Ray tracing i Battlefield V med Nvidia RTX-serien

Permalänk
Skrivet av Xinpei:

Men till viket pris? 15K för den prestandan är under godkänt i min bok. Sedan hur länge finns 1080 och 1080Ti? Båda korten har slutat att produceras.

Kortet som anses bäst kan alltid ta ett högre pris/FPS det är ju därför Titan korten har varit så dyra trots att de är marginellt bättre än motsvarande TI modell. När 1080/1080ti försvinner antar jag att de enklare RTX korten sjunker i pris till deras nivåer efter ett tag.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem

Många experter här som dömer ut tekniken och korten baserat på ETT spel.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xinpei:

Vem skulle ha köpt dem? Den stora dragningskraften av denna generation är Raytracing.

Naturligtvis skulle GTX modellerna var betydligt billigare RTX modellerna. Hur många vill betala X tusen kr extra för RT om man inte ens får 60 fps med det? Verkar i alla fall här på Sweclockers finnas många som inte är beredda att/vill betala för ett RTX kort då RT prestandan ser ut att vara så dålig.

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dumbullen:

Ärligt talat så tror jag raytracing får vänta till nästnästa generation konsoller.
Raytracing är inte ett namn den stora massan vet vad det innebär och 4k / HDR har varit och är det stora nya bland konsolspelarna.
Nästa generation konsoller kommer troligen ha hårdvaran för att driva 4k hdr, möjligtvis upp och nosa på 60fps.
Generationen därefter kan implementera raytracing.
Det innebär också att raytracing troligtvis kommer få ligga lite i lä även på pc-fronten en tid framöver innan det implementeras och anammas i stor skala. Detta om inte 144hz är det som vinner över raytracing, isåfall är det kört ännu längre tid

Skickades från m.sweclockers.com

Dagens konsoler driver redan spel i native 4K med HDR. Assassin’s Creed Odyssey är ett aktuellt exempel, och ett väldigt snyggt sådant. Och detta är möjligt på en konsol med ynkliga 6 TFLOPS (Xbox One X), vilket kan jämföras med RTX 2080 Ti med 13.4 TFLOPS. Nästa generationens konsoler kommer som tidigast nästa år, kanske till och med 2020, och jag är ganska övertygad om att de kommer ligga på åtminstone 11-12 TFLOPS, också en dedikerad krets för ray tracing på det, vilket jag tror lämnar gott om plats för ray tracing i 4K HDR och 30 FPS. I värsta fall kanske 1440p eller 1800p med checkerboard rendering precis som med PS4 Pro idag.

Sen så tror jag att ray tracing och 144 Hz riktar sig mot två olika målgrupper. 144 Hz är riktat mot tävlingsinriktade multiplayer gamers där varje frame räknas. Ray tracing är, åtminstone just nu i alla fall, riktat mot gamers som söker filmiska singleplayer-upplevelser som God of War, Red Dead Redemption 2, The Witcher-serien. Spel som är trevligast i 60+ FPS men som går att spela i 30 FPS.

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
Medlem
Skrivet av fantomsmurfen:

Därför borde Nvidia också ha släppt billigare GTX 2080 Ti, GTX 2080 och GTX 2070 utan RT. Men det kanske de ännu gör när GTX 10X0 serien börjar vara slutsåld?

Inte alls omöjligt. Det bör ju bli mindre Die size på dem, vilket innebär att de bör kunna få ut mer av samma wafer och på så sätt kunna erbjuda "GTX 2080 TI" till bra mycket lägre pris än RTX 2080 TI, för det finns absolut de som vill ha högre FPS än 1080 TI kan erbjuda, men inte till priset av ett RTX 2080 TI (och givetvis motsvarande för andra kort i serien), och jag tror inte Nvidia tänker låta AMD härja ostört i det segmentet när de väl släpper Navi, så vi får väl se.

