Permalänk
Medlem
Skrivet av lasseTM:

Det gör det absolut, frågan är bara om du behöver ett så high end moderkort.
Ska du överclocka rejält så är ROG CROSSHAIR VII HERO jäkligt smutt men jag vågar nästan kalla det overkill om det inte är något annat du är ute efter på moderkortet.

Jag hade köpt en 2700x och ett ASRock X470 Taichi och sparat 1000:- för ett riktigt bra moderkort.

Hej! Jag har inga planer på att överklocka, känns inte som de bör behövas, så jag bör byta moderkort och köra på RAM-minnena länkade ovan? Tack för svar!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Va inte Trident Z specifikt för Intel? Kör Flare X och slipp problem.
Hade jag varit ts så hade jag köpt bra moderkort på en gång och nån billig Ryzen för att sen köpa nästa version Ryzen som kommer om inte alltför lång tid. Hade nog köpt en 1600X och överklockat den till max. Duger gott i ett halvår. Men snåla inte på moderkort och minnen vad du än gör.

ASUS CH7 och G-SKILL FLARE X är säkra tips.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Viggstar:

Hej! Jag har inga planer på att överklocka, känns inte som de bör behövas, så jag bör byta moderkort och köra på RAM-minnena länkade ovan? Tack för svar!

Skickades från m.sweclockers.com

Jag håller med om att det är lite overkill. Det man vill ha är bra strömförsörjning, den får gärna vara overkill så att det kmr stödja framtida eventuellt mer strömkrävande zen generationer, även om man vill klocka dom nya gen. Men finns moderkort i 1500-2000krs klassen med likvärdig strömförsörjning som det där asusmoderkortet. Glömde kolla igår såklart hehe.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Viggstar:

Tänkte köpa ny processor, moderkort samt ram till datorn då jag nyligen köpte ett 1080ti och tänkte matcha de andra delarna i prestanda.
Min fråga är nu hur stor skillnaden är mellan i7 8700 och i9 9900? Är det värt att köpa i9an? Ska jag köpa någon av dom eller en ryzen 7 2700?
Använder enbart datorn till gaming just nu samt lite streaming. Tänkte dessutom börja med lite lättare programmering! Tar gärna lite tips, förklaringar m.m. till vilken processor jag bör köra på samt varför.

Mvh. Viktor

Hejsan Viktor,

Att uppgradera/köpa nytt är alltid kul!

Hur stor budget har du? Hur kräsen är du?
Om priset inte spelar någon roll, eller om du bara måste ha max FPS då skall du välja Intel.
En 9900K kostar 5600:-, vilket är mer än 1,5 gånger mer än AMDs motsvarighet, 2700X och är ca 10-15% snabbare.
Men, det är den snabbaste CPUn du kan köpa.
Den har oslagbar prestanda i 720p

Om du inte spelar i 720p och är mer pris/prestanda-medveten tror jag en 2600X passar dig perfekt.
Ligger på runt 2200, 6 kärnor, 12 trådar.
Vill du ha det bästa AMD kan erbjuda är det 2700X med 8 kärnor och 16 trådar, den kostar kring 3400:-
CPU-kylare ingår i AMDs senaste CPUer, som skall vara helt ok.

En annan fördel med AMD är att deras AM4 socket kommer att acceptera flera kommande generationer av AMDs CPUer

Jag har själv en 1600X, föregångaren till 2600X. Gav 1600 för CPU + 900 för moderkort (Asus ROG B350). En platform som är svår att slå vad gäller vad man får för pengarna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JonkenPonken:

Va inte Trident Z specifikt för Intel? Kör Flare X och slipp problem.
Hade jag varit ts så hade jag köpt bra moderkort på en gång och nån billig Ryzen för att sen köpa nästa version Ryzen som kommer om inte alltför lång tid. Hade nog köpt en 1600X och överklockat den till max. Duger gott i ett halvår. Men snåla inte på moderkort och minnen vad du än gör.

ASUS CH7 och G-SKILL FLARE X är säkra tips.

Det är ingen skillnad på Trident Z och Flare X om du tittar på själva minnet.
Men Trident har en bättre kylfläns och ett bättre andrahandsvärde och skiljer det bara några tior är Trident helt klart ett bättre val.

