Permalänk
Hedersmedlem

När börjar julen för er?

Jag blev inspirerad av den här tråden på FZ och tyckte att det skulle vara kul att höra vad alla på SweClockers tycker och tänker om julpynt och julfirande. Personligen känns 1a december som en magisk gräns för mig (eller första advent, om det infaller tidigare) för att börja med jul-vadsomhelst - juldekorationer, julmusik, lussebullar, julmust etc. Men egentligen väntar jag gärna ännu någon vecka till in i december innan det känns "rätt". Jag vet dock att en del börjar redan i november och för andra är det tidigast några dagar innan jul som gäller.

Så min fråga till er är - när börjar ni julpynta, eller skapa julstämning i största allmänhet? Finns det kanske till och med någon som har börjat redan nu?

Permalänk
Medlem

Adventsljusstakarna/stjärnorna är ju framme vid första advent, resten av julpyntet får vara tills julveckan typ.

Permalänk
Medlem

24e decemeber och tar slut 24e

Visa signatur

AMD 5800x3d | ASUS x570 | Samsung SSD EVO 850 500GB | Corsair 32GB (2x8GB) 3600Mhz | Noctua NH-D15 | ASUS TUF OC 4090 | Fractal design R6 | Corsair RM1000X | LG UltraGear 27GL850 x2

Permalänk
Medlem

Jag har knappt julpyntat sen jag flyttade hemifrån för ca 10 år sen. Och knappt innan det heller. Tappat lite känsla i och med att det inte kommer snö förrän i januari när granen ska ut.

Annars är det väl från första advent till trettondagen som gäller. Men det är ju trevligt med mer lampor och ljus redan nu när det är mörkt mest hela dagarna.

Permalänk
Avstängd

Skippar julen helt, dock brukar julafton samt nyårsafton vara två rejäla supardagar.

Visa signatur

*Inlägg med reservation för eventuell censur av admin ;-)

Permalänk
Medlem

Skippar för det mesta julen sedan jag flyttade utomlands. Julpyntet i köpcentren räcker gott och väl Ju mindre skit som ligger och skräpar i nån låda 360 dagar om året desto bättre.

Visa signatur

i7 8700k – Scythe Mugen 5 Rev.B-kylare // Galax RTX 3080 SG // 16GB G.Skill DDR4 3200 // Corsair RM750i // Phanteks Eclipse P400 TG

Permalänk
Medlem

Jag ska sätta upp (plast)granen i helgen och den står till slutet av februari. Två ljusslingor à 180 dioder, 20m glitter, 100 kulor och en stjärna på toppen. En riktigt amerikansk julgran med andra ord. Ljusstakar och stjärnor i fönstren åker snart upp de med. För mig handlar det mer om mysbelysning i vintermörkret, men folk i min omgivning spyr på det Inte så mycket tomtar, renar osv dock.

Visa signatur

'Three things are infinite. The universe, human stupidity and Winrars trial period.' - Albert Einstein

Permalänk
Medlem

Julpynta?
Om jag känner mig ovanligt fylld av energi och värme så kanske jag sätter en julstjärna i fönstret nån gång under december, men det var flera år sen sist.

I vilket fall: borde finnas någon lag mot att börja pynta innan första advent eller första decemeber

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem

Skulle säga att julkänslan börjar infinna sig runt första advent för egen del. Brukar bli fika med familjen varje advent. Så lite glögg, pepparkakor och ngn lussekatt i regel.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

| AMD Ryzen 7 5800X3D | Noctua NH-U12A | Gigabyte X570 Aorus Pro | Powercolor Radeon RX 6900XT Red Devil | 16GB G.Skill Trident Z@3600 CL15 | Gigabyte Aorus 2TB M.2 NVMe SSD | Fractal Design Ion+ Platinum 860W | Fractal Design Meshify S2 Blackout | Corsair K70 | Logitech G502 | Alienware AW3423DWF |

Permalänk
Medlem

Nånstans runt påsk drar det väl igång?

Nä, men julgranen ska in så fort som möjligt då man beräknar att den lyckas överleva över julen. Ljusstakarna i fönstret åker upp en vecka före advent typ.

Jul är mys! Dock är det skönt när man får städa undan julen igen så hellre för långt före än efter.

