Philips 43PUS7363/12 bra till Ps4 Pro? Samt köpråd 5-8 k budget.

Permalänk

Philips 43PUS7363/12 bra till Ps4 Pro? Samt köpråd 5-8 k budget.

Tjena!

Gick in på Elgiganten och bad om tips på tv för att spela Ps4 Pro på. Han höjde Philips 43PUS7363/12 till skyarna jämfört med andra tv-apparater. (Baserat på min budget samt var jag var ute efter sätt till storlek, användningsområde etc.)

Mestadels för att den har en bilduppdateringfrekvens på 100 hz, hittar inge vidare info som stödjer detta. Samtidigt som jag är allmänt kass när det kommer till specifikationer.

Någon som testat eller äger denna modell?

Tips på andra bra modeller godtas gärna annars, såhär inför Black Friday

Permalänk
Medlem
Permalänk

@IsaaKeN:

Tack! Skall kollas.

Om någon annan vill leda mig i rätt riktning så uppskattas det.

Permalänk
Bildexpert 📺

@Kosmonauten: Philips 7-serie är en enklare mellanklassmodell och överlag verkar 43- och 49-tummarna använda IPS-paneler. Dvs breda vinklar men lägre kontrast från början.

"100 Hz" är en påhittad egenskap. Det finns paneler som klarar 120 Hz (snarare än 60 Hz) men det är i dyrare produktkategorier än Philips 7-serie och det är också en egenskap du väldigt sällan kommer åt. Fäst ingen vikt vid det.

Det finns inget som pekar på att en PUS7xx3-modeller skulle vara bättre eller sämre än någon annan liknande modell från de andra tillverkarna. Så det är lite hugget som stucket i denna kategori.

Permalänk

Själv kollat på denna tv men även Samsung ue43nu7475.

Får se vad det blir. Vissa versioner av Samsungen ovan skall ha va panel. De jag hittat har dock ips.

Permalänk

Kollar vidare och har nu fått uoo ögon för tcl p640 bra pris och va panel.

Permalänk
Skrivet av Downloader:

Kollar vidare och har nu fått uoo ögon för tcl p640 bra pris och va panel.

Okej samsung:en ligger ju i samma prisklass. Känns som generellt folk skulle välja Samsung före Philips(?)

Vill ha en tv som klarar snabba spel med konsol..antagligen skulle jag nöja mig med det mesta men bara för att man börjar leta och gräva lite blir det dyrare och vissa specifikationer helt plötsligt livsviktiga fast jag egentligen inte har en aning om vad det innebär. 100 hz, HDR, lågt input lag, va eller ips osv.

Permalänk
Permalänk

@Downloader: Jo men det är ju lite fuzz kring tlc:s modeller. Men säljaren dömde ut allting som inte var philips i den prisklassen av det dem hade i butik alla fall.

Han menar på att 100 hz är ett absolut måste när det kommer till gaming för att det ens ska funka. Men det där med 100 hz hit och dit verkar ju ändå vara en "fluke"

Permalänk
Bildexpert 📺

@Kosmonauten: Det finns ingen TV som är "100 Hz" och du måste tillbaka till Philips tjock-tevemodeller runt millenieskiftet för att få tag på något som verkligen är 100 Hz. En TV-panel idag är antingen kapabel till 60 Hz eller 120 Hz som mest – där 120 Hz i stort sett bara återfinns i de bättre modellerna. Och då är det ytterst få som tillåter dig använda panelens 120 Hz-förmåga på något sätt.

OLED-panelerna som Philips m.fl. använder är 120 Hz-kapabla. Men endast ett fåtal ger möjlighet att köra 120 Hz-signal och det är i dag endast relevant från en dator, inte för konsol.

Panelerna på modellen du tittar på är högst troligt kapabla till max 60 Hz, likt 90% av utbudet eller så. "100 Hz" är ett påhitt där tillverkaren menar att det finns någon form av funktion i apparaten som påstås ge en upplevd effekt som är "...likvärdig med 100 Hz...". Det är en del av det bondfångeriet runt tv-apparater.

Permalänk

@Laxpudding:

Jo precis det var ditt tidigare inlägg jag syftade till när jag skrev att 100 hz må vara en "fluke".

Permalänk
Skrivet av Laxpudding:

@Kosmonauten: Det finns ingen TV som är "100 Hz" och du måste tillbaka till Philips tjock-tevemodeller runt millenieskiftet för att få tag på något som verkligen är 100 Hz. En TV-panel idag är antingen kapabel till 60 Hz eller 120 Hz som mest – där 120 Hz i stort sett bara återfinns i de bättre modellerna. Och då är det ytterst få som tillåter dig använda panelens 120 Hz-förmåga på något sätt.