Som jag minns det så kom Flare X till ibörjan av ryzen perioden då ryzen hade stora minnesproblem och b-die var det enda som funka bra med ryzen.
Detta var ett sätt att ta mer betalt för Trident Z minnen när alla var lite jumpy som köpte ryzen och då gärna betalade lite extra eftersom det stod "Made for AMD" på paketet.
Idag vet man att både Trident Z 3200 cl14 och Flare X har b-die och samma IC.

Åter igen så är ASRock X470 förmodligen det billigaste high end moderkortet du kan få tag på med bättre eller likvärdig vrm som Asus plankan.

En vettig lista på alla moderkort och dess vrm för amd.

Visa signatur

Blank

Permalänk
Medlem
Skrivet av AppleMuffin:

@Nikkeboi: Om något så toppar en 2600 250 som max, inte mini.

Ha kvar din 8700 och om du vill få ut mer prestanda så överklocka skiten. Prestandaskillnaden är alldeles för liten för att du skulle få någon märkvärdig förbättring och så länge du streamar med din GPU så finns det ingen anledning till att uppgradera.
Programmering kan du ju göra med en 5års gammal laptop utan några problem, så på den fronten behöver du inte vara orolig.

Fan min 1600 i 3.9GHz toppar bra mkt mer än 250FPS, vet inte vad du har rökt, grabbens 2600x toppar oxk bra mkt mer än 250FPS, vist du får högre FPS med en Intel alla dagar i veckan, frågan är om gemene gamer märker av skillnaden??

Visa signatur

Main
MOBO: Gigabyte B550M DS3H, CPU: AMD Ryzen 5 5600, RAM: 2x16B @ 3600MHz, GPU: RADEON RX5700 Flashat till XT, SSD: WD BLACK SN750 SE 1TB nVME, 2x1TB Sata SSD Chassi, : Fractal Design Node 804, PSU: Corsair RM1000e, Skärm: Philips 27M1N3500LS.

Permalänk
Skrivet av lasseTM:

Det är ingen skillnad på Trident Z och Flare X om du tittar på själva minnet.
Men Trident har en bättre kylfläns och ett bättre andrahandsvärde och skiljer det bara några tior är Trident helt klart ett bättre val.

Som jag minns det så kom Flare X till ibörjan av ryzen perioden då ryzen hade stora minnesproblem och b-die var det enda som funka bra med ryzen.
Detta var ett sätt att ta mer betalt för Trident Z minnen när alla var lite jumpy som köpte ryzen och då gärna betalade lite extra eftersom det stod "Made for AMD" på paketet.
Idag vet man att både Trident Z 3200 cl14 och Flare X har b-die och samma IC.

Åter igen så är ASRock X470 förmodligen det billigaste high end moderkortet du kan få tag på med bättre eller likvärdig vrm som Asus plankan.

En vettig lista på alla moderkort och dess vrm för amd.

Hade starkt för mig att Flare X och Trident Z hade olika värden inställt även fast hårdvaran är densamma. Många med Trident Z som fått ställa in manuella värden för att få stabil dator med Ryzen även fast man kört med DOCP eller XMP.

Märke på moderkort kvittar bara det är stabila grejer med kvalitet. Valde CH7 för jag har CH6 och är väldigt väldigt nöjd. CH7 lär knappast vara sämre. Asrock gör bra grejer de med så länge man satsar på kvalitet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JonkenPonken:

Hade starkt för mig att Flare X och Trident Z hade olika värden inställt även fast hårdvaran är densamma. Många med Trident Z som fått ställa in manuella värden för att få stabil dator med Ryzen även fast man kört med DOCP eller XMP.

Märke på moderkort kvittar bara det är stabila grejer med kvalitet. Valde CH7 för jag har CH6 och är väldigt väldigt nöjd. CH7 lär knappast vara sämre. Asrock gör bra grejer de med så länge man satsar på kvalitet.

Det verkar vara ett lotteri, om de kommer med olika inställningar låter jag vara osagt men finns även dem med Flare X som måste ställa in sina minnen manuellt. Men köper man b-die så vill man överclocka sina minnen med tanke på hur mycket prestanda som finns att hämta där när man kör ryzen.

Visa signatur

Blank

Permalänk
Skrivet av lasseTM:

Det verkar vara ett lotteri, om de kommer med olika inställningar låter jag vara osagt men finns även dem med Flare X som måste ställa in sina minnen manuellt. Men köper man b-die så vill man överclocka sina minnen med tanke på hur mycket prestanda som finns att hämta där när man kör ryzen.