Visa signatur

|Playstation 5|Metspö

Permalänk
Medlem

Granen kommer nog in en vecka eller två innan jul. Frugan hade gärna pyntat tidigare - något år har vi kompromissat. Hon fick gömma tomtar bakom blommor, i bokhyllan etc. Sen fick hon gradvis låta dem titta fram mer och mer under veckorna som gick tills de var framme nånstans samtidigt som granen ska in.

Visa signatur

Speldator :[I] AMD 5600X - 16GB fläskigt ram - AMD 580RX - AOC 32" Wide
HTPC : i5 3450S - 8GB G.Skill - Streacom F8

Permalänk
Medlem

Första advent har juletiden börjat. Vid det laget ska julpyntet fram och första ljuset tändas. Att göra något innan dess gör man bara ifall julesaker behöver säljas till folk med psykopatisk framförhållning.

Permalänk
Medlem

Sisådär en vecka innan julafton så kan jag nog börja få lite feeling. Om allt vill sig väl. Julpyntar inte direkt men jag har några adventstakar och stjärnformade lampskärmar som kanske får åka fram. Förra året så strejkade jag.

Julmust börjar jag med så fort den dyker upp i affären ☺️

Permalänk
Medlem

Julen är helig!

Till första advent kommer adventljustar och adventsstjärnan upp, resten av julpyntet kommer inte upp förrän precis innan julafton dock, den 24:e ska allt vara pyntat och klart. Den Tjugonde Knut så åker julen ut, vilket alltid känns tråkigt och tomt. Julen är helt klart en höjdpunkt!

Permalänk
Medlem

Efter 4e advent börjar, sen vara julen i en vecka

Permalänk
Medlem

första december om jag orkar men kan gärna vänta en vecka extra. mest tjejen som gillar att pynta. när jag bodde själv hade jag en liten skabbig plast gran ca 40cm hög med några lampor på. ska faktiskt idag iväg och köpa jul lampor och sådant så det bara är att koppla in när juletiden närmar sig.

tycker julen tappat i princip all "magi" med tanke på att affärerna släpar fram alla julsaker redan i oktober. julen pågår i affärsvärlden från oktober till april/maj ungefär(verkar det som ibland).

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Hedersmedlem

Från 1 december är det "okej" att börja julpynta enligt mig. Brukar dock börja någon vecka in i december.

Visa signatur

How can we win when fools can be kings?

Permalänk
Medlem

Som utvandrad svensk boende i Asien så är julpynt ganska så sparsmakat i mitt hem. Däremot så tycker jag det är trevligt att tända ljus i lyktor för lite gemytligare värme och känsla, särskilt nu när det blir mörkare tidigare. Det är mysigt att efter middagarna ta fram pipan och åtnjuta en rejäl bit tobak framför ljuset samtidigt som man ser tillbaka på året med tacksamhet.

Föredrar också vid juletid att bära mera natur färger på plaggen, brunt och grönt känns jordigt och passande.

Visa signatur

ASUS ROG STRIX SCAR II - I7 8750H, GTX 1070, 144HZ (1ms), 16gb 3333 ddr4, 236SSD, 1TBHD. ----------- MBP late 2011 -------Samsung
S9plus

Permalänk
Medlem

1a Advent eller 1a December, vad som kommer först. Sedan behöver man kanske ta upp stakarna lite tidigare så man kan tända.

Permalänk
Medlem

Julen pågår för mig under de enligt kalendern utmärkta dagarna för det, d.v.s. 24-26 december. Är 23 december jul? Nej, för det är en vanlig arbetsdag. Är mellandagarna jul? Nej, för det är arbetsdagar. Jag menar, jag firar ju inte jul på jobbet. Och om jag är tvungen att ta semester känns det ju inte som en högtid.

Advent är en nedräkning till jul, men tillhör inte julen. Det är ungefär som att jag går på VM-kvalmatcher i fotboll. Det är ungefär som att räkna ner till mästerskapet, men kvalmatcherna är ju inte en del av VM-slutspelet.

Att göra någonting innan första advent är för mig därför helt obegripligt. Och av samma anledning bör även julpyntet försvinna 28 december. Ljusstakar och liknande kan väl stå kvar bara för att det blir så himla mörkt annars.