Alternativet är som sagt att det vi ser nu är barnsjukdomar som kommer att rättas till, för jag tycker det är rätt märkligt att ett kort som kostar 13K och har ray tracing som sin "grej" inte verkar klara det mer än hjälpligt i upplösningar som blir vanligare och vanligare.

Jag tror nämligen inte att skärmtillverkarna är så sugna på att sluta kränga 144P och 4K-skärmar nu när de har fått det tåget i rullning, så risken finns då att Nvidia gör sig ovän med skärmtillverkarna eftersom de som köper en skärm givetvis vill kunna lira i skärmens fulla upplösning.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mill:

Många experter här som dömer ut tekniken och korten baserat på ETT spel.

Skickades från m.sweclockers.com

Jaså? Vad jag ser så dömmer folk ut Nvidias GTX2000 kort och inte RT specifikt. Sedan är det svårt att ta något annat än BF som norm för tillfället eftersom det bokstavligen inte finns något annat att jämföra med.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Medlem

Som väntat är Raytracing på 2070 helt meningslös och man gör bättre i att köpa ett 1080 Ti och strunta i just den effekten.
Man måste ner till 1920x1080 med lägsta inställningarna för att det ska närma sig spelbart.

Visa signatur

Ryzen 7 3800X, Asus Prime X370 Pro, 32 GB LPX 3600, Gainward RTX 3060 Ti Ghost, 7 TB SSD + 4 TB HDD

Permalänk
Medlem

Undrar om det är ett ekonomiskt fiasko under uppsegling? Saxat ur Dagens industri 16/11: Elektronikbolaget Nvidia var en av fredagens stora förlorare med ett ras på 18,8 procent i spåren av fredagens rapport. Bolaget redovisade en omsättning och vinst som var marginellt lägre än väntat, men den största besvikelsen var bolagets prognos för det innevarande kvartalet.

Visa signatur

Speldjävulen angrep mitt kranium...

Permalänk
Skrivet av Gender Bender:

Just nu så är vi ett sånt tidigt skede att man inte kan vrida på kranen och förvänta sig varmvatten direkt. Dice gick till och med ut med att de fick tona ner ray tracingen till förmån för prestanda.
https://www.tomshardware.com/news/battlefield-v-ray-tracing,3...

Och med facit i hand så var det nog rätt beslut. Ray tracing är oerhört prestandakrävande, vilket är anledningen till varför det har dröjt fram tills nu innan vi har fått det i spel. Jag ser ingen anledning att betala 10000 kronor för snyggare reflektioner. Spel som BF5 och Tomb Raider är små babysteg i rätt riktning, men så fort nästa generationens konsoler kommer så lär ray tracing bli standard, och ju snabbare grafikkorten blir, desto mer ray tracing kommer vi få. Konsoler är ett bra sätt att introducera ray tracing, för där har man redan en spikad standard på 30 FPS, så det blir betydligt lättare att baka in det i spel utan att folk blir upprörda över prestandaförluster.

Haha! Ja, för många som köpt sig ett eller två RTX-kort får det bli att duscha kallt ett tag. Tråkigt att dom inte kunde få Nvlink att fungera i DX12. Verkar som det är mer eller mindre nödvändigt för passabel prestanda.

Det skulle vara himla trevligt med ray tracing på PS5 men jag skulle lägga mera vikt på 4k upplösning och bakåtkompatibilitet. Det har varit en märklig period för Sony och Microsoft med deras mellanstegs-konsoler. Vete'fasen hur nästa generation kommer att se ut.