Jo det blir ju ett lotteri när man blandar in olika tillverkare av minnen, moderkort samt UEFI.
Jag har iaf haft en enorm tur med den här datorns hårdvara gällande allt faktiskt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lasseTM:

Det verkar vara ett lotteri, om de kommer med olika inställningar låter jag vara osagt men finns även dem med Flare X som måste ställa in sina minnen manuellt. Men köper man b-die så vill man överclocka sina minnen med tanke på hur mycket prestanda som finns att hämta där när man kör ryzen.

Jag har inga planer på att överklocka och vill heller helst inte ställa in något manuellt! Vad tycker du att jag ska köpa för cpu, moderkort samt RAM?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av JonkenPonken:

Jo det blir ju ett lotteri när man blandar in olika tillverkare av minnen, moderkort samt UEFI.
Jag har iaf haft en enorm tur med den här datorns hårdvara gällande allt faktiskt.

Jag har inga planer på att överklocka och vill heller helst inte ställa in något manuellt! Vad tycker du att jag ska köpa för cpu, moderkort samt RAM?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av ThomasLidstrom:

Hejsan Viktor,

Att uppgradera/köpa nytt är alltid kul!

Hur stor budget har du? Hur kräsen är du?
Om priset inte spelar någon roll, eller om du bara måste ha max FPS då skall du välja Intel.
En 9900K kostar 5600:-, vilket är mer än 1,5 gånger mer än AMDs motsvarighet, 2700X och är ca 10-15% snabbare.
Men, det är den snabbaste CPUn du kan köpa.
Den har oslagbar prestanda i 720p

Om du inte spelar i 720p och är mer pris/prestanda-medveten tror jag en 2600X passar dig perfekt.
Ligger på runt 2200, 6 kärnor, 12 trådar.
Vill du ha det bästa AMD kan erbjuda är det 2700X med 8 kärnor och 16 trådar, den kostar kring 3400:-
CPU-kylare ingår i AMDs senaste CPUer, som skall vara helt ok.

En annan fördel med AMD är att deras AM4 socket kommer att acceptera flera kommande generationer av AMDs CPUer

Jag har själv en 1600X, föregångaren till 2600X. Gav 1600 för CPU + 900 för moderkort (Asus ROG B350). En platform som är svår att slå vad gäller vad man får för pengarna.

Hej! Håller med det är roligt att bygga nytt men även svårt att bestämma/veta vad man ska ha tycker jag!
Vill ju helst inte gå över 10k men det är väl okej beroende på vad man får för pengarna.
Tänkte att jag skulle kunna ha datorn nu ett par år så köper helst inte något halvdant

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Viggstar:

Jag har inga planer på att överklocka och vill heller helst inte ställa in något manuellt! Vad tycker du att jag ska köpa för cpu, moderkort samt RAM?

Skickades från m.sweclockers.com

Jag hade kört på det jag har postat, moderkortet har helt överlägsen vrm jämfört med brädor i samma prisklass.
Vilket minne du än köper kommer du förmodligen ändå få gå in i bios och ändra till lämplig xmp profil så jag hade helt klart kört på trindent z cl14 minnen.
Men vill du spara pengar kan du ta dessa om du inte tänkt att överclocka minnet.
Det som är synd om du inte överclockar minnet är att du kan tjäna säg 5-10% prestanda i spel på att pilla i bios i några minuter vilket är bland det bästa bang/buck du kan göra och det är inte ens svårt och finns ton av guider både att läsa och på youtube.

Visa signatur

Blank

Permalänk
Medlem
Skrivet av lasseTM:

Jag hade kört på det jag har postat, moderkortet har helt överlägsen vrm jämfört med brädor i samma prisklass.
Vilket minne du än köper kommer du förmodligen ändå få gå in i bios och ändra till lämplig xmp profil så jag hade helt klart kört på trindent z cl14 minnen.
Men vill du spara pengar kan du ta dessa om du inte tänkt att överclocka minnet.
Det som är synd om du inte överclockar minnet är att du kan tjäna säg 5-10% prestanda i spel på att pilla i bios i några minuter vilket är bland det bästa bang/buck du kan göra och det är inte ens svårt och finns ton av guider både att läsa och på youtube.

