SweClockers guide till TV-modeller från 2018

Permalänk

Såå vilken tv köper jag för 6000kr

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jimmy:

Förstår inte helt hur du menar? Som jag sa, det räcker att ta ett steg åt vänster eller högre för att se defekten tydligt. Har länge letat efter LED TV i butikerna som inte lider av detta då jag annars inte har något emot LED.

vad jag menar var att kommer man utanför ramen på TVn så ser man snabbt defekten.
jag stegade fram och tillbaka i butiken och kom fram till att på det avstånd vi har vår 2 sits biosoffa kommer vi inte märka av defekten

Visa signatur

linux-folk är fan den nya sortens veganer. ingen frågar, diskussionen har inget med linux att göra.
Linux-folk: Jag kör Linux....

Permalänk
Medlem
Skrivet av nUKKE:

Okej! Låter bra det!

Priset är största orsaken. Det är väl överlag samma bildkvalite på alla modeller vad jag förstått, sålänge det är samma årsmodell. Det som skiljer just från B8 till C8 är att C8 har nyare proccesor samt annan fot och bättre ljudsystem skulle jag minnas. Medans B8an använder fjolårest proccesor som C7 t.ex har.

C7 och B8:a har ju samma pris? I alla fall när det gäller 55"..

Permalänk
Medlem

Ni som är ute efter en prisvärd TV men inte vill lägga mer än max 10 000kr, här kommer ett tänkvärt tips:

Håll koll på SONY XF9005, passar såväl till sport som film och är bestyckad med FALD (full array local dimming). XF9005 är aningen tjockare till följd av full bakgrundsbelysning men är kapabel att visa en bildkvalité som får LG:s utbud (exkl. OLED) att framstå som grådassiga OEM maskiner.

Detta är en modell som brukar krypa ner strax under 10 000kr under BF för 55” respektive 15 000kr för 65”. Observera att detta endast är en objektiv rekommendation och ej råd till köp.

Visa signatur

| i9-9900X 4.8 GHz | ASUS RTX 3090 ROG Strix Gaming OC | 2X Vertex 4 512GB RAID 0 | 2X WD RED 4TB | ASUS ROG STRIX X299-E GAMING | Corsair 900D | 2X MSI Optix MAG321CQR 144Hz | G.Skill Trident Z Royal Silver DDR4 3600Mhz CL15 4x8GB | Corsair AX 1200i | Asus Xonar STX II | Watercooling 480+480+240 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av tellus82:

Kör en Sony XF9005 och kan klart rekommendera den, 120Hz 1080p är riktigt gött och även HDR funkar i detta läge och 4K HDR 12bit 60Hz är gött det med. Jag valde själv bort oled pga inbränning och den rätt kassa full vitt till full svart latensen som jag sett på varenda oled. Förvånansvärt låg input lag på denna också så spelar man en del är de ett bra köp. HDR ifrån PC är dock inte helt problemfritt i alla lägen, du lär ha rätt drivare till nvidia kort och spel lär ha rätt patch osv osv, det känns i dagsläget jävligt beta. Konsoller har inte alls detta problem med HDR.

Kan du ta fram bild på när du har mörk bild med textremsa tex? Är väldigt känslig mot nån form av gloria eller annat ljusläckage då jag haft plasma länge.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Speldator:Gigabyte Aorus Pro b550, 16GB DDR4, AMD 5800x ,MSI Suprim x RTX 3080 ,WD nvme 1TB, Samsung 1tb ssd, Win 10 Pro, Samsung odyssey G7 27"
TVspel: Xbox One x, Nintendo 8-bit, Nintendo Gamecube, Nintendo 64, Nintendo Wii Nintendo Switch TV: LG 65" C8 Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av Proluial:

C7 och B8:a har ju samma pris? I alla fall när det gäller 55"..

Om priset är det samma så vet jag faktist inte vilket man bör välja. Eftersom jag bor i Finland så har jag lite annorlunda priser och här är B8:an i nuläget 1100kr billigare än C7:an kan snabbt ändra på bf dock.

