Att få 144 Hz när DVI-DL saknas på grafikkortet?

Permalänk
Medlem

Att få 144 Hz när DVI-DL saknas på grafikkortet?

Jag behöver hjälp om vilken kabel jag ska köpa. Har precis satt i ett RTX 2070 i burken men då min gamla skärmkabel var en DVI till DVI så passar inte den i det nya kortet. Åkte jag till Netonnet som hade en "ny super HDMI-kabel" som skulle klara 144 Hz. Men så är inte fallet... Då tänkte jag köpa en DVI till Displayport-kabel men då står det att den inte stöder 144 Hz.

GAH! Jag blir galen, hur ska jag kunna ha 144 Hz på min skärm?

RTX kortet har anslutningarna DP HDMI och skärmen har DVI HDMI och VGA

Edit: Denna fråga är nu så vanlig att vi klistrar tråden i forumet. Förklaring och förslag på lösningar finns längre ned

Förtydligade rubriken från "144hz benqxl2411"/Thomas Y
Visa signatur

I5 9600K, RTX 2070, 16GB 2600mhz ram

Permalänk
Medlem
Skrivet av BearaR:

GAH jag blir galen, hur ska jag kunna ha 144hz på min skärm?

Det kan du inte på något smidigt sätt, antingen byta skärm eller grafikkort.

Visa signatur

Intel Core i7-11700K / Asus ROG Strix Z590-F / Asus 1070 Dual OC / G.Skill Trident Z RGB 32GB (4x8) 3200MHz CL14 / Corsair RM750x / Samsung 980 PRO 1TB / Lian Li PC-O11 Dynamic EVO / custom loop 3x360 / Asus ROG Swift PG278Q / Ducky Shine 5 RGB MX Red / Sennheiser HD660S / FiiO E10K / Audio-Technica AT2020USB+

Permalänk
Medlem

HDMI-DVI kabel?

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av BearaR:

Hej,

jag behöver hjälp om vilken kabel jag ska köpa. Har precis satt i ett RTX2070 i burken men då min gamla skärmkabel var en dvi till dvi så passar inte den i det nya kortet. Då åkte jag till netonet som hade en "ny super hdmi kabel" som skulle klara 144 hz. Men så är inte fallet.. så då tänkte jag köpa en dvi till dp. men då står det att den inte stöder 144hz.. GAH jag blir galen, hur ska jag kunna ha 144hz på min skärm?

RTX kortet har anslutningarna DP HDMI och skärmen har DVI HDMI och VGA

Köp display ports kabel, problem solved.
Ganska säker på att skärmen har dp port anslutning.

Edit såg precis slutet att du inte hade det

Permalänk
99:e percentilen

Just den frågan om just den skärmen har ställts regelbundet i flera år vid det här laget, och det lär väl fortsätta ytterligare ett tag, tills alla XL2411 fasats ut.

Din skärm stöder bara 144 Hz över DVI Dual Link. Den är begränsad till 60 Hz över HDMI. Och det gäller oavsett vad det står för ”version” på den. Det är inte ens tillåtet att hävda att en skärm har en viss ”HDMI-version”; det är bara specifikationen för HDMI som finns i olika versioner, som allas vår @Laxpudding brukar återkomma till.

Det enda sättet att få 144 Hz på XL2411 med ett RTX 2070 är en aktiv omvandlare från DisplayPort som stöder DVI Dual Link och 144 Hz. (DVI‑D är inte Dual Link. Det finns DVI‑D Single Link och DVI‑D Dual Link, och fler.) Jag hade inte lagt de pengarna på såpass antik teknologi i dagsläget, utan hellre köpt en ny skärm.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Permalänk
Medlem
Skrivet av BearaR:

Hej,

jag behöver hjälp om vilken kabel jag ska köpa. Har precis satt i ett RTX2070 i burken men då min gamla skärmkabel var en dvi till dvi så passar inte den i det nya kortet. Då åkte jag till netonet som hade en "ny super hdmi kabel" som skulle klara 144 hz. Men så är inte fallet.. så då tänkte jag köpa en dvi till dp. men då står det att den inte stöder 144hz.. GAH jag blir galen, hur ska jag kunna ha 144hz på min skärm?

