Permalänk

Är detta en vettig uppgradering?

Hej!
Jag blev visad hit av en bekant som säger att Sweclockers är the place to be när det gäller sånt här. Så jag testar!

Så min dator används till att göra musik, spela CS:GO, minecraft, GTA V och annat liknande. Kan vara sugen på att köra lite nyare spel längre fram så jag vill att mina uppgraderingar ska vara relevanta i åtminstone 3-4 år.

Har haft min dator sen ca 2012 och har varit nöjd med den hittills. Dock börjar åldern märkas. Den kör bland annat lite varmt och lite högljutt. Detta är mina specs för tillfället:

CPU: i7-4771
Mobo: MSI B85M-E45
RAM: 16 GB DDR3
GPU: Gainward GTX 770 2GB
Chassi: Fractal Define Mini C
SSD: Crucial CT240M
HDD: 1 TB 5400 rpm
PSU: Cooler Master G650M

Jag vill komma så billigt undan som möjligt och därför behålla så många delar jag kan. Det jag tänker att jag kan behålla (och antingen fortsätta med eller uppgradera länge fram) är det som är fetmarkerat.

Detta är vad jag slängt ihop som jag tror har en väldigt bra bang-for-the-buck-faktor utan att bli föråldrat anytime soon:

CPU: AMD Ryzen 5 2600 (1 790 kr hos Webhallen)
Grafikkort: MSI Radeon RX 580 Armor OC grafikkort 8G (2 999 kr hos CDON)
Moderkort: ASUS Prime B450M-K (959 kr hos Inet)
RAM: Corsair Vengeance LPX Black 16GB (2x8GB) (1 879 kr hos Elektronikwebben)
Summa: 7 627 kr

Vad tror ni? Är det värt att uppgradera? Kan det göras billigare?

Permalänk
Medlem

Behåll allt utom grafikkort och processorkylare om du tycker din nuvarande låter för mycket.
Palit Geforce GTX1060 6GB Dual 2490:-
ARCTIC Freezer 33 338:- inklusive frakt
Summa: 2828:-

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk
Skrivet av LemonIllusion:

Behåll allt utom grafikkort och processorkylare om du tycker din nuvarande låter för mycket.
Palit Geforce GTX1060 6GB Dual 2490:-
ARCTIC Freezer 33 338:- inklusive frakt

Summa: 2828:-

Har faktiskt alldeles nyss köpt en be quiet! Pure rock slim men tycker fortfarande att det är lite noisy. Kan det vara mitt PSU? Du tror inte att mitt RAM eller min gamla processor bottleneckar min performance?

Permalänk
Medlem

Kör på GPU bara, en gammal jobbar kompis hade samma som dig och han skaffade ett GTX1070 bara och det gjorde under. en 4770 hänger fortfarande med bra.

Visa signatur

Main
MOBO: Gigabyte B550M DS3H, CPU: AMD Ryzen 5 5600, RAM: 2x16B @ 3600MHz, GPU: RADEON RX5700 Flashat till XT, SSD: WD BLACK SN750 SE 1TB nVME, 2x1TB Sata SSD Chassi, : Fractal Design Node 804, PSU: Corsair RM1000e, Skärm: Philips 27M1N3500LS.

Permalänk
Medlem
Skrivet av otherworlds:

Har faktiskt alldeles nyss köpt en be quiet! Pure rock slim men tycker fortfarande att det är lite noisy. Kan det vara mitt PSU? Du tror inte att mitt RAM eller min gamla processor bottleneckar min performance?

Du kan enkelt ta reda på vad det är som låter om du stoppar fläktarna genom att trycka i mitten på dem. Nätagg kommer du nog inte åt, så använd uteslutningsmetoden där istället.

Om det ska finnas en chans i världen att uttrycka sig någorlunda korrekt om flaskhalsar hit och dit behöver du specificera upplösning och uppdateringsfrekvens på skärmen samt vilka grafikinställningar du ämnar använda.

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk
Medlem

Du kan räkna med att i7 4771 klarar 60 FPS i nästan allting, om du däremot siktar på 144 FPS i moderna spel så kan den flaska.