Ojdå, då får jag ta o göra det! Tänkte på mitt nuvarande nätagg också, det kommer klara allt eller? Det har 3 år på nacken ungefär, länkade det tidigare!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Tänkte bara flika in med att om du ska jämföra pris/prestanda, så bör du kolla på totalkostnaden för respektive system. Jämför alltså inte prestandan och priset rakt av mellan CPU:erna, eftersom det snarare är hela system som du jämför i slutändan. Prisskillnaden mellan dessa kommer att vara lägre (procentuellt) jämfört med skillnaden mellan CPU:erna. På så sätt kan det vara värt att välja en CPU som kostar dubbelt så mycket som en annan, om totalkostnadsskillnaden motsvarar prestandaskillnaden.

För övrigt rekommenderar jag inte att överklocka RAM-minnen. Inte värt besväret. En ostabil överklockning kan lätt leda till ett korrupt operativsystem. Been there, done that

Visa signatur

Chassi: Cooler Master MasterBox NR200P CPU: Intel Core i5 10600K CPU-kylare: Noctua NH-U12A Moderkort: Gigabyte Z490I Aorus Ultra RAM: Corsair Vengeance LPX Black DDR4 3600MHz 2x8GB Disk: WD Blue SN550 M.2 2280 1TB GPU: Gigabyte Aorus GeForce RTX 3070 Master PSU: Corsair SF600 Platinum 600W Skärm: Acer Nitro XV282KKV Tangetbord: Corsair Gaming K70 RGB Cherry MX Brown Mus: Logitech G Pro Wireless

Permalänk
Skrivet av Viggstar:

Jag har inga planer på att överklocka och vill heller helst inte ställa in något manuellt! Vad tycker du att jag ska köpa för cpu, moderkort samt RAM?

Skickades från m.sweclockers.com

Man behöver ju inte överklocka men lite dyrare moderkort är ofta väldigt stabila samt med bra kylning. Menar stabil strömtillförsel mm. UEFI är ju det som styr över hårdvaran och är den buggig så spelar det ju ingen roll vilka komponenter som sitter på moderkortet.

ASUS Prime (X370)vet jag skall vara väldigt stabilt moderkort. Jag hade satsat på G.SKILL FLARE X 3200 CL14 minnen rakt av. Är absolut ingen minnesexpert men jag har FLARE X och kompis har FLARE X, samt man har läst om massor som köpt dessa minnen och det har bara funkat. Kolla alla inlägg på forum som handlar om minnesproblem vilka minnen de har tex. 99% av fallen så har de inte FLARE X vid strul.

Processorn är nog det jag hade lagt minst pengar på av dessa tre eftersom nästa Ryzen lär bli nåt i hästväg jämte dagens Ryzen enligt rykten och spekulationer.

Om du inte skall klocka alls så är det ju en X-processor du skall ha eftersom där har du lite extra knuff per default. Vill du inte uppdatera till nästa Ryzen så hade jag köpt 2600X eller 2700X beroende på vilka krav du har. Skall du köpa nästa Ryzen så hade jag nog köpt 1600X nu. 2600X är ju nyare och lite piggare men kostar runt tusenlappen mer och frågan är om det är värt det.

Så hade jag gjort i ditt fall.

Har faktiskt en 1600X liggandes och har även luftkylaren (helt ny) från 2700X.

Permalänk
Medlem

För att illustrera det jag skrev förut så kan man jämföra skillnaden i pris/prestanda för i9 9900K vs 2700X i BF1 1440p med ett RTX 2080 Ti vid olika totalkostnader och rita upp ett diagram. Då ser det ut så här:

Slutsatsen är att om totalkostnaden ligger på ca 20 tkr eller mer, får man mer prestanda/krona (för just det scenariot jag nämnde ovan) med en i9 9900K (inkl. kylare och dyrare moderkort) om allt annat är lika.

Visa signatur

Chassi: Cooler Master MasterBox NR200P CPU: Intel Core i5 10600K CPU-kylare: Noctua NH-U12A Moderkort: Gigabyte Z490I Aorus Ultra RAM: Corsair Vengeance LPX Black DDR4 3600MHz 2x8GB Disk: WD Blue SN550 M.2 2280 1TB GPU: Gigabyte Aorus GeForce RTX 3070 Master PSU: Corsair SF600 Platinum 600W Skärm: Acer Nitro XV282KKV Tangetbord: Corsair Gaming K70 RGB Cherry MX Brown Mus: Logitech G Pro Wireless

Permalänk
Medlem
Skrivet av alex5555:

För att illustrera det jag skrev förut så kan man jämföra skillnaden i pris/prestanda för i9 9900K vs 2700X i BF1 1440p med ett RTX 2080 Ti vid olika totalkostnader och rita upp ett diagram. Då ser det ut så här:

https://i.imgur.com/4M9ISL4.png

Slutsatsen är att om totalkostnaden ligger på ca 20 tkr eller mer, får man mer prestanda/krona med en i9 9900K (inkl. kylare och dyrare moderkort) om allt annat är lika.

