Permalänk
Medlem

Min dator gör mig galen

Jag har en i7-4790 med ett GTX 970 och 16 GB DDR3 1600 MHz RAM på ett MSI B85-G43 Gaming moderkort inköpt 2015, som fungerat fint ända fram till de senaste månaderna. I somras pajade pumpen på min Cooler Master Seidon, så jag ersatte den med en Hyper 212 Evo istället. Oturligt nog upptäckte jag inte problemet med pumpen förrän processorn hade gått i uppemot 100 grader ett okänt antal timmar, men allt verkade fungera som det skulle efter kylarbytet och temperaturerna låg som högst på 60-65 grader, så det verkade helt OK för en varm sommardag.

Tills jag försökte starta spel, vill säga, för de kraschade nästan på en gång. Verkade inte spela någon större roll vilka spel det var heller, även en del enklare spel kraschade efter 15-20 minuter, och en del spel kraschade så fort man kom till huvudmenyn. Och när jag säger krasch så menar jag katastrofalt, det kommer inte ens upp en blåskärm eller felmeddelande utan datorn startade bara om precis som om någon tryckt på reset-knappen. Och sedan fungerade allt fint ända fram till nästa gång jag fick för mig att spela något.

Så jag började köra alla diagnostikprogram jag kunde komma på. 3D Mark hade inga problem. Windows minnestest hittade inga fel. Jag testade att byta grafikkort till ett gammalt GTX 560 Ti som jag hade liggande, visserligen klarade det bara av att köra i 1080p så det var inte exakt samma testförhållanden men det blev ändå exakt samma krasch. Till slut körde jag igenom benchmark i GTA V för att se om FPS verkade ligga på en rimlig nivå. Det gjorde de, och vad mera var så kraschade mot all förmodan inte just det spelet. Jag satt och spelade det i över en timme efter att jag hade kört igenom benchmark, vilket var den längsta speltiden jag fått på ett bra tag, och det var inga som helst problem där.

Så det fick mig förstås att börja fundera på varför GTA V fungerade när inget annat spel verkade göra det, och svaret jag kom fram till var att det var installerat på systemdisken, en 240 GB SSD som inte hade plats för så mycket i spelväg i övrigt. Så om alla spel som ligger på speldisken kraschar, tänkte jag att det kanske fungerar att installera dem på lagringsdisken istället. Lagringsdisken var en gammal hårddisk på 5400 RPM som ursprungligen hade suttit i min förra dator, men bortsett från laddningstiderna visade det sig gå alldeles utmärkt att köra spel från den, även precis samma spel som gång på gång kraschat vid huvudmenyn när det legat på speldisken.

Så nästa steg blev såklart att beställa en ny hårddisk och byta ut den krånglande speldisken. Installationen förflöt utan problem, jag kopierade över alla spel på den nya hårddisken, ändrade enhetsbeteckningen på den och...Krasch. Det fungerade visst inte det minsta bättre på den än det gjort på den gamla disken. Så jag rev ut både den gamla spel-hårddisken och lagringsdisken för att minimera risken för enhetskonflikter, installerade om spelen från Steam och det kraschar fortfarande konstant. GTA V ligger förstås kvar på den helt orörda SSD:n, men till skillnad från tidigare kraschar det numera så fort man kommer in i själva spelet.

Jag försökte göra en total återställning av Windows för att börja om från en blank utgångspunkt men det fungerade inte heller, för mig helt okänt varför eftersom Windows loggbok bara säger att "Det gick inte att återställa systemet. Ändringarna i systemet har ångrats.", men med tanke på att jag uppgraderade från Windows 8.1 till Windows 10 när det var gratis och inte har någon som helst koll på vad det är som ligger i återställningsvolymen anar jag att det kanske kan ha med det att göra. Jag antar att det kanske skulle gå att installera Windows 10 från en iso om man bootar från ett USB-minne, men jag har bara en digital licens så jag vet inte ens om det går att installera nytt Windows med en sådan.

Så det är alltså var jag befinner mig just nu, och jag vet inte alls vad jag ska göra härnäst så alla råd mottages tacksamt.

