Msi r9 390 jobbar för fullt och blir varmt.

Permalänk

Msi r9 390 jobbar för fullt och blir varmt.

Har ett r9 390. Inte haft några problem med det tidigare, men nu när jag kör Call of duty black ops 4 så räcker det med att jag startar spelet så går grafikkortet upp på 60-80% belastning och över 75grader, detta är alltså i menyn!
Startar jag sedan en match så jobbar kortet i 80-100% och går upp emot 80 grader, vilket medför kraftiga lagg i spelet.
Grafikinställningar: medium/high. Borde klara detta tycker jag. Vet inte vilken ände jag skall börja leta fel i. Hjälp upskattas

Permalänk
Medlem

@HystericalRacing:

Frameraten i menyer är oftast olåsta, därav att GPUn belastas ganska hårt.

Väl inne i spelet så är ju hela grejen att den skall belastas så hårt som möjligt. 100% på GPU och CPU är optimalt.

Sen är det kortet ökänt för att gå varmt. Det du kan göra är att justera fläktkurvan.

Visa signatur

Computer says no...

Permalänk
Medlem

Som det nämnts tidigare så är 390 ett väldigt varmt kort. Det kan också ha några år på nacken med stock kylpasta vilket inte förbättrar temps. Vad har du för CPU och hur mycket belastas den i detta scenario?

Visa signatur
Permalänk
Skrivet av trattgunnar:

Som det nämnts tidigare så är 390 ett väldigt varmt kort. Det kan också ha några år på nacken med stock kylpasta vilket inte förbättrar temps. Vad har du för CPU och hur mycket belastas den i detta scenario?

Okej jag förstår! Har kollat runt lite och insett att min burk börjar bli lite föråldrad..
Sitter ett Amd fx8350. Jobbar runt 60%
Funderar på att gå upp till Ryzen 5 1600, och klocka denna samt något bättre grafikkort. Kommer Ryzen 5 1600 bli en flaskhals för ett Rtx2070? Tänkte överdimensionera så man kan va med i matchen lite längre. Vet inte om det är dumt tänkt men...

Permalänk
Medlem

Så länge som du väljer X versionen av ryzen så tycker jag att det är ett bra val. Bara du inte går lägre än 1600x så funkar det jättebra

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Sonen fick ta över mitt gamla r9 390 som även den kör fx8350, om jag inte minns helt fel så kan man sänka volten lite och på så vis få ner temperaturen lite.

Visa signatur

WIN 11| Ryzen 7 5900X | Alphacool Eisbaer Aurora 420mm | Asus Rog Strix B550-F | Corsair Vengeance 32GB 3600RAM | XFX RX6950XT | Phanteks Enthoo Pro | EVGA Supernova G5 850W | Thrustmaster T500RS
OPENSUSE LINUX | Ryzen 5800X | Corsair Hydro H100x | ASUS PRIME X370-PRO | Corsair Vengeance 32GB 3200RAM | Vega 64 Vattenkylt | Corsair Obsidian 750D

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av trattgunnar:

Så länge som du väljer X versionen av ryzen så tycker jag att det är ett bra val. Bara du inte går lägre än 1600x så funkar det jättebra

Skickades från m.sweclockers.com

Ska processorn överklockas (vilket TS tänkt göra) så spelar det väl mindre roll om man tar 1600 eller 1600x. Är ju samma processor med olika gruniställning för klockfrekvens. Right?

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av HystericalRacing:

Har ett r9 390. Inte haft några problem med det tidigare, men nu när jag kör Call of duty black ops 4 så räcker det med att jag startar spelet så går grafikkortet upp på 60-80% belastning och över 75grader, detta är alltså i menyn!
Startar jag sedan en match så jobbar kortet i 80-100% och går upp emot 80 grader, vilket medför kraftiga lagg i spelet.
Grafikinställningar: medium/high. Borde klara detta tycker jag. Vet inte vilken ände jag skall börja leta fel i. Hjälp upskattas

Att grafikkortet används till fullo ger inte en hackligare upplevelse. Tvärt om är det högst rimligt att grafikkortet jobbar i full fart. 80 grader kanske är problematiskt? Själv kör jag nog mitt på det också mest för att hålla fläktljudet nere men det ger mig inte lägre klockfrekvenser på kortet. Kortet börjar klocka ner sig först kring 85 grader här.
Jag rekommenderar att du skaffar msi afterburner för det visar med en graf hur klockfrekvensen för kortet ser ut medan du spelar. Klockar det inte ner sig så bör det inte ge prestandaproblem med belastningen

Skrivet av solifer68:

Sonen fick ta över mitt gamla r9 390 som även den kör fx8350, om jag inte minns helt fel så kan man sänka volten spänningen lite och på så vis få ner temperaturen lite.