Menar du kostnad på cpu,mobo och ram för 20k eller hela systemet? Tycker att din graf är lite märklig, köper du ett nätagg och chassi för 15k så kan ju inte en 9900k ge mer prestanda per krona. Och menar du bara cpu ram och moderkort så är det omöjligt att komma över 20k med ett am4 system.

Visa signatur

Blank

Permalänk
Medlem

@lasseTM I totalkostnaden kan kan vad som helst ingå. Till och med skärm om man nu vill det. Eller om det bara är en uppgradering och totalkostnaden alltså landar på mindre än ett helt system. Skillnaden mellan i 2700X- och 9900K-systemen är endast tillägget att byta CPU och allt det innebär (alltså kylare och dyrare moderkort). Skillnaden jag räknar med är 6000 kr (9900K) + 400 kr (kylare) + 600 kr (prisskillnad moderkort) - 3400 kr (2700X) = 3600 kr.

Visa signatur

Chassi: Cooler Master MasterBox NR200P CPU: Intel Core i5 10600K CPU-kylare: Noctua NH-U12A Moderkort: Gigabyte Z490I Aorus Ultra RAM: Corsair Vengeance LPX Black DDR4 3600MHz 2x8GB Disk: WD Blue SN550 M.2 2280 1TB GPU: Gigabyte Aorus GeForce RTX 3070 Master PSU: Corsair SF600 Platinum 600W Skärm: Acer Nitro XV282KKV Tangetbord: Corsair Gaming K70 RGB Cherry MX Brown Mus: Logitech G Pro Wireless

Permalänk
Medlem
Skrivet av alex5555:

@lasseTM I totalkostnaden kan kan vad som helst ingå. Till och med skärm om man nu vill det. Eller om det bara är en uppgradering och totalkostnaden alltså landar på mindre än ett helt system. Skillnaden mellan i 2700X- och 9900K-systyemen är endast tillägget att byta CPU och allt det innebär (alltså kylare och dyrare moderkort). Skillnaden jag räknar med är 6000 kr (9900K) + 400 kr (kylare) + 600 kr (prisskillnad moderkort) - 3400 kr (2700X) = 3600 kr.

Men vad visar då grafen? Och med din uträkning kan du aldrig få bättre prestanda/krona eftersom en 2700x med moderkort är ungefär hälften av kostnaden av en 9900k och det är ju ingen kurva utan ett linjärt samband.

Visa signatur

Blank

Permalänk
Medlem
Skrivet av Viggstar:

Hej! Jag har inga planer på att överklocka, känns inte som de bör behövas, så jag bör byta moderkort och köra på RAM-minnena länkade ovan? Tack för svar!

Skickades från m.sweclockers.com

Har dator i sig som jag är toknöjd med. Är rätt ivrig på att streama samtidigt som jag spelar i 1440p och grejerna räcker absolut till.

MEN, hade jag haft råd hade jag låtit denna bli ren streampc och kört en 9900k som gamer tilsammans med ett 2080Ti. En sån pc kostar fort 25 tusen.

Den stora frågan är: Vilken upplösning spelar du i? I 1440p och 4k så spelar det ingen roll om du väljer 2700x eller 9900k. Det skiljer ca under 10% på i vart fall 10 AAA spel.
Spelar du i 1080p blir det svårare att välja AMD om du har råd. Skillnaden är faktist ganska stor.

https://www.youtube.com/watch?v=3wj4heXWlvM

https://www.youtube.com/watch?v=gNCEFJc61g0

https://www.gamersnexus.net/hwreviews/3378-intel-9900k-cpu-re...

Där har du lite handfast matnyttigt.

Mitt tips:
9900k
Asus Prime Z390
Noctua DH15
Plus några fler 140mm Noctua
16GB av billigaste minne med "B" Die
Billigaste 2080Ti och modda på en 140mm AIO med Kraken G12
850W Ström av Guldklass
Meshify C
Samsung NVME SSD 500GB

Edit. Där var inte chassit med. Räkna mellan 800-1000 för tex ett Meshify C.