OLED-panelerna som Philips m.fl. använder är 120 Hz-kapabla. Men endast ett fåtal ger möjlighet att köra 120 Hz-signal och det är i dag endast relevant från en dator, inte för konsol.

Panelerna på modellen du tittar på är högst troligt kapabla till max 60 Hz, likt 90% av utbudet eller så. "100 Hz" är ett påhitt där tillverkaren menar att det finns någon form av funktion i apparaten som påstås ge en upplevd effekt som är "...likvärdig med 100 Hz...". Det är en del av det bondfångeriet runt tv-apparater.

Om man säger såhär då. Kan jag som vilsen konsument gå in på netonnet:s lagerbutik och lita på att deras kunskap kring denna djungel av specifikationer ändå leder mig till en bra och stabil tv? Hur mycket jag än läser om saker och ting tappar jag ändå snabbt bort mig.

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Kosmonauten:

Om man säger såhär då. Kan jag som vilsen konsument gå in på netonnet:s lagerbutik och lita på att deras kunskap kring denna djungel av specifikationer ändå leder mig till en bra och stabil tv? Hur mycket jag än läser om saker och ting tappar jag ändå snabbt bort mig.

Ärligt talat – ingenting. Absolut ingenting. Marknaden och information som sprids tills konsumenter är mestadels intetsägande och den information som är relevant når inte ut. Till exempel vilken sorts LCD-panel det är i TV:n.

Jag håller på med en artikel för 2018-utbudet som tar upp modeller och frågor. Annars finns förra årets artiklar i ämnet:

https://www.sweclockers.com/artikel/24802

Just Philips PUS73x3 är en enklare mellanklassmodell och den har troligtvis en VA-panel med begränsad bildkvalitet för HDR. Det finns många likvärdiga modeller, Samsungs NU7-serie, tja egentligen alla andra 7-serier från de andra tillverkarna om du också räknar in IPS-panelerna. Förutom Panasonic där deras FX7 snarare motsvarar de andras 8-serier.

Edit: just 43:n från Philips i PUS73x3-serien verkar vara en IPS-panel. Lite av problemet med Philips då de inte är tydliga med vilka paneler som sitter i vilka modellen i mellanklassen.

Permalänk
Skrivet av Laxpudding:

Ärligt talat – ingenting. Absolut ingenting. Marknaden och information som sprids tills konsumenter är mestadels intetsägande och den information som är relevant når inte ut. Till exempel vilken sorts LCD-panel det är i TV:n.

Jag håller på med en artikel för 2018-utbudet som tar upp modeller och frågor. Annars finns förra årets artiklar i ämnet:

https://www.sweclockers.com/artikel/24802

Just Philips PUS73x3 är en enklare mellanklassmodell och den har troligtvis en VA-panel med begränsad bildkvalitet för HDR. Det finns många likvärdiga modeller, Samsungs NU7-serie, tja egentligen alla andra 7-serier från de andra tillverkarna om du också räknar in IPS-panelerna. Förutom Panasonic där deras FX7 snarare motsvarar de andras 8-serier.

Edit: just 43:n från Philips i PUS73x3-serien verkar vara en IPS-panel. Lite av problemet med Philips då de inte är tydliga med vilka paneler som sitter i vilka modellen i mellanklassen.

Får lov att gräva ner mig i den debatten också. IPS eller VA osv.

Edit: Vill bara ha en solid TV till gaming! Kanske gör det svårare för mig själv.

Permalänk

Enligt Linus så gör TLC sina egna paneler https://youtu.be/7P56QEcFUuE
Har du någon åsikt om just TLC. Vad jag läser mig till så ska di ha va panel. Då kollar jag på 43 modellen av dp60 och dp64.

Av någon anledning har dock dp60 back-lit och dp64an är edge-lit men med bättre färger. Decisions, decisions.

Skrivet av Laxpudding:

Ärligt talat – ingenting. Absolut ingenting. Marknaden och information som sprids tills konsumenter är mestadels intetsägande och den information som är relevant når inte ut. Till exempel vilken sorts LCD-panel det är i TV:n.

Jag håller på med en artikel för 2018-utbudet som tar upp modeller och frågor. Annars finns förra årets artiklar i ämnet:

https://www.sweclockers.com/artikel/24802

Just Philips PUS73x3 är en enklare mellanklassmodell och den har troligtvis en VA-panel med begränsad bildkvalitet för HDR. Det finns många likvärdiga modeller, Samsungs NU7-serie, tja egentligen alla andra 7-serier från de andra tillverkarna om du också räknar in IPS-panelerna. Förutom Panasonic där deras FX7 snarare motsvarar de andras 8-serier.

