Vilken iPad passar mina behov?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Soldierofwar1985:

@Tino:

Är detta alltså iPad 6:th gen?

Japp, och den går att få för ca 3600kr

https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=4734861

Permalänk
Medlem
Skrivet av Soldierofwar1985:

@Tino:

Är detta alltså iPad 6:th gen?

Yes, denna sidan visar bra över historiken det är den iPad som släpptes i mars detta året. Sen kommer det troligvis en ny i mars 2019.

PS. Kan vara smart att vänta på Black Firday om du skall köpa en ny.

Permalänk
Medlem

Hade helt klart tagit det här årets ”vanliga” iPad, alltså 6th generation: https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=4734861

Du kanske vill ha 128 GB versionen dock: https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=4734959

Visa signatur

13600KF, RTX 4070 FE, B760I, 32GB DDR4, NR200P

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tino:

I prestanda så är det stor skillnad mellan A7 och A8X, 40% CPU och 250% GPU, sen har iPad Air bara 1 GB ram medans iPad Air 2 har 2 GB.

https://www.anandtech.com/show/8666/the-apple-ipad-air-2-revi...

Min iPad Air använder 16 av 32 Gb i utrymme. Men jag fick nyss sms från DHL att min iPad Pro 11" är påväg så detta drabbar inte längre mig. Min iPad Air kommer bli nollställd och lämnas över till far min.

Skillnaden i GPU är signifikant, men just CPU-prestandan på singeltråd är rätt lika. Apple sa att det var 25% bättre vid launch, men minst en tredjedel av detta kom sig av förbättringar i kompilatorn under det året, och de fick ju A7 också med nytt OS.

1GB minne är lite surt för att man får ladda om flikar i Safari hela tiden om man har för många öppna, men prestandan skall vara OK ändå.

Air 2 har annars problemet att den är svindyr att reparera om man spräcker glaset, eftersom den har laminerad skärm. Air 1, och de nyare som inte är Pro, är bättre på det.

Skrivet av Soldierofwar1985:

Är en iPad så billig som 3600 kr för en 2018 års modell? Jag trodde man fick lägga ut minst 10-12 tusen kronor för en ny 2018 års modell?!

Apple har de senaste åren satsat på att göra en billig iPad för skolor (den säljs till alla, men det är amerikanska skolor som den är designad för) och en mycket dyrare "Pro". Prisskillnaden mellan dem är inte riktigt motiverad enligt mig. Den billiga av de nya är helt klart prisvärd - prissatt för att konkurrera med Chromebooks.

Skrivet av ClasHedman:

Du borde skaffa en Ipad mini. Jag har haft samma Ipad mini i ungefär 4 år. Den funkar fortfarande grymt bra, bara batteriet som är lite segt. Jag tycker den vanliga Ipadstorleken är för klumpig

Jag håller inte med. Hade en iPad mini, och det var jobbigt med websidor som var designad för desktop texten blev väldigt liten per
default, och att zooma varenda en blev rätt trist. I dag är det säkert ett mindre problem, och man kan köra mobil-varianten av sidorna om det blir för jobbigt, men jag är glad att jag bytte till en fullstor. Dessutom är nuvarande minin eftersatt, den har inte uppdaterats på flera år och står kvar på prestandan för en Air 2.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk

ipad 4 eller ipad air 1 är kalas för dig

Visa signatur

nf7-s 2.0 | barton 2500+@2350mhz | cnsp 7 något.. | 2x256 pc3200 xms 2,5-3-3-8| Hercules 9800 pro @410/740

Permalänk
Medlem
Skrivet av teejee:

Det är dumsnålt att köpa begagnad Ipad tycker jag. Priserna är för höga i förhållande till förväntad kvarvarande livslängd. Köp en ny 2018-modell för 3600kr så kan du säkert ha den i 5 år med uppdateringar, vettig prestanda och bra batteritid hela tiden, så det blir totalt sett nästan billigare per år.