Permalänk

Synd att OLED verkar stå rätt stilla i pris, känns som att det behövs mer konkurrens mellan tillverkarna.

Permalänk
Medlem

Har suttit och kikat på denna, Samsung 55" UE55NU7105, och den har gått väldigt mycket upp och ner i pris. Den har till och med varit nere på 6000-6500 kr.

Nu i slutet/mitten på oktober höjdes priset igen, inför en mest trolig "rea", till Black Friday. Får se om den går ner till 6000 eller mindre annars blir det inget köp.

Permalänk
Avstängd

Efter flera månaders jämförelse hit och dit föll tillslut mitt val på Sony AF9, Ska bli kul att se hur den är i jämförelse med AE1 jag köpte förra året, sjukt Pepp, hämtar den på fredag

Visa signatur

[i7 8700K@5.4Ghz] [Asus GeForce RTX 2080 Dual OC][3500Mhz@Corsair RGB DDR4][MSI Z390 MEG ACE][Customloop][Sony AF9 65" Oled] [Predator X34A] [Dark Power Pro 1000W][Beyerdynamic 1990 pro] [Sound BlasterX AE-5] [Astro mixamp]{

benchmark http://www.3dmark.com/spy/7331357
8700k@5.4Ghz https://valid.x86.fr/2ff8a4

Permalänk
Medlem

Jag köpte Philips 65OLED873 I våras på en riktigt bra kampanj (bra nog för att inte vänta till Black Friday) och jag är enormt nöjd. Drygt ett halvår senare känns det fortfarande som jag är i smekmånaden där man njuter av hur bra det blivit. Det är verkligen en upplevelse med sann svärta och riktigt bra färgåtergivning efter lite kalibrering. Ambilight visade sig också vara betydligt trevligare än jag trott.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@Proluial: Skillnaderna mellan C8 och C7 är fot och bildprocessor. C8 är "bättre" men ganska marginellt.

Visa signatur

Ryzen 7800X3D | Zotac 4070 Super | STRIX B650E-I | Noctua NH-L12S | 32Gb DDR5 | Fractal Design Terra | LG CX55 | MacBook Pro 14" M1 Pro | FujiFilm X-T4

Permalänk
Medlem

Det var väl bra, men lite tråkigt klargörande att TV i budgetklassen knappt ens lever upp till good enough. När jag köpte min samsung le40c535 så läste jag på att det var samma panel som i deras dyrare modeller fast utan motion+. 40" var standard på samma sätt som 55" blivit standard idag och jag betalade då bara 3000:- i ett öppningserbjudande hos expert 2010 för en panel som var top notch på den tiden.
För mig blir det i alla fall att stå över köp tills dess att jag kan få mer än jag betalar för. Vill betala 4000-5000:- få en bra panel på ca 55" med tillräckliga kalibreringsmöjligheter utan extra lull-lull. Men det finns sannolikt inte. Jag får helt enkelt nöja mig med 100" proj och på tok för liten tv ett tag till. Ska jag köpa TV vill jag dessutom kunna försäkra mig om full RGB 4:4:4 i 4K 60Hz, och inte ens det verkar vara en självklarhet idag.

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Proluial:

Hoppas att det kommer ett supererbjudande på soundsbars vid köp av TV. Jag hade helst velat köpa SJ9, men priset känns lite väl högt...

Köpte SJ9 tidigare i år, ett ordentligt surroundsystem är bättre men för mig var smidigheten hos en soundsbar med Dolby Atmos viktigare då vi har busiga katter. Mycket bra ljud och inget att anmärka på för min del, bra bas. Mest kört korta demovideoklipp med just Dolby Atmos och det är en häftig upplevelse. SJ9 har kostat betydligt mer tidigare och därför givet köp när jag köpte ny TV.

