Bil: Andrahandsvärde på bil med BSR trim?

Permalänk
Medlem

Bil: Andrahandsvärde på bil med BSR trim?

Hej,

Tänkte höra med er om ni har någon känsla för hur andrahandsvärdet är för bilar med BSR-trim?
Volvo har exempelvis sin D3 motor på 150hk, nästa steg är D4 på 190hk. Ett BSR-trim på en D3 ger 194hk till en bråkdel av priset för D4an. BSR erbjuder även motorgaranti som enligt dem själva aldrig behövt utnyttjas.

Anses bilar som är trimmade att vara stenhårt körda eller av människor som kör lössnus och häng på brallorna eller finns det någon mer vuxen kultur runt det här?

Tanken med tråden är att jag är nyfiken på den bästa affären att göra. Har inget egenintresse i att skaffa en (till) bil just nu

Permalänk
Medlem

All motoroptimering på moderna bilar sker väl med flashning av programvaran som du kan återställa på ett ögonblick, dvs påverkar det inte andrahandsvärdet alls då bilen återställs till original innan en försäljning.

Permalänk
Medlem

Min pappa trimmade sin Saab 9-5 2.0T biofuel för ~10 år sedan för att få lägre bränsleförbrukning, han är en jättetråkig person...

Permalänk
Medlem

Att deras försäkring aldrig har använts ser jag inte heller positivt; har de alltså så hårda krav för att nyttja sin garanti? Supersvårt till omöjligt att få reda till anledning om ett ras är pga ny mjukvara eller ej.
Många som fastnat i tomrummet mellan tillverkare, trimfirma och försäkringsbolag.

Tillverkare hävdar pga trimning (box eller omprogrammering)
Trimfirma hävdar pga tillverkare
Försäkringsbolaget skiter i vilket för du har antagligen inte registreringsbesiktningat bilen med den effekten varpå de står ansvarsfria.

Jag hade inte köpt en sådan bil, pga garantistrul.

Visa signatur

Aorus X570 Elite | Ryzen 9 3900X | Vengence LPX DDR4 32 GB |
RTX 3090 Aorus Xtreme | Corsair RM1000x | Corsair 4000D Airflow | M2-1 1 TB - M2-2 500 GB | Samsung C49HG90

Permalänk
Medlem

Svaret på din fråga är samma som svaret på hur långt ett snöre är.

Det beror helt och hållet på från fall till fall. Vilken bil, ålder, mil, hur många ägare, hur är nuvarande ägare, dokumentation osv.

Men är nuvarande ägare under 25 så är risken stor att den är helt annorlunda körd än om ägaren är 45 år.

Edit: Dessutom så särskiljer sig kvaliteten av trim beroende av bilmodell också. Funkar "bra" till vissa, medans andra är det mer problem med.

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D
64gb Corsair cl30 6000mhz
MSI MAG B650 Tomahawk WiFi
Sapphire RX 7900 XTX
Acer 32" Predator XB323QKNV 4K

Permalänk
Medlem

Själv skulle jag aldrig köpa en BSR-trimmad bil, har haft en mass problem med deras trim på min BMW 335. Tog bort det tillslut eftersom dom aldrig kunde fixa det och då fungerade bilen som vanligt igen!

Visa signatur

Välkommen till Sweclockers, där den ena vet mer än den andra!