Inget internet. Trådlöst fungerar men inte kabel.

Permalänk
Medlem

Inget internet. Trådlöst fungerar men inte kabel.

Nu börjar jag bli tokig.
Får ingen kontakt med internet på min dator. Detta fel har hållt på ett tag och har gått att lösa förr.
I början räckte det med att felsöka anslutningen flr att få igång det igen. Sen kunde man behöva starta om noden eller till och med rycka sladden en stund. Vissa gånger har det räckt med att starta om datorn.
Men nu händer ingenting.
"enheten saknar giltig IP-konfiguration" säger felsökaren.

Vad ska man göra?
Noden lyser grönt. IP-tv och trådlösa nätverket fungerar men datorn funkar inte.

Har 250 mbit fiber från comhem.

Permalänk
Medlem

Hittade en dongel i lådan så jag i alla fall kan koppla upp datorn i hisnande 30 mbit/s och skriva här.

Vid två tillfällen har jag skrivit längre tillägg med hur långt jag kommit i felsökningen men bägge gångerna när jag klickat skicka inlägg så har uppkopplingen gått ner och resulterat i att allt jag skrivit försvunnit.
Så sjukt trött på detta nu jag måste stänga ner och lugna mig annars flyger skiten ut genom fönstret.
Återkommer när jag är mer sansad....

Permalänk
Medlem
Skrivet av napahlm:

Nu börjar jag bli tokig.
Får ingen kontakt med internet på min dator. Detta fel har hållt på ett tag och har gått att lösa förr.
I början räckte det med att felsöka anslutningen flr att få igång det igen. Sen kunde man behöva starta om noden eller till och med rycka sladden en stund. Vissa gånger har det räckt med att starta om datorn.
Men nu händer ingenting.
"enheten saknar giltig IP-konfiguration" säger felsökaren.

Vad ska man göra?
Noden lyser grönt. IP-tv och trådlösa nätverket fungerar men datorn funkar inte.

Har 250 mbit fiber från comhem.

"Rycka sladden" - menar du då nätverkskabeln till routern? Vad har du för prylar? Hur har du kopplat in allt? När det fungerar vet du vilken ip adress du fått lokalt på datorn? Om du kollar på en av enheterna som är ansluten via wifi kan du kolla vilket ip/gateway/dns du fått på dessa enheter?

Visa signatur

.

Permalänk
Medlem

@napahlm: Det låter som problem med nätverkskortet i datorn. Jag skulle tro att det är trasigt.

Permalänk
Medlem

@fragwolf: Menar att jag dragit ut strömsladden till noden. Första steget man får göra när man kontaktar en support.

Jag har fiberkabeln in i noden på väggen. Därifrån en nätverkskabel som går till vardagsrummet där routern sitter och i routern sitter kablen som går till tv-boxen. Från noden går en till nätverkskabel direkt in i datorn.
Router/tv sitter i port fem och datorn sitter just nu i port tre.

Har ingen koll på några IP-adresser. Hur tar jag reda på vad du efterfrågar?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hubertus:

@napahlm: Det låter som problem med nätverkskortet i datorn. Jag skulle tro att det är trasigt.

Har skickat iväg ett mail till webhallen angående eventuell garanti. Vet inte riktigt hur Gigabyte har det på sina moderkort? Är det två år? Inköpt maj 2017 är det i alla fall.
Jag har ett löst PCI-e nätverkskort jag kan prova någon dag. Orkar inte göra det ikväll. Men oj vad snyggt det kommer bli med härdat glas-rgb-bygge med ett grönt osexigt nätverkskort mitt i rutan...

Permalänk
Medlem
Skrivet av napahlm:

@fragwolf: Menar att jag dragit ut strömsladden till noden. Första steget man får göra när man kontaktar en support.

Jag har fiberkabeln in i noden på väggen. Därifrån en nätverkskabel som går till vardagsrummet där routern sitter och i routern sitter kablen som går till tv-boxen. Från noden går en till nätverkskabel direkt in i datorn.
Router/tv sitter i port fem och datorn sitter just nu i port tre.

Har ingen koll på några IP-adresser. Hur tar jag reda på vad du efterfrågar?

Där har du antagligen ditt fel.
Testa att koppla datorn till routern. Du har säkert enbart 1 externt IP, detta bråkar router och dator om.
Nu är jag inte helt säker hur noden och andra mediakonverterare fungerar, men de har ingen brandvägg som i en router? Då sitter du helt oskyddad mot intrång

Hur det fungerar
https://www.sweclockers.com/artikel/25752-del-2-sa-fungerar-i...

