AMD Radeon RX 590 i upp till 1 680 MHz hittar ut på webben

Permalänk
Melding Plague

AMD Radeon RX 590 i upp till 1 680 MHz hittar ut på webben

Rejält uppskruvade klockfrekvenser står på menyn när AMD förbereder Radeon RX 590, som tar arkitekturen Polaris ned till 12 nanometer. Nu har modellen testats i 3DMark Fire Strike.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Tänk om detta hade varit 580 i stället, när det kom. Jag känner att det fortfarabde är lite aktuellt eftersom jag inte är så sugen på 20-serien. SKa snart bygga en dator till mina barn, då kanske det är värt.

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Medlem

fan så synd att de inte lägger dit snabbare minne såsom gddr5x :/ tror det hade bumpat upp prestanda ännu mera och sänkt förbrukningen en aning..

Permalänk
Medlem

Det här är högre klockfrekvenser än jag hade väntat mig, om det nu är sant.

Att minnesbandbredden ligger still gör att prestandaökningen antagligen blir begränsad, risken är att den här konstruktionen flaskar där.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem

Vad tror vi att priset landar på för RX 590?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

7900 XTX + 7800X3D

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vasa1:

Vad tror vi att priset landar på för RX 590?

Skickades från m.sweclockers.com

Blir säkert nånstans runt 3000. Det är vad 1060n/rx580n går för.

Permalänk
Medlem
Skrivet av criscros:

fan så synd att de inte lägger dit snabbare minne såsom gddr5x :/ tror det hade bumpat upp prestanda ännu mera och sänkt förbrukningen en aning..

PALIT GeForce GTX 1060 GamingPro OC+ är GTX 1060 med GDDR5X. GDDR5X ger ingen superskillnad i det här segmentet ändå (?).

Permalänk
Medlem
Skrivet av iknight:

Blir säkert nånstans runt 3000. Det är vad 1060n/rx580n går för.

Tror inte att det blir så billigt vid lansering skulle nog gissa på 3500 kr vid lansering tills RX 580 har fasat ut.

Beror också på hur GTX 1060 GDDR5X presterar ifall det är samma prestanda förhållande som GTX 1060 6GB vs RX 580 8GB så kommer priset förmodligen hamna på samma nivåer som RX 580/GTX 1060 6GB efter ett tag men ifall RX 590 presterar ca 10% bättre än GTX 1060 GDDR5X så kommer förmodligen RX 590 vara ca 500 kr dyrare än dagens RX 580 kort.

Visa signatur

i5 10600K, Z490 Tomahawk, Corsair RMX750, GTX 1060 6GB

Permalänk
Avstängd

Helt klart ett intressant mellankort, se vad Sapphire erbjuder för monsterkylare på dessa kort. Hoppas på att XFX gör om Ghost-kylaren till en bättre.

Visa signatur

-Stäng av snabbstart i ditt Windows.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av criscros:

fan så synd att de inte lägger dit snabbare minne såsom gddr5x :/ tror det hade bumpat upp prestanda ännu mera och sänkt förbrukningen en aning..

Knappast minnet som flaskar. Du kan klocka upp det med en 10-15% eller så med rx480 som verkar köra samma minne. Märker ingen större skillnad mer än att kortet går varmare och drar mer soppa vilket för min del skulle betyda lägre performance eftersom mitt rx480 är cappat till 6pin ström (fast nu kör jag standard klockor och sänkt volt istället så går kortet tyst o fint istället).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Anders9110:

Tror inte att det blir så billigt vid lansering skulle nog gissa på 3500 kr vid lansering tills RX 580 har fasat ut.

Beror också på hur GTX 1060 GDDR5X presterar ifall det är samma prestanda förhållande som GTX 1060 6GB vs RX 580 8GB så kommer priset förmodligen hamna på samma nivåer som RX 580/GTX 1060 6GB efter ett tag men ifall RX 590 presterar ca 10% bättre än GTX 1060 GDDR5X så kommer förmodligen RX 590 vara ca 500 kr dyrare än dagens RX 580 kort.

Vadå billigt? Det presterar inte ens 20% bättre än 1060, som kostade under 3000kr när det kom, för snart 2 och ett halvt år sen!

Jag förstår så klart att priserna ändrats sen dess, men det gör mig lite sorgsen när mellankort med gammal teknik inte ens förväntas pressa priset. Skulle hellre säga "mindre dyrt"

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 7600X - Geforce RTX 4080 - Custom Loop - Samsung 34" Ultra Wide
Intel i7 9700K - Radeon VII

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zipparn:

PALIT GeForce GTX 1060 GamingPro OC+ är GTX 1060 med GDDR5X. GDDR5X ger ingen superskillnad i det här segmentet ändå (?).

skrev aldrig att de skulle ge någon superskillnad heller däremot säger de där "infon" inte mig så mkt. Kolla bara på 1080/1080ti med gddr5x och hur hög hastighet dom fått ur dess minnen.. 11000mhz på 1080ti. Förmodligen binnade/bästa minneskretsarna från gddr5x.

