Köpråd till ett GTX 970 och 16GB DDR4 RAM

Permalänk
Medlem

Köpråd till ett GTX 970 och 16GB DDR4 RAM

Tjenare!

Har stött på ett litet problem under min planering för ett datorbygge. Har varit ifrån spelandet ett tag men nu är det dags igen. Sitter som sagt på ett GTX 970 och 16GB DDR4 RAM (2666MHz) och är lite fundersam över vilka övriga delar som kan passa till detta. Är på lite av en budget så det är inte en fråga om 1TB M.2 ssd eller en i7 8700k.

Min fråga är alltså om ni har förslag på CPU, PSU, Lagring, Kylning etc. som skulle få denna maskin relativt framtidssäker och Kompatibel(!!) utan att bryta banken totalt.

Tack på förhand!

(Begagnade delar är definitivt aktuellt så länge det funkar ihop med nämnda delar!)

Permalänk
Medlem
Skrivet av SpoketxD:

Tjenare!

Har stött på ett litet problem under min planering för ett datorbygge. Har varit ifrån spelandet ett tag men nu är det dags igen. Sitter som sagt på ett GTX 970 och 16GB DDR4 RAM (2666MHz) och är lite fundersam över vilka övriga delar som kan passa till detta. Är på lite av en budget så det är inte en fråga om 1TB M.2 ssd eller en i7 8700k.

Min fråga är alltså om ni har förslag på CPU, PSU, Lagring, Kylning etc. som skulle få denna maskin relativt framtidssäker och Kompatibel(!!) utan att bryta banken totalt.

Tack på förhand!

(Begagnade delar är definitivt aktuellt så länge det funkar ihop med nämnda delar!)

Blir enklare om du ger en ungefärlig budget också.

De två alternativen jag ser framför mig om du ska köpa nytt är 2600/2600x från AMD för kring 2 tusen eller 9600k för runt 3 tusen för CPU delen. Det går att få till det ännu billigare men då blir det inte relativt framtidssäkert enligt mig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av datoriserad:

Blir enklare om du ger en ungefärlig budget också.

De två alternativen jag ser framför mig om du ska köpa nytt är 2600/2600x från AMD för kring 2 tusen eller 9600k för runt 3 tusen för CPU delen. Det går att få till det ännu billigare men då blir det inte relativt framtidssäkert enligt mig.

Tack för svar! Skulle väl egentligen föredra Intel, då jag tidigare haft sämre erfarenheter med AMD (ledsen att jag inte nämnde detta). Och eftersom jag lyckades skrapa ihop grafikkortet och ram minnet för 800kr så har jag väl en del av budgeten kvar. (Skulle väl vilja hamna max kring 6000kr). Hittade t.ex en i5 6600k med simpel vattenkylning för 1500kr, tror det är det mest intressanta processor-valet än så länge.

Och vad det gäller framtidssäkerheten så syftar jag mer specifikt på att möjligtvis slippa uppgradera under dem kommande 1-2 åren.

Edit: Borde kanske släppa min AMD nojja, ser att ditt förslag ser väldigt resonabelt ut prestanda/pris-mässigt

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Hedersmedlem

Vill du ha något framtidsäkert, rekommenderar jag allra minst en 6-kärnig processor. Ska vi också stödja DDR4 (eftersom det är det minnet du har) så begränsar vi möjligheterna ännu mer.

Då kan vi faktiskt lätt ställa upp en uttömmande lista över möjliga processorer (på mainstreamplattform)

- Intel i5-8400 / i5-8600 / i5-8600K / i5-9600K (6 kärnor, ej hyperthreading)
- Intel i7-8700 / i7-8700K (6 kärnor, hyperthreading)
- Intel i7-9700K (8 kärnor, ej hyperthreading)
- Intel i9-9900K (8 kärnor, hyperthreading)
- AMD Ryzen 5 1600 / 1600X / 2600 / 2600X (6 kärnor, SMT)
- AMD Ryzen 7 1700 / 1700X / 1800X / 2700 / 2700X (8 kärnor, SMT)

Anledningen att jag rekommenderar 6 kärnor som minimum är att vi redan idag ser spel som flaskar med CPU:er som bara har 4 kärnor. Du kommer förmodligen inte se detta med ett GTX 970, men om vi pratar framtidssäkerhet så finns risken där.

Därför avråder jag från t.ex. en i5-6600K som du var inne på innan. Den har bara 4 kärnor. i7-6700K/i7-7700K är möjliga alternativ på den plattformen. De har också bara 4 kärnor, men de har åtminstone Hyperthreading.

Mitt stalltips just nu är en AMD Ryzen 5 2600X.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pv2b:

Vill du ha något framtidsäkert, rekommenderar jag allra minst en 6-kärnig processor. Ska vi också stödja DDR4 (eftersom det är det minnet du har) så begränsar vi möjligheterna ännu mer.

Då kan vi faktiskt lätt ställa upp en uttömmande lista över möjliga processorer (på mainstreamplattform)

- Intel i5-8400 / i5-8600 / i5-8600K / i5-9600K (6 kärnor, ej hyperthreading)
- Intel i7-8700 / i7-8700K (6 kärnor, hyperthreading)
- Intel i7-9700K (8 kärnor, ej hyperthreading)
- Intel i9-9900K (8 kärnor, hyperthreading)
- AMD Ryzen 5 1600 / 1600X / 2600 / 2600X (6 kärnor, SMT)
- AMD Ryzen 7 1700 / 1700X / 1800X / 2700 / 2700X (8 kärnor, SMT)

Anledningen att jag rekommenderar 6 kärnor som minimum är att vi redan idag ser spel som flaskar med CPU:er som bara har 4 kärnor. Du kommer förmodligen inte se detta med ett GTX 970, men om vi pratar framtidssäkerhet så finns risken där.

Därför avråder jag från t.ex. en i5-6600K som du var inne på innan. Den har bara 4 kärnor. i7-6700K/i7-7700K är möjliga alternativ på den plattformen. De har också bara 4 kärnor, men de har åtminstone Hyperthreading.

Mitt stalltips just nu är en AMD Ryzen 5 2600X.

Tack för ett riktigt bra svar!:)

Förstår precis hur du resonerar och baserat på detta samt det tidigare svaret så är det just nu 2600/2600x som ligger i toppen, med tanke på prestanda och budget.

Om man nu skulle införskaffa någon av dessa, tillsammans med tidigare komponenter, hur tror ni dessa skulle prestera vid 1080p 144hz lir? Exempelvis Black Ops 4, CSGO etc.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av SpoketxD:

Tack för ett riktigt bra svar!:)

Förstår precis hur du resonerar och baserat på detta samt det tidigare svaret så är det just nu 2600/2600x som ligger i toppen, med tanke på prestanda och budget.

Om man nu skulle införskaffa någon av dessa, tillsammans med tidigare komponenter, hur tror ni dessa skulle prestera vid 1080p 144hz lir? Exempelvis Black Ops 4, CSGO etc.

Skickades från m.sweclockers.com

Det beror helt på vilket spel du vill driva i 144 Hz. Med ett GTX 970 så kan du dock inte förvänta dig så höga framerates i Black Ops 4 oavsett vilken CPU du har.

En högt klockad Intel-processor brukar i allmänhet ge bättre framerates i de flesta spel, men det är inget du märker av utan ett toppgrafikkort.