RTX kortet har anslutningarna DP HDMI och skärmen har DVI HDMI och VGA

Det du letar efter är en aktiv Displayport till DVI-D konverter. De kan vara ganska dyra att komma över. Här är ett förslag, kollar du så kanske du kan hitta en lite billigare!

https://www.inet.se/produkt/8906735/startech-adapter-displayp...

Visa signatur
Permalänk
Inaktiv

@anon254573 Det där är single link, krävs dual link för 144 hz

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av Brekker:

Det du letar efter är en aktiv Displayport till DVI-D konverter. De kan vara ganska dyra att komma över. Här är ett förslag, kollar du så kanske du kan hitta en lite billigare!

https://www.inet.se/produkt/8906735/startech-adapter-displayp...

Till DVI Dual Link. Det finns även DVI‑D Single Link, och det räcker inte. Den omvandlare du har länkat är Dual Link och ska fungera, men det är viktigt att vara noggrann med terminologin när man diskuterar den här problematiken.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem

Ja inte fick jag mindre huvudbry nu :S Vilken skitskärm jag köpt en gång i tiden

Visa signatur

I5 9600K, RTX 2070, 16GB 2600mhz ram

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av BearaR:

Ja inte fick jag mindre huvudbry nu :S Vilken skitskärm jag köpt en gång i tiden

Inget dåligt skärm, haft en sån förr sen blev det uppgradering till 27 tums skärm med
144hz, 1440p och G sync. När jag fick skärmen o började spela försts intrycket jag fick
Vrf köpte jag inte sån skärm tidigare kan stark rekommendera. Ha koll på black friday

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av BearaR:

Ja inte fick jag mindre huvudbry nu :S Vilken skitskärm jag köpt en gång i tiden

Beror lite på när du skaffade den. Inget fel på den när den lanserades, men köpte du den typ 2015 eller senare var det ett rätt dåligt köp.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alling:

Beror lite på när du skaffade den. Inget fel på den när den lanserades, men köpte du den typ 2015 eller senare var det ett rätt dåligt köp.

:'(

Visa signatur

I5 9600K, RTX 2070, 16GB 2600mhz ram

Permalänk
Medlem

Tack alla för era bra svar också! Det kändes dock väldigt jobbigt nu. Antingen måste jag köpa en ny skärm. En sån där adapter var ju alldeles för dyr vilket inte alls kändes rimligt.

Visa signatur

I5 9600K, RTX 2070, 16GB 2600mhz ram

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av BearaR:

Tack alla för era bra svar också! Det kändes dock väldigt jobbigt nu. Antingen måste jag köpa en ny skärm. En sån där adapter var ju alldeles för dyr vilket inte alls kändes rimligt.

Jag skulle inte ens överväga köpa den adapter.
Säljs din skärm du lär få ca 1200kr ung och hoppas o hitta en 27 tums skärm med
1440p, 144hz o G sync under BF för ung 3500:-. Du kan hitta utan G sync för under 3k också.

Good luck!

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av BearaR:

Tack alla för era bra svar också! Det kändes dock väldigt jobbigt nu. Antingen måste jag köpa en ny skärm.

Det är inte så illa som det kanske verkar. Det har hänt en del på skärmfronten sedan XL2411 och du skulle kunna se detta som ett bra tillfälle att förbättra din upplevelse framför datorn.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk

Ett alternativ är ju att du byter mot ett grafikkort med dvi om du har möjlighet att göra det. I övrigt så är det en bra spelskärm men ganska tragiskt att den inte har DP.

Permalänk
Bildexpert 📺

Sammanfattningen av denna klassiker, den kanske oftast återkommande av alla specifika produktfrågor i åtminstone i den här delen av forumet. Har tagit upp det i artikeln om DVI och Benq XL2411Z-modellen är det notoriska exemplet på denna situation.

