MSI Geforce RTX 2070 Gaming Z och EVGA Geforce RTX 2070 Black

Permalänk
Medlem

Här har man varit duktig och väntat i åratal med att uppgradera grafikkortet tills det kom något riktigt bra, men med facit i hand borde jag ju köpt 1080Ti direkt när det släpptes och haft glädje av det i 1,5 år redan.

Känns ovant att bli "blåst" i datorsammanhang för att man väntar med köp.

Permalänk
Medlem

Kör med ett Asus Strix 1060 GTX 6gb kort.. tycker fan det är bland det bästa mittsegment kortet som gjorts.
Funkar till typ allt på ok settings....
Dessa kort's pris får mig att må illa!

Permalänk
Medlem

Vi får hålla utkik snart dags för blackfriday, tycker det verkar vara utplockat på 1080 fronten, frågan är ju om dem dumpar 2070-2080 något istället eller om det bara blir 1060/1070

Visa signatur

2600x 1070 Evga sc

Permalänk
Medlem
Skrivet av 120hz:

Kör med ett Asus Strix 1060 GTX 6gb kort.. tycker fan det är bland det bästa mittsegment kortet som gjorts.
Funkar till typ allt på ok settings....
Dessa kort's pris får mig att må illa!

Nvidia 60 serie och AMDs 80 serie har typ alltid klarat av bra inställningar i lägre upplösningar för sin tids spel. Det är ju tanken med dom.
Det jag inte gillar med just 1060 är att de tagit bort SLI men de är bra kort. Hade själv ett 1060 i HTPC innan jag slog till på 1080. 1060 räckte inte riktigt till för VR.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo

Genomskinlig fläktkåpa på EVGA...
Hur tänkte de? Vänta, det gjorde de nog inte.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av Frux:

Här har man varit duktig och väntat i åratal med att uppgradera grafikkortet tills det kom något riktigt bra, men med facit i hand borde jag ju köpt 1080Ti direkt när det släpptes och haft glädje av det i 1,5 år redan.

Känns ovant att bli "blåst" i datorsammanhang för att man väntar med köp.

Ja det är nog första gången som man faktiskt överväger att köpa ett äldre begagnat grafikkort (1080Ti) för att det är både billigare OCH ger bättre prestanda.....

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk
Medlem
Skrivet av 120hz:

Kör med ett Asus Strix 1060 GTX 6gb kort.. tycker fan det är bland det bästa mittsegment kortet som gjorts.
Funkar till typ allt på ok settings....
Dessa kort's pris får mig att må illa!

Ett Asus Strix 1060 6GB kostar idag 3390:-.
Ett Asus Strix 2070 kostar 7189:-.
2070 är nästan dubbel prestanda enligt prestandaindex. Inte räknat med RT/Tensor-kärnorna då.

Du har nog ätit något dåligt som gör att du mår illa, för jag ser inget knasigt med priserna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av wargreymon:

Ett Asus Strix 1060 6GB kostar idag 3390:-.
Ett Asus Strix 2070 kostar 7189:-.
2070 är nästan dubbel prestanda enligt prestandaindex. Inte räknat med RT/Tensor-kärnorna då.

Du har nog ätit något dåligt som gör att du mår illa, för jag ser inget knasigt med priserna.

Ja det kostar 7189kr och presterar enbart några få procent bättre än GTX 1080 som kostade runt 7000kr sommaren 2016 det kan nog inte särskilt många vara imponerade utav. Sen att man mår dåligt av det är ju lite överdrivet men att vara besviken kan jag förstå.
Sen tycker jag personligen att ett kort som heter XX70 borde kosta ungefär som föregångaren och inte som föregående xx80 kort, men Nvidia gör som de vill med sina produktnamn.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av JonasT:

Det blir säkerligen mer tester av mellansegmentkort i samband med Radeon RX 590, och jag håller med om att kort i den prisklassen är högintressanta. Samtidigt är den här typen av tester viktiga för att belysa huruvida det är värt att slanta ut över tusenlappen extra för att få ett fabriksöverklockat kort av RTX 2070 (nej enligt oss), då det finns ett intresse för just de här grafikkorten för folk som inte redan sitter på exempelvis GTX 1080/1070.

SweClockers medlemmar lutar lite mer åt det högre segmentet i jämförelse mot den genomsnittliga Steamanvändaren, men vi kan säkert fiska fram lite statistik från forumet i någon form av omröstning.

Tror säkert att "SweClockers medlemmar lutar lite mer åt det högre segmentet i jämförelse mot den genomsnittliga Steamanvändare"
Men den procenten minskar snabbt, när 7970 och Gtx 580 var det bästa kostade korten 4500 - 5000:- och det kunde många köpa.

Lite senare kommer GTX 780 6000:-, GTX 980 7000:- redan här har procenten minskat.