Kollar man sedan överklocknings resultaten när man klockar minnet så ökar prestandan rätt bra.
Oavsett om det är gddr5x eller bara sjukt bra ggdr5 minnen så var poängen att de skulle gynna dessa kort att ha snabbare minnen.
Sedan så kanske minneskontrollern inte klarar av de men vad vet vi?

Permalänk
Avstängd

Grymt kort kungen av 1080p spelande.

Visa signatur

Träna bort dyslexin. Ryzen 3600 - asus B350plus - Msi Vega56 - Acer 1440p 144hz - M.2 ssd - asus essence stx - Sennheiser hd600 - Corsair 750w - 16gb ram 3ghz - atcs 840 - luftkylt - Felsökning? (Lär dig Googla)

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon56869:

Knappast minnet som flaskar. Du kan klocka upp det med en 10% eller så med rx480 som verkar köra samma minne. Märker ingen större skillnad mer än att kortet går varmare och drar mer soppa vilket för min del skulle betyda lägre performance eftersom mitt rx480 är cappat till 6pin ström (fast nu kör jag standard klockor och sänkt volt istället så går kortet tyst o fint istället).

Och detta är absolut inte det jag har märkt med mitt rx 480. Snarare tvärtom.. att kortet drar inget mer trots högre minnes frekvenser och dessutom bättre prestanda.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av criscros:

Och detta är absolut inte det jag har märkt med mitt rx 480. Snarare tvärtom.. att kortet drar inget mer trots högre minnes frekvenser och dessutom bättre prestanda.

Okej. Jag har då mätt med el mätare för att maximera energiförbrukningen.

Visserligen var optimeringen inte för spel, men har testat att klocka upp för spel och jag märkte i princip knappt skillnad förutom att kortet börja låta som fan när det blev kokhett.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon56869:

Okej. Jag har då mätt med el mätare för att maximera energiförbrukningen.

Visserligen var optimeringen inte för spel, men har testat att klocka upp för spel och jag märkte i princip knappt skillnad förutom att kortet börja låta som fan när det blev kokhett.

de låter ju skumt tbh.. Vad är det för kort exakt och hur klockar det?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vasa1:

Vad tror vi att priset landar på för RX 590?

Skickades från m.sweclockers.com

Skrivet av Anders9110:

Tror inte att det blir så billigt vid lansering skulle nog gissa på 3500 kr vid lansering tills RX 580 har fasat ut.

Beror också på hur GTX 1060 GDDR5X presterar ifall det är samma prestanda förhållande som GTX 1060 6GB vs RX 580 8GB så kommer priset förmodligen hamna på samma nivåer som RX 580/GTX 1060 6GB efter ett tag men ifall RX 590 presterar ca 10% bättre än GTX 1060 GDDR5X så kommer förmodligen RX 590 vara ca 500 kr dyrare än dagens RX 580 kort.

Troliga är väl ett pris mellan 1070 och 580, då det är där prestandan ligger. Jag tror inte heller 580 fasas ut, då det har en prisklass att mätta det med, iaf inte tills samtliga 500-kort förs över på 12nm (vilket ju kan ske, men inte förrän lager mm är tömda).

Med 1070 på strax under 4500 och 580 på ca 2500kr så är väl 3500 som gissat ovan faktiskt inte så dålig nivå mellan.

Skrivet av Zipparn:

PALIT GeForce GTX 1060 GamingPro OC+ är GTX 1060 med GDDR5X. GDDR5X ger ingen superskillnad i det här segmentet ändå (?).

Skrivet av anon56869:

Knappast minnet som flaskar. Du kan klocka upp det med en 10-15% eller så med rx480 som verkar köra samma minne. Märker ingen större skillnad mer än att kortet går varmare och drar mer soppa vilket för min del skulle betyda lägre performance eftersom mitt rx480 är cappat till 6pin ström (fast nu kör jag standard klockor och sänkt volt istället så går kortet tyst o fint istället).

1060 GDDR5X lär inte ge mycket. De har som sagt haft snabbare minne på 9000 redan, som drogs tillbaka när brist på minnen kom. Vid 6-8GB är det mesta VRAM en cache av texturer ändå, och mängden bandbredd du behöver är inte så hög. Lägg till att 1070 och tom 1070Ti ligger båda på 256-bit GDDR5 8000Mhz minne (samma som detta 590), så känns det som att... om det räcker till det, räcker det även här.

Skrivet av VadSaDu:

Helt klart ett intressant mellankort, se vad Sapphire erbjuder för monsterkylare på dessa kort. Hoppas på att XFX gör om Ghost-kylaren till en bättre.