Visa signatur

14900KF--Apex Encore--RTX 4090--G.Skill 2x24GB DDR5-8000--Dynamic Evo XL
12900K--RTX 2080Ti--Gigabyte Z690 Aorus Master--4X16GB DDR5 6000
Ljud: Lewitt Connect 6--Shure SM7B
Skärmar: Neo G8 4K 240hz--Huawei 3440x1440 165hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av marcusOCZ:

Har dator i sig som jag är toknöjd med. Är rätt ivrig på att streama samtidigt som jag spelar i 1440p och grejerna räcker absolut till.

MEN, hade jag haft råd hade jag låtit denna bli ren streampc och kört en 9900k som gamer tilsammans med ett 2080Ti. En sån pc kostar fort 25 tusen.

Den stora frågan är: Vilken upplösning spelar du i? I 1440p och 4k så spelar det ingen roll om du väljer 2700x eller 9900k. Det skiljer ca under 10% på i vart fall 10 AAA spel.
Spelar du i 1080p blir det svårare att välja AMD om du har råd. Skillnaden är faktist ganska stor.

https://www.youtube.com/watch?v=3wj4heXWlvM

https://www.youtube.com/watch?v=gNCEFJc61g0

https://www.gamersnexus.net/hwreviews/3378-intel-9900k-cpu-re...

Där har du lite handfast matnyttigt.

Mitt tips:
9900k
Asus Prime Z390
Noctua DH15
Plus några fler 140mm Noctua
16GB av billigaste minne med "B" Die
Billigaste 2080Ti och modda på en 140mm AIO med Kraken G12
850W Ström av Guldklass
Meshify C
Samsung NVME SSD 500GB

https://i.imgur.com/lFO2U6L.jpg

Edit. Där var inte chassit med. Räkna mellan 800-1000 för tex ett Meshify C.

Jag är varken för det ena eller det andra men i vilket 1080p spel är det värt det extra pengarna?
Spelar du 1080p med ett 2080ti så lär du ligga på ruggigt höga fps ändå när du kör max på alla inställningar?
Jag har aldrig förstått racet att ha 400fps+ när min skärm klarar 96hz eller vad jag överclockat den till men någon får gärna förklara.

Jag har svårt att förstå motiveringen för någon som inte är gjord av pengar att lägga nästan 10k på moderkort och cpu när du får lite lägre prestanda för halva priset.
Och visst även om man slår ut kostnaden på hela datorn så kanske det handlar om 30% extra men det är fortfarande 3-4000 extra?

Visa signatur

Blank

Permalänk
Medlem

@lasseTM:

HDR gaming, Raytracing, framtidssäkrat osv?
Sedan du citerade mig, hur får du det där till nästan 10k för cpu och moderkort?

Dessutom, är det du som har tagit över tråden då du svarar nästan alla som postar i denna tråd? Ska inte folk få ge sina förslag utan att du lägger dig i dom?

Visa signatur

14900KF--Apex Encore--RTX 4090--G.Skill 2x24GB DDR5-8000--Dynamic Evo XL
12900K--RTX 2080Ti--Gigabyte Z690 Aorus Master--4X16GB DDR5 6000
Ljud: Lewitt Connect 6--Shure SM7B
Skärmar: Neo G8 4K 240hz--Huawei 3440x1440 165hz

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av lasseTM:

Jag är varken för det ena eller det andra men i vilket 1080p spel är det värt det extra pengarna?
Spelar du 1080p med ett 2080ti så lär du ligga på ruggigt höga fps ändå när du kör max på alla inställningar?
Jag har aldrig förstått racet att ha 400fps+ när min skärm klarar 96hz eller vad jag överclockat den till men någon får gärna förklara.

Jag har svårt att förstå motiveringen för någon som inte är gjord av pengar att lägga nästan 10k på moderkort och cpu när du får lite lägre prestanda för halva priset.
Och visst även om man slår ut kostnaden på hela datorn så kanske det handlar om 30% extra men det är fortfarande 3-4000 extra?

@lasseTM

I just cs är det en enorm skillnad om du har en 144 skärm och cappar FPS på 200 och sen ökar till 600.
Blir ett riktigt mysigt mjukt flyt och man ser allt hur fort man än rör siktet.