Visa signatur

[ Sony 65" XE9305 + LG SJ9 | PS5 ] [ Samsung Galaxy Z Flip 4 ]
[ Ryzen 5800X3D | Arctic Freezer 34 eSports Duo | MSI B450 Tomahawk MAX | 4x8GB 3200MHz G.Skill TridentZ | Sapphire RX5700 XT Nitro+ | Kingston NV2 M.2 2TB | Corsair RM750X V2 ] [ LG 34WN750-B ]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Evil Peter:

Jag köpte Philips 65OLED873 I våras på en riktigt bra kampanj (bra nog för att inte vänta till Black Friday) och jag är enormt nöjd. Drygt ett halvår senare känns det fortfarande som jag är i smekmånaden där man njuter av hur bra det blivit. Det är verkligen en upplevelse med sann svärta och riktigt bra färgåtergivning efter lite kalibrering. Ambilight visade sig också vara betydligt trevligare än jag trott.

Skickades från m.sweclockers.com

Kul att höra, har precis köpt samma modell faktiskt. Kommer från Panasonic Plasma så svärtan är inte fullt så stort steg upp men bilden överlag är bättre.

Vad fick du ge? Jag fick ge 23 000 kr och det är just nu bland de billigaste OLED 65" som ändå fått bra omdöme.

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Medlem

Vi skall köpa ny tv nu under Black Friday och funderar på att välja en Samsung den här gången. Har Sweclockers "Black Friday forum 2018" kommit igång än?

Visa signatur

Corsair 4000D Airflow | NZXT C650 | MSI B550-A PRO | Ryzen 5800X + Noctua NH-D15 | 16GB Gigabyte Aorus RGB Memory (3733 MHz) | Adata SX8200 PRO 500GB + Crucial BX100 240GB | EVGA GTX980 Ti | Benq G2420HDBL + LG CX |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Tänker man utanför boxen (hö-hö) och funderar på hur man löser varje problem för sig kan man sedan köpa en TV för att den erbjuder rätt bildegenskaper. Annars blir det som att köpa en ny bil baserat på att den har mugghållare på exakt rätt ställe, får plats med både paraply och termos i handskfacket, samt kommer med inbyggd kanothållare på taket.

Haha jag drog en liknande liknelse när jag fick önskemålen presenterade men din var mycket mer målande!

Permalänk
Medlem

Fantastisk enkel och rak genomgång utan att rabbla teknik, många TV säljare har myckat att lära av denna video.

Laxpuddings drink tips i slutet skall jag nog prova ikväll

Permalänk
Medlem

Men min tv från 2008 hade ett läge som gjorde bilden nyclet mindre skakig och flytande. Vad är det för teknik? Det var bokstavligt talat som att kolla på blueray genom en fönsteruta.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

AMD Ryzen 5 5600X | ASUS GeForce RTX 2080 8GB DUAL OC | Corsair Vengeance LPX Black 16GB (2x8GB) / 3200MHz | MSI B450 TOMAHAWK - ATX / B450 | Fractal Design Define C - Svart | Corsair RM750X V2 750W 80+ Gold | Noctua NH-D15 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av LSD:

Kan du ta fram bild på när du har mörk bild med textremsa tex? Är väldigt känslig mot nån form av gloria eller annat ljusläckage då jag haft plasma länge.

Skickades från m.sweclockers.com

Har ingen kamera som pallar kontrasten, antingen blir det vita att blöda över nåt jävulskt i kameran eller så blir allt utom texten exakt noll i rgb värde, alltså becksvart. Skulle behöva en systemkamera eller bra HDR mobilkamera. Enda gången jag kan skönja att bakbelysning följer ett objekt då som rullande text är om det är en ensam rad som rullar uppåt omgiven av helt svart bild, detta är dock den bästa svärtan jag sett på en LCD så är du sugen på just LCD blir det svårt att hitta bättre, om du klarar vitt till svart latensen med oled och dess inbränningsrisk så är den nog att föredra för den som vill ha absolut svart