Vad menar du med "förväntad kvarvarande livslängd"? Säga vad man vill om Apples obscena priser men produkterna är byggda som tegelstenar. I alla fall de jag haft.
Om du menar att mjukvaran slutar uppdateras efter ca 4 år så har du förstås rätt. Men samtidigt ser jag inte hur de skulle vara ett bekymmer för de användningsområden TS har.

[onödigt rabbel]
Jag hade den allra första generationen iPad i mitt hushåll fram tills ett år sedan. Batteriet höll "bara" ett par timmar och den lilla mängden ram gjorde att man inte kunde växla mellan fler än 2-3 flikar i safari utan att behöva ladda om. Övrig prestanda var förstås inte heller något att hänga i granen men för en person som inte har så höga krav fungerade den utmärkt.

Nu delar hushållet på en iPad från 2012 och även den fungerar galant. Många timmars batteritid och den klarar allt vi gör med den. Jag är i.o.f.s. ingen "tung" spelare på iPad så det kan jag inte yttra mig om.

Min mormor köpte en iPad samma år och hon använder den fortfarande dagligen. Min morbror gav nyligen en från 2013 (tror jag) till sitt barn, även den fungerar perfekt.

Det jag vill säga är att om man "bara" ska surfa, lyssna på musik, redigera PP och lite enklare fotografering så behöver man inte ha det senaste.
[/onödigt rabbel]

Skrivet av Tino:

iPad 2018 32GB WiFi, 3795 kr. Så har du budget för detta så är det absolut det rätta valet.

Jag skulle dock inte röra på en iPad med 32Gb ens om jag hade tång och skyddshandskar. Idag krävs det inte mängder med musik/bilder/powerpoints/m.m. innan den blir full.

Permalänk
Skrivet av §zgeMbit/s§:

ipad 4 eller ipad air 1 är kalas för dig

Jag kan avslöja att jag har en iPad 2 och en iPad 4 och jag tycker 2:an är helt kass då den inte hänger med när man varken skriver eller öppnar flera appar, den är för långsam helt enkelt. iPad 4 är klart mycket bättre men börjar även den att inte hänga med de nyaste uppdateringar (går långsammare etc).

Så jag tror förmodligen att jag siktar på en iPad Air 2 alternativt iPad 5:th gen... Frågan är vilken...

Permalänk

@Trunk:

Så du skulle rekommendera minst 128 gb?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trunk:

Jag skulle dock inte röra på en iPad med 32Gb ens om jag hade tång och skyddshandskar. Idag krävs det inte mängder med musik/bilder/powerpoints/m.m. innan den blir full.

Har en iPad Air med 32 GB där jag använder 16 GB. Först när jag börjar ladda över filmer till den via Plex då jag enkelt går i taket. Men är absolut olika från person till person, min nya iPad Pro blev 256 GB. Då kan jag synka original kvalitén till iPaden.

Permalänk

@Tino:

Menar du att du laddar ned filmer från din Plex Server till din iPad så att du kan titta på filmer på iPaden utan internetkoppling?

En annan fråga:

En Ipad 5th gen för 2500 kr med 128 gb minne - Är den värd att köpa? Har en polare som säljer en sådan för 2 500 kr....

Permalänk
Medlem
Skrivet av Soldierofwar1985:

@Tino:

Menar du att du laddar ned filmer från din Plex Server till din iPad så att du kan titta på filmer på iPaden utan internetkoppling?

En annan fråga:

En Ipad 5th gen för 2500 kr med 128 gb minne - Är den värd att köpa? Har en polare som säljer en sådan för 2 500 kr....

Yes, det finns bra stöd för iOS att synca filmer och spara så det går att se offline, Sync Media to a Device. Detta kräver dock Plex Pass, jag lyckades köpa Life Time när det kostade $75 och har kört det i flera år nu.

