Teknikstund: 4K UHD i 144 Hz utan kompromisser kommer dröja

Permalänk
Melding Plague

Teknikstund: 4K UHD i 144 Hz utan kompromisser kommer dröja

Att köra 4K UHD i 144 Hz utan subsamplade färger är idag omöjligt. Problemet ligger dock inte hos grafikkorten, utan det saknas teknik som ger tillräckligt med bandbredd för bildsignalen.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Var det inte någon skärm som använde två HDMI/Displayport kablar för att lösa detta?
Kanske var för profskort?

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem

Kan dom inte bara göra en fetare kabel med fler trådar/kontakter and be done with it? Eller skulle det inte vara så lätt?

Permalänk
Avstängd

Hmm, Kan man inte gå över till fiber istället?

Visa signatur

Man är inte dum för att man har stavproblem.
Läs mer om min synfel Visual Snow
Om mig ----> #16970666

Permalänk
Medlem
Skrivet av MarcusHuddinge:

Kan dom inte bara göra en fetare kabel med fler trådar/kontakter and be done with it? Eller skulle det inte vara så lätt?

Tror det behövs en rejäl pixelklocka som inte verkar finnas idag.
Däremot att t.ex. dela upp bilden med 4st pixelklockor med vardera skicka 1080 upplösning via 4st kablar är en teoretisk lösning. MEN att ha en skärm som klarar av att sätta ihop bilden korrekt är en annan historia

Min kompromiss blir att hoppas på en freesync skärm som klarar 80Hz 4K HDR utan kompression (4:4:4) för vackra "story spel" ....och att skärmen även klarar av att köra 144Hz+ 4K i SDR för fps spel

Permalänk
Medlem

@Laxpudding
Jag kan INGENTING om hur specifikationer för bildsignaler tas fram. Uppenbarligen är det inte så enkelt som att rita upp ett schema visuellt och förklara vilken information som ska skickas med hastighet X. Hur går det egentligen till? Måste standardiseringsorganisationen också "uppfinna" kretsarna som ska klara av att skicka och ta emot signalen? Hade ju varit fint om de bara kunde proklamera att "nu kör vi standard X.Y och det innebär att vi nu ska skicka bilderna med ZGbps, ta befintlig signal och gör den snabbare, lös problemet!".

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

AMD Ryzen 5 7600X, ASUS TUF B650-Plus wifi, Kingston Fury Beast 32GB 6000Mhz CL30, Kingston KC3000 2TB, Sapphire 7800 XT Pulse, Peerless Assassin 120, DarkPower 630W, Benq XL2411T + DELL U2312HM, Phanteks Eclipse P400S

Permalänk
Medlem
Skrivet av superegg:

Hmm, Kan man inte gå över till fiber istället?

koppla ett 10 000 Gbit nätverkskort till skärmen
iofs så skulle priset på dessa kanske gå ner om alla skulle gå mot de hahaha

Permalänk
Avstängd
Skrivet av HappyPie:

koppla ett 10 000 Gbit nätverkskort till skärmen
iofs så skulle priset på dessa kanske gå ner om alla skulle gå mot de hahaha

Det finns ju Toslink så måste gå att göra något till skärmen med och sen så läte jag en länk här att dom har lyckas göra fiber 100 gånger snabbare.

Visa signatur

Man är inte dum för att man har stavproblem.
Läs mer om min synfel Visual Snow
Om mig ----> #16970666

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av SCORPIUS:

Var det inte någon skärm som använde två HDMI/Displayport kablar för att lösa detta?
Kanske var för profskort?

Skapar andra problem och skit dyrt.

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem

Går det inte bara köra dubbla skärmkablar till samma skärm så har man löst det? Eller tre? Jag menar dagens grafikkort har ju 4-5 utgångar i regel.

Permalänk
Skrivet av superegg:

Hmm, Kan man inte gå över till fiber istället?

Inte ens SFP28 som många ISP använder för att konvertera fiber till analogt in i switchen klarar de hastigheterna som diskuteras i videon.

