Garantilön - Vikarejobb inom kommun

Permalänk

Garantilön - Vikarejobb inom kommun

Hej!
För någon månad sedan började jag jobba som Vikarie på Dagis och Fritids som vikarie här i byn som jag bor i för att jag haft svårt att hitta jobb på grund av att jag är körkortslös. Det vill säga att det är en timanställning inom kommunen. Jag är väldigt dålig på det här gällande pappersarbete och löner/jobb i allmänhet, därför frågar jag er.

Inom detta jobb har jag någon garantilön i månaden eller tjänar jag bara det jag jobbar? Har en polare som nämnde något om "garantilön" googlade lite på det men hittade inget vidare bra svar. Om ni inte kan svara på den frågan, vet ni isåfall hur man kan kolla upp om man har garantilön på sin anställning? Om ni har orken kanske ni vill förklara lite på vad en "garantilön" gäller om jag är helt ute och cyklar med det här.

Tackar så hemskt mycket för svar!

Permalänk
Medlem

@jagehampe: Nu kan jag inte så mycket men skulle tro att om de har "garantilön" är det en garanti att du får jobba X antal timmar i månaden. Tex 32 timmar. Därmed om du jobbar de 32 timmarna har du ju en "garantilön". Men annars har jag aldrig hört om nåt liknande.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem

@jagehampe:

Vad du har står i ditt avtal och borde framgå ganska tydligt.

Enkelt förklarat kan man säga att garantilön innebär att du har ett minimunbelop som du får, oavsett hur mycket du timmar.

ex. jobbar du 10 timmar eller mindre så får du som minnst 5000:-, men jobbar du 20 timmar får du 10 000 kr istället.

Permalänk
Medlem

Timmanställning brukar ju vara att man får lön för dom timmarna man jobbar, garantilön är något som bemmaningsföretag kan ha, om man typ har ett kontrakt man skall gå efter men inte får jobb hela tiden så betalar dom dig en garantilön.

Visa signatur

Main
MOBO: Gigabyte B550M DS3H, CPU: AMD Ryzen 5 5600, RAM: 2x16B @ 3600MHz, GPU: RADEON RX5700 Flashat till XT, SSD: WD BLACK SN750 SE 1TB nVME, 2x1TB Sata SSD Chassi, : Fractal Design Node 804, PSU: Corsair RM1000e, Skärm: Philips 27M1N3500LS.

Permalänk

@Sh4d0wfi3nd: Grejen är den att jag bara har fått jobba 8 timmar denna månaden, alltså har jag tjänat ungefär en tusenlapp.. på en hel månad, vilket inte är rimligt... Men tack för mycket för svar iallafall, ska försöka dyka mig ner i detta så mycket som möjligt för att försöka få svar på min fråga.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av jagehampe:

Hej!
För någon månad sedan började jag jobba som Vikarie på Dagis och Fritids som vikarie här i byn som jag bor i för att jag haft svårt att hitta jobb på grund av att jag är körkortslös. Det vill säga att det är en timanställning inom kommunen. Jag är väldigt dålig på det här gällande pappersarbete och löner/jobb i allmänhet, därför frågar jag er.

Inom detta jobb har jag någon garantilön i månaden eller tjänar jag bara det jag jobbar? Har en polare som nämnde något om "garantilön" googlade lite på det men hittade inget vidare bra svar. Om ni inte kan svara på den frågan, vet ni isåfall hur man kan kolla upp om man har garantilön på sin anställning? Om ni har orken kanske ni vill förklara lite på vad en "garantilön" gäller om jag är helt ute och cyklar med det här.

Tackar så hemskt mycket för svar!

Garantilön är en lägsta lön du får oavsett hur mycket du jobbar, om du har det eller inte får du kolla i ditt anställningsavtal och är det svårt att tolka så fråga din chef, personalavdelningen eller facket om hjälp med det.
Ingen kan ge dig ett säkert svar på frågan utan att ha läst igenom/känna till det avtal som gäller för dig.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk

@BM-Mods: Okej, så det du menar är att detta oftast bara gäller inom bemanningsföretag?

Permalänk

@mrqaffe: Okej, Tackar så mycket för svar, ska höra av mig till min arbetsgivare för att förhoppningsvis få svar!

Permalänk
Medlem

Finns absolut ingen garantilön för någon som är timanställd. Eller, jag har då aldrig hört talas om det. Som tidigare nämnt är garantilön ofta någon som bemanningsföretag och konsultföretag erbjuder. Dvs om arbetsgivaren inte har ett uppdrag för dig får du säg 90% av din månadslön fastän du går hemma t.ex.

Timanställd vikarie innebär ju att du kommer in när någon är sjuk eller ledig och du får enbart betalt för de timmarna du faktiskt jobbar. Allt borde stå väldigt tydligt på din lönespecifikation.
Ställ dig frågan, varför skulle kommunen betala dig för något annat än det arbete du gör åt kommunen?

Visa signatur

ASUS Maximus X Hero z370 | Intel I7 8086k | | Custom Loop vattenkylning | MSI 3070ti | 16GB GSkill tridentZ RGB @ 3200mhz| Samsung EVO 850 250GB SSD | Samsung EVO 970 500GB Nvme SSD | Corsair RM750x PSU |

Permalänk
Medlem

Garantilön gäller 99.99 % bemanningsföretag, där du får ett uppdrag av dessa på 40 timmar i veckan men uppdraget "försvinner" eller "upphör", så får du lön ändå. Att arbeta 8 timmar i månaden på en timanställning är väl visst det rimligt om inte annat står i ditt avtal än just timanställning.

