Så fungerar Netgear Duma OS – minimerar fördröjningarna i spel

Permalänk
Melding Plague

Så fungerar Netgear Duma OS – minimerar fördröjningarna i spel

Fördröjningar i internetuppkopplingen kan snabbt förstöra spelupplevelsen. I veckans avsnitt visar Karl Emil Nikka hur Netgears routrar med Duma OS minimerar fördröjningarna.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

"Duma OS - Inte så dumt som det låter"?

Visa signatur

'Three things are infinite. The universe, human stupidity and Winrars trial period.' - Albert Einstein

Permalänk
Avstängd

Äh, ointressant.

Väck mig när den har open source firmware, så man själv kan välja om man vill köra OpenWrt på den.

Permalänk
Inaktiv

Lite intresserad av att veta mer om DUMA OS, bra initiative av NetGear, hoppas det kan göra någon skillnad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zachtionman:

"Duma OS - Inte så dumt som det låter"?

jag läste rubriken först som "Så fungerar Netgerar's dumma OS"...

Permalänk
Medlem
Skrivet av rektor:

Äh, ointressant.

Väck mig när den har open source firmware, så man själv kan välja om man vill köra OpenWrt på den.

Använder du pfSense?

Visa signatur

Aspirerande Nätverk- och Sysadmin
Ryzen 5 1600|Hd 7950|16 GB RAM|
"Går det att installera Linux på den här brödrosten?"

Permalänk
Medlem

Lite kul att ljudet är osyncat med videon i just en sådan här presentation/recension

Visa signatur

Corsair Obsidian 1000D* Corsair AX1600i* Asus Z790 Prime-A* Intel 13900K* 32GB G-Skill DDR5 7600Mhz/36* Asus RTX 4090* Corsair MP600 1TB* Samsung 980 Pro 1TB

Permalänk
Medlem

@Defender: Du kanske behöver denna router, för här syncar den fint

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av [sKyfoX]:

@Defender: Du kanske behöver denna router, för här syncar den fint

Ja så kan det vara.

Visa signatur

Corsair Obsidian 1000D* Corsair AX1600i* Asus Z790 Prime-A* Intel 13900K* 32GB G-Skill DDR5 7600Mhz/36* Asus RTX 4090* Corsair MP600 1TB* Samsung 980 Pro 1TB

Permalänk
Medlem

Köpte denna router för någon dag sedan Pga bra omdömen! Ska bli roligt och se om det förbättrar för mig och min bror som spelar mkt multiplayer

Visa signatur

Morderkort: Gigabyte Z790 Gaming X AX - Processor: Intel Core i7 13700K 3.4GHz - Grafikkort: ASUS TUF GeForce RTX 4090 24GB Gaming - Interminne: Corsair 32GB (2x16) DDR5 6000MHz Vengeance - SSD: WD Black SN850X 1TB Gen 4 & Seagate FireCuda 510 SSD 2TB - Processorkylning: Arctic Liquid Freezer II 360 - Datorlåda: Lian Li PC-O11 Dynamic Svart - Nätaggregat: ASUS TUF Gaming 1000W Gold - Tillbehör: Mus: Logitech G Pro Wireless, G502 Wireless, Tangentbord: Logitech G915 TKL Lightspeed Tactile, Headset: SteelSeries Arctis Pro Wireless, Skärmar: LG 42" C2, Dell S2417DG 24" 1440p

Permalänk
Medlem

Sponsrade artiklar är ett smutsigt sätt att tjäna pengar på. Det gör Sweclockers för bundna till de aktörer de skriver om, även om man skulle ignorera de specifika artiklarna.

Sweclockers är greenlistat i mina adblockers. Men det räcker tydligen inte.

Visa signatur

i5-7600k . GTX 1080 . 16 GB

Permalänk
Medlem

Än viktigare, men som oftast glöms bort, är hur länge Netgear väljer att supportera enheterna som dom säljer.
Idag så ser vi routertillverkare som bara har något års support vilket borde vara förbjudet att sälja.

Hade varit kul att se om någon hemmarouter tillverkare började ta betalat för uppdateringar (maintanance avtal) och med det garantera uppdateringar mer frekvent och under längre tid.

Permalänk
Medlem

Jag har själv Netgear XR500 med DumsOS och den fungerar bättre än förväntat. Kör över wifi när jag spelar och har alltid väldigt låg och stabil ping, tom bättre än kompisars som kör med kabelanslutning. Enligt testerna på sidan DSLReports så har jag A+ A A+ när jag testar över wifi på 5GHZ. Kör med Anti Bufferbloat på 70 % enligt rekommendation och har lagt till spel som prioriterad trafik. Mycket kraftfullt och enkelt att konfigurera. Rekommenderas ...

