Snabbtest: Grafikprestanda i Fallout 76 Beta

Permalänk
Melding Plague

Snabbtest: Grafikprestanda i Fallout 76 Beta

Redaktionen laddar upp SweClockers Vinterdator 2017 med totalt 11 grafikkort för ett snabbtest i Fallout 76 Beta. Häng med och se vad som krävs för att driva titeln i behaglig bildfrekvens.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Inofficiell ambassadör

"Samma gäller även för Fallout 76, trots att spelet enbart går att spela online. Det betyder att vissa som har lägre bildfrekvens kommer gå långsammare, medan andra kan springa cirklar runt sina medspelare. Att detta finns i ett onlinespel är helt ofattbart för mig och jag undrar verkligen hur Bethesda resonerade. Inte nog med att andra springer snabbare, motorn i sig börjar göra konstiga saker när hastigheten ökas. Om det kommer påverka andra är ännu oklart men risken finns att en enstaka spelare kan sätta större del av spelvärlden i någon form av kaos där saker flyger all världens väg"

Hahaha, vad fasen?!

Visa signatur

Mobo Aorus B550 Pro V2 CPU Ryzen 5600X RAM Corsair Vengance 16GB @ 36000 MHZ
GPU MSI GTX 1080 ti Gaming X Skärm Acer X34A

Permalänk
Medlem

Betan är okej som försmak. Vissa buggar har varit roliga rent av. Men stängde av vsync och låg närmare 200fps. Att bära 700kg dynga var inga problem när man kunde gå snabbt 😂
Hoppas dom fixar fps lock. Samt respawn vid pvp osv

Visa signatur

Star Citizen ❤

Permalänk
Medlem

Yep ett riktigt pay 2 win spel bara att pengarna går till hårdvara istället för microtransaktioner.
Skrämmande är att detta varit ett känt problem med deras spel i snart 20 år.

Permalänk
Medlem

Att dom inte har skrotat Creation Engine än, den har varit bruten så länge jag kan minnas...

Att motorn ballar ur och snabbar upp spelet ju högre FPS man är irriterande men överkomligt i ett singelplayerspel. I ett multiplayerspel däremot är det en gamebreaker.

Kommer inte röra i detta spelet med tång av ren princip. Hur tusan har ni tänkt här Bethesda?

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Medlem

👍👍

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xyborg:

"Samma gäller även för Fallout 76, trots att spelet enbart går att spela online. Det betyder att vissa som har lägre bildfrekvens kommer gå långsammare, medan andra kan springa cirklar runt sina medspelare. Att detta finns i ett onlinespel är helt ofattbart för mig och jag undrar verkligen hur Bethesda resonerade. Inte nog med att andra springer snabbare, motorn i sig börjar göra konstiga saker när hastigheten ökas. Om det kommer påverka andra är ännu oklart men risken finns att en enstaka spelare kan sätta större del av spelvärlden i någon form av kaos där saker flyger all världens väg"

Hahaha, vad fasen?!

Är skrämmande att detta anses som "no exploits are allowed" när det är så här enkelt att göra det. Ska de banna alla som vill spela mer än 60FPS mao?

Permalänk
Medlem

Jag tycker det är rätt kul när motorn ballar ur och gör väldigt skumma saker men att man rör sig snabbare med högre fps hör verkligen inte hemma i något modernt spel. Dom borde faktiskt skämmas.

Visa signatur

5G 9900k < EKWB LC > RTX2080S | Corsair 32GB C16@3.4G
Asus Z390-F | Seasonic Focus Platinum 750W | XB271HU
970EVO 500GB | Sennheiser HD650 + LCX+SDAC | 20TB TrueNAS Core

Permalänk
Medlem
Skrivet av MinscS2:

Att dom inte har skrotat Creation Engine än, den har varit bruten så länge jag kan minnas...

Att motorn ballar ur och snabbar upp spelet ju högre FPS man är irriterande men överkomligt i ett singelplayerspel. I ett multiplayerspel däremot är det en gamebreaker.

Kommer inte röra i detta spelet med tång av ren princip. Hur tusan har ni tänkt här Bethesda?

Jag såg en YT-video för någon dag sen där han gick igenom hur motorn egentligen kommer från slutet av 90-talet, och har sedan dess uppdaterats stegvis. Känns som att det är dags att börja om från grunden, förhoppninsvis sker detta innan Starfield och TES VI

Permalänk
Medlem

Känns så löjligt att det här nästan börjar bli standard i spelbranschen. Hur fan kan de släppa en produkt när de själva säger att det kommer finnas spektakulära buggar och brister? Det här är ett billigt försök att försöka klämma ur lite mer pengar ur Creation Engine medan de gör klart Starfield of TES6 som förhoppningsvis använder en helt ny motor.

Illa, Bethesda.