Skrivet av HappyPie:

koppla ett 10 000 Gbit nätverkskort till skärmen
iofs så skulle priset på dessa kanske gå ner om alla skulle gå mot de hahaha

10 000 Gbit nätverkskort skulle få skärmarna att kosta många tiotal gånger mer än vad skärmarna kostar idag. Mig veterligen existerar inga sådana kort

Permalänk
Avstängd

Som vanligt ett rent nöje att läsa dina artiklar @Laxpudding

Känner att det börjar bli dags att byta ut min Apple LED Cinema till någon modell med högre uppdateringsfrekvens och att samtidigt få ett lyft i bildkvalitet hade inte vart fel för att kunna använda skärmen till både spel och bildredigering. Har sneglat och läst mycket kring Asus PG27UQ och det känns som att den hade passat mig som handen i handsken med rådande tekniska förutsättningar. Dock vill jag minnas att jag läst något kring att de jobbar på en 32" variant av den panelen och om det är något jag skulle vilja ha utöver vad PG27UQ erbjuder så är det en lite större bildyta.

Är det möjligtvis något du har koll på ifall det är på gång?

Visa signatur

data: i9 9900k, msi z-390 godlike, 64gb ram, 2080 ti, 3tb nvme ssd, pg27uq
spelar: Doom II, Quake I/II/III, Unreal, Half-Life, Duke Nukem 3D, Ion Maiden, Deep Space Waifu, Hotline Miami

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av FL3JM:

Går det inte bara köra dubbla skärmkablar till samma skärm så har man löst det? Eller tre? Jag menar dagens grafikkort har ju 4-5 utgångar i regel.

En poäng, det är så DELL löser sin 8K 60Hz panel.
https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=4323179

Visa signatur

Allt jag säger/skriver här är mina egna åsikter och är inte relaterade till någon organisation eller arbetsgivare.

Jag är en Professionell Nörd - Mina unboxing och produkttester (Youtube)
Om du mot förmodan vill lyssna på mig - Galleri min 800D med 570 Phantom SLI

Permalänk
Medlem
Skrivet av mara__:

Dock vill jag minnas att jag läst något kring att de jobbar på en 32" variant av den panelen och om det är något jag skulle vilja ha utöver vad PG27UQ erbjuder så är det en lite större bildyta.

Är det möjligtvis något du har koll på ifall det är på gång?

Känns som en fråga för en annan tråd egentligen..
Men ämnet har tagits upp litegrann rätt nyligen:
https://www.sweclockers.com/artikel/26360-teknikstund-skarmtr...
(rubrik "IPS 4K/144 större än 27 tum ligger längre fram")

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SCORPIUS:

Var det inte någon skärm som använde två HDMI/Displayport kablar för att lösa detta?
Kanske var för profskort?

Finns på massor av 4K skärmar. Leta upp funktionen ”PBP” så kan du ganska ofta få till så att vänster halva kommer från HDMI1 och höger från HDMI2. Funkar hyfsat för att undvika problemen med att HDMI 1.4 inte räcker till för 4K@60Hz. Problemet där blir bara att Windows ser det som två skärmar, vilket funkar illa med spel.

Hamnar vi i det läget att vi faktiskt inte har någon standard för att koppla in större skärmar, tror jag att det blir så här vi gör i första hand (fast med DisplayPort då). MS kan ju uppdatera hur OSet hanterar sådana skärmar, eller så får nVidia och AMD lösa det åt dem.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av MarcusHuddinge:

Kan dom inte bara göra en fetare kabel med fler trådar/kontakter and be done with it? Eller skulle det inte vara så lätt?

Vad skulle en fetare kabel med fler trådar göra för ditt existerande grafikkort?

För att den fetare kabeln med fler trådar och kontakter ska fungera måste någon ta fram en ny specifikation. En specifikation för hur den fetare kabeln med fler trådar ska fungera och signalen över dessa trådar utformas. Först när man bestämt detta kan tillverkarna skapa nya kretsar runt denna specifikation. Vilket då ska tajma med tillverkarnas lanseringar av nya GPU:er. Och inte många lär tillverka en skärm baserat på denna fetare kabel mer fler trådar ifall det inte finns något sätt att skicka signalen till att börja med.

Alltså dröjer det år – ibland många år – innan specifikation blir verklighet. Som de fyra år det tog från specifikationen var klar (2014) innan någon byggde skärmar (2018) som använder Displayports högsta tillgängliga bandbredd.