Visa signatur

OS: Win 10 Home | Chassi: NZXT H440 | PSU: Corsair HX850i plat | Moderkort: ASUS Maximus Hero VIII | CPU: i7 6700k @ 4.5Ghz @ 1.29v | RAM: HyperX Fury 16Gb @ 3000Mhz | GPU: ASUS 1080ti Strix Gaming | Kylning: NZXT Kraken X62 | Fläktar: Fractal Design Venturi x1 AF140, x2 sp140, x3 sp120 | Ljud: ASUS Xonar Xense med Sennheiser PC350Se | Lagring: Crucial M4 64gb, Samsung 850evo 500gb, Seagate Barracuda 1tb | M/K: Corsair M65 Pro gaming rgb & Corsair Strafe RGB | Bildskärm: acer XB270HU

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gender Bender:

Spel som BF5 och Tomb Raider är små babysteg i rätt riktning, men så fort nästa generationens konsoler kommer så lär ray tracing bli standard, och ju snabbare grafikkorten blir, desto mer ray tracing kommer vi få. Konsoler är ett bra sätt att introducera ray tracing, för där har man redan en spikad standard på 30 FPS, så det blir betydligt lättare att baka in det i spel utan att folk blir upprörda över prestandaförluster.

NVIDIA hade en rätt så enkel plan. De skapar en funktion som deras "konkurrens" är sämre på. Därefter ser de till att den får stor spridning. Hurdå? Genom att lägga en massa pengar och ingenjörer att implementera dessa saker i ett stort antal spel till att börja med. Därefter hoppas de att hypen tar över och spelutvecklarna gör det självmant. De använder termer som får en att tro att det inte tar någon tid alls att implementera ("It just works") och visar att den bidrar till att man kan öka den visuella kvalitén.

Det finns några enstaka problem dock. Enbart en väldigt liten andel av de nyaste korten klarar av att köra dessa funktioner med bra prestanda. Så ytterst få har egentligen nytta av den. Men de lovar trots allt att det kommer finnas jättemånga kort i framtiden som klarar av det. Och det har de förstås rätt i, i framtiden. Men spelen ska säljas nu, och till en bred publik. Detta görs genom att även skapa spel för konsoler.

Och konsolernas hårdvara görs av AMD, deras konkurrens. Deras plan utgår från att deras största konkurrenter ska skjuta sig i foten. Undrar hur den konversationen går:
"H...h.hej AMD. Kommer ni ihåg när ni försökte få folk att använda Vulkan och DX12 och async compute, när vi bad utvecklarna att ta bort det för att de inte gav oss lika stora förbättringar haHa. Eller GPP när vi försökte få partnertillverkarna att göra ett helt nytt brand för er xD....... Implementera raytracing SNÄLLA! ".
Men Microsoft som har DXR kan ju påverka dem! De behöver bara gå in till AMD och säga att det är de som vill ha raytracing till nästa konsol. Frågan är dock vem som har saker att säga till om. AMD har stora deals om Microsofts Azure datacenter och förser de med CPUs och GPU:er . AMD kan även helt enkelt säga "Vi har inte den prestandan just nu, men ni får gärna bekosta vår R & D att utveckla en krets som klarar av det bra". Om Microsoft drar sig ur och väljer en NVIDIA GPU, var skall de få processorn från, och till vilket pris? Speciellt när Zen2 och "Navi/next-gen" är till PS5:an. Då riskerar Microsoft att ha en nackdel och bli överkörda av Sony.
AMD har en del kort att spela, det är nästan enklare från deras position. NVIDIAs plan är enkel, men svår att exekvera.

Betyder det att nästa konsol inte kommer ha raytracing funktionalitet? Inte nödvändigtvis. AMD kan ha snackat med Microsoft ett bra tag och de kan vara förberedda på att implementera en hel del saker som skulle underlätta. Inga speciella RT cores eller tensor cores , så att de som vill få ut maximal vanlig prestanda kan få det. Är AMD galna eller har de en plan? Ingen vet med säkerhet... tiden får avgöra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Det har väl RTX i namnet vilket ju är definitionen för att vara ett RTXkort. Så det blir nog ja på den frågan
Huruvida det sedan är lämpat för raytracing är kanske inte lika säkert.

Skickades från m.sweclockers.com

Det är som att säga att Democratic People's Republic of Korea är demokratiskt då det står ju så i namnet. haha

Visa signatur

Ryzen 7 2700 @ 4.0Ghz, X470 Taichi, 16gb ram @ 3200 mhz, GTS V8 Cpu Cooler, Gigabyte 5700XT.