Edit: just 43:n från Philips i PUS73x3-serien verkar vara en IPS-panel. Lite av problemet med Philips då de inte är tydliga med vilka paneler som sitter i vilka modellen i mellanklassen.

Permalänk
Bildexpert 📺

@Downloader: TCL är en OEM-tillverkare och har egna paneler, det var de som tillverkade Ikeas TV till exempel. Men det betyder inte nödvändigtvis att de är bra.

Vad många missar kring TCL att det är helt olika modeller i nordamerika och USA. Andra paneler, andra menyer (som blandar svenska och slovakiska), andra operativsystem, andra reglage, annat smart-system (AndroidTV) där de europeiska modellerna inte alls når samma ljusstyrka eller kontrastförhållanden. De TCL-modeller som säljs i Europa hör till budgetskiktet och modellen DC760 kan klassas som enklare mellanklass. Den har jag testat och den har en VA-panel, 350 nits, gör inte fel med HDR och runt 30 ms i spelläget och hade så långt jag märkte inte samma buggar som tidigare modeller. Dock fortfarande slovakiska ord i menyerna.

Permalänk
Skrivet av Laxpudding:

@Downloader: TCL är en OEM-tillverkare och har egna paneler, det var de som tillverkade Ikeas TV till exempel. Men det betyder inte nödvändigtvis att de är bra.

Vad många missar kring TCL att det är helt olika modeller i nordamerika och USA. Andra paneler, andra menyer (som blandar svenska och slovakiska), andra operativsystem, andra reglage, annat smart-system (AndroidTV) där de europeiska modellerna inte alls når samma ljusstyrka eller kontrastförhållanden. De TCL-modeller som säljs i Europa hör till budgetskiktet och modellen DC760 kan klassas som enklare mellanklass. Den har jag testat och den har en VA-panel, 350 nits, gör inte fel med HDR och runt 30 ms i spelläget och hade så långt jag märkte inte samma buggar som tidigare modeller. Dock fortfarande slovakiska ord i menyerna.

Tackar för input.

Va på elgiganten nu och såg lg 43uk6400plf, ips i o för sig men såg bra ut. Tcl dp64 hadde di inne men inte uppe.

Att välja tv är ju väldigt subjektivt, i recensioner klargörs det om en tv är objektivt bra men detta kan ju ha mindre betydelse för just dig. Vist, man får reda på att den är bra och det känns bättre vid köp, men kanske duger denna tcl tv för mig.

Sen är det aningen svårt att hitta en objektivt bra tv i 43“ segmentet vilket för mig gör det svårt att köpa en och samtidigt känna att det är ett bra köp. Men måtten på min lägenhet och tv-bänk begränsar mig till max 43" så det är det det får bli.

Permalänk

Tror jag har hittat en jag ska hålla ögonen öppna på!

https://www.elgiganten.se/product/tv-bild/tv/KD43XF7596BAE/so...

Permalänk
Skrivet av Kosmonauten:

Tror jag har hittat en jag ska hålla ögonen öppna på!

https://www.elgiganten.se/product/tv-bild/tv/KD43XF7596BAE/so...

https://www.rtings.com/tv/reviews/sony/x750f

Dålig svärta?

Permalänk
Bildexpert 📺

@Downloader: Sonys 7-serie är ofta IPS-teknik i enkelt utförande utan local dimming. Så lågt kontrastförhållande är en del av karaktären. Likt egentligen alla andra IPS:er i motsvarande 7-serier.

Permalänk
Skrivet av Laxpudding:

@Downloader: Sonys 7-serie är ofta IPS-teknik i enkelt utförande utan local dimming. Så lågt kontrastförhållande är en del av karaktären. Likt egentligen alla andra IPS:er i motsvarande 7-serier.

Detta med paneltyp. Elgiganten listar 43" Samsung 7475 som va men när jag kollade i butik ändrades inte färgerna till det sämre från sidan. Vilket får mig att tro att det är ips. Men läser att det ibland är ips och ibland va.

https://www.avforums.com/threads/samsung-43nu7400-looks-like-...

Version 2 är det som finns på elgiganten i Jönköping.

Permalänk
Bildexpert 📺

@Downloader: Just 43:orna även i Samsungs utbud kan röra sig om IPS-teknik och det finns i vanlig ordning inga konkreta uppgifter från tillverkarna själva på vad som gäller.

Permalänk

@Downloader: Jag gick mest på sonyn för det framgår där att panelen är VA.

Permalänk
Skrivet av Kosmonauten:

@Downloader: Jag gick mest på sonyn för det framgår där att panelen är VA.