Grundproblem A: skärmen kör endast 144 Hz via DVI Dual Link, en teknisk standard som kom (och aldrig uppdaterades) i version 1.0 redan 1999. Hela branschen bestämde sig 2010 att DVI (samt VGA) måste bort. Senast 2015 var deadline. Gick så där. Gjorde en tillbakablick på DVI inför 20 års firandet.

Grundproblem B: Nya grafikkort har därför i hög grad fasat bort DVI-kontakten. På bärbara speldatorer är DVI för skrymmande och brukar inte finnas överhuvudtaget. Allt man har kvar är då HDMI och DP, båda anslutningarna är i moderna former kapabla att köra 1920x1080 i 240 Hz men denna teknik finns inte på Benq XL2411Z med flera skärmar.

Grundproblem C: Benq XL2411Z är en av de mest sålda 144 Hz-skärmarna och reades ut ordentligt under 2015-2016. Fanns några som tydligt varnade för detta problem, likt @Alling

X Byta kabel: hjälper inte eftersom det inte är kabeln det är fel på

X Byta anslutning: Benq XL2411Z (med flera) har en HDMI-anslutning som är mopedstrypt till 60 Hz trots att HDMI-specen redan 2006 ökade bandbredden (10,2 Gbps i spec, 9 Gbps i praktiken – 300 MHz) så att 1920x1080 i åtminstone 120 Hz är möjligt. Men nej. Vi gillar gammal teknik i den här delen av branschen så många skärmar som släppts flera år efter specen uppdaterades saknar kapaciteten.

X HDMI-till-DVI-adapter: hjälper inte eftersom HDMI är single link och skärmen behöver Dual Link. DVI Single link är i sin tur maximalt 165 MHz-bandbredd (≈5 Gbps) och då är 60 Hz det som blir maximal frekvens. Notera att det finns modernare skärmar med DVI som kan – och även kräver single link – för högre bandbredd än 165 MHz över DVI. DVI-kontakten är, oavsett vad handboken skriver, inte DVI-DL utan single-link-kopplad. Då kan det omvända problemet uppstå med gamla grafikkort som inte orkar bandbredden över single link. BenQ XL2411Z och andra äldre produkter är dock inte den typen av skärm.

X DP-till-DVI-adapter: i grund och botten samma problem som ovan, vi får single link och därmed max 1920x1080 i 60 Hz.

X Men jag har ju sett kablar med HDMI och DP till DVI Dual-Link? Finns på eBay för 5 USD! Det står Dual Link i texten! Svar: Nope. No such thing. Elektriskt blir det alltid single link eftersom DVI–DL använder fler elektriska ledare för signalen – vilket är den bokstavliga innebörden av ”Dual Link” – än vad som är tillgängligt på Displayport- och HDMI-kontakten. Därför blir det med denna koppling en högsta bandbredd på 165 MHz och därmed 1920x1080 i 60 Hz.

Aktiv DP-till-Dual-Link-DVI-omvandling: Signalomvandling som kodar om bilden och elektriskt gör om signalen till Dual Link. Komplicerad teknik som tillverkas i liten skala. Därför dyrt, 1000-2000 kronor och därmed obeprövat. Majoriteten av dessa omvandlare riktar sig till marknaden för gamla påkostade 30-tums 2560x1600/60 Hz-skärmar som var dåtidens premiumsegment, inte för spelskämar med 144 Hz. Dessutom: 1000-2000 kronor betalar grundplåten för en ny skärm där problemet är löst från första början.

En omvandlare som är bekräftad fungerar är Startech DP2DVID2 och prisnivån är ofta kring 1 500 kr.

Byta till annat grafikkort: flyttar problemet framåt i tiden till nästa gång du byter grafikkort. Men om man vill finns följande kort i RTX 2xxx-serien med DVI: https://www.prisjakt.nu/kategori.php?l=s381790722

Byt skärm: Acceptera situationen en gång för alla och lägg resurserna på en ny skärm, en med modern teknik. Finns gott om enkla 144 Hz-basgamingskärmar, inte minst Benq:s egen XL2411P som adderar Displayport. Men se det också som en chans att sikta mot en bättre skärm.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Sammanfattningen av denna klassiker, den kanske oftast återkommande av alla specifika produktfrågor i åtminstone i den här delen av forumet. Har tagit upp det i artikeln om DVI: https://www.sweclockers.com/artikel/21068-bildanslutningar-de...