Permalänk
Medlem

@happy_per:
Sant. Men funkade för dem som reklam med att vara bland de första att reglementera dx12 och det togs väl emot.
Från det ena till det andra CD Projekt Reds Witcher 3 och 2 skulle nog inte bli tråkigare att spela om med Ray. Inte heller remaken på Morowind. Men det vågar jag inte hoppas på då i mitt tycker verkar de inte så bra på motorer men på det andra. Förutom historien Skyrim. Men det är inte så relevant i detta sammanhanget.

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.

Permalänk
Medlem

AMDs nya chiplet med Infinity Fabric är som klippt och skuren att separera ett RT-chip från själva gpun/gpuerna men ändå ha tillräckligt snabb kommunikation inom systemet OCH medge mycket bättre yields än att göra ett monolitiskt chip som innehåller allt och lite till. Planen verkar redan finnas att använda dessa chiplet till många fler saker än Servercpun Rome. Varför inte till att ansluta en RT-core till en/flera Navi.

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Medlem

@the squonk:
Källa på det?

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.

Permalänk
Medlem
Skrivet av THB:

Summa summarum:
DXR fungerar rätt jävla bra, men inte tillräckligt bra för 400 fps i 4k som "alla" vill ha.
För oss andra som tycker att 60 fps är helt ok och avskyr att allt skall vara mp så är det riktigt nice.

Tack Nvidia för att ni faktiskt gör något istället för att skyffla ut massvis med fps på en döende och irrelevant trend.

Summa summarum så har alla som köpt rtx kort särat lite för mycket på skinkorna eller är någon verkligen nöjd med 50 fps för 14k. HAHAHA

Visa signatur

Ryzen 7 2700 @ 4.0Ghz, X470 Taichi, 16gb ram @ 3200 mhz, GTS V8 Cpu Cooler, Gigabyte 5700XT.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av hACmAn:

@the squonk:
Källa på det?

Vaddå "Källa på det?"? Det är ju uppenbarligen ren spekulation, dock ganska intressant sådan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hACmAn:

@the squonk:
Källa på det?

Öh, källa? Det är ren spekulation på det här stadiet, men det känns som en framkomlig väg för AMD OM dom vill implementera RT. Att Rome är en splittad cpu står överallt på nätet så den saken är ingen spekulation, det är inte orimligt att anta att Navi kan bli något liknande eftersom AMD har en tradition av multi-gpu och Navi sägs bli allt annat än monolitisk så mao lämplig att köra flera av på samma kretskort. Och Infinity Fabric är mycket bättre än andra vanliga interconnects.

Det som är mer än 100% spekulation är om AMD ens håller på med realtime RT för spel överhuvudtaget, dom har ju en RT-accelerator baserad på Vega för professionellt bruk så helt obekanta är dom inte.

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Medlem

@Radolov:
När vi ändå är på tråden. Frermi manknadsfördes med Direkt Compute i användning av tesselation. Och var det bästa sen skivat bröd då det kom till antal trianglar. Det var sant. Men amds kort kostade mindre drog mindre ström och kom tidigare. Har mitt 480 kvar. Sen visade det sig inte spela så stor roll just då. Så när 7970 släppes var AMD ifatt och nvidia hade sämre prestanda på den sidan. Sämre med mitt 680 än 480 kortet. Mer fillrate men ja... Hade det inte varigt för att mitt 680 hade intermittenta fel så hade jag nog använt det längre.

Det jag är mäst nyfiken på nu är hur korten kan användas i film industrionl. Om det är tillräckligt konsekventa så att man kan låta ett kort renedera en bild i taget eller mer. Tror det då nv vet att där finns pengar.