Du har ändå ingenting att förlora på att uppgradera grafikkortet först och uppgradera resten senare om du blir missnöjd med prestandan

Permalänk
Skrivet av LemonIllusion:

Om det ska finnas en chans i världen att uttrycka sig någorlunda korrekt om flaskhalsar hit och dit behöver du specificera upplösning och uppdateringsfrekvens på skärmen samt vilka grafikinställningar du ämnar använda.

Jag har två stycker 1080p-skärmar som jag kör i 60hz. Inte superkrävande mao. Förstår att det är luddigt som fan men jag vill liksom gärna köra på så höga grafiksettings som möjligt. Måste inte vara ultra/maxat men har hellre snygg grafik i 60 fps än minecraft i 200.

Permalänk
Skrivet av dunis90:

Du har ändå ingenting att förlora på att uppgradera grafikkortet först och uppgradera resten senare om du blir missnöjd med prestandan

Mycket bra poäng

Permalänk
Inofficiell ambassadör
Skrivet av otherworlds:

Jag har två stycker 1080p-skärmar som jag kör i 60hz. Inte superkrävande mao. Förstår att det är luddigt som fan men jag vill liksom gärna köra på så höga grafiksettings som möjligt. Måste inte vara ultra/maxat men har hellre snygg grafik i 60 fps än minecraft i 200.

Om 60 fps är målbilden räcker din processor till mer än väl. Det är grafikkortet som du ska satsa på att byta ut!

Visa signatur

Mobo Aorus B550 Pro V2 CPU Ryzen 5600X RAM Corsair Vengance 16GB @ 36000 MHZ
GPU MSI GTX 1080 ti Gaming X Skärm Acer X34A

Permalänk
Medlem
Skrivet av otherworlds:

Jag har två stycker 1080p-skärmar som jag kör i 60hz. Inte superkrävande mao. Förstår att det är luddigt som fan men jag vill liksom gärna köra på så höga grafiksettings som möjligt. Måste inte vara ultra/maxat men har hellre snygg grafik i 60 fps än minecraft i 200.

Om du uppgraderar grafikkortet till ett 1060 kommer din skärm vara flaskhals i alla spel som inte är extremt grafikintensiva. GTA V kan du behöva dra ner grafikinställningarna något för att inte grafikkortet ska dippa under 60 Hzfps och bli flaskhalsen, men processorn kommer åtminstone aldrig vara det svaga kortet så länge du inte kliver över 60 Hz på skärmen.

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk
Skrivet av LemonIllusion:

Om du uppgraderar grafikkortet till ett 1060 kommer din skärm vara flaskhals i praktiskt taget alla lägen. Det är inte värt att uppgradera processorn för att spela på en 60 Hz-skärm.

Hur länge kommer 1060 vara tillräckligt tror du? Är det bättre/sämre än det RX580 jag länkade ovan?

Also, vid idle verkar det vara mina case fans (fractal standard) och mitt PSU som låter mest. Är fracals fläktar generellt bra eller är de kända för att vara noisy?

Permalänk

Håller med föregående "talare". Köp ett nytt grafikkort och känn efter. Är du inte nöjd uppgradera mera. Jag tror dock att du blir nöjd med den uppgraderingen.

Visa signatur

Core I5 8600K w/CM Hyper 212 EVO @stock | ASUS Prime Z370-P | Kingston A1000 240GB nvme SSD | Kingston A1000 480GB nvme SSD | Corsair Le SSD 240GB | Samsung SSD EVO 860 250GB | 16GB (8GB Red + 8GB Gray) Ballistix Sport LT 2666MHz | EVGA SuperNOVA 650 GQ | FD Design Define C | GIGABYTE GeForce RTX 2070 WINDFORCE 8G |

Permalänk
Medlem
Skrivet av otherworlds:

Hur länge kommer 1060 vara tillräckligt tror du? Är det bättre/sämre än det RX580 jag länkade ovan?

Also, vid idle verkar det vara mina case fans (fractal standard) och mitt PSU som låter mest. Är fracals fläktar generellt bra eller är de kända för att vara noisy?

