Permalänk

Rtx 2070 turbo?

Fått ett erbjudande att köpa ett helt nytt rtx 2070 asus turbo för 4800kr. Min fråga lyder då om det är värt att slå till och hur fungerar just turbo korten? Inte hört så mycket om dom och som jag ser verkar de vara dom billigaste. Funkar kylaren bra? Har inte tänkt att överklocka

Permalänk
Medlem

Antar att det fungerar fint som de flesta kort med "blower" kylare. Men räkna med en lite högre ljudnivå än många andra kylare. Inte använt just 2070 turbo men testade ett GTX 970 turbo ett tag och det var vad man förväntar sig med en sådan kylare.
Du kan ju även byta kylare själv om du tröttnar på ljudnivån.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem

Verkar prestera bra, men kanske lite högljutt i Load?

https://www.guru3d.com/articles_pages/asus_turbo_geforce_rtx_...

Visa signatur

Sakura gaming: Ryzen 5 5600X, 16GB 3600MHz CL16, RTX 3080, X570 Aorus Elite, 1TB MP600, NH-D15 Chromax, H510, Varmilo VA88M Sakura
Arbetshäst: Macbook Pro 14" M2 Max
Golden oldies: ThinkPad 600, ThinkPad T400, ThinkPad T400s x2, iMac 27" 2010 & 2017, Mac Pro 2010, Mac mini 2011 & 2021, Mac Pro 2012, Macbook Air 13" 2013, Macbook Pro Retina 15" 2013, 2017 & 2019

Permalänk
Skrivet av jOnÄTÄn:

Antar att det fungerar fint som de flesta kort med "blower" kylare. Men räkna med en lite högre ljudnivå än många andra kylare. Inte använt just 2070 turbo men testade ett GTX 970 turbo ett tag och det var vad man förväntar sig med en sådan kylare.
Du kan ju även byta kylare själv om du tröttnar på ljudnivån.

Vågar mig inte på att byta sånt utan hade bara hoppas på att det var good to go. Tänkte ha den i ett define s under bordet, lär det göra nån skillnad i ljudnivån? Bara det inte låter för mycket

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av Aiwi:

Verkar prestera bra, men kanske lite högljutt i Load?

https://www.guru3d.com/articles_pages/asus_turbo_geforce_rtx_...

Nu vet jag inte riktigt hur högt det där låter men ser inte bra ut när den nästan toppar listan.. den kommer sitta i ett define s chassi så undrar hur mycket det egentligen kommer att låta( kommer ha den under bordet)

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Kanske bättre om jag köper en palit dual 2070?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Jag har ett 1080 asus turbo. Presterar bra men låter otroligt mycket.. Jag vattenkyler det idag istället

Visa signatur

ASUS Maximus X Hero z370 | Intel I7 8086k | | Custom Loop vattenkylning | MSI 3070ti | 16GB GSkill tridentZ RGB @ 3200mhz| Samsung EVO 850 250GB SSD | Samsung EVO 970 500GB Nvme SSD | Corsair RM750x PSU |

Permalänk
Skrivet av Jejk0b:

Jag har ett 1080 asus turbo. Presterar bra men låter otroligt mycket.. Jag vattenkyler det idag istället

Misstänkte det!

Kan även köpa ett gtx 1080 kfa2 ex oc för 4400? Är det en bra deal?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av rareixarna:

Vågar mig inte på att byta sånt utan hade bara hoppas på att det var good to go. Tänkte ha den i ett define s under bordet, lär det göra nån skillnad i ljudnivån? Bara det inte låter för mycket

Skickades från m.sweclockers.com

Vet du att du är känslig mot att datorn låter under spelande? I så fall är det bäst du köper ett kort som har en tyst kylare. Själv bryr jag mig inte så mycket om sånt längre. Spelar jag har jag hörlurar och rätt hög ljudnivå så jag tänker inte så mycket på hur datorn låter bara den är tyst när man surfar på nätet osv.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Skrivet av jOnÄTÄn:

Vet du att du är känslig mot att datorn låter under spelande? I så fall är det bäst du köper ett kort som har en tyst kylare. Själv bryr jag mig inte så mycket om sånt längre. Spelar jag har jag hörlurar och rätt hög ljudnivå så jag tänker inte så mycket på hur datorn låter bara den är tyst när man surfar på nätet osv.

Njaa känslig så vet jag inte. Körde på en burk med 1060 gigabyte förut och det lät inget märkvärdigt. Kör ju själv med hörlurar men tar oftast av mig dom när jag inte lirar och då kan väl ljudnivån bli jobbigt om nätterna om det blir högt. Vad tycker du om erbjudandet som jag skrev där ovan, gtx 1080 ex oc för 4400?:)

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av rareixarna:

Njaa känslig så vet jag inte. Körde på en burk med 1060 gigabyte förut och det lät inget märkvärdigt. Kör ju själv med hörlurar men tar oftast av mig dom när jag inte lirar och då kan väl ljudnivån bli jobbigt om nätterna om det blir högt. Vad tycker du om erbjudandet som jag skrev där ovan, gtx 1080 ex oc för 4400?:)

Skickades från m.sweclockers.com

Svårt att säga innan vi vet hur "RTX" funktionerna är (speciellt på 2070) men jag personligen skulle nog värdera att få den senaste tekniken lite högre än en tyst kylare, men då är jag också beredd på att byta kylare själv om jag inte blir helt nöjd med kylaren. (Kör själv ett Vega 56 med en Raijintek Morpheus II monterad.)
Men som sagt vet inte hur bra "RTX" funktionerna är ännu och speciellt inte på 2070.

