Vad tycker ni andra om Black Friday?

Permalänk
Hedersmedlem

1. Ska hålla utkik efter en förstärkare till svärfar och om det dyker upp något kul för min egen del. Har ganska få saker på måste-köpa-listan just nu.
2. Nope, brukar sällan köpa något på BF om det inte är något som är planerat sen lång tid tillbaka
3. Nej, det får bli vid något annat tillfälle.
4. Hålla alla upplysta om bra erbjudanden och varna för dåliga erbjudanden

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av PlogarN97:

Lätt bekämpat genom att kolla prishistoriken på prisjakt

Ja det var ju liksom så jag upptäckte det.

Visa signatur

5G 9900k < EKWB LC > RTX2080S | Corsair 32GB C16@3.4G
Asus Z390-F | Seasonic Focus Platinum 750W | XB271HU
970EVO 500GB | Sennheiser HD650 + LCX+SDAC | 20TB TrueNAS Core

Permalänk
Medlem

1. Hur kommer du att agera denna Black Friday?
Som vanligt, spenderar 0kr , om det inte är något jag måste köpa, dock hade ja kunnat köpa dom vilken dag på veckan som helst.
Så att satsa på just BF är inget jag gör.

2. Skiljer det sig från tidigare år?
Nix, samma.

3. Passar du även på att kränga av överflöd?
Nae, säljer året runt om de finns något att bli av med.

4. Finns det något vi alla på swec kan göra?
Vet ej

Visa signatur

| Ryzen 2600 | * | 16 GB DDR4 | EVGA 1060 6GB SC | * |
| Steam - Toivo |

Permalänk
Medlem

Brukar hålla utkik efter sänkta priser när det är något jag vill ha, enda gången jag gör spontanköp är om det är RIKTIGT bra priser, t.ex. förra svarta fredagen när Proshop sålde Corsair Strafe RGB-tangentbord för 99 kr. Kan även hända att jag slår till om jag vet att det ändå är något jag kommer vilja ha inom en snar framtid. Annars ser jag svarta fredagen som vilken rea som helst.

Visa signatur

Alla mina leksaker får inte plats här, så här jag listar istället mina favoritinlägg:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12

Utelåst hobbymoderator

Permalänk
Medlem

1. Jag kommer kika runt och se om det är bra priser på något jag funderat på tidigare samt tillåta lite utrymme för impulsköp, men bara om jag är säker på att det kommer användas. Förmodligen inga teknikprylar.
2. Nej.
3. Det görs lite då och då, men kan klart bli bättre på det.
4. Ja, artikeln om TV var väldigt bra även om det inte är aktuellt för mig i år.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk

Vist är ju tråkigt när det blir köphets, men personligen kan jag köpa saker om priset är bra (men köper sällan någon onödigt även vid rea).

Så kollar om det finns något vettigt för bra pris. Söker nu lite datordelar (som troligen har för dåliga marginaler)

Köpte t.ex en skärm för halva priset (kollade på prisjakt innan) och SSD för 200kr billigare. Var julklappar och något denne behövde (så inget köp som hamnar på hög bara)

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem

Förstår inte hetsen? Första, eventuellt andra året var det bra deals.
Numera är det bara som valfri rea.

Min uppfattning är att det verkligen sjuka som bör diskuteras är att BF numera bara är en köpfest som drivs av folks vilja & förväntan att göra deals, inte att det faktiskt är bra deals

För att ta ett exempel som är rätt talande: ett par produkter jag faktiskt är intresserad av att inhandla dök upp hos mediamarkts start av BF weekend ikväll. Problemet i kråksången var bara att som inte ens l sig lägst på prisjakt. Ytterst oklart varför man öht bemödar sig att kolla något för ett ”BF pris” med en ”begränsat antal”-stämpel, när det går att få billigare hos konkurrent?

Permalänk
Medlem

Hoppas på ett par nya trådlösa lurar samt en ny router.
Sen om jag hittar nått som e tokbilligt köper jag bara för det.

Visa signatur

Corsair Obsidian 1000D* Corsair AX1600i* Asus Z790 Prime-A* Intel 13900K* 32GB G-Skill DDR5 7600Mhz/36* Asus RTX 4090* Corsair MP600 1TB* Samsung 980 Pro 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Edin:

1. Hur kommer du att agera denna Black Friday?
2. Skiljer det sig från tidigare år?
3. Passar du även på att kränga av överflöd?
4. Finns det något vi alla på swec kan göra?

1: Kommer kolla erbjudanden och sen antagligen gnälla över bristen på och/eller hur dåliga erbjudanden de olika återförsäljarna har.
Det enda egentliga "köpet" var att spana åt en billig speldator åt systerdottern och den är redan inhandlad.
Hittar jag ett GTX 1080 Ti eller RTX 2080 för löjligt lite pengar blir det dock ett impulsköp.