Permalänk

Vänta ska bara ta fram dricka och popcorn sen ska jag läsa igenom all denna text och försöka återkomma med något tips, har inget bättre för mig en fredag kväll (IHaveNoLife)

Visa signatur

Speldatorn: Bärbar Lenovo Legion 5 med i5 10300h, 16gb ram, GTX 1660Ti , 144hz skärm

Permalänk

Hade ett liknande problem, då var nätagget kass.
Körde då med ett Fractal Design 1000watt nätagg som började sjunga på sista versen.
Hände oftast när jag spelade Battlefield 1 och 4, ibland kunde jag spela flera timmar och ibland bara 5minuter.
Allt det vardagliga användadet av datorn funkade utmärkt.

Men låter ju lite lustigt att GTA funkar och inte de andra?
Vilka andra spel är det?
Det är inte genom någon specifik motor som Steam spel eller Origin spel?

Visa signatur

i5 9600K | Artic Freezer 33 | Asus z390 Prime | RX480 OC+8GB | Corsair 3200Mhz 2x8GB DDR4 | Corsair GS 600Watt | NZXT H510 | 500GB M.2 Samsung 970 | 250GB Samsung EVO SSD | WD HDD 500GB

Permalänk
Medlem

Prova en annan sata-kontakt på moderkortet till disken/ssdn som du har opertivsystemet på. Om nu spel som låg på gamla mekaniska disken inte kraschar och är kopplad till en annan port, så är det det enda jag kan komma att tänka på som orsak till ditt problem. Alternativt att satakabeln är defekt.

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Medlem
Skrivet av lazerbeam:

Men låter ju lite lustigt att GTA funkar och inte de andra?
Vilka andra spel är det?
Det är inte genom någon specifik motor som Steam spel eller Origin spel?

Det finns inget samband som jag kan se. Vissa spel var installerade från skiva, vissa från GOG, vissa från Steam, och så vidare. Och för att göra det ännu mera förvirrande kraschade Northland när jag spelade det i fullskärm på gamla speldisken, men fungerade bra i fönsterläge. Och när jag installerade det på lagringsdisken fungerade det i fullskärm också, fram till att jag installerade den nya hårddisken vill säga. Jag förstår inte ens vad det är som är fel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chris_Kadaver:

Prova en annan sata-kontakt på moderkortet till disken/ssdn som du har opertivsystemet på. Om nu spel som låg på gamla mekaniska disken inte kraschar och är kopplad till en annan port, så är det det enda jag kan komma att tänka på som orsak till ditt problem. Alternativt att satakabeln är defekt.

Yes, det är gjort. Jag har testat att koppla den nya hårddisken till samma port som lagringsdisken låg på som fungerade att spela på innan, men det kraschar fortfarande.

Permalänk

Har du kollat loggboken , kan hända att man får ett felmeddelande där även om du inte ser blåskärmen.

Visa signatur

i5 9600K | Artic Freezer 33 | Asus z390 Prime | RX480 OC+8GB | Corsair 3200Mhz 2x8GB DDR4 | Corsair GS 600Watt | NZXT H510 | 500GB M.2 Samsung 970 | 250GB Samsung EVO SSD | WD HDD 500GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av lazerbeam:

Har du kollat loggboken , kan hända att man får ett felmeddelande där även om du inte ser blåskärmen.

Jag har kollat, och det står så här efter en krasch: "Datorn har startats om utan att ha stängts av ordentligt först. Detta fel kan inträffa om systemet slutar svara, om det kraschar eller om strömförsörjningen oväntat bryts." Jag tog inte upp det för det verkade inte så speciellt hjälpsamt.

Permalänk
Medlem

Åhh satan så irriterande!
Man kan riktigt se i texten att här har det plöjts ner både tid, energi och pengar!

Kommer tyvärr inte med nått magiskt trollspö-tips heller, vad det verkar är det bara fortsätta byta ut delar och se om det blir bättre. PSU är ju en sådan klassiker som kan ge mysko fel men att det skulle ge så jävla mysko fel som att det kraschar när du går från window mode till full screen...... ?