Jag är säker på att den vanligaste kortet bland medlemmar är GTX 1060 och då är vi på nivå 4 av förra generationen och priserna ligger på 3000-4000:-

Spelutvecklarna har redan fattat att PC gaming är död om spelaren måste köpa grafikkort för 10000-15000:- så spelen kommer fungera lika bra på GTX 1060 i många år framåt.

Visa signatur

Moderkort: MSI MPG X570 Gaming plus CPU: Ryzen 7 5700X3D
RAM: Crucial Ballistix 16GB DDR4 3600 MHz Kylning: Noctua NH-D15 chromax.black Lagring: 4 x Samsung 840 Pro 500GB
Grafikkort :Sapphire Radeon™ RX 6950 XT PURE NITRO+ Nätaggregat: EVGA SuperNOVA 750 G2
Chassi: Fractal Design Define Vision S2 Blackout Monitor: HP OMEN 27 & Acer XF270HUC
Tangentbord: Corsair Gaming Strafe RGB MX SILENT Mus: SteelSeries Rival 700

Permalänk
Inaktiv

Det känns ändå som att 20xx serien är det grafikkort som mainstreamanvändare som vill ha högre prestanda bör välja idag. Sedan kan man gnälla på att priserna, men det är samma bristande konkurrensproblem som med ram och ssd.

Något jag inte förstår är vad alla får pengar ifrån idag? Alltså allt har blivit snuskigt dyrt och folk köper som galningar. 7000kr för ett grafikkort är egentligen inga problem, men sedan har de en ny dyr mobil, laptop, bostadsrätt/hus, dyr skärm och två utlandssemestrar varje år etc.. Det blir en hel del pengar.

Så jag skulle vilja se Nvidia 2060 och 2050 grafikkort för oss med mer normal ekonomi.

Permalänk
Medlem
Skrivet av wargreymon:

Ett Asus Strix 1060 6GB kostar idag 3390:-.
Ett Asus Strix 2070 kostar 7189:-.
2070 är nästan dubbel prestanda enligt prestandaindex. Inte räknat med RT/Tensor-kärnorna då.

Du har nog ätit något dåligt som gör att du mår illa, för jag ser inget knasigt med priserna.

Det blir knasiga priser om prestandan står i direkt relation till ett låst pris som aldrig förändras, som t ex @jonatän beskriver med GTX1080 vs RTX270. För genomsnittskonsumenten är det inte en hållbar utveckling med en exponentiell prisökning. Jag tror det är här i som illamåendet grundar sig

Visa signatur

9900K - GTX 1080 ti - 64 GB - 3xXB270HU - 1xU2717DA
Yamaha HS7 - HD600 - Focusrite Clarett 8Pre - Akai MPK261 - AT2050
2x Auralex Project 2™ Roominator Kit - Multibrackets Gas Lift Quad
www.soundcloud.com/frozen_orb
www.facebook.com/FrozenOrbMusic

Permalänk
Medlem
Skrivet av wargreymon:

Ett Asus Strix 1060 6GB kostar idag 3390:-.
Ett Asus Strix 2070 kostar 7189:-.
2070 är nästan dubbel prestanda enligt prestandaindex. Inte räknat med RT/Tensor-kärnorna då.

Du har nog ätit något dåligt som gör att du mår illa, för jag ser inget knasigt med priserna.

1060 lanserades för 2 år sedan
Varför jämnföra strixkort överprisade för asus fanboys. Du får ju på billigaste alternativet. Eller jämnför några med vettig prissättning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jOnÄTÄn:

Ja det kostar 7189kr och presterar enbart några få procent bättre än GTX 1080 som kostade runt 7000kr sommaren 2016 det kan nog inte särskilt många vara imponerade utav. Sen att man mår dåligt av det är ju lite överdrivet men att vara besviken kan jag förstå.
Sen tycker jag personligen att ett kort som heter XX70 borde kosta ungefär som föregångaren och inte som föregående xx80 kort, men Nvidia gör som de vill med sina produktnamn.

Fast det är så marknaden ser ut idag. Detta gäller bägge läger.

Permalänk
Medlem
Skrivet av wargreymon:

Fast det är så marknaden ser ut idag. Detta gäller bägge läger.

Jo det har nog de flesta märkt av och därför ser man mycket klagomål på priserna också.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av agitax:

1060 lanserades för 2 år sedan
Varför jämnföra strixkort överprisade för asus fanboys. Du får ju på billigaste alternativet. Eller jämnför några med vettig prissättning.

Han skrev om Strix, ganska meningslöst om jag börjar rabbla upp andra kort som har helt andra kylare och kvalité.

Billigaste 2070: 5495:-
Billigaste 1060 6GB: 2793:- / 2889:- (lite större butik)

Argumentet håller fortrarande, så du behöver inte låta så bitter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jOnÄTÄn:

Jo det har nog de flesta märkt av och därför ser man mycket klagomål på priserna också.