Måste du köpa nu eller har du något grafikkort du kan stå ut med till det finns tester på "RTX" funktionerna?

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Skrivet av jOnÄTÄn:

Svårt att säga innan vi vet hur "RTX" funktionerna är (speciellt på 2070) men jag personligen skulle nog värdera att få den senaste tekniken lite högre än en tyst kylare, men då är jag också beredd på att byta kylare själv om jag inte blir helt nöjd med kylaren. (Kör själv ett Vega 56 med en Raijintek Morpheus II monterad.)
Men som sagt vet inte hur bra "RTX" funktionerna är ännu och speciellt inte på 2070.

Måste du köpa nu eller har du något grafikkort du kan stå ut med till det finns tester på "RTX" funktionerna?

Har inget kort att klara mig på än, kan vänta som senast till black friday. Bryr mig egentligen inte så mycket om rtx funktionerna och dlss( det är ju bara bonus för mig) tänkte mest att 2070 serien iaf entry korten har likvärdig pris som 1080 korten. Spelar mest på 1080p(144hz) och kanske 1440 i framtiden så vill ha ett kort som orkar det:)

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av rareixarna:

Har inget kort att klara mig på än, kan vänta som senast till black friday. Bryr mig egentligen inte så mycket om rtx funktionerna och dlss( det är ju bara bonus för mig) tänkte mest att 2070 serien iaf entry korten har likvärdig pris som 1080 korten. Spelar mest på 1080p(144hz) och kanske 1440 i framtiden så vill ha ett kort som orkar det:)

Skickades från m.sweclockers.com

Okej om du inte bryr dig om vad de funktionerna kan ge så är de ju i stort sätt samma prestanda du får av båda korten i de spel sweclockers testat i alla fall. Kör på 1080 erbjudandet den kylaren lär vara betydligt tystare i alla fall.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Skrivet av jOnÄTÄn:

Okej om du inte bryr dig om vad de funktionerna kan ge så är de ju i stort sätt samma prestanda du får av båda korten i de spel sweclockers testat i alla fall. Kör på 1080 erbjudandet den kylaren lär vara betydligt tystare i alla fall.

Tack du har varit till stor hjälp. Sitter och kliar i håret ordentligt här, ska man köra på erbjudande eller köpa nåt begagnat 1080 här på marknaden? Svårt, kikar även på tradera.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av rareixarna:

Tack du har varit till stor hjälp. Sitter och kliar i håret ordentligt här, ska man köra på erbjudande eller köpa nåt begagnat 1080 här på marknaden? Svårt, kikar även på tradera.

Skickades från m.sweclockers.com

Beror helt på prisskillnaden och vilka risker du är villig att ta. Oftast fungerar det fint att handla beg köpt och sålt rätt många grafikkort och annan datorhårdvara beg. Men det är ju alltid säkrast att köra från en återförsäljare som ex komplett då får du även ett fabriksnytt kort med full garanti.

Handlar du på sweclockers marknad så finns. En tråd där folk ger betyg på säljare/köpare. Du kan söka efter säljarens användarnamn
https://www.sweclockers.com/forum/trad/1079311-sweclockers-ma...

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem

Jag måste fråga er som har använt marknaden här - hur skaman gå tillväga för att vara så säker på att man får hem kortet fungerande? Vilka försiktighetsåtgärder skulle ni vidta mao? Krav på kvitto, typ av leveranssätt osv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Osukaru:

Jag måste fråga er som har använt marknaden här - hur ska man gå tillväga för att vara så säker på att man får hem kortet fungerande? Vilka försiktighetsåtgärder skulle ni vidta mao? Krav på kvitto, typ av leveranssätt osv.

Säkraste kortet (höhö) är att köpa av en forumanvändare som;

- Har varit medlem på forumet länge.
- Är aktiv på forumet (skrivit många inlägg.)
- Sålt varor på marknaden tidigare.
- Finns uppskriven i marknadsreferens-tråden
- Kan bifoga en bild på varan med sitt eget nickname skrivet på en lapp sidan om.
- Om möjligt kan mötas upp öga mot öga.

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MinscS2:

Säkraste kortet (höhö) är att köpa av en forumanvändare som;

- Har varit medlem på forumet länge.
- Är aktiv på forumet (skrivit många inlägg.)
- Sålt varor på marknaden tidigare.
- Finns uppskriven i marknadsreferens-tråden
- Kan bifoga en bild på varan med sitt eget nickname skrivet på en lapp sidan om.
- Om möjligt kan mötas upp öga mot öga.

Tack för tipsen!