Grundproblem A: skärmen kör endast 144 Hz via DVI Dual Link, en teknisk standard som kom (och aldrig uppdaterades) i version 1.0 redan 1999. Hela branschen bestämde sig 2010 att DVI (samt VGA) måste bort. Senast 2015 var deadline. Gick så där.

Grundproblem B: Nya grafikkort har därför i hög grad fasat bort DVI-kontakten. På bärbara speldatorer är DVI för skrymmande och brukar inte finnas överhuvudtaget. Allt man har kvar är då HDMI och DP, båda anslutningarna är i moderna former kapabla att köra 1920x1080 i 240 Hz men denna teknik finns inte på Benq XL2411Z med flera skärmar.

Grundproblem C: Benq XL2411Z är en av de mest sålda 144 Hz-skärmarna och reades ut ordentligt under 2015-2016. Fanns några som tydligt varnade för detta problem, likt @Alling

X Byta kabel: hjälper inte eftersom det inte är kabeln det är fel på

X Byta anslutning: Benq XL2411Z (med flera) har en HDMI-anslutning som är mopedstrypt till 60 Hz trots att HDMI-specen redan 2006 ökade bandbredden (340/300 MHz) så att 1920x1080 i åtminstone 120 Hz är möjligt. Men nej. Vi gillar gammal teknik i den här delen av branschen så många skärmar som släppts flera år efter specen uppdaterades saknar kapaciteten.

X HDMI-till-DVI-adapter: hjälper inte eftersom HDMI är single link och skärmen behöver Dual Link. DVI Single link är i sin tur maximalt 165 MHz-bandbredd och då är 60 Hz som blir maximal frekvens.

X DP-till-DVI-adapter: i grund och botten samma problem som ovan, vi får single link och därmed max 1920x1080 i 60 Hz.

X Men jag har ju sett kablar med HDMI och DP till DVI Dual-Link? Finns på eBay för 5 USD! Det står Dual Link i texten! Svar: Nope. No such thing. Elektriskt blir det alltid single link, max 165 MHz och därmed 1920x1080 i max 60 Hz.

Aktiv DP-till-Dual-Link-DVI-omvandling: Signalomvandling som kodar om bilden och elektriskt gör om signalen till Dual Link. Komplicerad teknik som tillverkas i liten skala. Därför dyrt, 1000-2000 kronor och därmed obeprövat. Majoriteten av dessa omvandlare riktar sig till marknaden för gamla påkostade 30-tums 2560x1600/60 Hz-skärmar som var dåtidens premiumsegment, inte för spelskämar med 144 Hz. Dessutom: 1000-2000 kronor betalar grundplåten för en ny skärm där problemet är löst från första början.

Byta till annat grafikkort: flyttar problemet framåt i tiden till nästa gång du byter grafikkort. Men om man vill finns följande kort i RTX 2xxx-serien med DVI: https://www.prisjakt.nu/kategori.php?l=s381790722

Byt skärm: Acceptera situationen en gång för alla och lägg resurserna på en ny skärm, en med modern teknik. Finns gott om enkla 144 Hz-basgamingskärmar, inte minst Benq:s egen XL2411P som adderar Displayport. Men se det också som en chans att sikta mot en bättre skärm.

Det här var banne mig ett otroligt bra svar! TUSEN TACK!

Efter lite diskussioner med frugan och alla råd här i tråden så kommer jag köpa ny skärm. Får väl se vad det blir nu bara Men ska försöka hålla mig till blackfriday om jag klarar av det

Återigen många tack för eran hjälp!

Visa signatur

I5 9600K, RTX 2070, 16GB 2600mhz ram

Permalänk

Har undrat om detta problem med

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Hur många Hz kan man få ut vida USB-c --> displayport ?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av maxxan99:

Hur många Hz kan man få ut vida USB-c --> displayport ?