Marknaden hämtar sig sakta men säkert tillbaka. Att klaga på att den ser ut som den gör hjälper inte så mycket. Det är heller inte något enskilt företag som låg bakom, påverkades eller utnyttjade det hela. Alla gjorde det.

Permalänk
Keeper of The Nvidia Drivers
Skrivet av anon162230:

Synd att 20x0 serien inte är värt pengarna, lika bra att köra vidare på 10x0 serien i väntan på 30x0 serien

Absolut. 3xxx serien kommer kosta 150 spänn och prestera som två 2080ti, minst!

Visa signatur

AMD FX53 939 | MSI nForce4 939 | Ati Radeon x1800XT OC PE | 2*1024mb G-Skill 1-2-3-2-5 | Comhem 10/1 | Frölunda Indians SM GULD!!!
In Hoc Signo Vinces!

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon159643:

Det känns ändå som att 20xx serien är det grafikkort som mainstreamanvändare som vill ha högre prestanda bör välja idag. Sedan kan man gnälla på att priserna, men det är samma bristande konkurrensproblem som med ram och ssd.

Något jag inte förstår är vad alla får pengar ifrån idag? Alltså allt har blivit snuskigt dyrt och folk köper som galningar. 7000kr för ett grafikkort är egentligen inga problem, men sedan har de en ny dyr mobil, laptop, bostadsrätt/hus, dyr skärm och två utlandssemestrar varje år etc.. Det blir en hel del pengar.

Så jag skulle vilja se Nvidia 2060 och 2050 grafikkort för oss med mer normal ekonomi.

Det har aldrig varit enklare att skaffa skulder.

Permalänk
Medlem

@wargreymon:

Du förstod inte vad jag skrev! onödigt att bli otrevlig!

Permalänk
Medlem
Skrivet av wargreymon:

Ett Asus Strix 1060 6GB kostar idag 3390:-.
Ett Asus Strix 2070 kostar 7189:-.
2070 är nästan dubbel prestanda enligt prestandaindex. Inte räknat med RT/Tensor-kärnorna då.

Du har nog ätit något dåligt som gör att du mår illa, för jag ser inget knasigt med priserna.

Hmm så du tycker det är OK så länge man bara ökar priset procentuellt med äkad prestanda?

Om RTX 3080 Ti är 100% snabbare RTX 2080 Ti är 28000 - 30000:- ett rimligt pris som du tänker....... om några år kommer korten kosta närmare 100000:-

Visa signatur

Moderkort: MSI MPG X570 Gaming plus CPU: Ryzen 7 5700X3D
RAM: Crucial Ballistix 16GB DDR4 3600 MHz Kylning: Noctua NH-D15 chromax.black Lagring: 4 x Samsung 840 Pro 500GB
Grafikkort :Sapphire Radeon™ RX 6950 XT PURE NITRO+ Nätaggregat: EVGA SuperNOVA 750 G2
Chassi: Fractal Design Define Vision S2 Blackout Monitor: HP OMEN 27 & Acer XF270HUC
Tangentbord: Corsair Gaming Strafe RGB MX SILENT Mus: SteelSeries Rival 700

Permalänk
Medlem
Skrivet av robbankentor:

Hmm så du tycker det är OK så länge man bara ökar priset procentuellt med äkad prestanda?

Om RTX 3080 Ti är 100% snabbare RTX 2080 Ti är 28000 - 30000:- ett rimligt pris som du tänker....... om några år kommer korten kosta närmare 100000:-

Om det kommer flera mining-booms eller andra händelser som gör att tillgång och efterfrågan blir helt skev igen så kan det definitivt tänkas hända. Däremot brukar priserna normalt gå ner mellan varje generation. Tack vare att folk är giriga och ville tjäna snabba stålar så blev det inte så den här gången. Folk kommer köpa nu för samma prestanda/pris, sedan kommer det sakta men säkert gå ner när marknaden blir mättad, precis som det alltid gjort.

Däremot har vi visat företagen vad vi är beredda att betala, så vi får väl helt enkelt se hur det går. Ser ingen anledning till att väldigt många skulle vilja betala 100000:- för ett grafikkort, det påståendet har inte så mycket verklighetsförankring. Folk köpte Titan V också, men inte jättemånga, så varför skulle de då köpa kort för 100k?

Permalänk
Medlem
Skrivet av 120hz:

@wargreymon:

Du förstod inte vad jag skrev! onödigt att bli otrevlig!

Nej, jag förstår verkligen inte vad du menade, därför jag rättade dig med fakta. Jag vet faktiskt inte varför du mår illa? För att folk kan/vill betala mer för ett grafikkort än vad du kan/vill? Mår du dåligt när du ser en porsche också?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av wargreymon:

Fast det är så marknaden ser ut idag. Detta gäller bägge läger.

beror på, köpte mitt vega 56 för 4400kr.