Yes. Bra utgångspunkt att börja felsöka från om klockfrekvenserna går ner. Testa att sänka spänningen.
Ett alternativ kan vara att kortet efter några år är delvis tilltäppt med damm så en dammrensning utan dammsugare kanske kan hjälpa med temperaturen också.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Ska processorn överklockas (vilket TS tänkt göra) så spelar det väl mindre roll om man tar 1600 eller 1600x. Är ju samma processor med olika gruniställning för klockfrekvens. Right?

Jag vet faktiskt inte hur det ligger till med skillnaden mellan X och icke-X. Skulle kunna tänka mig att det är något i stil med att icke-X bara är binnad lägre. Om icke-X har samma förutsättningar för OC så är skillnaden försumbar om man inte ska ha det absolut bästa, och då pillar man inte med 1600 eller 1600X längre

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av HystericalRacing:

Har ett r9 390. Inte haft några problem med det tidigare, men nu när jag kör Call of duty black ops 4 så räcker det med att jag startar spelet så går grafikkortet upp på 60-80% belastning och över 75grader, detta är alltså i menyn!
Startar jag sedan en match så jobbar kortet i 80-100% och går upp emot 80 grader, vilket medför kraftiga lagg i spelet.
Grafikinställningar: medium/high. Borde klara detta tycker jag. Vet inte vilken ände jag skall börja leta fel i. Hjälp upskattas

Det låter för mig som att du inte haft detta problem, för CPUn du har FX8350 har inte haft en chans att ens få det 390 kortet att sträcka på benen. Det ska jobba 80%+, och 75 grader är typ samtliga GPUer idag, Nvidia och AMD. De flesta kort har 80-85 graders "nivå", medan vissa tål både 90 och mer. Så ja... glöm ev nyare GPU tills du har bättre CPU.

Så 75 grader.. inga problem. 80% last är ett problem... då du inte får de sista 20% till 100% last.
Så ja... byt CPU iaf, eller så kan du öka inställningarna på annat håll (avlasta CPUn var du kan).

Ang 390 i sig, det är inte varmare än moderna high-end kort idag, det är bara att många kylare till den var inte bra. Det går att kyla med 2 fläktar, men de kommer låta mer då de får jobba hårdare. De bättre 290/390 korten hade 3 fläkts kylning. Ditt har iaf VRM kylning, så det kommer hålla länge iaf (troligen överleva många 900 series kort tom).

Som många säger, sänker du spänningen lite (och testar så klart), så brukar det hjälpa mycket om det låter, men 75 grader är som sagt inga problem, du kan gå upp till 85 utan att oroa dig. Stock korten här ligger på 95 grader innan de throttlar.

Om du dock har en 60 Hz skärm, och inte anser dig behöva mer, finns en mål fps inställning i AMDs Wattman. Du kan då sätta en FPS nivå som kortet inte går över, så du inte ligger 200+ FPS i en meny till ingen nytta.

Skrivet av Söderbäck:

Ska processorn överklockas (vilket TS tänkt göra) så spelar det väl mindre roll om man tar 1600 eller 1600x. Är ju samma processor med olika gruniställning för klockfrekvens. Right?

Nja... på 2600/2600x verkar detta råd stämma.
Men 1600 är ett mega lotteri. Du kan få ett som inte ens klarar typ 3.8-3.9Ghz med 1600. Så skulle säga 1600X eller 2600 är mitt råd. Just 1600 chippet är lite för osäkert om du faktiskt behöver spelprestanda och frekvensen.

Sen är som vanligt snabbt minne viktigt för AMDs interna prestanda... något för HystericalRacing att ta med i beräkningarna när han gör nytt system. Runt 3000 brukar blir lagom prisvärt.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Paddanx:

Nja... på 2600 verkar detta råd stämma.
Men 1600 är ett mega lotteri. Du kan få ett som inte ens klarar typ 3.8-3.9Ghz med 1600. Så skulle säga 1600X eller 2600 är mitt råd. Just 1600 chippet är lite för osäkert om du faktiskt behöver spelprestanda och frekvensen.

Sen är som vanligt snabbt minne viktigt för AMDs interna prestanda... något för HystericalRacing att ta med i beräkningarna när han gör nytt system. Runt 3000 brukar blir lagom prisvärt.

