Sedan bör man inte bränna för mycket pengar. Går man runt och drömmer om att köpa sig en egen bostad i framtiden så får man faktiskt tänka många bäckar små... De gör stor skillnad om man lever med de i bakhuvudet under ett par år. Till slut så har man kontaktinsatsen eller vad det nu är man drömmer om.

Visa signatur

🎮 ASUS RTX 3080 STRIX • i7-13700K • Define 7 • ASUS B660-PLUS D4 ⌨ 64GB DDR4 3600MHZ 💿 4TB NVMe
🖥️ Acer Predator 43" CG437KP 120hz 🖥️ 2 x LG 43" 43UN700

📹 Mitt skrivbord 🎬 Mitt biorum

Permalänk
Medlem
Skrivet av Broken-arrow:

Det har ju upprepas vid vare "rea" som hittas på. BF har ju egentligen funnits här längre än 2 år (men i rätt begränsad upplaga då, om jag inte har fel )

Men förra året var ju riktiga eldprovet och som alltid vattnas en bra rea ut till nästa år (kör med samma fula knep som alla andra reor på året).

Fann på kompletts rea hyfsat nersatta priser på vissa varor (vist inte halva priset, men hel ok, kunde varit betydligt värre)

Jo jag uttryckte mig dåligt, det var kunden första 2 åren i vad du kallar ”begränsad upplag” som det var riktigt bra.
Sen efter det har det bara blivit sämre för var år.

———————————

Jag jobbar inte inom handel, men min uppfattning/gissning är att det i den omfattning BF nu är, inte är ekonomiskt/vinstdrivande rimligt att sänka priserna i dom nivåer som konsumenterna efterfrågar.

Ett exempel som är rätt talande:
Webhallen sänkte idag, lite nonchalant som nån”rea” bara ;), priset på Spider-man PS4 i nivå under andra butikers BF-week deals...
Det visar ju på hur ”fattig” nivån hos vissa BF-deals är.

Jag förstår att det kan anses som gnälligt och otacksamt, men det är min högst personliga åsikt om hur urvattnat konceptet BF redan är. Lägger man all det krut på marknadsföring och reklam så är det ju skämmigt att inte kunna leverera konkurrenskraftiga deals.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vimm:

1. Handla tidigt under "Black Week". Känns som att rean är snarlik andra reor tidigare under året och därför kommer jag köpa det jag är ute efter så snabbt som möjligt. (En TV i det här fallet är redan införskaffad).

Hur menar du? Har inte haft sån stor koll på tidigare "Black Weeks". Brukar det vara bättre reor i början av veckan?

Visa signatur

MODERMODEM: Asus ROG Strix Z270E Gaming | i7 7700K | Corsair Hydro H110 | Kingston HyperX Savage 32GB DDR4 RAM | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF OC | Crucial BX100 500GB SSD | Phanteks Enthoo EVOLV | SilverStone Strider Evolution 1200W |

Permalänk
Medlem

1. Hur kommer du att agera denna Black Friday?
Behöver två kablar, en till handkontroll och en ny till mobilen då den nuvarande är på väg att gå sönder helt enkelt. Sedan skulle jag gärna vilja ha en SSD med då jag bara har en gammal hederlig hårddisk. Har även en monitor från 00-talet så.. kanske dags att uppgradera? Men det är en djungel så kommer säkert mer fundera än att agera kring det.

2. Skiljer det sig från tidigare år?

Ja, förra året blev det bara två 3DS spel.
3. Passar du även på att kränga av överflöd?
Nej, det har jag aldrig gjort. Är det en grej alltså?
4. Finns det något vi alla på swec kan göra?
Det vet jag inte, mer än vad som redan görs. Tycker sammanställningen är bra här.

Permalänk
Medlem
Skrivet av morxy49:

Hur menar du? Har inte haft sån stor koll på tidigare "Black Weeks". Brukar det vara bättre reor i början av veckan?

