SweClockers guide till TV-modeller från 2018

Permalänk
Medlem

Är mellan LG OLED55B8 eller Philips 55OLED803(eller möjligen 2017 modellerna vid bra pris). Har ett 2000kr presentkort att använda så det blir nog tvn som är lägsta pris på BF. Har ni någon erfarenhet med kundsupport eller andra saker som skulle göra att det väger tyngre åt ett håll? Läst lite negativa saker om just philips kundsupport.

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av XHI:

Helskotta vad energi du lägger på din passion. Din kunskap måste komma från tamefasiken hela wikipedia nermald i dina flingor varje morgon eller vad du nu äter till frukost för att få dina jäkla armar.

Jag äter inte frukost utan kör kontorskaffe och muttrar fram till Lunch.

Annars är en sådan här artikel ganska mycket en övning i nötande och ständigt jämförande av information från flera olika källor. Kaffet behövdes.

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av anon40704:

Bra guide men jag rekommenderar att se igenom recensionen för TV'n ni tänkt köpa på hdtvtest också!

https://www.youtube.com/channel/UCcCYOO2uYPnG-21WDOWdwew

Tanken är att länka in kvalificerade tester i artikeln eftersom dessa är en bristvara. Vincent verkar ha gått över helt till videorecensioner och jag förstår honom.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Laxpudding:

Tanken är att länka in kvalificerade tester i artikeln eftersom dessa är en bristvara. Vincent verkar ha gått över helt till videorecensioner och jag förstår honom.

HDTVtest är ju en gud, asmr för TV recensioner.

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av erik7191:

I egenskap av person som inte vill lägga 8-12k på det senaste hittade jag en bagagnae Sony KD9X8305C för 4000kr. TVn verkar najs, men borde inte en två år gammal TV vara billigare än så?

Sony X83xxC-serien är en 2015-modell i bättre mellanklass och motsvaras av XE8 (2017) eller XF8 (2018) vilka i 49-tum verkar gå för 7500-10.000 kronor enligt prisjakt. Så 4000 kronor är en ganska bra eller i alla fall överkomlig nivå då det är lägre än halva nypriset.

Permalänk
Medlem

@Laxpudding Du är bäst

jag kommer nog köpa mig en 65" Sony XF9005 på BF. Är den maskin i den prisklassen som tilltalat mig mest.
Förra året sänktes 65" XE9 serien med nästan 7k. så hoppas på att få en XF9 för max 15k.

Visa signatur

åh nej, blev du kränkt?! det var ju jävligt synd för dig!

Permalänk

Sjukt bra summering!

Visa signatur

Skicka PM eller citera för svar

Permalänk
Medlem

@Laxpudding
Finns ingen modell som heter AF1. 😁
Säkert du menar A1 och AF8. 😉

Visa signatur

AMD 5900X|ASUS X570-E|Corsair 32GB 3200Mhz|Samsung 990 PRO 4TB + 980 Pro 1TB|ASUS TUF 3080 OC |LG 38GN950-B|Fractal Design Define R6 USB-C|Corsair RM1000X v3|Noctua NH-D15 SE-AM4|Corsair K70 RGB LUX|

Permalänk
Medlem
Skrivet av nUKKE:

Är mellan LG OLED55B8 eller Philips 55OLED803(eller möjligen 2017 modellerna vid bra pris). Har ett 2000kr presentkort att använda så det blir nog tvn som är lägsta pris på BF. Har ni någon erfarenhet med kundsupport eller andra saker som skulle göra att det väger tyngre åt ett håll? Läst lite negativa saker om just philips kundsupport.

Har ringt själv Philipd support, även mailat.
Har inte alls haft problem med dem, hjälpsamma alla ggr.
Skickade även ett mail på en nyare uppgradering till tv som hade inte släppt som skulle lösa ett problem jag hade.
Funkade utmärkt.
Så jag har iallafall inte haft några problem med dem.
Kunde även få min soundbar repararerat hos dem , men hade redan gått och köpt nytt.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Fractal R6 Blackout TG - ASUS TUF X670E Plus - Ryzen 7600X / H150i Elite LCD - Corsair 32GB DDR5 @6000 - 7900XT OC TUF - Gigabyte nVme 500GB OS-PRG - Kingston NV2 2TB - 4TB HDD x 2 - SteelS Apex 7 + Razer Viper Ultimate - SoundBlasterX G6 + Sennheiser HD 660S - AOC 34" CU34G2X
*SERVER: HP MicroServer Gen8 - Xeon E3-1220L V2 - 16GB - 4x4TB* - PLEX - AdGuard
*MOBIL: Google Pixel 7 Pro 256GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Downloader:

Va å kollade på elgiganten på en Samsung ue43nu7475 altså 43 tums.
https://imgur.com/a/IbxZzpV
Stämmer det jag har läst så är detta en ips panel då pixlarna går r-g-b. VA är r-b-g

Det finns VA-paneler som är BGR (uppånervända? ) men RBG har jag aldrig hört talas om. Och alla VA är inte BGR...