Har du någon styrning på fläktarna? På 12V är de inte särskilt tysta. Jag kör mina på 5V och då hörs de inte. Nätagg kan du byta till ett Seasonic Focus Plus eller Corsair RMX för att få ett som inte hörs.

1060 6GB och RX580 presterar likvärdigt, men RX580 drar mer och låter således mer med en likvärdig kylare.

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk
Skrivet av LemonIllusion:

Har du någon styrning på fläktarna? På 12V är de inte särskilt tysta. Jag kör mina på 5V och då hörs de inte. Nätagg kan du byta till ett Seasonic Focus Plus eller Corsair RMX för att få ett som inte hörs.

Jag har försökt dra ner fläkten i BIOSEn men kan bara styra ena och det verkar inte göra något jätteskillnad. Sitter i SYSFAn 1 och SYSFAN 2. Vet ej om det är 5 eller 12v.

Skrivet av LemonIllusion:

1060 6GB och RX580 presterar likvärdigt, men RX580 drar mer och låter således mer med en likvärdig kylare.

Då låter det ju som 1060 är ett bättre val! Dock har 580 8 gb vram... är det inte särskilt viktigt då? Ursäka mina noobfrågor här.

Permalänk
Medlem
Skrivet av otherworlds:

Jag har försökt dra ner fläkten i BIOSEn men kan bara styra ena och det verkar inte göra något jätteskillnad. Sitter i SYSFAn 1 och SYSFAN 2. Vet ej om det är 5 eller 12v.

Ditt moderkort är en budgetvariant och har nog inte någon fläktstyrning att tala om. Det är först på senare tid som moderkort i allmänhet börjat ha bra stöd för att styra 3-pinsfläktar. Innan var det något av en lyxfunktion. Du skulle kunna använda något i den här stilen för att köra fläktarna på 5V direkt från nätaggregatet. Röd är 5V, gul 12V.

Citat:

Då låter det ju som 1060 är ett bättre val! Dock har 580 8 gb vram... är det inte särskilt viktigt då? Ursäka mina noobfrågor här.

Det är ingen större vinst i att ha extra VRAM som ändå inte används. Spel idag och inom en överskådlig framtid kommer inte använda mer än 6GB VRAM i 1920x1080 och när de väl gör det lär GPU:n ändå inte hänga med längre.

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk
Skrivet av LemonIllusion:

Ditt moderkort är en budgetvariant och har nog inte någon fläktstyrning att tala om. Det är först på senare tid som moderkort i allmänhet börjat ha bra stöd för att styra 3-pinsfläktar. Innan var det något av en lyxfunktion. Du skulle kunna använda något i den här stilen för att köra fläktarna på 5V direkt från nätaggregatet. Röd är 5V, gul 12V.

...Tror fan jag exakt en sån adapter liggande... ska kolla!

Skrivet av LemonIllusion:

Det är ingen större vinst i att ha extra VRAM som ändå inte används. Spel idag och inom en överskådlig framtid kommer inte använda mer än 6GB VRAM i 1920x1080 och när de väl gör det lär GPU:n ändå inte hänga med längre.

Ok - tack så jättemycket för hjälpen! Är det värt att vänta till Black Friday? Eller kommer sånt inte på erbjudande?

Permalänk
Medlem
Skrivet av otherworlds:

...Tror fan jag exakt en sån adapter liggande... ska kolla!

Ok - tack så jättemycket för hjälpen! Är det värt att vänta till Black Friday? Eller kommer sånt inte på erbjudande?

Det är så små marginaler på datorkomponenter att priserna sällan påverkas av diverse reor. Om du inte har något emot att vänta några veckor, kör hårt, men jag hade inte räknat med att hitta ett 1060 6GB för mindre än 2,5k. Är du rädd att fyndvarorna på NoN ska försvinna skulle du kunna köpa hem ett och vänta till efter bf med att öppna eller skicka tillbaka beroende på om du hittar något bättre. NoN har åtminstone 30 dagars öppet köp, 90 om man är medlem i klubbhyllan.

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.