Trenden är nog annars den omvända med färre trådar och slimmad kontakt, likt hur det ser ut med Thunderbolt över USB-C.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av superegg:

Det finns ju Toslink så måste gå att göra något till skärmen med och sen så läte jag en länk här att dom har lyckas göra fiber 100 gånger snabbare.

TOSLINK är ju ett dåligt exempel, man kan ju bland annat inte köra DTS-HD eller TrueHD på grund av bandbreddsbrist. Det är ju typ ~100Mbit/s maxtak eller något sådant.

Nej, fiber är inte direkt ett hållbart medium för kabel till skärmen.

Visa signatur

R7 3700X | X570 Aorus Master | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | Noctua NH-D15S | FD Meshify C Copper
R7 1700 | X370 Gaming-ITX | 16GB | RX Vega 64 LE | Noctua U12S | Node 304
2 x HPE ProLiant Microserver Gen 8 | 1265L V2 | 16GB | 20TB

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av superegg:

Hmm, Kan man inte gå över till fiber istället?

Samma sak som ovan: Hur skulle en fiberlösning hjälpa ditt befintliga grafikkort? Det är fortfarande helt ny hårdvara som måste specificeras, tillverkas och implementeras i nästa generation grafikkort och skärmar.

Permalänk
Bildexpert 📺

@SeF.Typh00n: Toslink i specen är upp till 125 megabit/s enligt Wikipedia. 24-bit/192 MHz-ljud är ca 5 megabit per kanal (om jag inte räknat och googlat fel) vilket räcker till 25 kanaler okomprimerat ljud i högsta möjliga kvalitet.

Men detta fungerar inte eftersom det inte finns någon befintlig utrustning som arbetar med toslink i den bandbredden. Att specen idag är modern hjälper inte din förstärkare och din Blu-rayspelare. Utan man är kvar på gamla och etablerade nivån på några megabit.

Detta då bildkablarna, som HDMI, redan arbetar i sådana hastigheter att ljud på megabitnivå blir en minimal overhead med bild på gigabitnivå.

Permalänk
Medlem

Hmm, 120Hz HDR 4:4:4 fungerar ju med 8bit (+dithering?), spelar i den configen varje dag.
(PG27UQ och 2080ti).

Permalänk
Medlem

Varför kletar man inte bara på superMHL? 8K i 120hz MED HDR, har funnits i flera år nu, men ändå envisas man fast vid HDMI & DP som släpar efter sig när det gäller att sätta fast sin standard

Visa signatur

Hur kan syltkakor överleva i det vilda utan ögon?

Permalänk
Bildexpert 📺

@JBE: HDR behöver 10 bitar för att undvika posterisering eftersom signalen ska beskriva ett större dynamiskt omfång. Kör du 120 Hz 4:4:4 8-bitar får du just enbart 8 bitar och denna "dither"-process sker i skärmen som då interpolerar nyanserna som förlorades i nedkonverteringen från 10 till 8 bitar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Vad skulle en fetare kabel med fler trådar göra för ditt existerande grafikkort?

Trenden är nog annars den omvända med färre trådar och slimmad kontakt, likt hur det ser ut med Thunderbolt över USB-C.

Men jag tänker liksom, skit i att försöka klämma in mer och mer bandbredd i existerande HMDI/DP och försöka hålla allt bakåtkompatibelt vilket uppenbarligen verkar vara svårt, och skit i dessa pyttesmå kontakter som USB-C.

Varför inte bara fläska på rejält med typ HDMI 3 eller DisplayPort 2 och skapa en ny maffigare lösning för dessa bandbreddsproblem en gång för alla, och sen bara jobba vidare på dessa istället?
Istället för att fortsätta med nuvarande som det uppenbarligen verkar vara svårt att göra framsteg på

Permalänk
Bildexpert 📺

@JesperA: MHL är en teknik som bygger på att utnyttja befintlig signalöverföring, likt för att koppla usb-till-HDMI på en smartphone. Det är inte en självständig lösning för hur man transporterar en signal med hög bandbredd.