Någon annan kan säkert förklara men man ser skillnaden utan problem.

Man ska ha minst dubbla fpsen som skärmens refresh rate för bästa flyt.

https://www.hltv.org/forums/threads/1358359/hz-fps-question#r...

Jag har en 240Hz skärm och ligger på average 490 FPS och toppar runt 800-900 fps med en i3 8350k.
Går jag under 400 små laggar det ibland.
https://steamuserimages-a.akamaihd.net/ugc/853856723064260247...

Permalänk
Medlem
Skrivet av marcusOCZ:

@lasseTM:

HDR gaming, Raytracing, framtidssäkrat osv?
Sedan du citerade mig, hur får du det där till nästan 10k för cpu och moderkort?

Dessutom, är det du som har tagit över tråden då du svarar nästan alla som postar i denna tråd? Ska inte folk få ge sina förslag utan att du lägger dig i dom?

Klart att alla får ge ett förslag men detta är ett forum och en diskussionstråd som är till för diskussioner.
När jag räknade med 10k så räknade jag med att en 9900k kostar runt 6300 och ett entusiastmoderkort ligger på runt 3300-3500:- dvs strax under 10k för kalaset. Har svårt att se någon betala 6000+ för en cpu och snåla på moderkortet så pass att du inte får ut full prestanda vilket är fallet med 9900k. Kolla på Hardware unboxed.
https://www.youtube.com/watch?v=NGHiRrQ2AAo

Och det är klart att jag "måste" kommentera ett diagram som inte visar något annat än en kurva som påstår att det är ett bevis på att över 20k så är en 9900k alltid det bästa valet?

Jag jobbar som ingenjör och skriver flera rapporter per år och har rätt bra koll på hur ett sådant påstående ska backas upp.
Nu visade inte alex5555 vad kurvan var baserad på men ändå tar det som ett bevis.

Och det är klart att om alla på detta forum hade fått välja mellan en 2700x och en 9900k så är ju valet enkelt, jag tror inte ens den mest inbitna AMD fantasten hade valt amd systemet.
Men om man själv ska betala för det så är det en helt annan grej.
Jag har råd att köpa en 9900k och 3st 2080ti men det innebär ju inte att jag tycker att det är ett prisvärt alternativ ändå?

Skrivet av anon298854:

@lasseTM

I just cs är det en enorm skillnad om du har en 144 skärm och cappar FPS på 200 och sen ökar till 600.
Blir ett riktigt mysigt mjukt flyt och man ser allt hur fort man än rör siktet.

Någon annan kan säkert förklara men man ser skillnaden utan problem.

Man ska ha minst dubbla fpsen som skärmens refresh rate för bästa flyt.

https://www.hltv.org/forums/threads/1358359/hz-fps-question#r...

Jag har en 240Hz skärm och ligger på average 490 FPS och toppar runt 800-900 fps med en i3 8350k.
Går jag under 400 små laggar det ibland.
https://steamuserimages-a.akamaihd.net/ugc/853856723064260247...

Jag har nog inte lirat CS eller någon annan snabb fps på flera år så det är säkert som du säger men det känns spontant som att flytet bör ju vara desamma men du får ju en "mer uppdaterad" bild om du har högre fps.
Men har dålig koll på så jag passar här.

Visa signatur

Blank

Permalänk
Medlem

Många dåliga råd i tråden, men ganska förväntat här på AMDClockers. TS frågade om i7-8700 vilken bara kostar 600 kr mer än 2700X och är bättre än den på spel. Det behövs inga 3000 kr moderkort heller.

Visa signatur

Main Core i9-9900k | NH-D15 | ROG STRIX Z390-F | 16GB DDR4 3200 MHz LPX | STRIX 2080 Ti GAMING OC | Samsung 970 EVO 1TB + Toshiba XG5 256GB | RM650X | R5 Blackout
HTPC/Barndator: Core i5-8400 | ASUS PRIME B360M-A | 16GB DDR4 2666 MHz | STRIX GTX 1070 OC | 2 x Toshiba XG5 256GB
Extradator: Core i7 870 | ASRock H55M-LE | 8GB 1600 MHz | Intel 320 120GB | HD6950 2GB | VX 550W

Permalänk
Medlem
Skrivet av mfm:

Många dåliga råd i tråden, men ganska förväntat här på AMDClockers. TS frågade om i7-8700 vilken bara kostar 600 kr mer än 2700X och är bättre än den på spel. Det behövs inga 3000 kr moderkort heller.