Har ingen bra känsla för vad som är prisvärt eller ej, så kan tyvärr inte hjälpa dig med det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trunk:

Vad menar du med "förväntad kvarvarande livslängd"? Säga vad man vill om Apples obscena priser men produkterna är byggda som tegelstenar. I alla fall de jag haft.
Om du menar att mjukvaran slutar uppdateras efter ca 4 år så har du förstås rätt. Men samtidigt ser jag inte hur de skulle vara ett bekymmer för de användningsområden TS har.

[onödigt rabbel]
Jag hade den allra första generationen iPad i mitt hushåll fram tills ett år sedan. Batteriet höll "bara" ett par timmar och den lilla mängden ram gjorde att man inte kunde växla mellan fler än 2-3 flikar i safari utan att behöva ladda om. Övrig prestanda var förstås inte heller något att hänga i granen men för en person som inte har så höga krav fungerade den utmärkt.

Nu delar hushållet på en iPad från 2012 och även den fungerar galant. Många timmars batteritid och den klarar allt vi gör med den. Jag är i.o.f.s. ingen "tung" spelare på iPad så det kan jag inte yttra mig om.

Min mormor köpte en iPad samma år och hon använder den fortfarande dagligen. Min morbror gav nyligen en från 2013 (tror jag) till sitt barn, även den fungerar perfekt.

Det jag vill säga är att om man "bara" ska surfa, lyssna på musik, redigera PP och lite enklare fotografering så behöver man inte ha det senaste.
[/onödigt rabbel]

Jag skulle dock inte röra på en iPad med 32Gb ens om jag hade tång och skyddshandskar. Idag krävs det inte mängder med musik/bilder/powerpoints/m.m. innan den blir full.

Ipad Air 2 verkar ligga på 2200-2800kr på blocket och lanserades för 4 år sen. En ny Ipad med 128GB kostar 4300kr. Och jag tror att en helt ny Ipad håller minst dubbelt så länge som en 3-4 år gammal begagnad ipad innan den blir för slö eller går sönder. Och i så fall blir en ny billigare per år. För mig ett självklart val med en ny men tydligen inte för dig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Soldierofwar1985:

@Tino:

Menar du att du laddar ned filmer från din Plex Server till din iPad så att du kan titta på filmer på iPaden utan internetkoppling?

En annan fråga:

En Ipad 5th gen för 2500 kr med 128 gb minne - Är den värd att köpa? Har en polare som säljer en sådan för 2 500 kr....

Det låter ju som en rätt bra deal iaf, 6th gen med 128Gb kostar ju 4300 ny. Och den kan ju inte vara mer än 1,5 år gammal eftersom den lanserades våren -17.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Soldierofwar1985:

En Ipad 5th gen för 2500 kr med 128 gb minne - Är den värd att köpa? Har en polare som säljer en sådan för 2 500 kr....

Ja, hugg den innan han ångrar sig.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem
Skrivet av teejee:

Ipad Air 2 verkar ligga på 2200-2800kr på blocket och lanserades för 4 år sen. En ny Ipad med 128GB kostar 4300kr. Och jag tror att en helt ny Ipad håller minst dubbelt så länge som en 3-4 år gammal begagnad ipad innan den blir för slö eller går sönder. Och i så fall blir en ny billigare per år. För mig ett självklart val med en ny men tydligen inte för dig.

Shit... så dyra? Då är det svårt att motivera ett begagnat köp. Om man nu inte har en väldigt stram budget eller om man är mån om miljön och/eller vill komma bort från slit och köpmentaliteten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trunk:

Jag skulle dock inte röra på en iPad med 32Gb ens om jag hade tång och skyddshandskar. Idag krävs det inte mängder med musik/bilder/powerpoints/m.m. innan den blir full.