Visa signatur

Hette något annat förut, men kom fram till att det är dumt att ha samma namn på 78 miljoner sidor...
citera, svara osv. osv...
hot tip - ctrl + shift T öppnar senast stängda flik i vissa webbläsare

Permalänk
Medlem
Skrivet av napahlm:

@fragwolf: Menar att jag dragit ut strömsladden till noden. Första steget man får göra när man kontaktar en support.

Jag har fiberkabeln in i noden på väggen. Därifrån en nätverkskabel som går till vardagsrummet där routern sitter och i routern sitter kablen som går till tv-boxen. Från noden går en till nätverkskabel direkt in i datorn.
Router/tv sitter i port fem och datorn sitter just nu i port tre.

Har ingen koll på några IP-adresser. Hur tar jag reda på vad du efterfrågar?

Som jag misstänkte:
"Från noden går en till nätverkskabel direkt in i datorn." - Här är troligen ditt problem. Detta innebär att din dator får ett WAN ip, och i regel får man bara Ett sånt ip. Så i ditt fall är det någon annan fungerande enhet (troligen din router) som tagit det och din dator får inget. Prova att koppla ur allt och endast ansluta datorn direkt i noden, starta ev om datorn. Kolla sedan på din dator vad du får för ip. Du bör få 192.168x.x (mest använda serien i dessa sammanhang). Posta dina resultat här sen.
Du behöver en kabel från routern till datorn, inte från noden. Eftersom dina wifi enheter ansluter sig till routern wifi så får de en ip enligt mitt ex ovan. Därför de fungerar och inte din dator.

Edit: Moonbase hann före.

Visa signatur

.

Permalänk
Medlem

@moonblase: @fragwolf:
Det har fungerat i tre år. Varför skulle de sluta göra det nu?
Jag har lååångt till min router från datorn sett. Genom kontoret, hallen och köket för att komma till vardagsrummet. Tror dessutom att det är slut på utgångar på routern.
Kan man använda två routrar? OM man skaffar en till och kopplar den till en ledig port på noden?

Angående brandväggar och skyddat internet. Har aldrig haft något virus eller malware på datorn när den varit kopplad som den är nu. Det finns ju en inbyggd brandvägg i Windows, visst den är säkert inte top of the line men den duger väl?

Permalänk
Medlem
Skrivet av napahlm:

Det har fungerat i tre år. Varför skulle de sluta göra det nu?

Bara för att det har fungerat i tre år innebär det inte att det fortfarande fungerar. Din ISP kan ha bytt ut och/eller konfigurerat om sin utrustning som gör att du numera bara får en ip-adress och därmed uppstår ditt fel.

Permalänk
Medlem

@ElKungo: Ska jag kontakta Comhem tror du? Får ringa dom ikväll i så fall.

Permalänk
Medlem

Missade såklart Comhems kundtjänst med 4 minuter. Får vänta till imorgon.
Provade i alla fall kabeln från noden in i min bärbara dator och samma sak händer där.
Alltså inte lönt att installera mitt nätverkskort i datorn.

Permalänk
Medlem

@napahlm: man brukar inte bara kunna flytta kabeln hur somhelst såvida du inte har en router i mellan.
Om du får 1 ip från ISP så kommer den adressen tilldelas en enhet hos dig och den blir då låst en tid. Alla andra datorer som kopplas i kommer få noll internet.

skaffa en router. Router ska sitta mellan dina enheter (wlan eller kabel) och internet. Internet kan vara en port i väggen (ethernet) eller ett modem/konverter (kabel-tv eller fiber).

Permalänk
Medlem
Skrivet av napahlm:

Missade såklart Comhems kundtjänst med 4 minuter. Får vänta till imorgon.
Provade i alla fall kabeln från noden in i min bärbara dator och samma sak händer där.
Alltså inte lönt att installera mitt nätverkskort i datorn.

Noden?? Är det routern du menar? Om man behöver fler portar skaffar man en switch och kopplar den in i routern.

Permalänk
Medlem

@Gaist: Ja Noden. Apparaten som sitter på väggen, dit fiberkabeln är kopplad, kallas för Nod eller Noden.

Ser ut ungefär som ovan, men jag har modellen nyare.

Ringde Comhem igår efter jobbet då jag inte skulle hinna hem innan deras kundtjänst stängde. Han sa att det kunde ha med vilken ordning man kopplar in router, tv och dator i Noden. Routern skulle vara först, och allt annat efter det. Provade sen på kvällen när jag väl var hemma men fick inte rätt på det då heller.
Idag är jag hemma i vettig tid så jag ska ringa direkt när jag kommer hem så är det lite lättare att felsöka när jag har dom på luren samtidigt.