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Zargoz:

Det är som att säga att Democratic People's Republic of Korea är demokratiskt då det står ju så i namnet. haha

Njaa. RTX är bara ett ett produktnamn nvidia använder :). Betyder egentligen inte så mycket

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av hACmAn:

@Radolov:
När vi ändå är på tråden. Frermi manknadsfördes med Direkt Compute i användning av tesselation. Och var det bästa sen skivat bröd då det kom till antal trianglar. Det var sant. Men amds kort kostade mindre drog mindre ström och kom tidigare. Har mitt 480 kvar. Sen visade det sig inte spela så stor roll just då. Så när 7970 släppes var AMD ifatt och nvidia hade sämre prestanda på den sidan. Sämre med mitt 680 än 480 kortet. Mer fillrate men ja... Hade det inte varigt för att mitt 680 hade intermittenta fel så hade jag nog använt det längre.

Det jag är mäst nyfiken på nu är hur korten kan användas i film industrionl. Om det är tillräckligt konsekventa så att man kan låta ett kort renedera en bild i taget eller mer. Tror det då nv vet att där finns pengar.

Inom film använder man inte ett kort, man använder tusentals som är ihopkopplade i ett kluster. OM man inte gjorde så vore det omöjligt att uppnå den kvaliteten på renderingar som man har idag. Man inser lätt att det inte är en enkel sak att simulera ens en bråkdel av detta i ETT kort och dessutom i realtid. Renderingsklustren behöver ju inte ens jobba i realtid utan dom behöver bara rendera i tid för nästa jobb i klipprummet.

Naturligtvis kommer klipprummet att få vänta kortare tid med Nvidia-RTX, och klustret kan vara lite mindre, men dyrt är det.

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Medlem

@the squonk:
Jag vet och därför blev GPGPU en stor del då man kunde uppnå samma med resultat med mjukvara som man visste gav samma. Går inte det med dessa delar med rätt api?

Edit:
Minns att på den tiden då GPU, min mitt fall född 82 var tidiga verisoner, det så att man såp det man använder det bara till modelering inte för renderingen, då det inte var tillräckligt precis. Bilderna vart inte lika dana så då var det bara farmin på ren mjukvara enligt vad jag hörde utan acceleration.

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mill:

Många experter här som dömer ut tekniken och korten baserat på ETT spel.

Skickades från m.sweclockers.com

Kanske för att det bara finns ETT spel att döma? Korten har ju varit ute ett tag nu och marknadsfördes trots allt som Raytracing kapabla och än så länge lyser RTX spelen med sin frånvaro. Kolla bara på SotTR som fått 5-6 patcher och fortfarande är utan RTX, gissningsvis för att prestandan suger lika mycket som BFVs och då ska vi ändå inte glömma att SotTR är bra mycket mer krävande än BFV. Tror Nixxies sitter med ett bildspel framför sig på sina RTX testbuilds och helt enkelt inte vågar släppa skiten.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem
Skrivet av hACmAn:

@the squonk:
Jag vet och därför blev GPGPU en stor del då man kunde uppnå samma med resultat med mjukvara som man visste gav samma. Går inte det med dessa delar med rätt api?

Edit:
Minns att på den tiden då GPU, min mitt fall född 82 var tidiga verisoner, det så att man såp det man använder det bara till modelering inte för renderingen, då det inte var tillräckligt precis. Bilderna vart inte lika dana så då var det bara farmin på ren mjukvara enligt vad jag hörde utan acceleration.

Jo, visst är det så, i mjukvara på cpuer kan man få vilken kvalitet man vill men det kan ta oändligt lång tid. GPUer som RTX2080 renderar säkert i storleksordningen 1000-tals gånger snabbare än en cpu, men med kraftigt reducerad kvalitet. MEN det går att skriva program för GPGPU som ger önskad kvalitet, men betydligt långsammare såklart, skulle inte fungera i spel med bara en GPU. Men fortfarande mycket snabbare än en cpu, en normal renderingsfarm är en mix av båda och med specialskriven mjukvara för ändamålet.