Inga bättre priser, oftast samma. Upplevt att reorna är snarlika mot det som släpps den 23:e.
Komplett har kört "Black Week" ett tag nu. Och som det fungerar hos dem så lägger de upp konceptet att "Nya erbjudanden släpps varje dag" vilket stämmer. Men samtidigt så målar de upp bilden att den 23:e så smäller det till rejält vilket jag upplevt inte är fallet. De vill maximera vinsten under denna rea-period och därför "tjuvstartar" de med en "week" för att nå ut före sina konkurrenter och på så vis få extra sälj.

Förra året så lades det till ett par produkter - begränsat antal - den 23:e med reducerat pris men inget som trumfat erbjudanden under veckan. Sista dagen på "Black Week" så presenterade de "bästsäljarna" igen på första sidan. Samt återanvänder erbjudanden från tidigare i veckan.

Väntan för min del var inte värd det och jag kunde lika gärna ha köpt allt i början av veckan och slippa försenade leveranstider och allt som följer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av improwise:

Är det inte alltid en dålig affär att köpa onödiga saker oavsett om det är BF eller inte?

Jo, det var ju det jag skrev.

Visa signatur

be quiet! Dark Base 900 | Asus X-79 Deluxe | i7 4930K@4.4GHz | Corsair Dominator 16GB | RTX 2070 | Samsung 840 Pro 512GB SSD | Corsair AX 860W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Edin:

1. Hur kommer du att agera denna Black Friday?
2. Skiljer det sig från tidigare år?
3. Passar du även på att kränga av överflöd?
4. Finns det något vi alla på swec kan göra?

1: Dricka öl å spela
2: Nopp
3: Nopp
4: Har inte tid som sagt, ska spela å dricka öl

Visa signatur

Det du inte hinner idag hinner du inte imorgon med.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mutumba:

1. Hur kommer du att agera denna Black Friday?
Sedan skulle jag gärna vilja ha en SSD med då jag bara har en gammal hederlig hårddisk.

Jag är överraskad över att en del fortfarande har kvar snurrdiskar som systemdiskar över huvudtaget, skillnaden är helt enorm till SSD diskars fördel. På detta sätt kan man mycket enkelt (och billigt) skrämma liv i många gamla datorer. Kanske inte alltid att de duger som speldatorer men utmärkt för mail, surf och office paket etc.

Permalänk
Medlem

Och här är varför många ogillar Black Friday hypen!

https://www.facebook.com/icahemma/posts/1041197072715544

ICA "rear" ut Harman Kardon Onyx Studio 3 till 990kr och hävdar att man sparar 3000kr :/

Visa signatur

CPU: 5600X | RAM: 2x8GB | GPU: RTX3080 | MOBO: ASUS B550-F | DISPLAY: Mi Curved Gaming Monitor 34"

PHONE: Samsung S21 Ultra 128GB | TV: Sony BRAVIA X93J 75" | CAR: BMW 330e Xdrive

*** Bättre att vara som man blev när man ändå inte blev som man borde ***

Permalänk
Medlem

1. Hur kommer du att agera denna Black Friday?

Tittar efter nån pryl till datorn, tidigare år så har det blitt ny förstärkare, nytt grafikkort, nya kläder, nya grejer till köket.

2. Skiljer det sig från tidigare år?

Näe, men i år blir det nåt till datorn, ifall det dyker upp nån komponent som gör jobbet till ett hyggligt pris. Eller samma pris som tidigare, kanske hugger ändå

3. Passar du även på att kränga av överflöd?

Nej jag sparar allt tills det inte är värt att sälja, typ, sån är jag.

4. Finns det något vi alla på swec kan göra?

Tänk efter om du verkligen behöver skiten. Gå inte på hysterin, kolla prishistorik på prisjakt, etc. Fråga dig än en gång hur viktigt det är. Gå INTE över din nöjesbudget!