Visa signatur

Intel Core i9 9900k@4.9Ghz | Gigabyte Z390 Aurus Pro Wifi | 16GB G.Skill Trident Z RBG 3200Mhz | Corsair 500D RGB SE | Corsair H150i Pro RGB| ASUS STRIX 3080ti OC | Samsung 970 EVO 500GB M.2 SSD | Seasonic Plus Gold 750W | Benq 2430T | Windows 10 Pro 64bit |

Permalänk
Medlem

Jag är kanske inte som snittanvändaren, men har man ändå en server som står på 24/7, så känns pfSense/OPNsense som en vettigare spelare. Ja de är betydligt mer komplex men när du lär dig grunderna så har du en oerhört kompetent lösning.

Sedan när det gäller QoS så är det betydligt mer som ska till än att bara välja på IP-adressnivå, som jag fick intrycket av att fokus med detta system är. Man bör titta på även vad för typ av trafik det gäller istället. Exempelvis kan man ju ladda ner och spela på samma dator, samtidigt. Det går att hantera om man istället tittar på vad det är för typ av trafik.

Men är man en enklare användare och totalt ointresserad av att pilla för mycket med nätverksprylar så passar nog denna produkt riktigt fint för de flesta gamers.

Visa signatur

🎮 ASUS RTX 3080 STRIX • i7-13700K • Define 7 • ASUS B660-PLUS D4 ⌨ 64GB DDR4 3600MHZ 💿 4TB NVMe
🖥️ Acer Predator 43" CG437KP 120hz 🖥️ 2 x LG 43" 43UN700

📹 Mitt skrivbord 🎬 Mitt biorum

Permalänk
Medlem

"Utöver detta är det självfallet intressant att få reda hur dessa inställningar påverkar spelupplevelsen i praktiken"

Men vänta nu, var det inte ditt jobb skribenten?

Visa signatur

🖥️:Phanteks Evolv X | Ryzen 7 5800X3D | Noctua nh-d15 chromax.black | 8x Noctua NF-P14s Redux 1500 | Gigabyte x470 Aorus Gaming 7 Wifi | Kingston Renegade 32Gb 3600Mhz | Samsung 990 Pro | ASUS TUF 3080 12Gb | Cougar CM 700W | Acer XB27HU | Mionix Naos QG | CM Storm QuickFire TK MX Blue |

"Bättre bli motbevisad - än förklarad skyldig"

Permalänk
Medlem
Skrivet av johanandersson:

Sponsrade artiklar är ett smutsigt sätt att tjäna pengar på. Det gör Sweclockers för bundna till de aktörer de skriver om, även om man skulle ignorera de specifika artiklarna.

Sweclockers är greenlistat i mina adblockers. Men det räcker tydligen inte.

Jag är inte riktigt lika starkt emot detta, men är ändå något skeptisk.

Personligen hade jag föredragit att kunna betala för medlemskap för att sedan slippa reklam, framför sponsrade artiklar. Fast det skulle kanske inte gå ihop ekonomiskt ändå?

On topic: hade varit intressant med en genomgång av de olika märkenas mjukvara för att se vilka funktioner som skiljer sig mellan dem.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

bara jag som direkt tänker på kjell & co när jag ser karl emil nikka ?

Permalänk
Medlem

Det var då ett jäkla gnäll på sponsrade inslag. Sweclockers är ju öppna med det och det skiljer väl sig inte vidare mot test av valfritt grafikkort, skärm eller nätaggregat. Eller tror ni läsare att tillverkarna skickar sina grejer till Sweclockers, att testa, för att vara snälla?
Om de däremot styr vad som får sägas i filmerna vore det en annan sak.

Ännu en bra video av KEN, även om produkten är totalt ointressant för mig personligen.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Säkerhetsutbildare
Skrivet av reverend benny:

Än viktigare, men som oftast glöms bort, är hur länge Netgear väljer att supportera enheterna som dom säljer.
Idag så ser vi routertillverkare som bara har något års support vilket borde vara förbjudet att sälja.

Hade varit kul att se om någon hemmarouter tillverkare började ta betalat för uppdateringar (maintanance avtal) och med det garantera uppdateringar mer frekvent och under längre tid.

Jag håller helt och hållet med! Med tanke på den rådande situationen där sårbara routrar infekteras till höger och vänster måste det verkligen bli ändring på denna punkt. Jag kommer med glädje att framhäva den första konsumentroutertillverkaren som väljer att gå i bräschen och ta ansvar för uppdateringarna under en längre tid.