Visa signatur

Träna bort dyslexin. Ryzen 3600 - asus B350plus - Msi Vega56 - Acer 1440p 144hz - M.2 ssd - asus essence stx - Sennheiser hd600 - Corsair 750w - 16gb ram 3ghz - atcs 840 - luftkylt - Felsökning? (Lär dig Googla)

Permalänk
Avstängd

Vilket jäkla gnäll från folk. Om marknaden väljer att fucka upp priserna på grafikkort genom att köpa upp varenda ett pga mining vilket gör att priserna ökar och man gnäller över att ett VINSTDRIVANDE FÖRETAG väljer en aggressiv prissättning och framgångsrik strategi så får man ju ta och landa i verkligheten.

Med det sagt så är 2070 enligt mig väldigt vettigt prissatt utifrån de rådande omständigheterna.

Kul också med någon som jämförde med 1060. Såg att det var någon som spräckte hål i det argumentet ovan så låter det vara.

Hur som, känns som gnället kommer mest från folk som har inte råd med ett nytt grafikkkort eller förväntade sig att en ny generation skulle vara billigare än föregående. Vissa verkar också tro att AMD kommer sopa mattan med nVidia snart eller ”jag väntar på 3080 för det kommer kosta 1500kr och prestera som dubbla 2080ti”.

Vakna upp istället och inse att om något ska förändras så får AMD eller någon annan börja ta rejäl plats på marknaden.

Visa signatur

FD Meshify C TG | 9600k @ 4800Mhz (1.27v) | Cryorig H7 Quad Lumi
MSI Z390-A PRO | G.Skill 16GB 3200Mhz CL16 | Samsung 860 EVO
Palit RTX 2070 | Seasonic Prime Ultra 750W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Flopper:

beror på, köpte mitt vega 56 för 4400kr.

Och idag kostar billigaste Vega 56 5288:-.

Permalänk
Medlem

Lugnt. Mining "crazen" är förbi. Snart får de överskott av grafikkretsar och priserna normaliseras. Kan man hoppas i alla fall.

Jag är glad att jag köpte mitt precis innan galenskaperna började.

Visa signatur

Das Haus, det bästa inom House.

| Asrock X670 SL | Ryzen 7800X3D | 32GB 6000mhz CL30 | Radeon 6950XT Red Devil | Kingston KC3000 2tb M.2 | 20tb+ HDD | Dell UP3017 30" 2560x1600 |

Permalänk
Quizmaster Malmö 22

Så de sjuka priserna är kvar..... nåväl....håller mig till mobilspel så länge

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

[Gigabyte EP35-DS4][Intel Core 2 Duo E8400 3.0 Ghz][2x2GB Corsair XMS 2][Gainward GTX 570][Sandisk Extreme II 480GB][Corsair HX 620W][Fractal Design Define XL R4][Acer GD245HQBID]

Permalänk
Medlem

@JonasT Den mätbara ljudnivån på MSI 2070 Gaming Z mot MSI 2070 Armor skiljde 0.5 dB, minns du om det var någon större skillnad i hur ljudet uppfattas? Tänkte om Armor-kortets ljud var mer påstridigt eller så.

Permalänk
Redaktion
Praktikant ✨
Skrivet av PsyCor:

@JonasT Den mätbara ljudnivån på MSI 2070 Gaming Z mot MSI 2070 Armor skiljde 0.5 dB, minns du om det var någon större skillnad i hur ljudet uppfattas? Tänkte om Armor-kortets ljud var mer påstridigt eller så.

Jag uppfattade skillnaden som ytterst marginell, där båda korten hade en ganska snäll ljudkaraktär under belastning.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

så Nvidia kör med micron teknik än ? synd att inte samsung eller andra minnen kunde komma då micron har problem med minnes hastigheter dock jag inget märkt än kör lätt 15GBits minneshastighet, får man artifakter än på 2080 ti korten ? jag har rtx 2060 med micron den har inte dött än 2 veckor gammalt sedan jag köpte det.

så min fråga är har Nvidia fixat kvalitetsproblemen med korten än sedan dom kom på marknaden?

Visa signatur

[Intel Core i9@13900KF Raptor Lake@5,5Ghz Oc][Asus ROG Z790 HERO[G-Skill RGB 32GB 6600Mhz cL34][WD Back 2TB NvMe][2TB Samsung 970 Evo + 2x8Tb Samsung 870 Qvo spel disk][Msi RTX 4090 Gaming Trio-X][ASUS ROG Swift OLED PG48UQ][Windows 11][1000/1000Mbits Telia fiber][Razer Ornata Tangentbord.