Visa signatur

|[●▪▪●]| #Lekburk#: Ryzen 3700X >-< GB-X570-AE >-< 32GB DDR4 >-< MSI RTX 3070 >-< 970 EVO 1TB SSD>--
--< Arctic Freezer 34 >-< FD Define R4 >-< Seasonic F.+ 650W >-< Acer XF270HUA >-< AOC Q2778VQE >--
#Servering#: Ryzen 1700@3,6GHz >-< Prime X470 Pro >-< 16GB DDR4 >-< GTX 1030 >-< 970 EVO 500GB SSD >--
--< Stockkylare >-< Antec P182 >-< Silver Power 600W >-< Samsung 245T |[●▪▪●]|

Permalänk
Medlem

Tycker min mamma borde skaffa en ny TV men hon är inte intresserad. Hon har i dag en gammal billig 40" som inte ens är led utan den tidigare formen av belysning. Själv skulle jag vara lite intresserad av en Full HD tv på 32-40" men de verkar ha blivit så ovanliga att de inte ens reas ut mera. Har förvisso en 32" tv idag en bit från datorn men den har så blaskiga färger och dålig kontrast samt att den ibland stänger av sig själv. Skulle även kunna köpa något spel på Steam som finns på min önskelista men tycker att det är mysigare att köpa Steam-spel på Jul-rean. Men om inte annat så kanske jag köper Forza Horizon 4 om det dyker upp till ett bra pris.

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p

Permalänk
Avstängd

Har inte Black Friday blivit lite mer av "vilken rea som helst med rubriken Black Friday"?

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Medlem

Jag gillar väl att köpa något som jag vill ha till ett bra precis lika mycket som alla andra antar jag. Förra året blev det en TV och året därpå en kaffemaskin. I år är det inget speciellt som jag behöver och därför blir det inget heller.

Risken som jag ser med att det handlas så mycket kring reorna är att priserna justeras därefter. Tillslut blir reapriset det ända rimliga priset att betala för en vara medans det resten av tiden säljs till överpris till några få som inte orkar vänta.

Permalänk
Medlem

1. Hur kommer du att agera denna Black Friday?
Som jag alltid gör, jag ignorerar den totalt.

2. Skiljer det sig från tidigare år?
Vet ej. Palla bry sig.

3. Passar du även på att kränga av överflöd?
Jag tror inte jag har behov att sälja saker. För det mesta är det jag äger, det som jag verkligen använder mig av.

4. Finns det något vi alla på swec kan göra?
Ja, definitivt. Jag ser många här som köper utav helvete och samlar på sig ett helt drös med prylar. En kompis till mig har hela lägenheten full med prylar som han köpt genom åren. Digitalkameror av värsting sorten som han inte ens använt, soundbars, gaming stations av olika fabrikat och generationer. Han har nog säkert tio olika smartphones och allt möjligt trams.

Det enda jag blir svag för är Hårddiskar, då jag samlar BluRay- och Musik-skivor och gör backup på dem.
Och det blir använt ochså.

Men att jag börjar samla på mig asiatiska plastfigurer eller av annat stuk som sen står och damma, kommer nog aldrig hända. Jag tror det beror på att dom inte går att använda till något. So jag är per definition ingen Deko-kille alls.
Min fru är likadan, hon köper bara det hon verkligen behöver. Men när vi ska handla nåt, kollar vi inte extremt på pris men köper inte heller där det är dyrast.

Visa signatur

iMac "27" Late 2013

Permalänk

1. Hur kommer du att agera denna Black Friday?

Är på jakt efter en 27" ips 2560x1440 med g-synk, och är det bra rabatt på Acer Predator XB271HU typ -1500kr minst kanske jag slår till men tycker inte tidigare black fridays haft några bra rabatter, håller utkik i allafall.

2. Skiljer det sig från tidigare år?

Näe.

3. Passar du även på att kränga av överflöd?

Näe.

4. Finns det något vi alla på swec kan göra?

Ingen aning.

Visa signatur

Bärbar: Dell G7 17-7790, i7-9750H, RTX2060, 144Hz ips
Mobil: Samsung Galaxy A71
Mediaspelare: Apple TV 4K 32GB