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Sony X83xxC-serien är en 2015-modell i bättre mellanklass och motsvaras av XE8 (2017) eller XF8 (2018) vilka i 49-tum verkar gå för 7500-10.000 kronor enligt prisjakt. Så 4000 kronor är en ganska bra eller i alla fall överkomlig nivå då det är lägre än halva nypriset.

Prisjakt säger att denna modell började på 12k, men låg kring 7500 ganska länge innan de reades ut. Denna köptes medan de låg på 7500. En kompis sa nyss att han aldrig hade köpt den för över 3500, men den femhundringen känns inte superjobbig om 4000 känns rimligt. Tack för svar!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av nUKKE:

Är mellan LG OLED55B8 eller Philips 55OLED803(eller möjligen 2017 modellerna vid bra pris). Har ett 2000kr presentkort att använda så det blir nog tvn som är lägsta pris på BF. Har ni någon erfarenhet med kundsupport eller andra saker som skulle göra att det väger tyngre åt ett håll? Läst lite negativa saker om just philips kundsupport.

Hur kommer det sig att du väljer LG B8 istället för C7 / C8?

Jag har en budget på ca 12-13TKR för 55" OLED. I den prisklassen lutar det mot LG C7 / C8 eller Philips 55POS9002. Eller kanske 65" OLED om den den ner till 14-15TKR, men det är ytterst tveksamt.

Hoppas att det kommer ett supererbjudande på soundsbars vid köp av TV. Jag hade helst velat köpa SJ9, men priset känns lite väl högt...

Permalänk
Bildexpert 📺

***Ifall det upptäcks fler fel på beteckningar och alla sedvanliga stavfel, använda gärna "Skicka in en rättelse"-funktionen en bit ned på varje sida***

Skrivet av XPerion:

@Laxpudding
Finns ingen modell som heter AF1. 😁
Säkert du menar A1 och AF8. 😉

Tack - det blir lätt fel med så många beteckningar.

Permalänk
Medlem

Stort tack för denna artikel, vilket jobb som måste lagts ner!
Den kommer perfekt nu när jag just sitter och ska försöka hitta en 49" med dubbla tuners till svärföräldrarna (de vill spela in från svt 1 och kunna titta på t ex tv4 samtidigt) och ips panel plus att de vill ha hörlursuttag där man justerar volymen med fjärren. Svårt det här när tillverkarna är så ovilliga att tala om vilken panel som sitter i vilken modell och dessutom blandar paneltyp inom samma serie beroende på storleken! Har någon tips på tv med ovanstående konfig får ni gärna tipsa! Har hittat Sony KD-49XF8505 som jag trodde var ips men här i guiden är den markerad som troligen VA så måste nog åka och titta på den.

Permalänk
Skrivet av issue:

@Laxpudding Du är bäst

jag kommer nog köpa mig en 65" Sony XF9005 på BF. Är den maskin i den prisklassen som tilltalat mig mest.
Förra året sänktes 65" XE9 serien med nästan 7k. så hoppas på att få en XF9 för max 15k.

Jag kollar också på den, den har varit nere i 15900 i oktober om du kollar på historik @ prisjakt. Nu är den "omlappad" till 19800 igen

Visa signatur

nf7-s 2.0 | barton 2500+@2350mhz | cnsp 7 något.. | 2x256 pc3200 xms 2,5-3-3-8| Hercules 9800 pro @410/740

Permalänk
Medlem
Skrivet av issue:

@Laxpudding Du är bäst

jag kommer nog köpa mig en 65" Sony XF9005 på BF. Är den maskin i den prisklassen som tilltalat mig mest.
Förra året sänktes 65" XE9 serien med nästan 7k. så hoppas på att få en XF9 för max 15k.

Slog ett snabbt öga på denna, har fått väldigt bra omdömen, det är såklart förväntat när en LED kostar så pass mycket. Men frågan jag ställer mig är hur TVn kan få så bra omdömen när den har så dålig view angle(enligt de flesta reviews jag tittat på)? Är det så att folk generellt alltid kan sitta i sweet spotten?

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Medlem

@Laxpudding
Fantastisk genomgång, hatten av!

Min SAMSUNG UE55HU7505 är fyra år gammal nu men är fortfarande nöjd och den har 4K stöd, så den får duga ett tag till, men man blir ju sugen!

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av doctor_N:

Den kommer perfekt nu när jag just sitter och ska försöka hitta en 49" med dubbla tuners till svärföräldrarna (de vill spela in från svt 1 och kunna titta på t ex tv4 samtidigt) och ips panel plus att de vill ha hörlursuttag där man justerar volymen med fjärren.