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 7800X3D CO + 2133 MHz FCLK GPU: Sapphire RX 7900 XT Pulse OC
RAM: Corsair 2x16GB 6000 MT/s CL30 (Hynix) BZ subtimings
MB: ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI SSD: Kingston KC3000 2TB PSU: Corsair RM850x

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ziddie:

Jag såg en YT-video för någon dag sen där han gick igenom hur motorn egentligen kommer från slutet av 90-talet, och har sedan dess uppdaterats stegvis. Känns som att det är dags att börja om från grunden, förhoppninsvis sker detta innan Starfield och TES VI

Stämmer bra, visst har den utvecklats i omgångar men det är inte fel att säga att Dark Age of Camelot, Morrowind och Skyrim samt nu Fallout 76 delar vissa saker i motorn...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tomika:

Hoppas dom fixar fps lock.

Vi snackar alltså PC versionen här, klart som fanken man inte ska låsa FPSen. Bäst vore om de slängde sitt totalt värdelösa Creation Engine åt fanders och skaffade sig en modern 3D motor. Men när man tänker mer på vinsten än på spelarna så blir det ju som det blir.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Keeper of Traditions

Det kändes verkligen inte som 133 FPS när jag spelade, behöver man ändra i INI-filen eller vad har jag missat??

En fruktansvärd input lag var det också

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Medlem

Bethesda är inkompetenta och det bästa vore om spelet floppade och Zenimax lät någon annan ta över. Men de kommer fortsatt att sälja bra oavsett kvalitet, så varför anstränga sig.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Lego Master

Jag blir gladare och gladare att jag inte har förköpt FO76. Med tanke på alla konstiga saker som kommer fram om betan (och som jag verkligen inte tror kommer åtgärdas till släpp) så blir det att kasta pengarna på Avalanche och Just Cause 4 istället.

This is just madness in a bottle.

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Medlem

Ponera att man vill använda Frostbite som spelmotor. Vad skulle det kosta, eller mer exakt fråga - hur ser debiteringsmodellen ut? Gissar att det är månadskostnad samt procent på sålda spel och andra beräkningsmodeller.

Visa signatur

Gammal gubbe

Permalänk
Benchmaskin 🍞
Skrivet av Dunder:

Det kändes verkligen inte som 133 FPS när jag spelade, behöver man ändra i INI-filen eller vad har jag missat??

En fruktansvärd input lag var det också

Ja, du behöver lägga till iPresentinterval=0 under [display] i Fallout76perf.ini för att låsa upp FPS:en

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av Kenneth:

Ja, du behöver lägga till iPresentinterval=0 under [display] i Fallout76perf.ini för att låsa upp FPS:en

Det är alltså okej att ändra ini-filen?
Det känns som ett recept för kaos i ett onlinespel

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Medlem

Gillade fallout 4 skarpt och såg fram emot detta. Men nu när jag läser om att spelet beter sig märkligt vid högre fps - blev jag väldigt besviken och nu är jag inte så sugen på att köpa spelet om de inte fixar detta snabbt. Är det inte lansering nu i november!?

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk
Medlem

Motorn Bethesda envist använder är ju som ett dåligt skämt som återkommer vid varje spel som nyttjar den...

Tänkte efter F4 att nog fan pensionera de den nu. Tji fick jag. Här har vi F76...Blir inte ens förvånad om ES6 använder en uppgraderad version (jo tjena) det med....

Jag menar...den dög till Skyrim tycker jag. Men därefter behövdes en ordentlig modernisering eller något nytt egentligen. Många börjar tröttna nu liksom. De förvaltar inte Elder Scrolls och Fallout väl alls...

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

| AMD Ryzen 7 5800X3D | Noctua NH-U12A | Gigabyte X570 Aorus Pro | Powercolor Radeon RX 6900XT Red Devil | 16GB G.Skill Trident Z@3600 CL15 | Gigabyte Aorus 2TB M.2 NVMe SSD | Fractal Design Ion+ Platinum 860W | Fractal Design Meshify S2 Blackout | Corsair K70 | Logitech G502 | Alienware AW3423DWF |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Niclas:

Jag tycker det är rätt kul när motorn ballar ur och gör väldigt skumma saker men att man rör sig snabbare med högre fps hör verkligen inte hemma i något modernt spel. Dom borde faktiskt skämmas.

Eller så skulle kanske "publiken" ställa lite krav på dom att använda nyare, modernare spelmotorer. Många spelare har under lång tid haft alldeles för stor överseende med detta tycker jag. När EA hittar på något går alla "bananas", fast alla Bethesdas tillkortakommanden möts hela tiden med alltför stor förståelse.

Permalänk
Benchmaskin 🍞
Skrivet av Dunder:

Det är alltså okej att ändra ini-filen?
Det känns som ett recept för kaos i ett onlinespel

eehmm... ingen aning faktiskt jag lyckades prestandatesta utan att bli bannad iaf

Permalänk
Medlem

Jag ändrade allt möjligt i .ini-filen. Mest för att få spelet att sluta vara suddigt. Inget hände utom några krascher när man satte fel värde.