Visa signatur

| nVidia RTX3090FE | R9 5950x | MSI x570 Unify | Ballistix sport 3000c15 32GB DR@3800c16 | Custom Loop EKWB | 9TB nvme, 3TB sata SSD | RM1000x | Creative X4 | Lian Li o11 Dynamic | Alienware aw3821dw | >Zen2 på 3-400 mobo< | >x570 VRM< | :::AMD Zen Minnesguide:::|:::AMD Zen & Zen+ Överklockningsguide:::

Permalänk
Medlem
Skrivet av tellus82:

om du klarar vitt till svart latensen med oled och dess inbränningsrisk så är den nog att föredra för den som vill ha absolut svart

Vad menar du med vitt till svart latensen? Exempel?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Har en matta som musen bara sviiiiscchar runt på...en svart....som svänger lite i underkant......// MER CO-OP ÅT FOLKET!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aeqvist:

Vad menar du med vitt till svart latensen? Exempel?

Skickades från m.sweclockers.com

Alla oled jag sett inklusive årets släcker inte pixlar omedelbart, det tar en rätt bra stund innan det sker, vissa är värre i detta avseende än andra men jag har ännu inte sett en modell utan detta fenomen, huruvida man störs av det är nog mest en vanesak/smaksak. Finns även modeller där olika nivåer av svart blir rätt smetigt/blurrat som om man skulle ha en extrem latens, detta är dock bättre/borta på årets modeller. Oled är tyvärr inte direkt felfri men gillar man bra svärta så är årets modeller helt ok, de tidigare åren led rätt duktigt av dålig bildkvalitet i nästan helt svarta scener.

För att förtydliga, det förstnämnda brukar benämnas trailing och det andra brukar kallas black Crush.

Visa signatur

| nVidia RTX3090FE | R9 5950x | MSI x570 Unify | Ballistix sport 3000c15 32GB DR@3800c16 | Custom Loop EKWB | 9TB nvme, 3TB sata SSD | RM1000x | Creative X4 | Lian Li o11 Dynamic | Alienware aw3821dw | >Zen2 på 3-400 mobo< | >x570 VRM< | :::AMD Zen Minnesguide:::|:::AMD Zen & Zen+ Överklockningsguide:::

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Inget inflytande eller hemliga kontakter, tyvärr.

Men du fick ju en hel vecka på dig att besöka högkvarteren hos de tongivande asiatiska tillverkarna och ställa dom mot väggen om sina framtidsplaner

Permalänk
Medlem
Skrivet av tellus82:

Alla oled jag sett inklusive årets släcker inte pixlar omedelbart, det tar en rätt bra stund innan det sker, vissa är värre i detta avseende än andra men jag har ännu inte sett en modell utan detta fenomen, huruvida man störs av det är nog mest en vanesak/smaksak. Finns även modeller där olika nivåer av svart blir rätt smetigt/blurrat som om man skulle ha en extrem latens, detta är dock bättre/borta på årets modeller. Oled är tyvärr inte direkt felfri men gillar man bra svärta så är årets modeller helt ok, de tidigare åren led rätt duktigt av dålig bildkvalitet i nästan helt svarta scener.

För att förtydliga, det förstnämnda brukar benämnas trailing och det andra brukar kallas black Crush.

Skulle vara intressant med källa på vitt till svart latens påståendet. Vill gärna läsa på om det eller testa själv på något sätt

Black crush osv vet man ju om.

Visa signatur

Har en matta som musen bara sviiiiscchar runt på...en svart....som svänger lite i underkant......// MER CO-OP ÅT FOLKET!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Danmyr:

Ni som är ute efter en prisvärd TV men inte vill lägga mer än max 10 000kr, här kommer ett tänkvärt tips:

Håll koll på SONY XF9005, passar såväl till sport som film och är bestyckad med FALD (full array local dimming). XF9005 är aningen tjockare till följd av full bakgrundsbelysning men är kapabel att visa en bildkvalité som får LG:s utbud (exkl. OLED) att framstå som grådassiga OEM maskiner.