Jag har inte sett modeller med dubbla tuners på säkert 10 år, utan det var något som kom tillfälligt på 00-talet när det var en lite hype runt att koppla in egen hårddisk. Idag har inbyggd tuner egentligen spelat ut sin roll då det är många som vare sig kan (eller vill) använda dem. Man kan se dem som en artefakt snarare. Jag skulle gissa att färre än hälften kopplar någon form av antenn till sin TV idag.

Lösningen ligger närmast att titta på en digitalbox där funktionen fortfarande finns. Men också kolla med operatören vilka lösningar de erbjuder.

Inbyggt hörlursuttag som styrs via fjärrkontrollen är också en sådan där typisk detalj som aldrig framgår innan någon testat specifikt den funktionen. Det finns annars många sätt att lösa ljudet på, så detta behöver inte vara en situation. Men det är i alla fall en lösning som finns.

Tänker man utanför boxen (hö-hö) och funderar på hur man löser varje problem för sig kan man sedan köpa en TV för att den erbjuder rätt bildegenskaper. Annars blir det som att köpa en ny bil baserat på att den har mugghållare på exakt rätt ställe, får plats med både paraply och termos i handskfacket, samt kommer med inbyggd kanothållare på taket.

Permalänk
Skrivet av Roger W:

Det finns VA-paneler som är BGR (uppånervända? ) men RBG har jag aldrig hört talas om. Och alla VA är inte BGR...

Då är iallafall den variant på mediamarkt va.
http://imgur.com/a/P7gNFSY

Heter dock 7455 men jag gissar på att det är samma och bara en butiks specifik model.

Permalänk
Skrivet av AdoringFan:

Game läge ska ta bort allt sådant.

Jag vet det. Men så fort man sätter på TV'n så har den aktiverat allt skräp ändå fast den är på Picture Style: Game, så jag måste markera en annan sen gå tillbaka till Game varje gång jag startar TVn.
Riktigt skumt.
Inte ens "SAM" menyerna visar något, och den är inte i SHOP/Demo-läge heller.

Skrivet av AxxT:

Har tex Steam, ps4 inkopplad till den. Inte upplevt något sådant.
Men har ej haft en riktig dator kopplad..

Kan vara fixat på den modellen du har då om du inte har det problemet.

Visa signatur

CPU i9-9900K GPU ASUS RTX 2080 TI Strix OC MB ASUS STRIX Z390-E RAM Corsair VENGEANCE RGB 32GB DDR4 3200MHz Case Fractal Design Define C PSU EVGA G3 850W Cooling Noctua D15
Monitor MSI Optix MAG342CQR SSD Samsung 970 EVO 500GB 860 EVO 500GB 860 QVO 2TB + QVO 4TB PLEX Server 2x HC560 20TB+WD RED 2x10TB+12TB

Permalänk
Bildexpert 📺

@Ecchi-BANZAII!!!: Den typen av återställer-sig-själv-buggar efter standby eller byte av signal, är tyvärr ganska vanligt på budgetmodeller. Och tillverkarna brukar inte vara pigga på att åtgärda dem. Ofta för att det saknas möjligheten till mjukvarufixar. Modellen är byggd på OEM-basis med en firmware som inte kan uppdateras av konsument.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jimmy:

Slog ett snabbt öga på denna, har fått väldigt bra omdömen, det är såklart förväntat när en LED kostar så pass mycket. Men frågan jag ställer mig är hur TVn kan få så bra omdömen när den har så dålig view angle(enligt de flesta reviews jag tittat på)? Är det så att folk generellt alltid kan sitta i sweet spotten?

ja du, det har jag också undrat, för den är hemsk när man kommer utanför TVn så man måste titta in.
just i mitt fall så har jag en "biosoffa" som är 2 fåtöljer med en mittkonsol, så jag och damen kommer inte beröras av dålig view angle

Visa signatur

åh nej, blev du kränkt?! det var ju jävligt synd för dig!

Permalänk
Bildexpert 📺

Betraktningsvinkelns vara eller icke-vara är typiskt en sådan sak som varje köpare själv måste besluta om. Att VA-modeller som Sony XF9 och Samsungs Q-serie (samt alla andra VA i princip) blir helt annorlunda i vinkel behöver inte vara ett problem för en annan köpare som anpassar sig för att få ut den bildkvalitet som TV:n är kapabel till.

Permalänk
Skrivet av Laxpudding:

@Ecchi-BANZAII!!!: Den typen av återställer-sig-själv-buggar efter standby eller byte av signal, är tyvärr ganska vanligt på budgetmodeller. Och tillverkarna brukar inte vara pigga på att åtgärda dem. Ofta för att det saknas möjligheten till mjukvarufixar. Modellen är byggd på OEM-basis med en firmware som inte kan uppdateras av konsument.