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av hACmAn:

@Radolov:
När vi ändå är på tråden. Frermi manknadsfördes med Direkt Compute i användning av tesselation. Och var det bästa sen skivat bröd då det kom till antal trianglar. Det var sant. Men amds kort kostade mindre drog mindre ström och kom tidigare. Har mitt 480 kvar. Sen visade det sig inte spela så stor roll just då. Så när 7970 släppes var AMD ifatt och nvidia hade sämre prestanda på den sidan. Sämre med mitt 680 än 480 kortet. Mer fillrate men ja... Hade det inte varigt för att mitt 680 hade intermittenta fel så hade jag nog använt det längre.

Det jag är mäst nyfiken på nu är hur korten kan användas i film industrionl. Om det är tillräckligt konsekventa så att man kan låta ett kort renedera en bild i taget eller mer. Tror det då nv vet att där finns pengar.

Om jag förstår din första paragraf rätt så säger du att AMD slår till när tidpunkten är rätt. Det kanske du har rätt i, tiden får avgöra.

Jag vet inte hur aktuella korten är inom filmindustrin (vilka kort menar du förresten?). Om vi ska tro NVIDIA så är RTX the top dog när det kommer till raytracing, och till maskininlärning med tensor cores, och gaming, matlagning , flygnavigering, gräsklippning etc etc. Och de har mer eller mindre ätit upp hela maskininlärningsmarknaden, så då är nästa mål filmskapandet. Men de gör ett kort för allting. Detta ger en möjlighet för AMD att hitta rätt tillfälle att slå till när de minst anar det mot gaming, som har ett starkt fäste i konsolmarknaden. Vi får helt enkelt se om de tar den möjligheten, de har iallafall David Wang som var där under tiden som du pratar om.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Njaa. RTX är bara ett ett produktnamn nvidia använder :). Betyder egentligen inte så mycket

Skickades från m.sweclockers.com

Är det därför GTX 2060 ryktas inte heta RTX? Vad R står för i namnet är ganska uppenbart.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Medlem

Vilket skämt.

Visa signatur

| i9 10900K AllCore @5GHz | Gigabyte 3080 Vision OC @1845MHz (0.9v) | HyperX 32GB DDR4 @3600 MHz | LG 32'' @165Hz G-Sync | Samsung 970 Evo Plus M2 1TB | Asus ROG Strix Z490-F | Corsair RM750x | Noctua NH-D15 Cromax | FrDesign R7 | Soundblaster AE-5 | LG CX 65" | Nintendo Switch | PS5 Disc Ed. | RetroPie | One+ CE | Amiga 500 |

Permalänk
Medlem

@Radolov:
Då var jag väldigt otydlig. Tänkte mer på historiskt att nvdia sa detta är framtiden och sen då de inte värkade det hade amd gåt den vägen och nvidia var efter. På den biten.

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.

Permalänk
Medlem

Med tanke på att rtx presenterades som något ''groundbreaking'' så ser det ut nästan som scam nu med sådana drop i fps. 2070 kan inte ens köra rtx, medan priset ligger mer än på förra gens xx80. Självklart kommer Nvidia optimisera och ge användarna 15-20% mer, men det kommer inte hjälpa 2070 och vem fan vill spela i 1080p med 2080/80ti... Hade varit bättre om Nvidia fortsatte producera gp102 och 104 för att minska tillverknings kostnad så mer folk kunde offra 1080ti/1080.

Permalänk
Medlem

Jaha?

Visa signatur

[AMD Ryzen 9 3900X] [ASUS GeForce RTX 2080 Ti] [LG OLED 55 C9 som skärm] [Samsung HW-Q96R till ljudet]

Permalänk
Inaktiv

Som förväntat. Nya saker brukar bli sådär oavsett vad det gäller, Samsungs nya vikbara telefon lär bli exakt likadan. Det är då fel precis som nu att säga att konceptet är fel.
Problemet med dagens grafikkort är att de är på tok för slöa utan man ens har lagt på en massa ljuseffekter.