Visa signatur

Glad Sommar

Permalänk
Avstängd
Skrivet av jagehampe:

@BM-Mods: Okej, så det du menar är att detta oftast bara gäller inom bemanningsföretag?

Det är vanligt där, men också inom exempelvis sälj och andra yrken där provision är en stor del av lönen. Alltså om du inte säljer något så får du ändå lite pengar. Inom bemanning så är det mer: Även om företaget inte lyckas hitta jobb åt dig så får du i alla fall lite pengar.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av jagehampe:

@Sh4d0wfi3nd: Grejen är den att jag bara har fått jobba 8 timmar denna månaden, alltså har jag tjänat ungefär en tusenlapp.. på en hel månad, vilket inte är rimligt... Men tack för mycket för svar iallafall, ska försöka dyka mig ner i detta så mycket som möjligt för att försöka få svar på min fråga.

Det skulle innebära ~125kr/h vilket känns väldigt rimligt. Vi kan inte säga något om ditt avtal men när jag själv jobbat som vikarie har det alltid varit med timlön. Jag skulle tro att det är det vanligaste och det verkar vara det du har också.

Tips är att kolla upp om du kvalificerar för att ta körkortslån av CSN.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Mitt tips är att prata med din chef och se om du kan få fler timmar bokade till dig istället. Säg att du skulle önska minimum 20/30 timmar (exempel) för att kunna hålla lite ekonomi på plats. Sen om de kan eller inte är inget jag kan svara på.
Och titta på andra jobb / timanställning.

Och som ovan skrev, kolla om bidrag för körkort.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem

Vad står i ditt anställningsavtal?
Där bör det stå om du har någon garantilön, men som andra redan påtalat så brukar en sådan garantilön som du efterfrågar mest finnas hos bemanningsföretag. Som det låter på din beskrivning har du en helt vanlig timanställning där du får betalt för den tid du arbetar.

Har du jobbat 8 timmar på en månad låter väl cirka en tusenlapp snarare rimligt än orimligt. Du har ändå varit ledig resten av tiden och kunnat arbeta med annat eller gått på aktivitetsstöd eller a-kassa?

Något som hade varit orimligt är väl om du arbetat 8 timmar och fått ut en heltidslön?

Jag menar inte att du ska klara dig på en tusenlapp på en månad, men du har väl inte gett upp sökandet efter ett "riktigt jobb"? Att vara med i en vikariepool är inte ett fullgott alternativ till att ha en ordentlig anställning, även om vissa säkert kan klara sig och får tillräckligt med jobb genom en vikariepool finns oftast inga garantier genom en sådan anställning.

Visa signatur

"Gräset är alltid vitare på vintern"

Permalänk
Medlem

Vart timanställd via bemanning under studietiden och garantilönen vi hade där var en lön vi fick ifall vi inte kunde jobba ett redan bokat pass. Ifall vi var bokade att jobba och dom inte hör av sig om att man inte behövs mer än 24h innan så var det den lönen vi fick. Även ifall något händer, typ som en gång vi fick ett mikroströmavbrott (men nog för att ställa alla instrument ur spel) så var det bara att gå hem och ha garantilönen för alla återstående timmar.

Visa signatur

Corsair Obsidian 250D | i5 7600K | Gigabyte Z270N WiFi | Samsung 960 EVO 250GB | Fractal Design Integra M 650W | Corsair Hydro H90 |Kingston 8GB 2133M DDR4 CL14 | Asus GeForce GTX 970 4GB STRIX DC2 OC MAX |

Permalänk
Medlem

Läs avtalat du skrev på, där ska stå vad det är för typ av anställning du har och villkoren för denna anställning (lön o.s.v.). Garantilön är oftast ett garanterat minimebelopp per månad som flera skrivit, det står i så fall i avtalet om du har detta. Gissningsvis har du inte garantilön om du är timanställd utan du är just vad det låter som, anställd per timme och därmed avlönad också per timme. D.v.s. inget vidare, men bättre än arbetslös om det är alternativet.

Från Unionen om timanställning:

"Timanställning"
Så kallad "timanställning" finns inte som giltig anställningsform enligt lagen. "Timanställning" finns inte heller i våra kollektivavtal. Däremot finns det ofta inga regler för hur kort en visstidsanställning kan vara. Blir man exempelvis anställd för att arbeta tre timmar en dag och ytterligare tre timmar nästa dag, är detta rent arbetsrättsligt två olika visstidsanställningar.

Ändå tillämpar många arbetsgivare "timanställning". Det innebär vanligen att du ska vara tillgänglig vissa fasta arbetstider, oftast heltid, men den faktiska arbetstiden bestäms efter arbetsgivarens behov. Personer som är "timanställda" får lön bara efter faktisk arbetstid, och inte när de inte har arbetsuppgifter.

"Timanställning" är ett osäkert sätt att arbeta på i och med att du på förhand inte vet när och hur mycket du ska arbeta, men ändå tvingas vara beredd på att arbeta.

Visa signatur

Dator: Mac