Permalänk
Medlem
Skrivet av nikka:

Jag håller helt och hållet med! Med tanke på den rådande situationen där sårbara routrar infekteras till höger och vänster måste det verkligen bli ändring på denna punkt. Jag kommer med glädje att framhäva den första konsumentroutertillverkaren som väljer att gå i bräschen och ta ansvar för uppdateringarna under en längre tid.

Min Asus RT-AC68U har jag haft sedan 2013/2014 och den får ständigt nya uppdateringar. Tycker jag är rätt bra.
Nu kanske det iofs beror på att den fortfarande är i produktion.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Asus verkar faktiskt ha blivit bättre och tar ett visst ansvar, även på produkter dom tidigare helt ignorerat har dom nu patchat några rejäla säkershethål. Det ska dom ha cred för.

Permalänk
Medlem

Snake Oil. Du kan inte påverka inkommande trafik med QoS. Din operatörs router styr vilka paket som kommer fram i vilken ordning. Den viktigaste funktionen Anti Bufferbloat förklaras inte alls. Geofencing är ju bara idiotiskt, det är latency och inte geografisk plats som är intressant.

Permalänk
Medlem

Ögnade bara snabbt igenom för att hitta mätdata som visar svart på vit om det fungerar men hittade inget. Utan riktig mätdata blir det lite som med 10000kr hifi digitalkabel att det "känns" bättre .

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Yooriitzz:

Använder du pfSense?

Nej, I wish!

Permalänk

Det skulle vara intressant att veta hur många ms ping skillnad denna routern ger mot en "vanlig" router av hög kvalitet. Innan jag sett det så kommer jag vara väldigt skeptisk.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@mordekai för tusan, jag skulle ju skriva snake oil!

Permalänk
Medlem

Borde rent grafiskt vara tydligare i flödet att detta är en sponsrad artikel. Märkte inte ens någonting förrän jag läste kommentarerna.

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Skrivet av TappadBakom:

Det skulle vara intressant att veta hur många ms ping skillnad denna routern ger mot en "vanlig" router av hög kvalitet. Innan jag sett det så kommer jag vara väldigt skeptisk.

Skickades från m.sweclockers.com

Som nätverkstekniker skulle jag säga noll skillnad, allt beror på avstånd och delay.
Jag har själv routern och upplever minimal skillnad mot min förra, det enda som är bra är att man kan filtrera bort USA servrar så på det sättet kommer du uppleva bättre ping än om du var tvungen att spela i USA, d.v.s du kan välja om du vill bara spela mot Europeer eller svenskar, dock finns det väldigt få svenska spelservrar, dom flesta ligger i Tyskland eller UK.
Jag skulle även välja att filtrera bort UK.

Visa signatur

Arbetsdator: Imac 27" Core I3@3,2 Ghz, 1TB HDD. Backup: Scaleo home server 2205 2+2TB
GamerPC: Core i7 2,8 Ghz, 6GB DDR3, Geforce 2x680 Sli, 128GB Samsung 830 SSD, Corsair 750W nätagg, W7 Ultimate.

Permalänk
Medlem

Seriöst? Märka tydligare att detta är en sponsrad artikel, är ni snäll.

Oavsett vad denna router gör, gör den det jätte bra, fram till WAN porten. Sen hamnar det i samma miljö som alla andra. Där ingen har kontroll, förutom din ISP, som kan välja peering, kanske göra lite fiffiga route filters till vissa ställen etc.

5700kr för XR700? 2500 för lillebroren 2500. För vad? Lite mera minne, kraftigare cpu jämfört med vanliga consumer routers, och lite iffiga namn på qos och kö prioritering? Jag blir bara förbannad på skit som detta här.

2000kr köper dig en edgerouter er4. Den käkar upp skiten från Netgear för frukost, funktionsmässigt och prestanda. Lite svårare att konfigurera, men jävlar.

Betala inte för skit. Tack.

Visa signatur

Bosna u <3

I7-6700K :-: 16gb DDR4 :-: ASUS 1080TI :-: MSI Gaming Carbon :-: NH-U14S :-: FD R5 :-: Seasonic X 760W

Permalänk
Medlem

Reklamera de min efter två veckor. Extremt långsamt OS som egentligen inte tillför något vettigt alls. Onödig Dashboard som är seg att ladda. Uselt användargränssnitt med avskalade säkerhetskonfigurationsval.
Framför allt hade jag en extremt instabil internetanslutning som pendlade ofta runt 20-35 Mbit trots fiber på 1gbit.
Ingen höjdare alls. Stay away!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Zenith Extreme Alpha | Threadripper 2950X | 3080 Ti TUF OC | 64GB DDR4 3200MHz | 970 EVO Plus 1TB | 3x Red Pro 10 TB @ raid0 | OLED42C2 + 2x U3014