Detta är en modell som brukar krypa ner strax under 10 000kr under BF för 55” respektive 15 000kr för 65”. Observera att detta endast är en objektiv rekommendation och ej råd till köp.

Det är väl snarare en högst subjektiv rekommendation och jag tror få skulle hålla med om att den med sina 48 dimmingzoner (55") kan slå en OLED eller betydligt dyrare LCD TVs. Däremot kanske det är en riktigt bra TV sett till priset.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Skrivet av Jimmy:

Kul att höra, har precis köpt samma modell faktiskt. Kommer från Panasonic Plasma så svärtan är inte fullt så stort steg upp men bilden överlag är bättre.

Vad fick du ge? Jag fick ge 23 000 kr och det är just nu bland de billigaste OLED 65" som ändå fått bra omdöme.

Jag hade en LG plasma innan men den var inte så bra i svärtan som en plasma kan vara så för mig var det not ett lite större steg, men det är en uppgradering på alla punkter utom storleken. Även vad gäller att den har Android TV då Plex-appen klarar HDR, till skillnad från många andra versioner av Plex.

Jag gav 24 000 kr för den, och det har varit värt varenda krona.

Ifall du inte redan sett det, och ifall du inte kunnat kalibrera med bra utrustning själv, så finns det en bra uppsättning inställningar för naturlig färgåtergivning i denna recension.

Permalänk
Medlem

Riktigt bra klipp om Tv-apparater, humor också! Är på jakt efter en 65", så nu blev man ju lite klokare. Hatten av

Visa signatur

NZXT H400i Black N Blue | ASUS ROG STRIX B350-I GAMING | AMD Ryzen 7 1700 @ 4.0GHz | G.Skill 16GB DDR4 3200MHz CL14 Trident Z RGB | Palit GeForce GTX 1080 Ti 11GB GameRock Premium Edition | Fractal Design Celsius S24 240mm | Samsung 850-Series EVO 500GB | Seagate Firecuda 2TB 7200rpm 64MB | Samsung 960 EVO 250GB | Acer 32" Predator XZ321QU Curved 144Hz

Permalänk
Medlem

@improwise: Nu handlar det som sagt om en tv i 55” för under 10 000kr där OLEDs rent historiskt ej befunnit sig. Bedömningen är baserad på faktiska resultat, före såväl som efter bildkalibrering (C6, VideoForge Pro). Rent subjektivt föredrar jag personligen Panasonics OLED men det var inte vad som diskuterades.

Visa signatur

| i9-9900X 4.8 GHz | ASUS RTX 3090 ROG Strix Gaming OC | 2X Vertex 4 512GB RAID 0 | 2X WD RED 4TB | ASUS ROG STRIX X299-E GAMING | Corsair 900D | 2X MSI Optix MAG321CQR 144Hz | G.Skill Trident Z Royal Silver DDR4 3600Mhz CL15 4x8GB | Corsair AX 1200i | Asus Xonar STX II | Watercooling 480+480+240 |

Permalänk
Medlem

Han är rolig han, Mr troll himself

Visa signatur

Har en matta som musen bara sviiiiscchar runt på...en svart....som svänger lite i underkant......// MER CO-OP ÅT FOLKET!

Permalänk
Medlem
Skrivet av §zgeMbit/s§:

Jag tänkte skaffa en 65" sony xf9 till mitt nya boende
Finns bra proffs-reviews av tv-apparater som den här gurun gör på tuben: https://www.youtube.com/watch?v=iLDxEE9Wwng&t=653s

65" xf9 uppe i 20k nu men har varit nere till 16k i mitten av oktober..

Blir personligen galen av att se zonerna lysa upp av undertexterna. Föredrar nästan att inte ha någon local dimming alls framför det. Nästa TV blir utan tvekan en OLED för min del just på grund av detta.