2: Nej, inte direkt. Buisness as usual med andra ord. Länge leve "SUPER MEGA ERBJUDANDE" på 5-10%! Se där, gnällandet har redan börjat.

3: Vilket överflöd?

4: Låta folk gnälla över de dåliga erbjudanden i fred, eller ännu bättre, stämma in!

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Medlem

Känns allt mer som en förlängning av Halloween på något sätt.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Handlar i princip enbart på reor men först efter att ha kollat prishistorik och väääldigt sällan något jag inte är i behov av och har planerat!
I år skulle en 500GB SSD sitta fint. I övrigt blir det absolut ingenting på BF.
Däremot handlar jag mer än gärna här på SWEC om jag hittar ett bra erbjudande. Gillar begagnat!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Asus Sabertooth X58 - Xeon X5680 - 12GB DDR3 - ASUS GTX1080 8GB

Permalänk

Då är allt redan köpt för mig, så kan skita i black friday, komplett har redan startat sin black week. Bra priser måste jag säga.

Visa signatur

Live for fun, Loyal to none

Permalänk
Medlem

Religiöst som det är så nej tack.
Men jag gillar faktiskt Rebecca Black. Tycker hon fått alt för dålig kred.
Black som ekonomi dag är jag kluven till.

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.

Permalänk

Själv tycker jag det är mest kul att hålla utkik under black friday och se vad företagen kör för kampanjer. Tror inte jag har köpt något under black friday förr utan jag köper saker när jag behöver dem. Med det sagt så köper jag inte det direkt på stående fot när ett behov uppstår utan jag lägger mycket tid för att utvärdera vad det är för produkt jag ska köpa. Eftersom detta oftast tar lite tid så hinner man övervaka priserna och se om de hinner komma ut på någon rea.

1. I år kommer jag nog hålla lite utkik efter julklappar, har kollat upp vilka produkter jag i sådant fall tänkt köpa som julklapp och kolla om de kommer ut till bra pris.

2. Nja, inte direkt. Enda skillnaden är väl i sådant fall att jag har för avsikt att kanske köpa lite julklappar i år

3. Nä, säljer saker när jag inte har behov av dem längre. Har inte direkt prylar i överflöd utan jag köper saker som jag verkligen behöver och använder dem oftast tills de går sönder.

4. Fortsätta och vägleda folk till att köpa rätt produkt om de verkligen behöver något nytt.

Permalänk

@Edin: black friday är enda tiden på året jag konsumerar dyra elektronikvaror som jag annars skulle köpt för mycket mer. är jättebra men borde varit sådana priser året om istället.

Permalänk
Medlem

bevakar en del grejer på Prisjakt sedan ett tag tillbaka, förväntar mig en ordentlig rabatt, men flera aktörer försöker sprida ut sin rea, och minska den tråkigt för konsumenten.

Visa signatur

2600x 1070 Evga sc

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elakekocken:

Köper fynd på BF och säljer det vidare. Vill inte gå in på detalj vad det gäller men det är förbannat lönsamt. Gjort det i sex år nu.
Handlar för ca 20.000 och får sålt det sen för 55-60. Skönt att få in en extra månadslön med rätt lite effort.

Skickades från m.sweclockers.com

Så, du har grym avkastning men väljer att bara handla för 20k?
Makes no sense.

Visa signatur

NZXT H440W||Rog Strix X470-4 Gaming || 2700X+Noctua NHD15-SE-AM4||G.Skill Flare X 16GB 3200Mhz||GTX 1080Ti Strix OC||MX100 512gb||3.5TB HDD||Corsair 750W||Steelseries Arctis Pro Wireless||Samsung 49" NEO||Windows 10 Pro||
Bärbar: Samsung Galaxy Book Pro 13.3" i7 & LTE || Mob: Samsung S22 Ultra||

Permalänk
Medlem

Jag har tidigare BF köpt LG 55" OLED B7, och några år innan dess hela min nuvarande dator.
Nu skall jag försöka fixa ihop en ny dator hade jag tänkt, men som andra säger har det blivit
sämre med Black Friday, och jag har inga stora förhoppningar.

Visa signatur

I7 9900K | Gigabyte Z390 Aorus Elite | Corsair 16GB @ 3000mhz | ASUS GTX 1070 Dual | Seasonic FOCUS Plus 750W Gold| FD Defince C | Benq 23,5" + Asus 24" 144hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Edin:

1. Hur kommer du att agera denna Black Friday?
2. Skiljer det sig från tidigare år?
3. Passar du även på att kränga av överflöd?
4. Finns det något vi alla på swec kan göra?