Jag lider med dig!

Permalänk

Tycker endå det låter som ett ström relaterat fel.
Kablarna 24-pin och 8-pin in i moderkortet sitter som de ska? Och likaså in i grafikkort?

Skulle försöka få tag i ett annat nätagg och prova med om möjlighet finns vill säga.

Datorn är inte överklockad eller liknande tex. Auto överklockning med hjälp av moderkortet?
Prova ställa datorn i energisparläge inne i Bios och se om det blir någon skillnad.

Visa signatur

i5 9600K | Artic Freezer 33 | Asus z390 Prime | RX480 OC+8GB | Corsair 3200Mhz 2x8GB DDR4 | Corsair GS 600Watt | NZXT H510 | 500GB M.2 Samsung 970 | 250GB Samsung EVO SSD | WD HDD 500GB

Permalänk

jag skulle nog prova flasha bios till en annan version.
Och sen ladda ner chipset drivrutiner till moderkortet.
Och sen också inaktivera det integrerade grafikkortet på moderkortet "i bios" så det inte är de som skapar någon konflikt. även om det är ett långskott

Visa signatur

i5 9600K | Artic Freezer 33 | Asus z390 Prime | RX480 OC+8GB | Corsair 3200Mhz 2x8GB DDR4 | Corsair GS 600Watt | NZXT H510 | 500GB M.2 Samsung 970 | 250GB Samsung EVO SSD | WD HDD 500GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av lazerbeam:

Datorn är inte överklockad eller liknande tex. Auto överklockning med hjälp av moderkortet?
Prova ställa datorn i energisparläge inne i Bios och se om det blir någon skillnad.

Ingen överklockning alls bortsett från grafikkortet som är fabriksöverklockat. Jag kollade kontakterna till grafikkortet när jag testade att byta det som hastigast och de såg definitivt ut att sitta som de ska. Jag ska testa det med energisparläge vid nästa omstart, jag sitter och tittar på Twitch på min andra skärm så jag vill inte riktigt starta om just nu.

Permalänk
Medlem

Jag har samma problem som dig fast jag får stutter titt som tätt. Har inte bytt nätagg men blivit rekommenderad att göra det. Ska göra det imorgon och kan återkomma med resultat. Garanterar ju inte att det fungerar för dig om det gör för mig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dassh:

Jag har samma problem som dig fast jag får stutter titt som tätt. Har inte bytt nätagg men blivit rekommenderad att göra det. Ska göra det imorgon och kan återkomma med resultat. Garanterar ju inte att det fungerar för dig om det gör för mig.

Lycka till med PSU-bytet. Det verkar onekligen peka mot det hållet här också, så det kan nog vara idé att testa om inget annat fungerar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Telperion:

Lycka till med PSU-bytet. Det verkar onekligen peka mot det hållet här också, så det kan nog vara idé att testa om inget annat fungerar.

hade också gissar på PSUn. Du har ingen du kan låna från innan du köper nytt?

Permalänk
Medlem

@Nikkeboi: Nja, det blir nog svårt. Tur att det inte är den dyraste komponenten, åtminstone.

Permalänk
Medlem

@Telperion: tack, jag testade byta mot ett annat grafikkort men problemen kvarstod. Är det inte PSU nu så lämnar jag in den hos Inet. Pallar inte lägga ut tusentals kronor för att hitta ett fel.

Permalänk
Medlem

Jag bytte nätagg till ett Cooler Master V650 i helgen och det verkar mycket stabilare nu, jag har hunnit testa ett par spel som kraschade titt som tätt innan och än så länge har inget kraschat. Tack för hjälpen allihopa!

Permalänk
Medlem

@Telperion:
Tjena, har exakt samma problem som dig.
Funkar den nu?

Permalänk
Medlem

@jackmard: Ja, som sagt, jag bytte nätagg nyligen och sedan dess har jag inte haft några fler krascher så det verkar ha löst problemet. Jag antar att en kondensator i det gamla nätagget måste ha pajat så att det hamnade precis på gränsen till att orka driva systemet.