600Kr mer? Nej, 8700K kostar 5000Kr numera, 2700X går för 3390Kr. 8700K saknar kylare, med 2700X ingår en fullt användbar kylare. Moderkorten är ungefär likvärdiga i pris/features men för de runt 2000Kr som skiljer i pris får man moderkortet "gratis" med AMD-systemet. 8700K är snabbare i enekltrådat, 2700X är snabbare i multitrådat. I spel med 1440P+ är skillnaden i prestanda försumbar, men prisskillnaden känns i plånboken.

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av lasseTM:

Men vad visar då grafen? Och med din uträkning kan du aldrig få bättre prestanda/krona eftersom en 2700x med moderkort är ungefär hälften av kostnaden av en 9900k och det är ju ingen kurva utan ett linjärt samband.

Jo, bättre prestanda/krona går att få om hänsyn tas till totalkostnad. Se beräkningar här, så är det nog lättare att förstå vad jag menar. Inte helt lätt att namnge axlarna på ett bra sätt. https://docs.google.com/spreadsheets/d/1OwayBU0bB7xA1C6uHOrVK...

Såg att jag skrivit fel på y-axeln också på diagrammet i mitt inlägg förut, det är fixat i dokumentet.

Visa signatur

Chassi: Cooler Master MasterBox NR200P CPU: Intel Core i5 10600K CPU-kylare: Noctua NH-U12A Moderkort: Gigabyte Z490I Aorus Ultra RAM: Corsair Vengeance LPX Black DDR4 3600MHz 2x8GB Disk: WD Blue SN550 M.2 2280 1TB GPU: Gigabyte Aorus GeForce RTX 3070 Master PSU: Corsair SF600 Platinum 600W Skärm: Acer Nitro XV282KKV Tangetbord: Corsair Gaming K70 RGB Cherry MX Brown Mus: Logitech G Pro Wireless

Permalänk
Medlem
Skrivet av the squonk:

600Kr mer? Nej, 8700K kostar 5000Kr numera, 2700X går för 3390Kr. 8700K saknar kylare, med 2700X ingår en fullt användbar kylare. Moderkorten är ungefär likvärdiga i pris/features men för de runt 2000Kr som skiljer i pris får man moderkortet "gratis" med AMD-systemet. 8700K är snabbare i enekltrådat, 2700X är snabbare i multitrådat. I spel med 1440P+ är skillnaden i prestanda försumbar, men prisskillnaden känns i plånboken.

Läs vad som står. 8700 utan K. Kostar 4200 kr och kommer med kylare.

Visa signatur

Main Core i9-9900k | NH-D15 | ROG STRIX Z390-F | 16GB DDR4 3200 MHz LPX | STRIX 2080 Ti GAMING OC | Samsung 970 EVO 1TB + Toshiba XG5 256GB | RM650X | R5 Blackout
HTPC/Barndator: Core i5-8400 | ASUS PRIME B360M-A | 16GB DDR4 2666 MHz | STRIX GTX 1070 OC | 2 x Toshiba XG5 256GB
Extradator: Core i7 870 | ASRock H55M-LE | 8GB 1600 MHz | Intel 320 120GB | HD6950 2GB | VX 550W

Permalänk
Medlem
Skrivet av the squonk:

600Kr mer? Nej, 8700K kostar 5000Kr numera, 2700X går för 3390Kr. 8700K saknar kylare, med 2700X ingår en fullt användbar kylare. Moderkorten är ungefär likvärdiga i pris/features men för de runt 2000Kr som skiljer i pris får man moderkortet "gratis" med AMD-systemet. 8700K är snabbare i enekltrådat, 2700X är snabbare i multitrådat. I spel med 1440P+ är skillnaden i prestanda försumbar, men prisskillnaden känns i plånboken.

8700k är snabbare än 2700x även i multitrådat, upp till 12 trådar. Kräver en applikation med än 12 trådar är 2700x snabbare.

Visa signatur

14900KF--Apex Encore--RTX 4090--G.Skill 2x24GB DDR5-8000--Dynamic Evo XL
12900K--RTX 2080Ti--Gigabyte Z690 Aorus Master--4X16GB DDR5 6000
Ljud: Lewitt Connect 6--Shure SM7B
Skärmar: Neo G8 4K 240hz--Huawei 3440x1440 165hz