1. Har listor på Prisjakt på saker jag planerar att köpa. Om någon av dessa har en bra deal slår jag till annars väntar jag tills jag verkligen behöver de eller när en bra deal dyker upp. Alternativt fyndar de begagnat i marknaden eller på annat ställe.

2. Har mer span i Swec-marknaden än jag haft tidigare år och kommer nog inte göra några köp på Steam iår då jag sitter på många spel jag inte hunnit/tagit mig tid att spela. Så kan lika väl vänta.

3. Njaa, inte mer än vanligt. Försöker alltid bli av med överflöd oavsett när på året. Anser att det är bättre att någon som har användning för grejerna har dem än att det ligger i en låda.

4. Som redaktion kan ni alltid göra köp-guider liknande tv-guiden

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

MAIN » CM NR200P | Ryzen 3800X | ASUS STRIX X570-I | G.Skill Trident Z Neo 2x16 GB 3600MHz CL16 | Radeon RX 7900XTX Liquid Devil | Samsung 970 EVO Plus 1TB | Asus Loki SFX-L 1000W | EKWB Custom Loop | Sennheiser GAME One | Corsair Masterkeys Pro M | Logitech G502 Lightspeed Powerplay | HTC Vive Pro Wireless

NAS » Silverstone DS380 | Fractal Design 300W PSU | Core i5 3570k | ASUS P8Z77-I Deluxe | Corsair Vengeance LP 2x4 GB 1600MHz CL9 | IBM ServeRAID M5110

Använder Better SweClockers med Soitora's Mörka tema aktivt

Permalänk
Medlem

1. Hur kommer du att agera denna Black Friday?
Tänkte äta tacos.

2. Skiljer det sig från tidigare år?
Ja. Jag brukar jag följa black friday, vare sig jag är på jakt efter något eller inte. Detta året finns det inget jag vill köpa, och vad finns det då för mening med att sitta och kolla på prylar? Kommer inte att slösa någon tid på det.

3. Passar du även på att kränga av överflöd?
Inte i samband med att det är black friday. Nu på senare år så har jag tagit till mig en rätt så minimalistisk livsstil där jag känner högre tillfredsställelse när jag gör mig av med prylar än när jag köper nya.

4. Finns det något vi alla på swec kan göra?
Den enskilde medlemmen kan fundera några extra varv innan man trycker på köpknappen för en vara som inte är ett planerat inköp. Ifrågasätta köpet ur fler vinklar än det rent ekonomiska. Även om hittar något till superbra pris och pengar inte är ett problem så är det dumt att köpa något som bara kommer att bli liggande. Så hellre låta bli och göra miljön en tjänst.

Tycker att denna tråden är ett bra initiativ av Sweclockers forum. Vill ni göra ännu mera så kan ni ju köra en egen black friday med sänkta annonseringspriser i marknaden under fredagen för att främja begagnathandel framför nyinköp. Någon kanske borde skapa en bildtråd för "saker man sålt/skänkt". Som balans till "senaste inköp"-tråden, "vänta på paket"-tråden, "dagens fynd" och alla andra konsumtionstrådar.

Permalänk
Medlem

1. Hur kommer du att agera denna Black Friday?

Har en lista på saker jag behöver, som jag har koll på vad kostar, och om de blir billigare under black friday köper jag dem

Permalänk
Medlem

1. Hur kommer du att agera denna Black Friday?
Har sedan några månader tillbaka varit sugen på ett par nya hörlurar med noise cancelling. Arbetar i en bullrig miljö och tycker jag kan unna mig det. Passar på att köpa under black friday.
Dessutom har nya sommarfälgar stått på schemat en längre tid. Lär spara några tusingar jämfört med att köpa detta när behovet infinner sig.
2. Skiljer det sig från tidigare år?
Har varit betydligt mer spontan tidigare år. Har blivit betydligt vettigare kring min privatekonomi och gör mer kalkylerade planerade köp i allmänhet. Tidigare har det blivit spontana inköp.
3. Passar du även på att kränga av överflöd?
Det gör jag året om, inte kring black friday.
4. Finns det något vi alla på swec kan göra?

Permalänk
Skrivet av BasseBaba:

Förstår inte hetsen? Första, eventuellt andra året var det bra deals.
Numera är det bara som valfri rea.

Min uppfattning är att det verkligen sjuka som bör diskuteras är att BF numera bara är en köpfest som drivs av folks vilja & förväntan att göra deals, inte att det faktiskt är bra deals

För att ta ett exempel som är rätt talande: ett par produkter jag faktiskt är intresserad av att inhandla dök upp hos mediamarkts start av BF weekend ikväll. Problemet i kråksången var bara att som inte ens l sig lägst på prisjakt. Ytterst oklart varför man öht bemödar sig att kolla något för ett ”BF pris” med en ”begränsat antal”-stämpel, när det går att få billigare hos konkurrent?