Oj då. Missade att det handlade om 1600/1600x. Tänkte bara 2600/2600x hehe (även om jag skrev 1600). Köper det rakt av

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk

Tackar så mycket för bra svar! Har haft usel hastighet på min fiber i ena rummet. Testa att flytta datorn idag närmare routern (kör wifi för tilfället) och BOOM. Dessutom så försvann problemet med att grafikkortet överhettar och skapar lagg, ett samband jag inte förstår men nåväl! Kanske kan behålla denna gpu ett tag till och istället satsa på att uppdatera mobo och cpu

NÄR vi ändå är igång... Prisvärda och bra moderkort ihop med ryzen 2600?

Permalänk
Skrivet av HystericalRacing:

Tackar så mycket för bra svar! Har haft usel hastighet på min fiber i ena rummet. Testa att flytta datorn idag närmare routern (kör wifi för tilfället) och BOOM. Dessutom så försvann problemet med att grafikkortet överhettar och skapar lagg, ett samband jag inte förstår men nåväl! Kanske kan behålla denna gpu ett tag till och istället satsa på att uppdatera mobo och cpu

NÄR vi ändå är igång... Prisvärda och bra moderkort ihop med ryzen 2600?

Moderkort med chipset B450 eller X470 är det som gäller, ska du överklocka, så är det bara X470 att välja på, om du inte har tur att hitta ett nytt X370 med uppdaterad bios, så att 2000-serien går att köras.

Märke och modell är väl lite svårt att svara på, då mycket beror på vad du har för krav på anslutningsmöjligheter, samt även vilka märken du gillar.

Visa signatur

Asus ROG Crosshair VIII Dark Hero...AMD Ryzen 7 5800X @ 4600MHz / 1.23V...Phanteks P600S
G.Skill Trident Z RGB 2x16GB 3600MHz CL14...Sapphire Radeon RX 7900XT Pulse Gaming OC
LG 34'' UltraGear 34GN850...Logitech MX Keys S...Logitech MX Master 3S...Corsair RM750x
Kingston KC3000 2TB M.2 + Kingston KC3000 4TB M.2...Filserver - WD Gold 6TB x 4 + Seagate IronWolf PRO 8TB x 4

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lord_Moridin:

Moderkort med chipset B450 eller X470 är det som gäller, ska du överklocka, så är det bara X470 att välja på, om du inte har tur att hitta ett nytt X370 med uppdaterad bios, så att 2000-serien går att köras.

Märke och modell är väl lite svårt att svara på, då mycket beror på vad du har för krav på anslutningsmöjligheter, samt även vilka märken du gillar.

Man behöver inte ha x470 för att överklocka, vinner inget på det i ren prestanda, och B450 har ofta rimliga VRMs för uppgiften. Så ska man hålla nere priset kan man lika gärna gå på B450. Vilket som helst av MSI's B450 Mortar moderkort är dugliga för 4,2-4,3 på en 2600/2600X, om inte mer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av trattgunnar:

Så länge som du väljer X versionen av ryzen så tycker jag att det är ett bra val. Bara du inte går lägre än 1600x så funkar det jättebra

Skickades från m.sweclockers.com

Jämförs dessa vid originalklock är det väl oftast iof. ingen stor skillnad mellan dessa. I spel oftast bara ett par FPS... se t.ex. denna gamla jämförelse.

https://www.eurogamer.net/articles/digitalfoundry-2017-ryzen-...

Permalänk
Medlem
Skrivet av dannesthlm:

Jämförs dessa vid originalklock är det väl oftast iof. ingen stor skillnad mellan dessa. I spel oftast bara ett par FPS... se t.ex. denna gamla jämförelse.

https://www.eurogamer.net/articles/digitalfoundry-2017-ryzen-...

Jag har en 1600 som bara kommer upp i 3.85, ångrar bittert att jag inte köpte en 1600X. Om han ska köpa en 2600/2600X så har båda dom XFR men X'en är ju snäppet bättre binnad. Dock så är 2600 så förbannat billig nu, även i jämförelese med 2600X så den är ett grymt köp. Dom klockar ju sig själva om han har B450/X470 moderkort så om man inte är speciellt intresserad/kunnig på att överklocka så är dom mycket bättre än 1600/1600X.

Permalänk
Medlem

@Disector: Ja, det verkar ofta finnas större överklockningspotential i X-varianterna. Det jag menade var att om man inte överklockar så verkar fördelarna med dessa vara lite överdrivna. Ofta har väl många förespråkat X-varianten om man inte avser överklocka, fast egentligen är det väl faktiskt snarast då man vill överklocka som man borde prioritera denna. Skiljer det bara någon hundralapp är ju saken klar iallafall lite beroende på om kylare är inkluderad.