Det är fel av Elgiganten, Sony KD-43XF7596 är en IPS. Så gott som alla Sonys 4K TV under 10 K är IPS, det är välkänt att Sony använder detta på mellanmodellerna. I min mening är Sony ett bra val om du har pengar att lägga på deras dyrare VA-modeller, men letar du budget är de ett dåligt val för kontrasten på panelerna är så dålig. Även Samsung och nästan alla andra 50-55 tummare under 10 K kör IPS för det är billigare. Det enda du kan lita på att det faktiskt är VA i din prisklass är Philips och TCL så hos dessa får du bäst kontrast och färgåtergivning. Dock notera att det finns Philips som kör IPS, tex 7803. För mig blir valet alltid på VA, då extrema betraktningsvinklar är mindre viktigt än bra kontrast. Vem sitter jättesnett och kollar på TV? Hellre bättre bildkvalitet säger jag.

Tog hem en 50-tummare (50PUS7303) själv och blev mycket nöjd. Riktig VA-panel, bakgrundsbelyst och extremt bra kontrast för en mellan-klass TV. Svart är verkligen svart, där min gamla Sony med IPS där var svart = grått, faktiskt extremt bra omfång mellan vitt och svart för att inte vara OLED. Inte jättehög ljusstyrka visserligen (normalhög för budget-TV, 350 nits) så HDR är väl ingen höjdare, men förväntar mig inte så mycket mer i den här prisklassen. Plus att det räcker gott och väl så länge du inte sitter utomhus och tittar. Om du måste ha fungerande HDR måste du ha högre ljusstyrka, och nästa steg i ljusstyrka prismässigt är Philips 8602, den har runt 700 nits, kostar dock 9-10 K. Betalade 6700 kr på ProShop för 50PUS7303. Det enda jag ångrar var att jag inte tog 55-tummaren eller 8602, men det var en budget fråga. Har du tur sänks denna modell (50 eller 55tummaren) för Black Friday.

TCL är ett alternativ då de kör VA, men precis som folk pekat ut är Europa-modellerna inte i klass med de mellanklassmodeller som hyllas i USA. Deras mjukvara verkar väldigt opålitlig och många har rapporterat att de tar lång tid att starta och hänger sig. Menysystemet på Philips är snyggt, logiskt och responsivt. Återigen ovanligt för en TV i denna prisklass, med Samsung som enda undantag. Plus att TCL inte är snygga, de har väldigt fula och spretiga fötter som sticker ut, men det är smaksak. Liten detalj, men Philipsen har en riktigt fin båge till fot gjord av matt metall, design du vanligtvis inte får för 6-7 K. Samsung, TCL, Sharp, LG elle liknande i prisklass har breda plastfötter som sticker ut. Ytterligare en trevlig detalj är ju att Philipsen har Ambilight, dock är jag själv ingen stor fan av det när jag spelar eller kollar på film så jag stänger av det. Men det kan även användas när TVn är avstängd, dvs TVn fungerar som en trevlig väggbelysning när den inte används. Överlag ger Philipsen ett bättre intryck vad gäller byggkvalitet, dock som jag redan nämnt var det den goda kontrasten och svärtan som var det som verkligen sålde mig.

Kort och gott, fråga gärna på om du undrar något, i min mening är Philips 7303/7383 oslagbar i mellanprisklassen.

Permalänk
Skrivet av 1966Riviera:

Kort och gott, fråga gärna på om du undrar något, i min mening är Philips 7303/7383 oslagbar i mellanprisklassen.

Men titta!

Glossy
Va
43

Nice tv ju. Tack så mycket.

Permalänk
Bildexpert 📺

@Downloader: Just 43:orna kan verkar handla om IPS:er - men uppgifterna går isär och det måste nog synas på exemplaret. Även Samsungs motsvarande mellanklassutbud (NU7) verkar handla om IPS:er i 43 tum.

Permalänk
Skrivet av Laxpudding:

@Downloader: Just 43:orna kan verkar handla om IPS:er - men uppgifterna går isär och det måste nog synas på exemplaret. Även Samsungs motsvarande mellanklassutbud (NU7) verkar handla om IPS:er i 43 tum.

Samtal med Samsung support sa di va. Asså om inte dom vet. Vem vet då. Kollade i butik och den verkade vara ips. Wtf, man.

Permalänk
Bildexpert 📺

@Downloader: Det kan mycket väl vara så att det inte finns tillräckligt med 43-tums VA för att täcka produktionen. Så beroende på fabrik och batch kan det variera vem som tillverkar panelen i de här klasserna av produkter. Så utgå från vad du ser i butik.

Permalänk

@1966Riviera: Alright! Så tv:en du köpte är ur samma serie som den i min rubrik fast 7" större? Vilket borde betyda att 43":aren också är en VA?