Och det här är väl också en grej som beror helt och hållet hur man använder den!? Man kan vända på det och säga, idag krävs det inte mängder med minne eftersom man streamar musik och sparar bilder/powerpoints/m.m. i molnet. Är åtminstone så jag använder min iPad och 32 GB räcker hur bra som helst.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fetskaft:

Och det här är väl också en grej som beror helt och hållet hur man använder den!? Man kan vända på det och säga, idag krävs det inte mängder med minne eftersom man streamar musik och sparar bilder/powerpoints/m.m. i molnet. Är åtminstone så jag använder min iPad och 32 GB räcker hur bra som helst.

Vilket jag är väl medveten om. Men nu har ju TS skrivit att hen tänker lägga in musik, filma, ta bilder och arbeta med pp. Det plus att det säkert kommer installeras appar och kanske ett par spel också gör att 32gb försvinner redan innan kartongen öppnats.

Permalänk

Har nu sett en person som säljer en iPad mini 2 för 1200 kr. Ska jag köpa denna istället för en iPad 5th gen 128 gb för 2500 kr?!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Har nu sett en person som säljer en iPad mini 2 för 1200 kr. Ska jag köpa denna istället för en iPad 5th gen 128 gb för 2500 kr?!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Soldierofwar1985:

Har nu sett en person som säljer en iPad mini 2 för 1200 kr. Ska jag köpa denna istället för en iPad 5th gen 128 gb för 2500 kr?!

Skickades från m.sweclockers.com

Nej.
Sitter en A7 i den, dvs lika gammal som iphone 5 eller ipad air.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Skrivet av Json_81:

Nej.
Sitter en A7 i den, dvs lika gammal som iphone 5 eller ipad air.

Pratar du om processorn? Menar du att den är för långsam för nyaste operativsystemet IOS?

Vad tycker du jag ska skaffa? iPad Air 2 eller iPad 5th gen?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Soldierofwar1985:

Pratar du om processorn? Menar du att den är för långsam för nyaste operativsystemet IOS?

Vad tycker du jag ska skaffa? iPad Air 2 eller iPad 5th gen?

Skickades från m.sweclockers.com

Ja, processorn. Den är inte för långsam för iOS, men den är för långsam för att göra särskilt mycket annat än att surfa med.

Jag tycker egentligen att du ska skaffa 6th gen, för den är jäkligt prisvärd, men säljer din kompis 5th såpass billigt så kör på det om du vill spara lite pengar.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Skrivet av Json_81:

Ja, processorn. Den är inte för långsam för iOS, men den är för långsam för att göra särskilt mycket annat än att surfa med.

Jag tycker egentligen att du ska skaffa 6th gen, för den är jäkligt prisvärd, men säljer din kompis 5th såpass billigt så kör på det om du vill spara lite pengar.

Vad sägs om en iPad Air 2 för cirka 1700 kr?!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av Soldierofwar1985:

Vad sägs om en iPad Air 2 för cirka 1700 kr?!

Skickades från m.sweclockers.com

Behöver veta om 6 minuter! iPad 2 Air för 1600 kr?!!

Permalänk

För sent! Blev erbjuden och den iPad Air 2 16 gb gick för 1630 kr....

Ny chans, nya möjligheter: iPad 5th gen 128 gb för 2 500 kronor.... Take it or leave it?!

Permalänk
Medlem
Permalänk

@Trajce:

Ska nog satsa på en iPad 5th gen istället. Den håller nog längre med uppdateringar samt att den inte tappar hastighet med åren... Eller vad tror du?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Soldierofwar1985:

Ny chans, nya möjligheter: iPad 5th gen 128 gb för 2 500 kronor.... Take it or leave it?!

Köp den, du får en modern Ipad med mkt lagringsutrymme för rimlig peng.

Permalänk
Medlem

Vi har både ipad air 2 och ipad 9.7 (2017) hemma och körde antutu benchmark test

ipad 9.7 (2017)

ipad air 2

Vet du inte vad du ska ha så köp det senaste om du har möjlighet förstås.

Permalänk

@Trajce:

Detta säger mig inte så mycket. Vad är ett bench mark test egentligen?!

Det lutar just nu åt en iPad 5:th gen 128 gb lagringsutrymme...