Aj aj.

Det har kommit en hel del uppdateringar till den som fixar sina SmartTV-program och lite prestanda fixar men just denna stand-by buggen är som vanligt.

Det roliga är att om man rycker kabeln så startar den i äkta Game mode på morgonen.
Så jag får nog koppla in en en till Nexa strömbrytare fast för TVn också.

Visa signatur

CPU i9-9900K GPU ASUS RTX 2080 TI Strix OC MB ASUS STRIX Z390-E RAM Corsair VENGEANCE RGB 32GB DDR4 3200MHz Case Fractal Design Define C PSU EVGA G3 850W Cooling Noctua D15
Monitor MSI Optix MAG342CQR SSD Samsung 970 EVO 500GB 860 EVO 500GB 860 QVO 2TB + QVO 4TB PLEX Server 2x HC560 20TB+WD RED 2x10TB+12TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Downloader:

Då är iallafall den variant på mediamarkt va.
http://imgur.com/a/P7gNFSY

Heter dock 7455 men jag gissar på att det är samma och bara en butiks specifik model.

Nu fattar jag: BGR blir ju samma som RBG, bara olika förskjutet.
BGR är dock den vanliga beteckningen så du gör dig nog bättre förstådd om du använder den.
Alla VA är dock som sagt inte BGR.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem
Skrivet av issue:

ja du, det har jag också undrat, för den är hemsk när man kommer utanför TVn så man måste titta in.

Förstår inte helt hur du menar? Som jag sa, det räcker att ta ett steg åt vänster eller högre för att se defekten tydligt. Har länge letat efter LED TV i butikerna som inte lider av detta då jag annars inte har något emot LED.

Skrivet av issue:

just i mitt fall så har jag en "biosoffa" som är 2 fåtöljer med en mittkonsol, så jag och damen kommer inte beröras av dålig view angle

Sitter man en bra bit bort så gissar jag på att man säkert kan ta 1 steg åt sidan utan att hamna utanför sweetspotten. I mitt fall har vi dock soffor och fåtöljer på en ganska bred yta så där ar View Angle viktigt.

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Betraktningsvinkelns vara eller icke-vara är typiskt en sådan sak som varje köpare själv måste besluta om. Att VA-modeller som Sony XF9 och Samsungs Q-serie (samt alla andra VA i princip) blir helt annorlunda i vinkel behöver inte vara ett problem för en annan köpare som anpassar sig för att få ut den bildkvalitet som TV:n är kapabel till.

Så är det och i många fall handlar det om erfarenhet, har man en gång sett en defekt är det svårt att undvika den. En bekant köpte en dyr LCD TV och han påstod att det absolut inte fanns något view angle problem med den panelen. När jag var på besök så visade det sig att problemet var ganska uppenbart, allt man egentligen behövde gör är att sätta sig 1 plats till vänster/höger

Att defekten finns är det inget snack om och även den som inte tänkt på det tidigare kommer se det när man pekar ut det.

Alla paneler lider dock av defekter, var man drar gränsen för vad som är acceptabelt är såklart individuellt.

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Medlem

Kanske lite off topic; men hur svårt är det att själv hänga upp en 55" OLED TV på väggen? Är det värt att köpa installation för ca 1TKR?

Någon som har koll vad skillnaden är mellan LG OLED 55" C7 och C8? C8:an är två tusen kronor dyrare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av AxxT:

Har ringt själv Philipd support, även mailat.
Har inte alls haft problem med dem, hjälpsamma alla ggr.
Skickade även ett mail på en nyare uppgradering till tv som hade inte släppt som skulle lösa ett problem jag hade.
Funkade utmärkt.
Så jag har iallafall inte haft några problem med dem.
Kunde även få min soundbar repararerat hos dem , men hade redan gått och köpt nytt.

Skickades från m.sweclockers.com

Okej! Låter bra det!

Skrivet av Proluial:

Hur kommer det sig att du väljer LG B8 istället för C7 / C8?

Jag har en budget på ca 12-13TKR för 55" OLED. I den prisklassen lutar det mot LG C7 / C8 eller Philips 55POS9002. Eller kanske 65" OLED om den den ner till 14-15TKR, men det är ytterst tveksamt.

Hoppas att det kommer ett supererbjudande på soundsbars vid köp av TV. Jag hade helst velat köpa SJ9, men priset känns lite väl högt...

Priset är största orsaken. Det är väl överlag samma bildkvalite på alla modeller vad jag förstått, sålänge det är samma årsmodell. Det som skiljer just från B8 till C8 är att C8 har nyare proccesor samt annan fot och bättre ljudsystem skulle jag minnas. Medans B8an använder fjolårest proccesor som C7 t.ex har.

Permalänk
Medlem

Oled alla dagar i veckan! Glöm Samsung! Glöm IPS!