Permalänk
Medlem

@Paddanx:
Har ju hänt furr desvärre
Hade en hel del problem med orginal skyrim innan jag hittade en atil g fix som lät en låsa fps.
Hade inte så mycket problem med kossor. Men när man droppade något och helt plötsligt studsade det man slappt lite åt höger och vänster.
För mig var det Kegetys fix samt sätta den mellan 80-90fps. För att inte få problem.

Hade inte samma problem i F 4 då jag inte kunde komma upp i den prestandan då jag testade då spelet kom.
Ett vanligt spelmotor problem från spel som är portade. (host host the darknes 2 vent ) Men man kan ju tycka att då jag inte märkte det i skyrim special edit så är det ju tråkigt att samma problem återkommer gång på gång i samma spelmotor.

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.

Permalänk
Medlem

Gtx 980ti med i7 6700k gav mig 43 fps i 1440, och höga 80 i 1080, vad gör jag fel.

La dessutom 30 min på o göra min gubbe så ful som möjligt, sedan ändrade jag resolution och blev ombedd att starta om spelet, efter jag gjort det var min gubbe borta, extrem besvikelse när jag lagt så mycket hjärta i det för en gångs skull

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zemlan:

Motorn Bethesda envist använder är ju som ett dåligt skämt som återkommer vid varje spel som nyttjar den...

Tänkte efter F4 att nog fan pensionera de den nu. Tji fick jag. Här har vi F76...Blir inte ens förvånad om ES6 använder en uppgraderad version (jo tjena) det med....

Jag menar...den dög till Skyrim tycker jag. Men därefter behövdes en ordentlig modernisering eller något nytt egentligen. Många börjar tröttna nu liksom. De förvaltar inte Elder Scrolls och Fallout väl alls...

Skickades från m.sweclockers.com

Ja vi får väl hoppas motorn ersätts snarast.
Jag blev överhuvudtaget väldigt förvånad över utvecklingen av F76. Kändes för nära inpå F4.

Jag var i alla fall föga imponerad när Skyrim släpptes. -_-
Tyckte inte att det kunde konkurrera grafiskt med något annat nytt AAA-spel vid den perioden.
Upplevde det som copy/paste Oblivion med bättre 3D-modeller.

Visa signatur

Asus ROG Strix Z370-H Gaming | Intel Core i7-8700K | AMD Radeon RX 6950 XT | Corsair Vengeance LPX 3500 MHz 2x16 GB 16-18-18-38 | Diverse lagring | Fractal Design - Define R5 | Corsair RM1000x

C64 | C64C | NES | Amiga 500 | Mega Drive | Game Gear | SNES | N64 (RGB) | GCN | DS Lite | Xbox 360 | Wii | 3DS XL | Wii U | New 3DS XL | PS4 Pro | Switch

Permalänk
Medlem

@Mocka: Ja för det lär ske tills releasen? Nej dåså. Min åsikt är oförändrad.

Visa signatur

Star Citizen ❤

Permalänk
Medlem
Skrivet av MinscS2:

Att dom inte har skrotat Creation Engine än, den har varit bruten så länge jag kan minnas...

Att motorn ballar ur och snabbar upp spelet ju högre FPS man är irriterande men överkomligt i ett singelplayerspel. I ett multiplayerspel däremot är det en gamebreaker.

Kommer inte röra i detta spelet med tång av ren princip. Hur tusan har ni tänkt här Bethesda?

Motorn kommer bytas ut till TesVI, De nämnde för något/några år sedan att de behövs bättre hårdvara för att skapa tesVI, alltså enligt min spekulation så kommer motorn bytas ut då också, eller radikalt modernisera den.

Visa signatur

Stationär: RTX 4090 OC ASUS | Ryzen 9 5950X | G.Skill Trident Z NEO 3600mhz 32GB | Arctic Liquid Freezer III 360 | Corsair HX1000i | Asus Rog Strix X570-F Gaming | Samsung 990 PRO 2TB | Samsung 980 PRO 2TB | Fractal Design North XL

Jobbdator: MacBook Pro 16" i7 6C, 16GB ram DDR4, AMD Radeon Pro 5300M 4GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ziddie:

Jag såg en YT-video för någon dag sen där han gick igenom hur motorn egentligen kommer från slutet av 90-talet, och har sedan dess uppdaterats stegvis. Känns som att det är dags att börja om från grunden, förhoppninsvis sker detta innan Starfield och TES VI

Kan det vara denna tro?

Om inte så ger han också en bra bild av hur skräp spelet är i detta skede. Tycker synd om alla som pre-ordrar.

Permalänk
Avstängd

Detta är skitsnack, jag fick 41-57fps på mitt 1080 med 1440p skärm (Preset Ultra)

Visa signatur

Intel i7 7700K OC 4.9Ghz | Asus Z170 PRO GAMING AURA.
EVGA GQ 750W | 4 x 4GB Corsair Vengeance DDR4 2500Mhz.
PNY GeForce RTX 2080 Ti XLR8 | SSD Crucial MX300 525GB.
Acer 27" Predator LED G-Sync XB271HUA 1440P 165hz.
Ducky One 2 Mini Pure White Keyboard (Silent Red Switch)