Frågan är dock om de gör om något. Skulle tro AMD lär ta samma ref design som med 580, och att göra en helt ny kylare, för 3000-ish krs kort, och bara ett enda kort... är dyrt. De kan ev ta befintlig design och förbättra det dock.

Skrivet av Starric:

Vadå billigt? Det presterar inte ens 20% bättre än 1060, som kostade under 3000kr när det kom, för snart 2 och ett halvt år sen!

Jag förstår så klart att priserna ändrats sen dess, men det gör mig lite sorgsen när mellankort med gammal teknik inte ens förväntas pressa priset. Skulle hellre säga "mindre dyrt"

Skickades från m.sweclockers.com

Förstår att du är (precis som de flesta av oss som inte har Nvidia/AMD aktier iaf), är något sura på att priserna är var de är. Problemet är ju att en marknadsekonomi är på detta sätt. Folk köper till det pris de är villiga att köpa till, och får det de är villiga att köpa.

Tiderna med 1500kr för mellan-klass kort är långt borta, och om nu highend kort gått från ca 5000kr (tänk första 780/290 tiden), till 15000kr för Nvidias senaste skapelse, så har ju marknaden gått upp även där. Vill man hitta prisvärt/billigt, är det begagnat som gäller, tyvärr. Priserna borde stabilisera sig, men du får nog tyvärr räkna med de senaste 2 åren som "icke existerande" i utveckling.

Det jag skulle säga dock är, det krävs fler kort, fler steg och något nytt för att ens få priserna att röra på sig. AMD såg en chans att lägga ett kort där Nvidia har ett stort gapande hål på 15% åt båda hållen mellan 1070 och 1060, och valde att fylla det, vetande att NVidia inte kan göra det själv pga hur deras chip är. Enda de skulle kunna göra är ta fungerande 1070 (eller bättre) och gimpa dem, till att passa.

Köper man kort hädanefter rekommenderar jag varmt att man slänger ur tidigare planer på att byta vartannat år, och istället räknar med att vad man köper, får man ha betydligt längre tid. Så bra kylare, inte gå galen på OC (så du bränner det) och titta på lång garantitid är numera mer viktigt än någonsin förr.

Permalänk
Avstängd

Om de ska behålla RX580 borde det glida ned till 2000kr tycker jag nog, och 590 inta dess nuvarande plats.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Rätt tråkig release . Vill hellre se prestandakorten komma.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem

Sapphire RX590 med Nitro-kylaren i den snygga blå special-versionen Nordic Hardware: Bilder på Polaris 30-baserade Sapphire RX 590 läcker ut. Jag tror inte de kommer kosta under 3 500Kr. Inte denna variant i alla fall

Permalänk
Medlem
Skrivet av Anders9110:

Tror inte att det blir så billigt vid lansering skulle nog gissa på 3500 kr vid lansering tills RX 580 har fasat ut.

Beror också på hur GTX 1060 GDDR5X presterar ifall det är samma prestanda förhållande som GTX 1060 6GB vs RX 580 8GB så kommer priset förmodligen hamna på samma nivåer som RX 580/GTX 1060 6GB efter ett tag men ifall RX 590 presterar ca 10% bättre än GTX 1060 GDDR5X så kommer förmodligen RX 590 vara ca 500 kr dyrare än dagens RX 580 kort.

Skrivet av Starric:

Vadå billigt? Det presterar inte ens 20% bättre än 1060, som kostade under 3000kr när det kom, för snart 2 och ett halvt år sen!

Jag förstår så klart att priserna ändrats sen dess, men det gör mig lite sorgsen när mellankort med gammal teknik inte ens förväntas pressa priset. Skulle hellre säga "mindre dyrt"

Skickades från m.sweclockers.com

Some richie.f har sagt, både 1060n/Rx580n är typ 2 är gamla kort. Det enda sättet att marknadsföra 590n är att erbjuda mer prestanda per krona, som i detta fall skulle vara runt 3000. Om det är 3500, kan man lätt köpa en 1070 ny, eller begagnad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon56869:

Knappast minnet som flaskar. Du kan klocka upp det med en 10-15% eller så med rx480 som verkar köra samma minne. Märker ingen större skillnad mer än att kortet går varmare och drar mer soppa vilket för min del skulle betyda lägre performance eftersom mitt rx480 är cappat till 6pin ström (fast nu kör jag standard klockor och sänkt volt istället så går kortet tyst o fint istället).

Om RX480 är välbalanserat med 1266Mhz boost och 8GHz minne, så skulle samma krets med 1576MHz boost behöva minne med nästan 10GHz för att behålla samma balans. Omvänt - flaskar ditt RX480 om du drar ner minnet till 6.5GHz?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av iknight:

Some richie.f har sagt, både 1060n/Rx580n är typ 2 är gamla kort. Det enda sättet att marknadsföra 590n är att erbjuda mer prestanda per krona, som i detta fall skulle vara runt 3000. Om det är 3500, kan man lätt köpa en 1070 ny, eller begagnad.