SuperMHL erbjuder en parallell version med 6 gibait/s per kanal vilket i teorin kunna skapa en lösning via deras 32-pins specialkontakt (som endast verkar finnas på papper i dagsläget) för vad som är 6 kanaler á 6 gigabit/s=36 gigabit/s, alltså bara snäppet mer än dagens 32 gigabit/s för Displayport HBR3.

Att SuperMHL påstås kunna köra 8K/120 i HDR handlar om att man använder DSC.

SuperMHL finns alltså bara på papper, ger ändå inte tillräckligt med bandbredd och har samma problem som alla andra lösningar föreslagna: det hjälper inte ditt befintliga grafikkort.

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av MarcusHuddinge:

Istället för att fortsätta med nuvarande som det uppenbarligen verkar vara svårt att göra framsteg på

Ja, och retorisk motfråga: vad krävs för att denna, nya fantastiska lösning ska bli verklighet?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Ja, och retorisk motfråga: vad krävs för att denna, nya fantastiska lösning ska bli verklighet?

Att dom ger upp dessa äldre kontakter och börjar på något nytt?
Likt att VGA och DVI (edit: även scart, komponentvideo, osv) har blivit förlegat så kanske det är dags för att börja försöka övergå till något nytt än en gång

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av MarcusHuddinge:

Att dom ger upp dessa äldre kontakter och börjar på något nytt?
Likt att VGA och DVI har blivit förlegat så kanske det är dags för att börja försöka övergå till något nytt än en gång

VGA och DVI satte man (Intel, AMD och Nvidia m.fl) sig ned år 2010 och bestämde sig för en deadline att 2015 ska det bort. Gick hyfsat.

Men återigen angående de retoriska frågan: HDMI-kabeln duger uppenbarligen till 48 gigabit/s och kanske klarar DP-kabeln samma bandbredder. Det är inte det som är viktiga. Poängen som jag försöker få fram är att det kommer att ta tid. Flera år innan allt detta blir verklighet i grafikkort och skärmar.

Om vi nu inte kör nästa generation 4K/144 Hz-skärmar med HDMI och Ultra High Speed-kablar då.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av SeF.Typh00n:

TOSLINK är ju ett dåligt exempel, man kan ju bland annat inte köra DTS-HD eller TrueHD på grund av bandbreddsbrist. Det är ju typ ~100Mbit/s maxtak eller något sådant.

Nej, fiber är inte direkt ett hållbart medium för kabel till skärmen.

Då får man hoppas att dom löser det med HDMI eller DP.

Skrivet av Laxpudding:

Samma sak som ovan: Hur skulle en fiberlösning hjälpa ditt befintliga grafikkort? Det är fortfarande helt ny hårdvara som måste specificeras, tillverkas och implementeras i nästa generation grafikkort och skärmar.

Sylta på nästa generation GPU. Synd att dom inte kunde bygga någon modul på skärmen och GPU som SFP funkar så att det gick att byta ut när något nytt kommer.

Visa signatur

Man är inte dum för att man har stavproblem.
Läs mer om min synfel Visual Snow
Om mig ----> #16970666

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av superegg:

Synd att dom inte kunde bygga någon modul på skärmen och GPU som SFP funkar så att det gick att byta ut när något nytt kommer.

SFP skulle jag säga i första hand är framtaget för att lösa ett praktiskt problem med hur infrastrukturen fungerar. Du vill inte ägna hundratusentals – miljoner kronor – åt gräva upp vägar, asfalt eller riva i väggarna för att dra ny fiberkabel varje gång ny teknik dyker upp.

För ett grafikkort är liknande lösningar främst en extrakostnad för dig som konsument. Om fyra år lär det där ensamma 2080-kortet ändå bytas ut och då är nästa lösning redo på det nya kortet.

Permalänk
Inaktiv

Dum fråga ftån dum användare. Borde inte dubbla displayports kunna lösa bandbreddfrågan?
Jag hade en skärm som hade hur många ingångar som helst och man kunde nästan visa alla samtidigt på olika delar av skärmen. Frameraten sög säkert men ingen brydde sig.
Btw Gamla bättre crt skärmar körde med 5 koaxialkablar. Kunde ha varit 3st, om jag ej blandar ihop dem.
Bättre grafikkort hade också för dåklart bnc kontakter för dessa. Jag hade själv en sådan Eizo skärm som slängdes för 10år sedan.