Det har ju upprepas vid vare "rea" som hittas på. BF har ju egentligen funnits här längre än 2 år (men i rätt begränsad upplaga då, om jag inte har fel )

Men förra året var ju riktiga eldprovet och som alltid vattnas en bra rea ut till nästa år (kör med samma fula knep som alla andra reor på året).

Fann på kompletts rea hyfsat nersatta priser på vissa varor (vist inte halva priset, men hel ok, kunde varit betydligt värre)

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem

De flesta blackfridays har jag inte köpt något. Ett par hörlurar för två år sedan och någon småsak.

Denna kanske en tv till sovrummet och en Chromecast ifall det är bra priser på något av det.

Visa signatur

- Dator, Mus, Tangentbord och skärm.

Permalänk
Medlem

1. Hur kommer du att agera denna Black Friday?
Håller hårt i plånboken. Finns ingenting som jag egentligen behöver just nu.

2. Skiljer det sig från tidigare år?
Nej

3. Passar du även på att kränga av överflöd?
Nej.

4. Finns det något vi alla på swec kan göra?
Köp bara något om du behöver det.

Visa signatur

Dator 1: | i9 9900k | MSI RTX 4080 Ventus 3x OC | ASUS ROG STRIX Z390-F Gaming | Corsair LPX DDR4 32 GB 3200Mhz | FD define S | Samsung 850 EVO 1TB | Samsung 980 NVMe M.2 1TB | Noctua NH-U12S | Corsair RM750x 750W | Windows 10
Skärm 1: ASUS 27" ROG SWIFT PG279Q 1440p @ 165Hz/IPS/G-Sync
Skärm 2: ASUS 27" TUF VG27AQ1A 1440p @ 170Hz/IPS/G-Sync/HDR

Permalänk
Medlem

1. Hur kommer du att agera denna Black Friday?
Samma som förra året, Kolla runt kanske men köper inget jag inte har planerat i förväg och jag vet att priset verkligen sjunkit på.

2. Skiljer det sig från tidigare år?
Nope..

3. Passar du även på att kränga av överflöd?
Nej jag har inte direkt prylar i överflöd, köper inte skit bara för det är skoj. Koper sådant jag behöver.

4. Finns det något vi alla på swec kan göra?
Dunno, Gör som ni vill

Visa signatur

|| AMD 5900x || ASUS ROG Formula VIII || 2x ASUS GTX 980 SLI || 32GB G-Skill || Vattenkylt || HDD : SSD’er || Skärm : LG42" SL8500 / Acer G24 ||

Permalänk
Medlem

1. Hur kommer du att agera denna Black Friday?
Jag kommer nog mest kika vad som dyker upp. Har lite saker jag skulle vilja köpa men inga saker som jag måste ha direkt. Spenderar hellre pengar på resor eller att hitta på roliga saker med vänner, jag tycker det ger mer. Men det är också kul med prylar och min 128gb hårddisk börjar kännas lite liten.

2. Skiljer det sig från tidigare år?
Jag kanske är något mindre köpsugen, men vi får se hur det blir med det på fredag :).

3. Passar du även på att kränga av överflöd?
Nej. Att sälja saker gör jag året runt när jag har tid och lust samt prylar jag ej behöver. Men blackfriday är nog inte den bästa dagen att sälja saker eftersom nypriserna är lägre den dagen vilket leder till att man eventuellt får mindre betalt.

4. Finns det något vi alla på swec kan göra?
sälj det ni ej längre använder så slipper andra köpa nytt.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Om jag ska köpa någonting på hösten så brukar jag invänta Black Friday, precis som jag väntar in mellandagsrean på vintern. Men det gäller att hålla koll på priserna så att dem verkligen är betydligt lägre än normalt. Prisjakt är ett hett tips då man kan se prisutvecklingen där.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jeppe1990:

Så, du har grym avkastning men väljer att bara handla för 20k?
Makes no sense.

Får inte räknas som business.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

If nobody hates you, you’re doing something wrong.

Permalänk
Medlem

Black Friday i Sverige är ett skämt, priserna brukar inte ens var speciellt låga jämfört med andra reor.

Visa signatur

Intel Core i7 4770K @ 4.2GHz | MSI Z87-G45 GAMING | Phanteks PH-TC14PE | MSI GTX 980 Ti Gaming 6G | Kingston HyperX Beast DDR3 2400MHz 16GB | EVGA SuperNOVA G2 750W | Samsung 840 EVO 120GB | Samsung 860 EVO 1TB | Kingston A400 240GB | Seagate Barracuda ST2000DM008 2TB | Fractal Design Define R4 | Lenovo Y27Q-20 | BenQ XL2411Z | Glorious Model I | Mountain Everest Max | Sennheiser HD 560S | FX-AUDIO DAC-X6 | Samson Meteor Mic