AMD lär sluta tillverka GPU för RX 580, om det inte redan skett, och ersätta den med RX 590.
Introduktionspriset på RX 590 kan ligga strax över RX 580 så att de äldre kretsarna (som gått vidare till partners och butiker) ändå blir sålda.

Permalänk

De borde väl komma med ett 585/575 också som ersätter 470/570?

Skrivet av mpat:

Om RX480 är välbalanserat med 1266Mhz boost och 8GHz minne, så skulle samma krets med 1576MHz boost behöva minne med nästan 10GHz för att behålla samma balans. Omvänt - flaskar ditt RX480 om du drar ner minnet till 6.5GHz?

Skickades från m.sweclockers.com

Om det gör skillnad så lär någon partnertillverkare använda sig av snabbare minne till sina överklockade modeller av 590. Men de har väl kvar 8GHz minnen pga att pris är viktigt i denna klassen.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Olle P:

AMD lär sluta tillverka GPU för RX 580, om det inte redan skett, och ersätta den med RX 590.
Introduktionspriset på RX 590 kan ligga strax över RX 580 så att de äldre kretsarna (som gått vidare till partners och butiker) ändå blir sålda.

Introduktionspriset var cirka 2500 för en 8gb rx580/480. Så 3000-3500 verkar vara rimligt.

Permalänk
Avstängd

Visst är det intressent hur stor skillnad det är på tsmc o glofo. Jag har sagt det tidigare att det som höll polaris tillbaka var att korten hade sämre tillverknings nod än nvidias kort.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

New: Asus x370 prime pro, Ryzen 1700 (@3.925ghz) , Ripjaws V 16GB 3600 MHz (@3200mhz 14c). https://valid.x86.fr/curj7r
Radeon VII.

Permalänk
Medlem

10% bättre än Rx580. Hur många procent bättre är Rx580 än Rx480? Funderar om det är motiverat med en uppgraderingen mot mitt Rx480 eller om den blir för lite. Förutsatt att det släpps en kylare som är tyst.

Permalänk
Medlem

Enda nackdelen jag ser är det faktum att arkitekturen nått slutet av sin livscykel och att vi är förhållandevis nära Navi. Historiskt sett så har det aldrig lönat sig att köpa in på en arkitektur som i slutet av sin livscykel dykt upp i form av ett kort som gått på steroider. Inte sällan har ett nytt grafiskt gränssnitt introducerats med nästa gen som den tidigare varit riktigt kass på att hantera och då har de höjda klockfrekvenserna inte gett ett skit i dessa scenarion. Å andra sidan har vi fått dras med DX11 ett bra tag, och något nytt gränssnitt lär vi inte se men ändå. Det här kortet kommer ge dips på samma ställen som RX 580 ger dips, samtidigt som en ny arkitektur kanske inte alls belastas på samma sätt av vissa renderade effekter som RX 500-serien har problem med. Klockfrekvenser är inte allt när det gäller gpuer.

Om det här kortet kommer gå lös på 3000:- så kommer RX 580 med 4GB vram för 2000:- vara ett bättre köp.

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Medlem
Skrivet av napahlm:

10% bättre än Rx580. Hur många procent bättre är Rx580 än Rx480? Funderar om det är motiverat med en uppgraderingen mot mitt Rx480 eller om den blir för lite. Förutsatt att det släpps en kylare som är tyst.

RX 580 är ca 10% bättre tack vare lite högre klockfrekvenser jämfört med RX 480 så RX 590 är ca 20% bättre ifall alla siffror stämmer vid stock.

RX 590 kommer förmodligen kosta runt 3500 kr vid lansering lika bra att spara ihop 1000 kr extra och köpa ett GTX 1070Ti vid Black Friday.

Visa signatur

i5 10600K, Z490 Tomahawk, Corsair RMX750, GTX 1060 6GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Anders9110:

RX 580 är ca 10% bättre tack vare lite högre klockfrekvenser jämfört med RX 480 så RX 590 är ca 20% bättre ifall alla siffror stämmer vid stock.

RX 590 kommer förmodligen kosta runt 3500 kr vid lansering lika bra att spara ihop 1000 kr extra och köpa ett GTX 1070Ti vid Black Friday.

Eller köp ett RX 580 för 2000:- och var glad att du inte spenderade onödigt mycket pengar på ett grafikkort?

GTX 1070 ti är ca 35-55% snabbare (beroende på titel och upplösning) än RX 580, men kostar 140% mer. (inräknat billigaste GTX 1070 ti på prisjakt vs billigaste RX 580)

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...