Permalänk
Medlem

Pratat med Comhems support nu och de har upprättat en felanmälan till ITUX (leverantören av noden, om jag inte är fel på det). Att det har fungerat som det gjort hos mig i tre år är inte riktigt så det är tänkt att fungera som en del av er var inne på. Men det är inte heller ovanligt att det gör det enligt supporten, detta har hänt förr.
Killen som installerade min Nod berättade för mig att denna modell som jag har inte ska göra skillnad på vilken port man kopplar in dator/tv mm. Det höll inte supporten med om, utan deras uppgifter säger att det ska kopplas på ett visst sätt.
I början på nästa vecka får vi väl ett svar på om det går att lösa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av napahlm:

@Gaist: Ja Noden. Apparaten som sitter på väggen, dit fiberkabeln är kopplad, kallas för Nod eller Noden.
https://www.halmstadsstadsnat.se/media/modules/articleimages//HLM/2013/05/27/15/8portfiber.png
Ser ut ungefär som ovan, men jag har modellen nyare.

Ringde Comhem igår efter jobbet då jag inte skulle hinna hem innan deras kundtjänst stängde. Han sa att det kunde ha med vilken ordning man kopplar in router, tv och dator i Noden. Routern skulle vara först, och allt annat efter det. Provade sen på kvällen när jag väl var hemma men fick inte rätt på det då heller.
Idag är jag hemma i vettig tid så jag ska ringa direkt när jag kommer hem så är det lite lättare att felsöka när jag har dom på luren samtidigt.

Nej, den utrustning där fibern terminerar heter mediakonverter eller tjänstefördelare. Noden är det som sitter i andra änden av fibern! Alltså "uppåt" i nätet.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@Gaist: Där ser man. Killen som installerade fibern till mig kallade mediakonvertern för nod hela tiden han var här. Likaså när jag haft kontakt med kundtjänst hos entreprenören som jag beställde fibern av. Märkligt.
Hur som haver. Nu fungerar i alla fall internet igen. Men vad som gjorde att det fungerar vet jag inte. Fick ett sms igår från Comhem att vid närmare felsökning hittade dom inget fel och allt bör fungera som det ska.

Permalänk
Medlem

Och där är vi tillbaka till ruta ett.
Sist, efter felanmälan till Comhem, så fungerade det plötsligt utan att någon gjorde något. Och det har fungerat fram tills igår.
Igår dök gula trekanten upp nere vid nätverksikonen. Då löste jag det med att starta om datorn så fungerade det igen. Idag fungerar inte något av det. Och såklart har Comhem redan hunnit stänga sin support. Tycker att klockan 19 känns tidigt. Startar sällan datorn före sju så alltid när jag får problem så måste jag vänta tills dagen efter.

Tips på vad man ska göra nu? Det kommer aldrig gå att spela (destiny 2) 30mbit, som jag kan få med min gamla dongel.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av napahlm:

Och där är vi tillbaka till ruta ett.
Sist, efter felanmälan till Comhem, så fungerade det plötsligt utan att någon gjorde något. Och det har fungerat fram tills igår.
Igår dök gula trekanten upp nere vid nätverksikonen. Då löste jag det med att starta om datorn så fungerade det igen. Idag fungerar inte något av det. Och såklart har Comhem redan hunnit stänga sin support. Tycker att klockan 19 känns tidigt. Startar sällan datorn före sju så alltid när jag får problem så måste jag vänta tills dagen efter.

Tips på vad man ska göra nu? Det kommer aldrig gå att spela (destiny 2) 30mbit, som jag kan få med min gamla dongel.

Skickades från m.sweclockers.com

Du har nog svaren tidigare i tråden, koppla din dator via din router och inte direkt in i mediakonverteraren. Strunta i att det fungerade förr.
Jag googlade lite på installationsanvisningar comhem och ingen av inkopplingarna antydde på att man kunde koppla in två Internet-enheter till mediakonverteraren utan man kopplade TV-boxen och routern direkt till mediakonverteraren, inget annat, alla datorer, kabel eller wifi går via routern.
Beroende på mediakonverterare så skulle man även ibland koppla TV-box i routern.
Att du fått det att fungera i flera år är nog en bonus, problemet med din nuvarande koppling om/när den fungerar är att enheter som chromecast och fildelning troligen inte fungerar mellan dator och wifi då det sitter en router i mellan.

Visa signatur

Server: HP 6300 pro, RAID 1 m.m + 10" netbook Xubuntu
TVrum: Laptop Fujitsu i7
Dotterns: MSI gaming laptop i5, GTX 1050ti
Frugans: Laptop Fujitsu i5
Bärbara 2st 10" + 1st 15,6"