Permalänk
Medlem

Brukar pynta kring 23e.
Julmusik spelas aldrig, lämnar det åt förhören USA gör i Guantanamo bay.

Har dock själv nyligt flyttat och kommer inte pynta mer än en minatyr gran.

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Avstängd

Jag själv är sådan att jag verkligen älskar julen, Har gjort detta sen barns ben för att man fyller den 23 med .
Så fort jul must och vörtbröd kommer i butik brukar jag alltid köpa det och bara njuta med en god ost eller skink smörgås. sen ungefär en vecka innan första vill jag börja lite smått med att sätta upp advents belysning både inne och ute samt lite annat smått sen runt lucia åker resten av allt upp så som tomtar och allt vad det innebär.
Och eftersom jag är kock och verkligen älskar mat så börjar all jul mat att lagas därmed så det mesta är klart innan jul och stressen försvinner så man kan gotta sig med en virre och en kall jul öl när barnen lagt sig den 23 på kvällen för att göra skinka o köttbullar
För mig är julen helig o betyder mycket mys med nära o kära

Visa signatur

8700K@5.3 Custom loop ASUS ROG STRIX Z370-E GAMING 16GB Crucial Ballistix Sport White 3000Mhz cl15 Samsung 960 Pro 512gb Seagate Baracuda 1TB * 2 EVGA GTX 980 TI SC ACX2.0 Corsair Rm 850i lian li pc-o11 dynamic ACER 24" XB240H 144Hz

Permalänk
Medlem

Jag håller med om 1a dec / 1 advent. Jag har inget emot att börja "så tidigt" för annars hinner inte glöggen ta slut innan före den 26e.

Visa signatur

Kan en del om trä
Ctrl-Shift-N

Permalänk
Medlem

Pyntar knappt alls, och inte före 1a advent. Däremot har jag köpt ett par julklappar redan, så frågan är om inte julen börjat ändå.

Visa signatur

MSI Z370-A Pro / EVGA 850W G3 / i5-8600K Delid @ 4.8Ghz /
GTX 1070Ti / 16GB Corsair LPX @ 3200Mhz / 3x500GB SSD /
Acer Predator XB271H

Permalänk
Medlem

Äter risgrynsgröt nonstop från november till februari

Visa signatur

#1: Z370N ITX | i7 8700k | GTX 1080 | 32GiB
#2: P8Z77-M pro | i7 3770k | GTX 1050ti | 16GiB

Server: Z370-G | i5 8600T | 64GiB | UnRAID 6.9.2 | 130TB
Smartphone: Samsung Z Flip 5 | Android 13 | Shure SE535

Permalänk
Relik 📜

Jag brukar dra upp lite ljusslingor ganska tidigt. Vet inte om det är jul riktigt, mera kompensation för mörkt och jävligt kanske? Tomtar åker nog inte upp förrän framåt lucia, helt ärligt.

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk
Medlem

Julen är 24 December, sen är den slut.
Enda julpyntet hos mig är en liten tomte på spisfläkten morsan brukar ställa dit när jag inte ser när hon är på besök

Visa signatur

Ryzen 5600X | MSI Tomahawk | GTX 3070

Permalänk
Medlem

Granen är uppe sen förra helgen. Har käkat risrynsgröt sen början av november. Vi ska börja sätta upp tomtar, renar och hela skiten nu i början av december. Köper på mig julöl nu till helgen och glöggen ska inhandlas snart. Har även pepparkakor vid soffbordet och sen blir det väl lite julbak och annat gott. Hemma hos oss så är det antingen fullt ös eller skita i det, och vi gillar julen så det blir fullt nu fram till slutet av januari.

Permalänk
Medlem

1a advent, tar slut den 25e.

Visa signatur

Dator: i7 9700k @ 5.0 Ghz - Asus Rog Strix OC 2080 Super
3600mhz 32gb - Gigabyte UD Z390 - Dark Rock Pro 4 - M.2 SSD MP510

Kringutrustning: Xiaomi 34" 3440x1440 - Xtrfy K4 - Glorious 0 Mus
Ljud: DT770 80ohm Headset - E10K DAC/AMP

Permalänk
Medlem

Dedikerat julpynt som tidigast 1 advent, dock har jag redan satt upp lite ljusslingor pga mörkret.