Det beror på vad som sitter "innanför" USB‑C-porten. Thunderbolt 3 har stöd för DP 1.4 sedan "Titan Ridge", vilket räcker för 3 840 × 2 160 @ 120 Hz eller motsvarande (exempelvis – åtminstone i teorin – 1 920 × 1 080 @ 480 Hz). Tidigare TB3-kretsar stöder bara DP 1.2, vilket innebär att exempelvis

  • 1 920 × 1 080 @ 240 Hz,

  • 2 560 × 1 440 @ 144 Hz och

  • 3 840 × 2 160 @ 60 Hz

fungerar. Thunderbolt 3 garanterar alltså i sämsta fall ovanstående, och TB3-portar marknadsförs alltid tydligt som Thunderbolt 3.

Sedan finns det USB‑C-anslutningar med DP-stöd men som ej är Thunderbolt 3, och då får man hoppas att tillverkaren av datorn specar vad den klarar. Läs gärna min (numera ett par år gamla) guide om DP över USB‑C.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem

Hade exakt samma problem när jag bytte ut mitt grafikkort, hittade ingen bra lösning. Bara att bita i det sura äpplet och köpa en ny skärm

Permalänk
Medlem

Jag har exakt samma problem, byggde ny dator igår med 2070 och har samma skärm som du har, men jag beställde denna, det borde väl funka?

https://cdon.se/hushallsapparater/digitus-displayport-dvi-ans...

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Dipities:

Jag har exakt samma problem, byggde ny dator igår med 2070 och har samma skärm som du har, men jag beställde denna, det borde väl funka?

https://cdon.se/hushallsapparater/digitus-displayport-dvi-ans...

Nej, den är rödkryssad i mitt inlägg ovan. No such thing. Det står "Dual Link" i texten på cdon, men den informationen är missledande, ja direkt felaktig.

Permalänk
Medlem

@Laxpudding:

Mehh, vilka skitstövlar, tack för info avbryter ordern direkt..

Permalänk
Medlem

Trådlyft i samband med att jag läste nyhetsartikeln.

Skrivet av Laxpudding:

X Men jag har ju sett kablar med HDMI och DP till DVI Dual-Link? Finns på eBay för 5 USD! Det står Dual Link i texten! Svar: Nope. No such thing. Elektriskt blir det alltid single link, max 165 MHz och därmed 1920x1080 i max 60 Hz.

Går det inte att köra mer än 60Hz? DVI single link är god för 1920x1200 @ 60Hz, så det borde finnas bandbredd över vid 1920x1080.

När jag sökt ser det ut som 1920x1080@60Hz behöver 139MHz pixelklocka.
Så jag tänker att 165MHz/139MHz * 60Hz = 71Hz.

Så 70Hz eller 72Hz borde väl fungera inom specifikationen?
Givetvis är 72Hz långt från 144Hz, men en ökning med 20% är märkbar.

Visa signatur

Arch | 1440p 165Hz IPS | 7800X3D | 1080ti | 64GB@6GHz | SN850 2TB

Permalänk
Bildexpert 📺

@sniglom: Japp. Kan alltid försöka pressa bandbreddsmarginalen med en custom resolution och ifall det fungerar så landar det ofta 72 Hz.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

@sniglom: Japp. Kan alltid försöka pressa bandbreddsmarginalen med en custom resolution och ifall det fungerar så landar det ofta 72 Hz.

Inte meningen att vara besserwisser, tänkte så jag inte var helt ute och cyklade med min tankegång.
70Hz borde gå fint utan att göra någon magi alls i så fall. Är ju alltid en liten tröst om man sitter på lämplig adapter.

Vet inte hur utberett stödet för CVT-R2 är, men kör man på det ska 74Hz rymmas i 165MHz pixelklocka.

Visa signatur

Arch | 1440p 165Hz IPS | 7800X3D | 1080ti | 64GB@6GHz | SN850 2TB

Permalänk
Bildexpert 📺

@sniglom: I sådana fall lyckas man oftare med HDMI-till-DVI-kontakten. Det är ofta jag stöter på att HDMI-anslutningen på skärmen är strypt till exakt 60 Hz och inget mer. DVI kör man lite som man vill.